Rørutstyr Psvane 12ax7-ecc83 t2 series kontra NOS rør.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er noen Mullard og andre som er relativt lett tilgjengelige.
Du må skille snørr og bart.
"Mullard" er ikke det samme som Mullard.
_20190326_224956.jpg

Hvis esken ser veldig frisk ut og det samme med trykk på røret, er det trolig for friskt til å være NOS.
For friskt til å være Mullard.
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
963
Torget vurderinger
2
Hei hiver meg på diskusjonen her.
Personlig har jeg best erfaring med å bruke NOS rør. I mine forsterkere gjør det stor forskjell hvilke rør som benyttes.
Har endt opp med å benytte.
Mullard M8136 for 12aU7 kretser.
Mullard CV2493 for 6922 kretser.
Har nå tenkt å bytte ut 12aU7 rør i min RIAA. Ifølge kjennere skal ikke den være så følsom på hvilke rør som benyttes. Men hva kan man velg hvi man vil nermere seg standarden/signaturen på de Mullard rørene i stedenfor nye Psvane?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Nå må du slutte å rote -Rotecop . Tråden er om 12 ax7 -ecc83 altså .
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
963
Torget vurderinger
2
Ja du har rett jeg roter. Det er 12aX7 jeg skulle diskutere til RIAAen. Psvane eller tilsvarende alternativer kvalitet som de jeg har fra før. Det var bare retteprogrammet på telefon som lurte meg. Spørsmålet stå ved lag og angår 12aX7.
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
For å være jævlig bombastisk finnes det ECC83 som vil få deg til å kaste Psvane røra dine ditt de fortjener å være.I dass!Det er selvfølgelig Telefunken ECC803s og femtitalls long-plate goale-getter Mullard!Mullard 10M ECC83 skal også lyde i den divisjonen,men disse har jeg ikke hørt.Disse er de suverent beste ECC83/12AX7.M8137 long plate med copper grids fra sent 50 eller tidlig 60 tall rager også!Etter 1975 produserte ikke Mullard lenger gode ECC83!Telefunken ECC83 er og av de meget gode ECC83 og Telefunken fikk ikke den nedgang i kvalitet som Mullard!Til en riia ville jeg valgt Mullard goal-getter!Alle disse er spektakulært gode og skiller seg kvalitetsmessig enormt ut blant alle ECC83 rør!De er mer "nærværende" i den grad at du kan tungekysse Radka Toneff,hvis du da ikke er så heldig at du lytter til
Beyonce!Du bruker ECC81.Der er TLF.801s alltid
sikkert,men der finnes feks.Valvo ECC81 45% d- getter eller noen nærmest antikt utseende Valvo d-getter coin bottom(legg merke til og lær betegnelsene)tidlig 50 talls som er enda råere!Disse kan du finne på Ebay for en rimelig penge da folk ikke har oppdaget hvor spektakulære de er.De andre koster ister!Slik er stoga..
 
Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
Her var det mange bastante påstander, gitt :)

Min oppfatning er, at det finnes få fasiter når det gjelder smårør. "produsentfilosofi", matching med de andre rørene osv.. spiller inn. Og det er det som - for min del - er litt av moroa. Plutselig finner man en kombinasjon som bare sitter. Min Mac Mc2000 har 4 12 ax7a og jeg har prøvd tf, mullard, psvane hittil - og vinneren er foreløpig nye GoldenDragon Trustworthy til 1200 for en matchet quad fra norsk leverandør (jederlabben i Moss). Prøvde også noen sovtek gitarrør som låt overraskende friskt og dynamisk, men hakket for rufsete i kanten. Men til 150 kroner stykket...

tf ecc803 koster så vidt jeg vet rundt 10.000 pr stk. Kan godt hende de er verdt det. Men det kommer ikke jeg til å prøve :rolleyes:
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Fornuftig innlegg av BigSwifty.

Forresten, leste meg opp på en hel avhandling om NOS rør kontra nyproduksjon fra Russland og Kina. Dette skrevet av en som i utgangspunktet var pro Nos rør.
Men en ting han kunne konkludere med; de beste av nyere produksjon er minst like støysvake som de beste Nos.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.422
Antall liker
9.668
Sted
Interiore Simplicitate
Mistenker at når det kommer til rør og NOS spiller faktorer som forventningsbias og subjektive lytteinntrykk inn, som vi kjenner det fra andre mer betente områder av hobbyen. [emoji6]
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Jeg var ikke bastant,men provoserende bombastisk!Kvalitetsforskjellen er gigantisk etter min mening.4×12AX7 for kr.150/stk.Hva koster din forsterker,høytalere og signalkabler osv. BigSwifty?Jeg antar du bruker en rørforsterker og betrakter det som et paradoks å spare utgiftene på rør!Kjøper man TLF.803s for 10 000/stk. er man teit eller har for mye gryn!
Støysvake rør indikerer intet om hvilken lyd røret formidler Espen R.Støyete rør er det noe galt med!Subjektive lytterinntrykk og forventningsbias har vi vel altid,4-string?Særlig når vi skal på date!
 
Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
Jeg var ikke bastant,men provoserende bombastisk!Kvalitetsforskjellen er gigantisk etter min mening.4×12AX7 for kr.150/stk.Hva koster din forsterker,høytalere og signalkabler osv. BigSwifty?Jeg antar du bruker en rørforsterker og betrakter det som et paradoks å spare utgiftene på rør!Kjøper man TLF.803s for 10 000/stk. er man teit eller har for mye gryn!
Støysvake rør indikerer intet om hvilken lyd røret formidler Espen R.Støyete rør er det noe galt med!Subjektive lytterinntrykk og forventningsbias har vi vel altid,4-string?Særlig når vi skal på date!
Du har helt rett, flor. Du var ikke bastant. Du var provoserende bombastisk. :rolleyes:

Skjønte ikke resten av innlegget ditt. Min mening er fremdeles at det er gøy å prøve ulike merker og kombinasjoner - uten å henge seg opp i "best" og "dyrest".

Min rørforsterker (McIntosh Mc2000 anniversary) ville vel i dag kostet rundt 300.000. Streamer/pre/dac koster 135.000. Ht koster 30.000. Kablene er fra Duelund og koster veldig lite. Powerrørene er Svetlana winged c.

Og fremdeles leder gd trustwothy over mullard og tf.
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Jeg selger rør her på sentralen og litt utenom!Det finnes endel folk med rørdilla som aldri blir fornøyd uansett.Har de kjøpt Telefunken ECC803s så må de prøve Mullard M10 eller Longplate 50 talls!Som du påpekte er ikke dette billig,men det er mye pengesterke folk!Det er alltid grønnere på den andre siden av gjerdet.Hovedsaken er å bli fornøyd!Du er fornøyd og dermed i mål!Gratulerer!
Synes likevel det er besynderlig at du foretrekker Golden Trustworthy fremfor særlig TLF. smoothplate ECC83 og har en mistanke at Mullardene du har testet er fra sen produksjon(Mullard stengte i 82)!Sent produserte Mullard mener jeg er direkte kjedelige!
Mvh.
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Må skaffe et par av Golden Trustworthy ECC83..Har tilgode å ha hørt et nyprodusert ecc83-82-ecc81-e88cc jeg kunne tenke meg å putte inn i mine forsterkere!
 
Sist redigert:

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.183
Antall liker
2.648
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Flor , du åpnet opp rør verden for meg , og satte meg på rette spor .Ut med kina inn med tf og takk for det , Tf er enda mine absolutte fav 803/801 kombo for ultimate opplevelse .Ellers er jeg enig med mr Swifty, jeg har laget en del kombos som rater nesten eller like så godt , men da heter de 5751( litt lavere gain version ) og 6201 driver , eller samme som ecc81, Rca /GE har mange perler som lyder knall . Jeg har faktisk hørt mc 2000 både her og hos en kamerat, En absolutt fantastisk vellydene varmt beist på 60 kg , men med rette preampen , Mc;s egen rør pre eller borbelys klA er alldeles ikke feil , men hørte en annen pre som degraderte lyden tvertt , så jeg tror og mye av rør bestykkning kan være av hengig av preamp signa tur og driveabilety.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.183
Antall liker
2.648
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg var ikke bastant,men provoserende bombastisk!Kvalitetsforskjellen er gigantisk etter min mening.4×12AX7 for kr.150/stk.Hva koster din forsterker,høytalere og signalkabler osv. BigSwifty?Jeg antar du bruker en rørforsterker og betrakter det som et paradoks å spare utgiftene på rør!Kjøper man TLF.803s for 10 000/stk. er man teit eller har for mye gryn!
Støysvake rør indikerer intet om hvilken lyd røret formidler Espen R.Støyete rør er det noe galt med!Subjektive lytterinntrykk og forventningsbias har vi vel altid,4-string?Særlig når vi skal på date!
Du har helt rett, flor. Du var ikke bastant. Du var provoserende bombastisk. :rolleyes:

Skjønte ikke resten av innlegget ditt. Min mening er fremdeles at det er gøy å prøve ulike merker og kombinasjoner - uten å henge seg opp i "best" og "dyrest".

Min rørforsterker (McIntosh Mc2000 anniversary) ville vel i dag kostet rundt 300.000. Streamer/pre/dac koster 135.000. Ht koster 30.000. Kablene er fra Duelund og koster veldig lite. Powerrørene er Svetlana winged c.

Og fremdeles leder gd trustwothy over mullard og tf.
Hva er driver røret da ?
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
Jeg var ikke bastant,men provoserende bombastisk!Kvalitetsforskjellen er gigantisk etter min mening.4×12AX7 for kr.150/stk.Hva koster din forsterker,høytalere og signalkabler osv. BigSwifty?Jeg antar du bruker en rørforsterker og betrakter det som et paradoks å spare utgiftene på rør!Kjøper man TLF.803s for 10 000/stk. er man teit eller har for mye gryn!
Støysvake rør indikerer intet om hvilken lyd røret formidler Espen R.Støyete rør er det noe galt med!Subjektive lytterinntrykk og forventningsbias har vi vel altid,4-string?Særlig når vi skal på date!
Du har helt rett, flor. Du var ikke bastant. Du var provoserende bombastisk. :rolleyes:

Skjønte ikke resten av innlegget ditt. Min mening er fremdeles at det er gøy å prøve ulike merker og kombinasjoner - uten å henge seg opp i "best" og "dyrest".

Min rørforsterker (McIntosh Mc2000 anniversary) ville vel i dag kostet rundt 300.000. Streamer/pre/dac koster 135.000. Ht koster 30.000. Kablene er fra Duelund og koster veldig lite. Powerrørene er Svetlana winged c.

Og fremdeles leder gd trustwothy over mullard og tf.
Hva er driver røret da ?
Telefunken ecc 81 ;)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Golden Dragon ECC83T Trustworty er et sikkert valg for den som vil ha ny-produserte rør og ikke gidder å swappe NOS-rør, MEN det bør brukes på lystklingende utstyr og/eller i kombinasjon med andre lystklingende rør da det låter litt mørkt. NESTEN så jeg vil karakterisere det som et rør som kombinerer lydsignaturen fra TFK og Mullard. Men bare nesten... :cool:
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.018
Antall liker
2.108
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg selger rør her på sentralen og litt utenom!Det finnes endel folk med rørdilla som aldri blir fornøyd uansett.Har de kjøpt Telefunken ECC803s så må de prøve Mullard M10 eller Longplate 50 talls!Som du påpekte er ikke dette billig,men det er mye pengesterke folk!Det er alltid grønnere på den andre siden av gjerdet.Hovedsaken er å bli fornøyd!Du er fornøyd og dermed i mål!Gratulerer!
Synes likevel det er besynderlig at du foretrekker Golden Trustworthy fremfor særlig TLF. smoothplate ECC83 og har en mistanke at Mullardene du har testet er fra sen produksjon(Mullard stengte i 82)!Sent produserte Mullard mener jeg er direkte kjedelige!
Mvh.
Nå kan faktisk rør oppføre seg annerledes fra krets til krets.
Derfor kan et rør låte forskjellig fra forsterker til forsterker selv om vi snakker om samme forsterker.
Prøvde selv NOS Mullard 12au7 variant i en dac, og ble aldri fornøyd. Andre roser dette røret.

Håvard
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg selger rør her på sentralen og litt utenom!Det finnes endel folk med rørdilla som aldri blir fornøyd uansett.Har de kjøpt Telefunken ECC803s så må de prøve Mullard M10 eller Longplate 50 talls!Som du påpekte er ikke dette billig,men det er mye pengesterke folk!Det er alltid grønnere på den andre siden av gjerdet.Hovedsaken er å bli fornøyd!Du er fornøyd og dermed i mål!Gratulerer!
Synes likevel det er besynderlig at du foretrekker Golden Trustworthy fremfor særlig TLF. smoothplate ECC83 og har en mistanke at Mullardene du har testet er fra sen produksjon(Mullard stengte i 82)!Sent produserte Mullard mener jeg er direkte kjedelige!
Mvh.
Nå kan faktisk rør oppføre seg annerledes fra krets til krets.
Derfor kan et rør låte forskjellig fra forsterker til forsterker selv om vi snakker om samme forsterker.
Prøvde selv NOS Mullard 12au7 variant i en dac, og ble aldri fornøyd. Andre roser dette røret.

Håvard
Eller det (teoretisk) kan låte/oppføre det samme, men folk oppfatter lyden som kommer ut annerledes. Ulike preferanser og utgangspunkt osv.
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Vil klappe Harepusen!Føler meg smigret.Blander selvfølgelig selv rørcocktails med bla. 5751. Sylvania tre mica er referanse der!Ordinære Mullard ECC82 uten coppergrids er "ikke creme de la creme" Håvard!Du må til M8136 eller 50-talls d-getter Amperex eller Philips Miniwatt!For ikke å glemme Brimar cleartop.Også med coppergrids.De med silver?-grids er ordinæreDet finnes også endel amerikanske lekkerbiskner!Min erfaring er at et spektulært godt rør ikke er systemavhengig.Det vil alltid heve,ikke redusere lydkvaliteten i en amp,men kanskje ikke etter alles preferanser som Gunner påpeker!
 
Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Psvane 12AX7 ankommet.

IMG_20191010_190957.jpg


Det vil nok gå noen dager før jeg kan si noe om lyden, i forhold til Genalex Gold Lion som står i nå.
 

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.872
Antall liker
2.498
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Du har kjøpt de rimelige Psvane 12AX7 rørene. Stor forskjell på de og de som heter 12AX7T-MK2 fra Psvane ;)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Liker jeg dem kan det bli flere Psvane.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Du har kjøpt de rimelige Psvane 12AX7 rørene. Stor forskjell på de og de som heter 12AX7T-MK2 fra Psvane ;)
Eskene sier Psvane 12AX7-TII, og kvitteringen sier Psvane 12AX7-T Mk II. Så da veit ikke jeg...
 

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.872
Antall liker
2.498
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Eskene er for den rimelige serien, men man kan kanskje bestille dem i disse eskene. Bra! Blir spennende p se hva du synes!
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Jeg har begge de rørene og bruker begge. Psvane i phonotrinnet og skifter litt frem og tilbake mellom Gold Lion og Psvane i forsterkeren. Er godt fornøyd med begge og for min del så klarer jeg ikke å si at det ene er bedre en det andre. Det eneste jeg merker er en endring i klangen, psvane er litt tørrere , Gold Lion har litt mere pondus. Begge rørene spiller like åpent og løftet lyden kontra rørene som følgte med. I forsterkeren min så ligger de nært hverandre i lyden, der er ikke store endringer ved skifte. Merket mere når jeg skiftet ut orginal en mellom disse to parene
IMG_20191012_095108.jpg
 
Sist redigert:
Topp Bunn