ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, etter litt skal/skal ikke, tja osv, så sitter jeg og forbereder litt as i write. Så det kommer kanskje et startinnlegg etterpå - eller i morgen ettermiddag:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Så bra. Håper det kan bidra til å få engasjert deg, og få fokus litt bort fra plagsomme støyproblemer:)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    ^ Så bra. Håper det kan bidra til å få engasjert deg, og få fokus litt bort fra plagsomme støyproblemer:)
    Takker!
    Jeg skal få den inn til sjekk for å sikre om det er/ikke er forsterker som er problemet. Om svaret blir som forventet (at det ikke er noe galt med forsterker) har jeg i det minste mitt på det rene ved evt. salg. Så får jeg se hva som skjer etter det, foreløpig venter jeg tilbakemelding fra Mala om hvor den skal leveres.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Da er siste plate (for min del) spilt på denne:-\:

    Vis vedlegget 561903

    Solgt til- og hentet av ny eier nå i ettermiddag. Både håper og regner med at han blir fornøyd.

    Liker ikke å selge noe som helst, og da får jeg trøste med med litt julebrygg nå som det er den første adventshelga:cool:

    Vis vedlegget 561904
    Gleder meg til å få den på plass, regner med å sette på Rega Exact picupen jeg har også etterhvert, så er det fare for at dette blir min nye #1 spiller :)

    PS! Lover å ta godt vare på den.
     
    Sist redigert:

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.333
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg rota meg inn i feil tråd. Beklager ptg , godt ment uansett.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    6.878
    ^ Ja, etter litt skal/skal ikke, tja osv, så sitter jeg og forbereder litt as i write. Så det kommer kanskje et startinnlegg etterpå - eller i morgen ettermiddag:)
    Supert. Ti gleder seg Jerusalem 8)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da er siste plate (for min del) spilt på denne:-\:

    Vis vedlegget 561903

    Solgt til- og hentet av ny eier nå i ettermiddag. Både håper og regner med at han blir fornøyd.

    Liker ikke å selge noe som helst, og da får jeg trøste med med litt julebrygg nå som det er den første adventshelga:cool:

    Vis vedlegget 561904
    Gleder meg til å få den på plass, regner med å sette på Rega Exact picupen jeg har også etterhvert, så er det fare for at dette blir min nye #1 spiller :)

    PS! Lover å ta godt vare på den.
    Høres bra ut.
    BTW - velkommen til forumet:)
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Da er siste plate (for min del) spilt på denne:-\:

    Vis vedlegget 561903

    Solgt til- og hentet av ny eier nå i ettermiddag. Både håper og regner med at han blir fornøyd.

    Liker ikke å selge noe som helst, og da får jeg trøste med med litt julebrygg nå som det er den første adventshelga:cool:

    Vis vedlegget 561904
    Gleder meg til å få den på plass, regner med å sette på Rega Exact picupen jeg har også etterhvert, så er det fare for at dette blir min nye #1 spiller :)

    PS! Lover å ta godt vare på den.
    Høres bra ut.
    BTW - velkommen til forumet:)
    Takk for det, har spilt gjennom noe plater nå etter å ha byttet til Rega Exact pu og det låter ikke feil. Så du hadde rett mth. Intertia og min Rega P1. Kommer ikke til å bytte over armen til Rega spilleren, nå er det Intertia som er #1 her i huset

    20191130_142458.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I tillegg til den musikalsk rettede The Julekalender så må jeg jo ha en ordentlig kalender også:).

    Hadde litt ymse tanker om forskjellige alternativer, men falt ned på samme løsning som i fjor:

    DSC02776.jpg


    Så nå er det snart klart før første luke der også:cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    De fleste som er innom denne tråden bør ha fått med seg at jeg har et lite snev av "hang" til Deep Purple, Rainbow og The Man in Black:)

    Har jo litt litteratur rundt det fra tidligere, men det dukket opp en bok jeg ville ha - og den kunne bestilles fra Wymer Publishing UK. Det er et forlag som har spesialisert seg på rock-litteratur.
    De hadde jo litt utvalg, så da ble det like godt 4 bøker (+ 3 bilder som fulgte med den ene) - og dermed er "juleheftene" i boks for i år:cool:

    DSC02801.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Du er ikke alene om det ptb :) har alt som purple har gitt ut frem til 86 da de startet igjen men det falt ikke i smak
    Med et klart favoritt album

    mvh

    Deep Purple Burn.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    For min del så er det litt som med Pink Floyd. Dagsform og utetemperatur virker inn på hvilket album som er "best":).
    Men, ja - Burn er med høyt der oppe. Ikke minst gjennom tittelsporet og Mistreated - 2 legendariske låter:). Og - Coverdale var på ingen måte noen dårlig erstatter for Gillan.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Din topp 3 liste samsvarer nok med veldig mange andres mening Blues. In Rock satt jo både bandet og tungrock´n på kartet:).

    Så til dagens lille gåte: Hvor gjorde Deep Purple sin aller første live konsert?
    Det er et fint sånn pub-quiz spørsmål bluesbreaker :cool:
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    ^ Din topp 3 liste samsvarer nok med veldig mange andres mening Blues. In Rock satt jo både bandet og tungrock´n på kartet:).

    Så til dagens lille gåte: Hvor gjorde Deep Purple sin aller første live konsert?
    Det er et fint sånn pub-quiz spørsmål Blues:cool:
    Fine album det og den første konserten var vel i London? :)

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vi får se om noen klarer å hoste opp riktig svar etter hvert. Om ikke får jeg vel komme ut med fasit:)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^ Din topp 3 liste samsvarer nok med veldig mange andres mening Blues. In Rock satt jo både bandet og tungrock´n på kartet:).

    Så til dagens lille gåte: Hvor gjorde Deep Purple sin aller første live konsert?
    Det er et fint sånn pub-quiz spørsmål bluesbreaker :cool:
    Det visste jeg ikke, men jeg kan det nå.
    Vestpoppen, DK:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er helt riktig Blues.

    Grunnen til at Danmark ble valgt var at Lord´s tidligere band hadde spilt- og blitt litt kjent der. Deep Purple var jo et helt nytt og ukjent band.

    Her er konsertplakaten:

    DSC02805.jpg


    Men, der står jo ikke DP på plakaten:confused: Nei - og årsaken til det er at bandets manager hadde bestemt at bandet skulle hete Roundabout. Det hadde ikke Blackmore helt sansen for og fikk trumfet igjennom et navneskifte til Deep Purple. Det skjedde så tett opptil konserten at de ikke rakk å endre plakaten:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Som nevnt i Julekalenderen er dette en sløvedag hjemme i dag, primært avsatt til litt musikkrelaterte hobbyaktiviteter. Lenge siden jeg sammenhengende har spilt så mye musikk som i dag.

    DSC02808.jpg


    Thorens RIAA´n har etter måneder med pappeskehvile også blitt koblet opp igjen. Og - ja selvom Muffsy´n som har gjort tjeneste i noen måneder egentlig er ganske god (MM) blir det noen hakk løft med TEP 302:)

    DSC02815.jpg


    Nå mot ettermiddagen surrer jeg litt med å "komponere" litt klimprebacking i Garageband:

    DSC02817.jpg


    Garageband er jo en forholdsvis avansert og brukbar software til slikt (i hvertfall til gratisprogram å være) og når man får satt seg litt inn i det, så kan man få til mye "gøy".
    Når det så skal klimpres litt er det greit å kunne bruke 2 amp´r, der den ene mates fra Garagband og padleåra inn i den andre:

    DSC02818.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det begynner å lukte jul i huset. Ribba står i ovnen, da det blir ribbe i kveld og pinnekjøtt i morgen:). Vi veksler alltid på det der alt avhengig av...

    Årets julegave til meg selv blir det ikke noe av - ikke til julaften ihvertfall:(.
    Miljøverndep har ennå ikke klart å få ut finger´n og effektuere endringen i Cites-regelverket som ble vedtatt i september. Produktet "henger" derfor fortsatt fast i papirmølla, da det må dispensjonssøkes ved hver enkelt import fra EU.

    I dag har jeg laget en liten, enkel og reversibel mod på den ene Fender amp´n.

    DSC02849.jpg


    Så nå kan forsterkeren kobles opp mot et annet høyttalerkabinett og vise verca. Skal den brukes som combo bruker jeg bare en kort patch-kabel mellom jack-kontaktene.
    Det blir spennende å teste hvordan det låter med et 12" Celestion element vs 8" som sitter i comboen:)
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    Miljøverndep har ennå ikke klart å få ut finger´n og effektuere endringen i Cites-regelverket som ble vedtatt i september. Produktet "henger" derfor fortsatt fast i papirmølla, da det må dispensjonssøkes ved hver enkelt import fra EU.
    Hvilket CITES-ramma kjøp har du begått?
    Har du nevnt det i tråden tidligere og dermed avslørt min tvilsomme huskemuskel?
    Rosewood gir muuuligens greiere odds på spenstigere ting enn Strats... :p
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nei, det er ikke nevnt tidligere i tråden, så du har hukommelsen i behold:). Men produktet inneholder, som du er inne på, "ei lita flis" av Rosewood.
    Regelverket tar jo ikke hensyn til omfang, så det spiller ingen rolle om det er 1 gram eller 1 tonn.

    At det skal ta flere måneder å tilslutte en liten endring i en forordning sier jo litt om byråkratiet og prosesser.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Etter omtrent 2 års "hvile" i pappeske var det kanskje på tide å lufte Leben amp´n litt igjen:)

    DSC02871.jpg


    Valgte å sette inn Tung-Sol rørene for å prøve de litt igjen. Dette er NOS 6L6WGB (5881) lav-effektrør som fint lar seg benytte i Leben, da den har justering av både platespenning og katodemotstand.

    DSC02868.jpg


    De reduserer effekten ned til ca. 25W, men har en basskarakteristikk som er dyp og tørr, men samtidig med litt fylde. Diskanten er meget detaljert og åpen (uten at det blir skarpt). I kombinasjonen med en klar, åpen mellomtone, som samtidig har litt "kropp", så gir de et ordentlig nærvær til musikken. Her er det en ganske så bra kombinasjon av åpenhet, klarhet og musikalitet.

    Begrensningen er at det ikke er noen favorittrør til rock og musikk med litt mer trøkk. Der er KT88 et bedre alternativ. Men til jazz, akustisk og litt "roligere" musikk... jada:)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg er fortsatt sur på meg selv for at jeg solgte Leben. Og det er dama også.
    Fantastisk flott å se på. God lyd og mengder av eieglede. Nei, det skulle jeg ikke gjort.

    Flott oppsett!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Ja, det er ennå en Stratocaster, så nå har jeg 3 stk:cool:
    Dette er en sk. Blackmore signature som har vært ute av produksjon en periode. Basis for denne signature-modellen er en 74 som Blackmore tok i bruk i 79 m/Schecter F500T PU´r. F500T produseres ikke lenger, og av kommersielle (sikkert) årsaker har Fender valgt å bruke SD SSL-4, som er noe tilsvarende bygget opp. Går man etter detaljer, så er det flere andre avvik også, men halsen er nå scallopert tett opp til den måte Blackmore gjorde/gjør:).

    DSC02865.jpg


    Egentlig har jeg ikke helt sans for slike signature kopi-greier, og hadde opprinnelig en tanke om å bygge opp en selv med en 74-77 Strat som basis. Men originale 70´s Strat har begynt å dra av i pris, og mange er lurvete etter 40 år +. Samtidig er det en kjensgjerning at Fender´s fra den perioden er noe av det dårligste de har produsert - og denne signature-modellen er i så måte en bedre gitar.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er fortsatt sur på meg selv for at jeg solgte Leben. Og det er dama også.
    Fantastisk flott å se på. God lyd og mengder av eieglede. Nei, det skulle jeg ikke gjort.

    Flott oppsett!
    Takk:).
    Ja, du skal jo ikke se helt bort fra at Leben (tross begrenset effekt) kunne fungert fint med de nye fantastisk fine Tannoy høyttalerne dine også:).

    Får se etterhvert hva jeg gjør med benk/rack i loftsstua. Det som brukes nå er etterlevninger av en seksjon vi hadde i det gamle huset. Ikke videre praktisk, men det fungerer.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.333
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Likte den Gilmour spilte på i Pompei i 72 liitt slitt rølpete magisk.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det var hans 69 Black Strat, som forøvrig ble solgt på auksjon i år til ikke mindre enn nesten 4 mill USD. Den dyreste gitar som hittil har blitt solgt. Den var vel kanskje ikke så "slitt" da, men...

    black-strat.jpg


    ...også den var gjenstand for ulike endringer og modifiseringer gjennom årenes løp. Ulike PU´s, rosewood hals en periode osv. Hvor mye som egentlig var igjen av den opprinnelige gitaren (med unntak av kroppen) når den ble solgt, vet jeg ikke. .Bildet viser vel omtrent hvordan den så ut da den ble solgt
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvilke høyttalere bruker du på Leben? Liker den forsterkeren, lyst på en selv :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Den kjøres mot mine SF Liuto:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn