Prosjekt Tang Band W8-1772 / Brines Accoustics TT-2000

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Leste også et sted at man for sikkerhets skyld skulle starte innspilling forsiktig. Altså, ikke YELLO på full guffe med en gang 8)
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Ang bestilling av materialer til chassis så står jo alle mål oppgitt i tommer. Regner med at det går greit å gange alt med 2,54 for å gjør om til cm?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ludo skrev:
Ang bestilling av materialer til chassis så står jo alle mål oppgitt i tommer. Regner med at det går greit å gange alt med 2,54 for å gjør om til cm?
Tømrerdimensjoner? Jeg anbefaler å gange med 25,4 i stedet for å gjøre om til millimeter! ;)

*dukker*
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
Ludo skrev:
Ang bestilling av materialer til chassis så står jo alle mål oppgitt i tommer. Regner med at det går greit å gange alt med 2,54 for å gjør om til cm?
Tømrerdimensjoner? Jeg anbefaler å gange med 25,4 i stedet for å gjøre om til millimeter! ;)

*dukker*
Hahaha, det skulle tatt seg ut. Vært moro å hente materialene da, det hadde blitt noen seriøst diger saker :)
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
Er nok best å holde seg til tømrerdimensjoner ;) Blir spennende å følge med her.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ludo skrev:
Dazed skrev:
Ludo skrev:
Ang bestilling av materialer til chassis så står jo alle mål oppgitt i tommer. Regner med at det går greit å gange alt med 2,54 for å gjør om til cm?
Tømrerdimensjoner? Jeg anbefaler å gange med 25,4 i stedet for å gjøre om til millimeter! ;)

*dukker*
Hahaha, det skulle tatt seg ut. Vært moro å hente materialene da, det hadde blitt noen seriøst diger saker :)
Eh, 2,54 centimeter og 25,4 millimeter er strengt tatt akkurat like mye. ;)
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Der kan du se, jeg tenkte cm hele tiden... ah - pinlig!! :-[ ;)
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Kult Ludo!!

Om du har anledning kan du komme til Porsgrunn og høre på mine Brines-kasser, selv om jeg kun har Fostex 167 elementer. Bassen er konge, kjører uten baffle-step jeg da....
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Hva tror folket om baffel trukket i lyst skinn samt at den ovale greia blir trukket i svart skinn? Hvilken finish velger man på resten av kassa tro?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Trenger du den ovale baffelen? Jeg synes det er penere uten ;)
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke om den er nødvendig - får sende Bob en mail og høre om saken :)
 

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Innlegg
460
Antall liker
2
Man trenger den ikke, om man skal tro det han skriver på siden sin. Var det under FAQ, mon tro?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
BB sier at det gjør minimalt utslag på klangen. Jeg tror hensikten er å glatte ut ørlite ripple. Jeg kommer ikke til å lage oval eller rund baffel på noen av mine høyttalere. Eneste stedet hvor en slik løsning kan ha noe for seg er på en BIB hvor den runde baffelen går utenfor kabinettet. Da vil baffelstepen dras nedover.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Da klarer jeg meg fint uten den, synes ikke den ser noe særlig ut heller! Kommer nok til å gå for skinntrekk på baffelen ihvertfall, det synes jeg er stilig. Resten vurderer jeg enten grått eller sort pianofinish på... Kanskje samme farge som RoDa hadde på sine HFLS-1, de var fine!
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Her er svaret fra Bob, med W8-1772 trenger man denne kun for at baffelen skal få riktig tykkelse for skruefestene... I tillegg mener Bob at den gjør at høyttaleren ser penere ut(!) urk!

With Fostex and other drivers that are designed to be surface mounted, there is no major consequence to omitting the oval supra-baffle. The oval does improve the diffraction signature marginally, and cosmetically, without the oval, the speaker looks rather plain. The W8-1772 is another story. This driver is designed to be rabbeted into the baffle. If you do so without the added thickness of the supra-baffle, you will not have enough material thickness for the mounting screws to hold. If you which to delete the oval, you must double the front panel -- at least the section between the top two braces.

Bob
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Da er kappede materialer underveis - det blir spennende å se om alle tommeltottene får nok å gjøre... :)
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Ang filter til disse - trenger man virkelig det på en fulltone?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Ludo skrev:
Ang filter til disse - trenger man virkelig det på en fulltone?
Tja.

Bob Brines sier nei. Jeg sier ja.

Har du en snill, varm forsterker med lav dempefaktor trenger du kanskje ikke filter.
Synes du det blir litt for mye midt i fleisen trenger du filter.
Ønsker du så jevn respons som mulig trenger du filter.
Vil du ha det så cleant som mulig dropper du filter.

Regner med du ikke ble det døyt klokere nå ;D
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
hel skrev:
Ludo skrev:
Ang filter til disse - trenger man virkelig det på en fulltone?
Tja.

Bob Brines sier nei. Jeg sier ja.

Har du en snill, varm forsterker med lav dempefaktor trenger du kanskje ikke filter.
Synes du det blir litt for mye midt i fleisen trenger du filter.
Ønsker du så jevn respons som mulig trenger du filter.
Vil du ha det så cleant som mulig dropper du filter.

Regner med du ikke ble det døyt klokere nå ;D
Hehehe, ikke så veldig - men jeg prøver først uten filter! Hva er dempefaktoren på AN L4 da tro?
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Internkabling - hva skal man bruke der? Sitter med handlekurven klar hos Dynabel nå :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Ludo skrev:
Internkabling - hva skal man bruke der? Sitter med handlekurven klar hos Dynabel nå :)
For all del. Ikke legg ut dette spm på kabel avdelingen!

Hva med Kimber KWIK. Den tynneste. Billig. På rull. Jeg bruker den til alt mulig. Et av verdens beste lydstudioer, Lindberg Lyd (2L), som spiller inn høyoppløst som bare det, bruker KWIK i hele systemet.

Ikke for å starte en kabeldebatt, men min mening er at det må være bra, bra nok!
Jeg har ikke gått i dybden men har forståelse for at kobber og sølv gir små nyanseforskjeller (fyldig kontra oppløst veldig enkelt sagt) og at gull/sølv kombinasjoner gir optimal beskyttelse mot oksidasjon. Personlig har jeg tro på en OK kobberkabel. Jeg jobber som du vet med markedsføring og noen av produktgruppene er blant annet krympestrømper og relaterte produkter. Der har du svaret: bra/ok kvalitet på kobberet eller sølvet. Markedsføringen og krympestrømpene, de fikser vi selv og sparer 95% av prisen.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Takk!

Bestilt - med bassrør, flenser og diverse tjafs :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Jeg må snart få komme på besøk og få se herligheten ;)
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
hel skrev:
Jeg må snart få komme på besøk og få se herligheten ;)
Absolutt :) Skal hente materialene til uka, kommer til å begynne ganske så med en gang :) Må huske å kjøpe tvinger!
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Skjer ting, men du verden så sakte det går... Mens vi venter på ferdig kappede plater kom denne pakken :)

 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
Alltid morro med pakker ja :) bare de ikke er bløte ;D
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Ludo skrev:
Skjer ting, men du verden så sakte det går... Mens vi venter på ferdig kappede plater kom denne pakken :)

Syns jeg kjenner igjen den esken der med den stripete tapen..., men det var ikke jeg som pakket den.... Håper at innholdet fortsatt er hardt :)
Artig tråd. Spennende å følge med!

Vidar
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Hardt innhold Low-Q - alt inntakt ;) Får håpe platekappern får ut armen snart! Gleder meg virkelig til å høre W8-1772 spiller musikk :)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Ludo skrev:
Hardt innhold Low-Q - alt inntakt ;) Får håpe platekappern får ut armen snart! Gleder meg virkelig til å høre W8-1772 spiller musikk :)
Venter på plater selv. Sendte bestilling på litt store 22mm MDF-plater som skal kappes hos Thaugland på Abildsø. Det har tatt litt tid - har ikke hørt noe ennå siden torsdag. Platene går bl.a til en 8" fulltonekonstruksjon, men også en 2x18" subwoofer på ca 300 liter. Mulig de måtte bestille opp flere plater? Er litt spent selv åssen disse fulltonene spiller i en enda mer forvokst Cyburgs Needle enn de jeg allerede har. Må jo prøve og feile til krampa tar en :) W8-1808 har mye tykkere polstykke og dermed en del lengre slaglengde, så det blir å prøve denne også - med litt Q-dempende fix-faxeri inni kabinettet funker det sikkert. Noen sier at det ikke går an, men da ma vi jo selvsagt prøve :)

Vidar
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
Ludo skrev:
Hardt innhold Low-Q - alt inntakt ;) Får håpe platekappern får ut armen snart! Gleder meg virkelig til å høre W8-1772 spiller musikk :)
Venter på plater selv. Sendte bestilling på litt store 22mm MDF-plater som skal kappes hos Thaugland på Abildsø. Det har tatt litt tid - har ikke hørt noe ennå siden torsdag. Platene går bl.a til en 8" fulltonekonstruksjon, men også en 2x18" subwoofer på ca 300 liter. Mulig de måtte bestille opp flere plater? Er litt spent selv åssen disse fulltonene spiller i en enda mer forvokst Cyburgs Needle enn de jeg allerede har. Må jo prøve og feile til krampa tar en :) W8-1808 har mye tykkere polstykke og dermed en del lengre slaglengde, så det blir å prøve denne også - med litt Q-dempende fix-faxeri inni kabinettet funker det sikkert. Noen sier at det ikke går an, men da ma vi jo selvsagt prøve :)

Vidar
Så lenge noen sier det ikke går an... DA må det ihvertfall prøves ;D - Lykke til!
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Da er platene ferdig kappet på mål konvertert fra inches til mm - håper jeg ikke har grisebomma noe sted ;D Skal hentes imorra formiddag...

Så var det dette med fresing av hull til elementer, bassport og terminalene - hvilken overfres bør jeg kjøpe? Klarer jeg meg med en billigvariant, eller må det dyrere saker til?

Denne fra Biltema til kr 399,- (billig billig billig)



http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Fresemaskin/Handoverfres-1200-W1/

Denne fra Clas Ohlsson til 1098,-



http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164721076

Denne fra Maxbo til 1190,-



Eller bør jeg koste på det litt mer, fant noe fra DeWalt også - her starter prisen på 3400,- og oppover...
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Se litt på hva som følger med av utstyr i forhold til hva du skal bruke det til. Det er mange måter å frese på, og flere typer tilleggsutstyr å få.
Kvaliteten på fresemaskinen er jo viktig for å få et godt resultat, men selv en billig fres kan gjøre bra nok jobb så lenge maskinen virker. Det blir vel totalt sett lengre total levetid på 3stk Biltemamaskiner enn én Bosch, eller 10 stk Dewalt. Jeg har Dewalt. Den er robust og god - brukt den MYE. Den er fast og fin i fisken. Slingrer ingenting, gode opplagringer, og tight og smooth "slede" (Funksjonen som regulerer fresedybde). Nøyaktig måleskrue for å frese akkurat 6.1mm dybde f.eks. Softstart. En upraktisk er at den er vanskelig å få til å slå seg på opp/ned, f.eks ved fastmontering opp/ned på arbeidsbenken. Dette er nok en sikkerhetsinnretning.

Fresejern kjøpes IKKE hos Biltema eller Clas Ohlson. Kjøp noe skikkelig som holder seg skarpt lenge, og som tåler varme. Det er nesten det viktigste, og som nok koster tre ganger fresemaskinen hos Biltema.

Vidar
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Enig at fresejern må prioriteres. Går fort så varme at stålet blir sprøtt.
Ellers hater jeg biltema el.verktøy. Går i stykker etter kort tid og man står der på fyllinga og føler seg som et miljøsvin. Kjøp kvalitet. Har en fres som er 20 år gammel, vi.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Ok, takk for råd - men hvor kjøper jeg gode fresejern/fresestål da?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Endelig har de ferdigkappede pinnen funnet veien hjem ;D På tide å spikke litt...


 
Topp Bunn