ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Morsomt.
    Går vel an å få på en Soundsmith på disse danskene?:rolleyes::cool:
    Følg med i timen nå;).
    Klipper inn litt fra mitt innlegg #508:
    ... og er påmontert en SoundSmith MMC3 PU ...
    Trekassa, og kvittering fra SoundSmith fulgte også med.

    SoundSmith har i dag rettighetene (overtok det fra B&O) til å produsere disse - og de markedsfører de under SoundSmith navnet.
    De tilbyr de samme/tilsvarende slipinger og oppheng som B&O opprinnelig hadde - og har også en bytteordning. Det selges også PU´r markedsført som Tonar, hvilket Elektronisk Bureau har i sitt sortiment. De er i flg. Thomas produsert av SoundSmith.

    I tillegg er det et par aktører i Tyskland og i hvert fall én i England som tilbyr PU´r/retipping.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.810
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med Beogram spiller ! Ser ut til å være et bra funn det der , og blir jo flott sammen med de andre komponentene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.595
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, beklager.
    Har forsømt meg.:(

    Men forstår vi er inne på samme tanken;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er ikke hver dag det kommer ut definitive måha plater, men denne tilhører absolutt kategorien:

    1816.jpg


     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.810
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    1816 albumet spilles her nå. Takker for tipset , absolutt et interessant og fascinerende album.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.458
    Antall liker
    84.140
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Bakgrunnen for at jeg har dratt en Beogram i hus er ikke som @TT spør om. Det blir ikke noe alderssyndromt vintage B&O lifestyle oppsett her i huset, selv om jeg har stor sans for designet.
    Dette var kun en fleip fra min side...
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bakgrunnen for at jeg har dratt en Beogram i hus er ikke som @TT spør om. Det blir ikke noe alderssyndromt vintage B&O lifestyle oppsett her i huset, selv om jeg har stor sans for designet.
    Dette var kun en fleip fra min side...
    Skjønte det;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fikk endelig tak på It's like this også. RLJ's absolutt beste. Naturlig nok på CD da den utgivelsen av uforståelige årsaker ikke finnes på vinyl:confused:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ahh..
    Sorry - skulle presisert. Ordinær vinylutgivelse:)
    Som kanskje flere har registrert, da jeg har vært inne på det ved flere anledninger tidligere, så hæler jeg ikke snurrefortrundt plater. Én til to låter før man må snu skiva gjør vinylavspilling til en litt for "masete" greie for min del.
    Sært? Ja, for all del:cool:, men jeg kan helt greit leve med at jeg i flere tilfeller går glipp av bedre lyd ved å kun gå for 33 1/3-utgivelser.

    Nå ble jo denne plate utgitt på et tidspunkt da vinylproduksjon/utgivelser lå helt nede, men at ingen (foruten Analouge) hittil har tatt rev i seilene og lansert en vinylutgivelse er, som nevnt, uforståelig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt mer HiFi-relatert har det også blitt tid til i helgen.

    Utpakking og oppsetting av Viennane:). De har jo stått lagret i pappeskene sine i godt over 1 1/2 år, men i dag var altså tiden for å finne ut om det var noe smart kjøp.

    DSC02168.jpg


    Joda, dette lover absolutt godt. De matcher karakteristikkmessig veldig bra til Naim´n og fungerer bra i rommet. Det er sikkert enda mer å hente ved å prøve litt alternativ avstand til bak- og sidevegger samt toe in/out, men det får bli en senere anledning, etter at ny benk er på plass.

    Jada - et ordentlig ledningskaos:cool:, men i påvente av ny benk og TV´n opp på veggen så får det være sånn sålenge.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.595
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har samme "Night Train" som deg (+en gammel LP og CD)
    Super musikk, men hadde ønsket at opptaket var like bra som "We Get Requests".
    Men helt OK.:)
    Jeg lever fint med 45 rpm på It`s like this.
    Eneste er at SHOW BIZ KIDS har lett for å repeteres uten at plata blir snudd i det hele tatt;)

    Viennaene vil sikkert ha litt luft rundt seg, hvis de får bestemme sjøl.:)
    Blit bra det ptb.

    Får vi også se oppsettet med Leben osv?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mht Night Train:
    Gammel = -63, eller nyere gammel?
    Om nyere gammel - er det noe forskjell i lyden på den og den nye (2016-pressingen) på vinyl?
    Har nemlig "los" på en - trolig -81 Scand. pressing, men liten vits å kjøpe om det ikke gir noe ekstra.
    Kjøpte den på CD også i "samme" slengen - og der var lyden helt grei.
    Du vet vel at den også finnes i en 2x45rpm pressing.

    Viennane er satt i min "standard" utgangsposisjon m/63cm fra frontbaffel til bakvegg. Sideveis er det ikke så mye å få gjort noe med, da plassen er et karnapp i stua.

    Det går nok dessverre fortsatt litt tid før det blir lyd i loftsstua. I påvente av litt nye møbler, resterende del av oppussing part I og generell organisering/plassering av ulikt "stuff" er det pr dato mer lager-rom en bruksrom. Det tar tid å bo seg inn på nytt sted.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.595
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal sjekke min NIGHT TRAIN. Tipper det er en søttitalls.
    Jeg kommer ikke til å kjøpe flere utgaver, for selv om det er 2x45 blir det aldri så bra som We get requests.
    Utgangspunktet,dvs innspillinga er for dårlig. WGR er jo fantastisk på Analogue Productions.;)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.595
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Den gamle Night Train jeg har er en 2304151 fra 1981.
    Den kommer fra et bibliotek-loppesalg, og er ikke tipp-topp, men spillbar.
    Jeg hadde ikke gått for den du har "los" på. Du kan evt. få min.

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Takk for tilbakemeldingen. Da rekker det nok med den pressingen jeg har kjøpt - inntil man kommer over en M/NM -63 pressing:rolleyes::)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.595
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Lykke til med det ptb.
    Mint 1963 vokser vel hverken på trær, eller andre plasser;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Tja - si ikke det. Det er faktisk pr. dato flere med NM-gradering til salgs på Discogs
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I dag har jeg prøvd å justere litt på høyttalerplassering, og må i den forbindelse også svelge en halv kamel.

    DSC02172.jpg


    Nytt og fremmed rom og nye høyttalere gir jo null tidligere referanse, så uten andre hjelpemidler enn ørene blir det litt prøv-og-feil. Har nå endt opp med å øke avstanden fra bakvegg til 69cm målt til frontbaffel og ca 5 grader toe-in.

    Den halve kamelen som må svelges har sitt utspring i tidligere erfaringer og litt diskusjoner rundt spikes or not i @TT´s tråd. Tidligere erfaringer har definitivt gått på myk avkobling fremfor spikes. Har nå funnet ut at en kombinasjon av myk avdemping og SoundCare spikes foreløpig gir best resultat. Dvs 5mm Regupol mellom bunnrammene til høyttalerne og spiks´n.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.458
    Antall liker
    84.140
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har planer om å passere ptbs crib skjærtorsdag og lurer derfor på om jeg kan svinge innom for å plukke opp litt vinyl? Lover å ikke nevne ordet spikes ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det tror jeg kan gå helt fint. Kommer primært til å være hjemme, men det er nok smart med en tlf/SMS i forkant:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Selvfølgelig har man jo gjennom årene gjort seg en del ulike erfaringer, men min nye lille erfaring tilsier jo at erfaring er en ganske omfangsbegrenset "vitenskap" for de aller fleste av oss. Det er så mange ulike faktorer som spiller inn - kanskje spesielt mht høyttalere og rom. Forutinntatt er således noe man bør være i svært begrenset omfang:). I den forrige stua hadde jeg (gjennom noenogtyve år) en del erfaring med hva/hvor/hvordan, men nå er forutsetningene endret.

    Allikevel - det er ubetingede potensialer i å få Mozart til å fungere bra her, så jeg er nær ved å konkludere med at emballasjen (litt i mangel av oppbevaringsplass) kan gå i pappcontaineren:).

    Samtidig sitter jeg nå, med et lite glass utsøkt rødt, og reflekterer litt over alle de tråder her på HFS der mange roper i skogen etter anbefalinger av høyttalere, og får relativt mange bastante svar på hva de skal velge - da trådsvarer som regel er helt klar på at det han, utfra sine preferanser - og i sitt rom er fornøyd med, selvfølgelig må være allmengyldig for alle andre:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sett i lys av en annen tråd der spm var hvor ofte man rengjør plater og stift gjorde jeg en liten test av rens på en eldre AT PU jeg har liggende. Jeg har en AT-637 ultralyd PU renser som jeg kjøpte av @TT for en tid tilbake.

    Her er bilder - før:
    1804011436_0.jpg

    ... og etter:
    1804011527_4.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.458
    Antall liker
    84.140
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Du store, blir det så stor forskjell?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, og jeg har nå gått fra bolter med filt under til Clas Ohlson dempegummi med filt under (filten er mest for å lette justeringsarbeidet). Har SD-føtter også, som akkurat nå tjenestegjør under Kallax-reolene, men planen er å flytte de til under ht igjen, bare for å prøve. Super Spikes har jeg avskrevet i denne omgang, så de jobber pt som føtter under monoblokkene, sammen med Holfi sine dempeklosser. Har 2-3 alternativer til også:rolleyes:. Moralen er vel at det er ålreit med et lite arsenal av alternativer, siden man egentlig ikke vet hva som funker best til enhver tid. Min erfaring er iaf at det neppe er noe som funker best i enhver kontekst. Ikke helt ulik avstand fra ht til veggene og vinkling av de.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Du store, blir det så stor forskjell?
    Det man tydelig ser er at den slipte delen av nålen ble blank. For å ha gjort den øvelsen også, så tok jeg først en runde med am stylus cleaner børsten. Det fjernet en del av den løse materien på nålfanen, men hadde ingen innvirkning på selve nålen.
    Det var først etter en runde med AT-637´n at nålen ble blank. Brukte da am-væsken på matta.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Samtidig med at mikroskopet var rigget opp tok jeg også en inspeksjon av SoundSmith PU´n på B&O-spilleren:

    1804021342_0.jpg


    Og, den medfølgende B&O MMC 2, som skulle ha knekt nål:
    1804021348_1.jpg


    1804021352_3.jpg


    :confused: Nålen ser da mer enn grei ut, så om den PU´n er defekt må det være en annen årsak:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.458
    Antall liker
    84.140
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det er jo helt klart at AT-637 har god effekt på skitne stifter. Skikkelig bra blir det. Må få meg et USB mikroskop snart.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Gøy å se, både på stifter og resultat! :) Visste du / dere forresten at om du har et SLR-kamera med utskiftbar optikk, så kan man "lage" seg et "mikroskop"? Ta løs linsa, og hold den motsatt vei mot bajonettfatningen. Om det ikke blir heelt mikroskop, så blir det i alle fall en god macro! Og samtidig en liten utfordring omkring fokusering og stødighet. Men det er jo litt av moroa! ;) Tror ikke det skal mangle så veeldig mye på samme nærbilder heller.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er ille nok med fokus og stabilitet på USB mikroskopet, og slik sett litt fiklete å ta slike bilder:).
    Det jeg har er jo tross alt av leketøykvalitet til noen få hundrelapper, men gir så absolutt value for money

    USB mikroskop.jpg
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Aaaaaah. Men det gjør jo for så vidt jobben, allikevel? Om ikke annet, så skiller det mellom skittent og rent. Så får heller slitasjekontrollen bli en litt større utfordring?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, jeg synes jo absolutt det duger tilstrekkelig til hobbyrelaterte greier selv om jeg helt klart hadde valgt en kvalitetsmessig bedre (og dyrere) variant om dette var noe som skulle vært benyttet på mer frekvent basis enn å eksempelvis sjekke en stift og ei platerille i ny og ne:).

    Fikk i hvertfall en god indikasjon på at AT-637´n (dvs ultralydprinsippet) virker å være en effektiv og velegnet liten sak for stiftrensing:cool:

    AT-637.jpg
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    For første gang spilles det vinyl i den nye leiligheten:cool:

    Dog - kun provisorisk satt opp m/Project Maia og htlf. Måtte jo sjekke ut status på B&O PU´n, og de er opplagt gåen. Den fuzzer/skurrer i begge kanaler, samtidig som den hopper i rillene. Tviler på om jeg gidder å koste på den noe. For alt jeg vet er den ikke reparerbar heller.

    SoundSmith PU´n er derimot i sin skjønneste orden, og det låter tålelig greit:)

    DSC02181 (1).jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn