ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I like så. Har akkurat skrevet noen ord i tråden din. Mere kommer:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Etter forrige helgs frustrasjoner har jeg etterhvert blitt venner med Naim app´n.
    Og, som de ville sagt i barte-regionen - det vart myti likar no

    Intuitivt og greit egentlig:
    DSC02029.jpg


    Det neste jeg skal bryne meg på er noe så (for meg) fremmed som streaming av musikk. Det følger med en 3mnd voucher på Tidal, og etter at den er brukt opp, så kan jeg jo benytte den 3mnd som følger med støtte-medlemsskapet her. 6mnd kostnadsfri bruk bør jo være tilstrekkelig for å finne ut om det er et greit alternativ til å avspille fysiske formater fra tid til annen, eller ikke:)

    Nok om Naim for en stund.
    Neste innlegg må bli noe vinyl-relatert, for å holde tråden sånn omtrentlig on-topic8)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I en idéell verden funker det, men da må du avslutte abonnementet fra den første perioden og opprette en ny med en annen e-postadresse for den andre perioden. Mer rot en det er verdt, IMO.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tja - har jo 3 operative mailadresser som evt kan benyttes. Men, om det er for mye hazzle så gidder jeg ikke bruke energi på det. Trolig blir streaming i første rekke benyttet til å lytte til musikk som potensielt kan være interessant for å anskaffes i fysisk format.
    Men, man veit jo aldri. Streaming kan jo være en grei løsning i enkelte sammenhenger og settinger.

    Hmmm... da ble ikke mitt neste innlegg vinylrelatert allikevel:eek:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Over til noe vinylrelatert igjen.

    Etter noen tapre forsøk (med begrenset resultat) for et par år tilbake har jeg egentlig droppet å gå på platejakt på loppemarked. Crazy tilstander der "desperate" folk knuffer, dytter, banner, skriker og river i både plater og hverandre, er ikke helt min greie. Relativt stive priser også (i Oslo i hvertfall).

    Men, i dag passerte jeg et loppemarked og stoppet en kjapp tur innom. Selvom det meste sikkert allerede i går gikk unna i går, så var det et par skiver blandt restene det gikk an å plukke med seg. Fin tilstand på begge - og til loppemarkedpriser:)

    DSC02041.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    På onsdag svei vi av 40K (30% Black Week rabatt fratrukket) på hvitevarer til nytt kjøkken, og med ny Naim i hus og påløpende estimerte oppussingskonstnader på 200K, er det ikke avsatt alt for mye til mer Black Friday handling.

    Men, litt musikk har det blitt - og her er noe av det som ble handlet i dag. Som ihuga fysisk format tilhenger må det meste (litt selektivt) anskaffes på både CD og vinyl - og CD-innslagene her er allerede i hus på vinyl.
    Band on The Run har jeg i original press og på CD fra før, men en re-mastered versjon av ei så bra plate skader neppe å ha i tillegg.

    DSC02070.jpg
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.912
    Antall liker
    26.847
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Band on the run har jeg i nån special press som kom før noen år siden? Veldig mye bedre enn org! Det er sikkert denne også:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Her er det øvrige som ble handlet inn:

    DSC02071.jpg

    Med Revolver er min Beatles-samling komplett og re-press´n av Perfect Stranger skal etter sigende ha bedre lyd enn originalen.
    Seasick Steve plata må man jo ha - om ikke annet enn for tittelen alene:). Et brukt, pent eks av Snakebite dukker ikke opp daglig, så det gikk rett i posen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Du verden å tia flyr. Hvert øyeblikk er det jo Desember igjen, selv om været pr dato (i Oslo) ikke tilsier julestemning. I den forbindelse driver jeg og forbereder litt rundt nok en runde med The Julekalender.
    Denne, 2017 Edition, vil bygge på omtrent samme lesten som de 2 forrige:

    http://www.hifisentralen.no/forumet/musikk-generelt/81852-julekalender.html

    http://www.hifisentralen.no/forumet/musikk-generelt/86268-julekalender-2016-edition.html

    .... og tråden starter med et innledende innlegg til torsdag.
     
    Sist redigert:

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.571
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Du verden å tia flyr. Hvert øyeblikk er det jo Desember igjen, selv om været pr dato (i Oslo) ikke tilsier julestemning. I den forbindelse driver jeg og forbereder litt rundt nok en runde med The Julekalender.
    Denne, 2017 Edition, vil bygge på omtrent samme lesten som de 2 forrige:

    http://www.hifisentralen.no/forumet/musikk-generelt/81852-julekalender.html

    http://www.hifisentralen.no/forumet/musikk-generelt/86268-julekalender-2016-edition.html

    .... og tråden starter med et innledende innlegg til torsdag.
    Denne gleder jeg meg til :)

    Har følgt med på de to foregående, mye bra musikk jeg har oppdaget via dem, samt påminnelser om musikk som har gått i «glemmeboken».
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Med referanse til et innlegg i en annen "verdig" tråd der det diskuteres musikk.

    Noen av oss får ofre seg da, og ivareta all den lav-intellekte og litt mindre smakfulle "søpla";)

    DSC02089.jpg


    :cool:
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    De siste ukene har i hovedsak vært preget av å ta stilling til mye, og foreta mange valg - og da relatert til den nye leiligheten.
    Hvilke type kjøkken, hvilke løsning, hvilke farge og form på dører, hvilken type benkeplate, hvilke hvitevarer, hvilke type kum og blandebatteri, hvilket type gulv, hvilke type varmekabel, hvilke type gulvlister, hvilke farger på vegger osv.
    Det er aaaalt for mange valgmuligheter, men nå begynner det meste å falle på plass - tror jeg:rolleyes:

    Kjenner jeg blir drit lei innimellom, og da er det godt å koble ut, med å lytte til f.eks denne igjen:

    DSC01268.jpg


    For en nerve det er i denne platen og innspillingen, som nå begynner å få en innblanding av lukten av julens første pinnekjøtt:).
    Nå i desember, og til pinnekjøttet, må det vel være greit å prøve årets utgave av denne også (i tillegg til en skvett Edel akevitt):

    DSC02090.jpg
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg klarte faktisk ikke å finne en eneste årsak til å ikke plukke med denne hjem fra platepusheren i dag:cool:

    DSC02101.jpg


    Dvs - en liten usikkerhet. For alt jeg vet så kan det hende at lydkvaliteten på originalpressingen er bedre, men... det forlanges forholdsvis stive priser for fine eksemplarer. Så jeg får krysse...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er ikke alt for stor aktivitet i denne tråden om dagen, og det har sin sammenheng med at det ikke skjer alt for mye på Hi-Fi/vinyl-fronten. Rent bortsett fra kjøp/salg av en og annen plate da.
    Mesteparten av tiden har (som nevnt i #452) gått med til flytteplanlegging. Men - etterhvert som vi kommer i hus og anleggene skal settes opp på nytt, blir det nok litt mer aktivitet i tråden også.

    I dag er det Julaften, så la freden senke seg i heimen:)



    Med dette vil jeg ønske alle de som slenger innom tråden en riktig God Jul

    vinyl chrismas II.png
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jo takk, det samme.
    Har sliti siden første juledag med influensa-tokter:(. Typisk når man endelig skal ha noen fridager. Ikke har jeg tilstrekkelig med ro i ræva (eller tid) til å ligge rett ut heller, og da blir det til at man hangler en stund.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Håper du rir det av, god bedring!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Under litt smårydding i går fant jeg igjen et par bildepakker som for mange år siden ble vannskadet slik at bildene ble "limt" sammen. Bløytla de i går slik at jeg fikk de fleste fra hverandre igjen - i mer eller mindre bra forfatning. Det var ingen spes "viktige" bilder, men moro var det med ett av bildene som viser anlegget jeg hadde -84/85.

    Her er den Inertia-spilleren jeg nevnte ganske tidlig i denne tråden (som gikk på dynga), i kombinasjon med en Sansui AU 101 og en Kenwood kassettspiller. Høyttalerne den gangen var noen Marantz som jeg ikke husker modellbetegnelsen på.

    DSC02144.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Et par brukte plater ble kjøpt inn i dag:

    DSC02146.jpg


    Det er lett å kjøpe plater, men pokker så "tungt" å selge om dagen. Her på HFS er det jo NULL respons på annonsering.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke forsøkt å selge noe siden nittitallet, så det er greit for meg at det står slik til. Men i forgårs så jeg NRK-dokumentaren om norsk hiphop og ble inspirert til å sjekke verdien av B.O.L.T. Warheads CD, som ifølge dokumentaren skal være svært sjelden. Og jeg har et prima eksemplar av den som ikke har fått spilletid på 20 år, og når jeg leste prisene på Discogs og at det pt ikke er noen til salgs så rykket det litt i fingeren for å legge den ut for salg, men kom fram til at den er mer gøyal å beholde. I alle fall foreløpig. Tipper at hadde jeg lagt den ut så ville den vært solgt før kvelden var omme hvis jeg la meg på € 60. Toppris til nå er € 100, og laveste € 41. Gjennomsnittpris € 65. Slik jeg kjenner hiphop-ere tviler jeg på at de rimeligste solgte var i nærheten av NM-tilstand.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Enkelte plater er det jo morsomt å beholde - uansett høy potensiell salgsverdi. Har et par slike selv, men i hovedsak har jeg plater som primært er i samlingen for å spilles og ikke "arkiveres":)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.417
    Antall liker
    63.702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Et par brukte plater ble kjøpt inn i dag:

    Vis vedlegget 474435

    Det er lett å kjøpe plater, men pokker så "tungt" å selge om dagen. Her på HFS er det jo NULL respons på annonsering.
    Kan en av grunnene til tregt salg være at totalprisen for de du har lagt ut i dag er på 380, men du sender bare på kjøp over 400 :rolleyes::D
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Du kan jo ta dem med til platesjappe og spørre om de kan selge for deg. Mange sjapper selger jo brukt, jeg har flere ganger handlet fra "private" i platesjapper.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan en av grunnene til tregt salg være at totalprisen for de du har lagt ut i dag er på 380, men du sender bare på kjøp over 400 :rolleyes::D
    Har jo mer enn den ene annonsen ute da, så det burde være uproblematisk;)
    Men, kanskje greit å legge det til i annonseteksten.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Du kan jo ta dem med til platesjappe og spørre om de kan selge for deg. Mange sjapper selger jo brukt, jeg har flere ganger handlet fra "private" i platesjapper.
    Det er ikke noe stress med å selge. Min kommentar til annonserespons var mer en digresjon:)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.745
    Antall liker
    58.975
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    To gode titler hvert fall!:)
    Begge er innafor topp 50 hos meg.
    Og hvordan låter Cheap Thrills?

    Hos meg er det himmelvid forskjell på en ordinær europeisk og MoFi som du hørte hos meg.
    En helt annen dybde og kropp i instrumenter og Joplins stemme.
    På CD og Tidal er dette albumet knapt verdt å prøve. Flatt og flisete. Slik er det med den saken.

    Å selge plater er ikke så lett, for ofte er det slik at det man sjøl vil bli kvitt, er det heller ikke mange andre som vil ha.:p
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ :)
    Hvordan den låter har jeg ingen formening om - og det blir noen uker før jeg finner det ut også. Med unntak av Naim´n og SF´ne er alt av øvrige Hi-Fi relaterte produkter nå pakket ned i sine respektive emballasjer - i påvente av nytt hjem.

    Mht salg av plater: Joda - langt fra "gull" alt jeg har til salgs, men 15 - 20 av platene bør allikevel kunne regnes som utenfor "dusinvare" - og til høyst edruelige priser.
    Men, egentlig er det jo generelt et tregt bruktmarked på alt mulig om dagen. Ser man på Hi-Fi komponenter, så er mitt inntrykk at man (med få unntak) må ned på noe jeg nærmest vil karakterisere som useriøst lave priser for å få solgt.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Flytting og oppussing er noe hærk:(

    Etter å ha jobbet hele forrige uke i Trysil var det omtrent bare å snu i døra hjemme på fredag ettermiddag og reise for å overta den nye leiligheten.
    Lørdag stilte kompiser opp og etter 9 timer hadde vi fått revet ut all parkett i stue, gang og soverom, pigget opp fliser på kjøkkenet og revet ut hele kjøkkenet.
    Kjøkkenet gav vi bort og det ble heldigvis hentet som avtalt. Resten rakk vi å få kjørt på Brobekk. Så fikk vi kjørt opp og bært inn i garasjen hele det nye kjøkkenet og 50 kvm med ny parkett. Det smakte med noen kalde etterpå;)

    Mesteparten av søndagen gikk med til å kjøre noe mer stæsj og ytterligere noe tilrettelegging for håndtverkerne.

    I dag kl 07.00 troppet de opp og vi begynte å gå igjennom det som skal gjøres. Selvfølgelig dukker det opp noe uforutsett ekstraarbeide - ikke minst det elektriske:eek:.
    Sikringsskap av eldre dato m/1 ekstra ledig plass var selvfølgelig ikke nok. Må ha 2 nye kurser, så da ryker vi på en tilleggskost med nytt sikringsskap ++:(
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.947
    Antall liker
    51.350
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ikke gøy det ptb men sånt skjer :(

    O
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.745
    Antall liker
    58.975
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Følger kostnader med slikt dessverre. Elektrikersvigersønn skulle en ha hatt...
    Viktig og trygt å ha sikringsskap som er up to date. En må se slik på det.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.128
    Antall liker
    34.125
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Høres ut som dere har kommet godt i gang ptb . Når det gjelder kostnader har jeg erfart at man kan legge til 20% på planlagt budsjett innen man er i mål. Alltid noe som dukker opp, og noen ting man blir fristet til å dra litt lenger.......
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja - jeg liker at det elektriske er 100% på stell, og vi har tatt høyde for at det alltid tilkommer ekstra kostnader.

    Men, ja - selvom håndverkerne nå er en snau dag etter skjemaet, så er det øvrige foreløpig under kontroll - og iht planen (sånn omtrent).
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.947
    Antall liker
    51.350
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da er den fysiske flyttingen gjennomført, og vi overlot vår gamle bolig til nye eiere på tirsdag. Litt vemodig å forlate huset etter 25 år, men vi får fokusere på årsakene til at vi ville flytte.

    I leiligheten er del én av oppussingen gjennomført. Dvs - nytt gulv er lagt i gang, stue, kjøkken og soverom. Nytt kjøkken er på plass m/unntak av montering av håndtak på dører og innbygging av ventilatorslangen for kjøkkenvifta. Tak og vegger i kjøkken, gang og stue er også malt.

    Men - du verden så mye som står igjen - før livet igjen kan "normaliseres" eek:

    Omtrent slik ser det ut i loftsstuen, så det går litt tid før det blir musikklytting her:

    017 (Small).JPG


    Og på mitt hobbyrom skal det også opp en del Head-Fi kombinasjoner, 2- til 3 platespillere osv. Som bildet viser, også det en bit frem i tid.

    018 (Small).JPG
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.730
    Antall liker
    85.453
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Du må stå på du ellers må du bytte nick til no tb. ;D
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Todo-listen med delvis prioritert rekkefølge er forholdsvis laaaang, for å si det forsiktig:eek:

    Men, når helga er over vil det nok være merkbar fremgang;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn