Problemet er løst (Bilder)!!!!

N

nb

Gjest
Gratulerer så meget! Mye kan skje når man velger å gå systematisk til verks. Virkelig stilige høyttalere det der synes jeg

R

Roysen

Gjest
zemtex skrev:
Grattis !!!
(gleder meg enda mer til jeg får flyttet i nytt hus og koblet til mine "manger-høyttalere" ;D ;D )
Hvilke høytalere er det du snakker om da?

Mvh
Roysen

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg er en av de stakkarne som kjenner OMF, og måtte ta i et tak for å få de i hus. Må si at dette nok er den største og desidert tyngst oppgraderingen han har gjort. Ved en eventuell oppgradering så er jeg bortreist 8)

Når det gjelder lyden, så er den rett og slett himmelsk, selv om høyttalerne ble "slengt" på plass og med diverse nødløsninger på kabelfronten.

Dette spillte musikk, og fikk meg til å glemme hifi/highend!!! Så utrolig naturlig og behagelig, oppløst og dynamisk. Fikk godfot med en gang! Hadde bare en kort lytteseanse, men for første gang hos OMF ble jeg sinnsykt misunnelig på lyden, og "må ha" faktoren kom... Og stemmer, så perfekt, det beste jeg har hørt!!!

Lykke til videre OMF, og gi lyd når DEQX'ene er på plass!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
OMF skrev:
BT skrev:
Du kan da ikke mene på alvor at de klumpene der er bedre enn Avanti 3? ;D
Grattis!
Skikkelig lekkert.
Morsomt når noen går utenfor allfarsvei.
Tja...Avantiene var jo bra de...., men tenkt deg at du istedenfor 2 mellomtoner og 1 diskant, får all den lyden fra ett element, helt uten noen delefilterkomponenter i mellom, koblet rett på en DP A1 med nesten uendelig dempefaktor....da har du et element som ikke gjør mye feil.....og det høres.....

Selv om den gamle tråden nok også viste at jeg kom ganske langt med mine modifiserte Avantier...etter mine preferanser var det det beste oppsettet jeg hadde hørt...inntil i går....

Mvh
OMF
Jeg har ikke noe problem med å tenke meg at disse høres fantastisk ut. Joda, jeg vet det finnes bedre høyttalere enn Avanti III. Problemet er at da blir det så himmla kostbart, og jeg er desverre ingen rik mann, ennå...

Kan ikke du flytte til Trondhem, så det kunne blitt enklere å få hørt herligheten?

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.729
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Roysen skrev:
zemtex skrev:
Grattis !!!
(gleder meg enda mer til jeg får flyttet i nytt hus og koblet til mine "manger-høyttalere" ;D ;D )

Mvh
Roysen
Multicell MK3 (prototype).. manger + 9stk 8" i hver HT.

R

Roysen

Gjest
zemtex skrev:
Roysen skrev:
zemtex skrev:
Grattis !!!

Mvh
Roysen
Har du en link som viser disse høytalerne eller ander Multicell høytalere for den del? Har aldri hørt om de.

Mvh
Roysen

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.688
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Fikk en PM om hvilke svakheter Manger har...som er løst i denne høytaleren.

Her er jeg jo litt på tynn is, men det jeg har fått med meg er jo først og fremst bassresponsen! Manger kan spille ned til 80Hz - hvis den gjør det så er det i så fall med veldig begrensen SPL. Mao...de høytalerne som kun har Manger - mangler bass.

Jeg har hørt at det kan være problematisk å få den til å spille høyt nok (max SPL) - dette skyldes jo igjen bassresponsen - elementet evner ikke de store utslagene som trengs i bassen.

Begge disse problemene er løst ved bratte digitale filtere - jeg bruker i dag 10 ordens filter ved 220 Hz. Og 12 tommeren i bassen, fyller inn resten. Og max SPL er ikke noe problem for meg ihvertfall!

Manger elementet har heller ikke en snorrett frekvensgang i seg selv - noe som gir det en litt karakterististisk lyd leste jeg i en test...., dette er jo korrigert med med DEQX.

I tillegg er de bakoverrettede refleksjonene dempet godt inne i egget. Vil også tro at utformingen av egget kan påvirke spredningen til Manger elementet.

Mange har forundret seg over at jeg har satset på et såpass ubeskrevet blad..., men jo mer jeg leste og undersøkte jo lettere ble valget....dette må jo være en av de mest fornuftige/riktige høytalerkonstruksjoner som er laget.... Og når den i tillegg kommer med den finishen....!!!!

Mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
zemtex skrev:
Høres ut som noe Geir Fredriksen kunne ha funnet på å lage...

B

Back_Door

Gjest
OMF skrev:
Høvdingen: ....greit nok at det var litt bilder her...., men dette var jo ikke en presentasjon av mitt anlegg....den hadde jeg tenkt å skrive litt senere....

Mvh
OMF
Støttes!

For øvrig: Gratulerer!
Jeg har sans for de som våger seg på "nybrottsarbeid"..

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.729
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Sorry mac.... GF lage den jeg velger å
BT skrev:
zemtex skrev:
Sorry mac.. men GF lagde de som jeg velger å kalle MK1... han solgte multicell/dynacell patentet til Reidar Bråten på 90-tallet, som deretter produserte og solgte sin utgave av multicell(MK2)... De jeg har er en prototype, dvs eneste sett pr dags dato, som jeg har kjøpt om RB(aka brodern ;) )

Roysen:
Info og bilder kommer om disse når jeg får anledning til å lage min egen "Mitt anlegg tråd". Dette er OMF sin tråd, og vil derfor ikke utdype mine noe mer...

OMF:
Skal ikke spore av tråden din mer enn jeg allerede kan ha gjort... Gleder meg til å se oppdateringene i "mitt anlegg" tråden når ting er kommet på plass ;D ;D

mvh Kai

R

Roysen

Gjest
Det er greit selv om OMF egentlig presiserte litt lenger opp at han ikke mente dette var en tråd hvor meningen var å presentere anlegget sitt.

Forøvrig synes jeg det er interessant å få vite om flere eier av Manger i Norge. Jeg er i hvert fall interesset av å lære av deres erfaringer. Vi Manger eiere må holde sammen vet du.... ;D

Mvh
Roysen

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.729
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Mine erfaringer er ganske rett fram og enkle... Ikke noe annet system (uansett prisklasse) jeg har hørt pr dags dato har kunnet mache Manger...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
zemtex skrev:
Sorry mac.... GF lage den jeg velger å
BT skrev:
zemtex skrev:
Sorry mac.. men GF lagde de som jeg velger å kalle MK1... han solgte multicell/dynacell patentet til Reidar Bråten på 90-tallet, som deretter produserte og solgte sin utgave av multicell(MK2)... De jeg har er en prototype, dvs eneste sett pr dags dato, som jeg har kjøpt om RB(aka brodern ;) )
Da var jeg jo ikke så veldig langt unna...
Hvordan skaffer man seg slike brødre, tro?

zemtex skrev:
Roysen:
Info og bilder kommer om disse når jeg får anledning til å lage min egen "Mitt anlegg tråd". Dette er OMF sin tråd, og vil derfor ikke utdype mine noe mer...

mvh Kai
Det ser jeg fram til!

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
.........
Forøvrig synes jeg det er interessant å få vite om flere eier av Manger i Norge. Jeg er i hvert fall interesset av å lære av deres erfaringer. Vi Manger eiere må holde sammen vet du.... ;D

Mvh
Roysen
Jeg har hatt Manger som hovedhøyttalere i ca. 5 år, begynte med et sett Zerobox 107, utvidet med et sett Zerobox 108 (nå utgått, størrelse mellom 107 og 103). Tok da i bruk 107 som senter foran og senter bak, og venter nå på pakke med 2 stk Sidekick som sidehøyttalere, da vil jeg ha fullt 6-kanals Manger-oppsett.

Tror neppe jeg skal ha inn noen andre merker i huset.

Beste hilsen
Barbaresco

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
....

Er det ikke da flott at det høytalerne virkelig briljerer på, er akkurat det jeg er mest opptatt av....stemmer. De gjengir stemmer med en stor realisme og naturlig behagelig klang. Genrellt vil jeg også si at jo mer ekte musikken er, jo mer imponerer høytalerne.....akustisk musikk, stemmer, perkusjon låter mye mer ekte og imponerende enn veldig prossesserte innspillinger (de låter bra de og...) og er det noe som forbløffende realistisk, så er det vokal uten klang og annet fiksfakseri...

Mvh
OMF
Kunne ikke vært mer enig!

mvh
Barbaresco

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.688
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Legger inn et lite klipp fra 6-moons testen om Manger....

Since the demise of Audio Physic's flawed Medea speaker, the Overkill Ovation, Prey and Encore models are the only production speakers I know of outside Manger's own that employ this driver. It is otherwise exclusively sold to the DIY market. When asked how to explain this obscurity of an apparently superior device in HighEnd applications, Derek broke into a quiet smile. He humbly suggested that he really might be the first designer to have properly employed this driver by
religiously accounting for its very specific needs. Only extreme chassis measures truly unleash its unique potential.

Mvh
OMF

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Legger inn et lite klipp fra 6-moons testen om Manger....

....Since the demise of Audio Physic's flawed Medea speaker, the Overkill Ovation, Prey and Encore models are the only production speakers I know of outside Manger's own that employ this driver. ...

Mvh
OMF
Det kan ikke være korrekt. Lyd og bilde refererte fra High End 2007 i München, og der var det bilde av Onda fra Klangwerk i Sveits, dog kalt Kraftwerk av dyslektikerne i Lyd og Bilde (Det er ikke bare Fidelity som ansetter dyslektikere. Ikke det at jeg ikke ønsker at de skal få jobb, men hvorfor journalister, og Hifi spesielt...)

I tillegg har vi Symbiose fra TonArt, men om det er DIY eller kommersielt kommer an på volumet, de har vel ikke solgt i bøtter og spann akkurat. Men utsøkt bra er de. Kommers og kvalitet er to forskjellige ting.

mvh
Barbaresco

R

Roysen

Gjest
Jeg vil nå hevde at det er flere feil i det sitatet der. For det første finnes det flere høytalere som benytter Manger elementet. For det andre vil jeg vil si at det er litt i overkant å kalle Medea "flawed", selv om den ikke er konstruert som en point-source (slik Manger elementet er ment å være).

Mvh
Roysen

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.439
Torget vurderinger
2
Jeg har flyttet tråden tilbake til Hifi Generelt, og når du ønsker å ta endelig bilder og presentasjon av anlegget kan dette gjøres under "mitt anlegg" eller i vårt nye galleri som kommer til helgen.

Mvh
H

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
En må bare heve seg over pompøse bladskribenter. Medea er tvert imot konstruert med to side-elementer slik som Manger foretrekker. Det øker salget av elementer, og er deres måte å kompensere for baffle-step. Dyr men god. Jeg er ikke sikker, men tror Medea også forekom i trykkammer, men den det er lettest å finne bilder av er bassrefleks, en "flaw" i følge Mangers filosofi, der impulsrespons går foran alt annet, så som effektivitet.

Det var Geir Tømmervik som figurerte i Fidelity nr. 1 eller 2 med sine modifiserte Medea. Fatter ikke hva han skulle med super-tweeter på toppen!

mvh
Barbaresco

R

Roysen

Gjest
Barbaresco skrev:
En må bare heve seg over pompøse bladskribenter. Medea er tvert imot konstruert med to side-elementer slik som Manger foretrekker. Det øker salget av elementer, og er deres måte å kompensere for baffle-step. Dyr men god. Jeg er ikke sikker, men tror Medea også forekom i trykkammer, men den det er lettest å finne bilder av er bassrefleks, en "flaw" i følge Mangers filosofi, der impulsrespons går foran alt annet, så som effektivitet.

Det var Geir Tømmervik som figurerte i Fidelity nr. 1 eller 2 med sine modifiserte Medea. Fatter ikke hva han skulle med super-tweeter på toppen!

mvh
Barbaresco
Jeg har trykkammer modellen av Medea. Forøvrig benytter jeg også en super tweeter på toppen av Medea. Jeg synes det gir bedre spredning. Jeg har også eksprimentert med Mangers Holoprofile og fant at den forbedret fokus betydelig, men en del høyfrekvent informasjon forsvant fra lydbildet. Jeg valgte derfor å spille uten.

Mvh
Roysen

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
At jeg ikke lærer å passe munnen min! :-[ Det er klart det går an å gå høyere opp i frekvens med et tilleggselement. Utfordringen må være i overgangen, da elementene nødvendigvis må stå mange bølgelengder fra hverandre. På den annen side er vel ikke øret så fasefølsomt helt øverst i frekvensområdet.

Da var jeg tydeligvis heldigere med det bombastiske utsagnet om trykkammer. Det var veldig hyggelig å møte en meningsfelle!

Det ligger i nettmediets natur at det er lett å vikle seg inn i skinnuenigheter og få "uvenner", og det er grunnen til at jeg meget sjelden ytrer meg på Hifisentralen. Men tråden om Manger virket hyggelig og inkluderende, så jeg tok sjansen på å bryte tausheten :) Vi får holde sammen i vår lille minoritetsmenighet 8)

mvh
Barbaresco

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.688
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Fokuset mitt med sitat var at kabinettet, design og prinsipp (DEQX) til Overkill kanskje var det første som virkelig fikk frem potensiale til Manger.

Skribenten har vel også sine ord i behold...han skriver jo "I know.." det er jo ikke straffbart å være kunnskapsløs...

Skal spørre Derek om Holoprofile..., men vil tror det er god grunn til at denne ikke benyttes....presisjonen i lydbildet er ihvertfall upåklagelig....

En annen ting med supertweetere er at de ofte jobber ganske langt nedover også...og gir gjerne et lett hørbart bidrag i området 15-20kHz..og kan bidra til en større spredning og mer energi i dette området.....noe som vil kunne gi lett hørbare effekter....

Snickers....kunne du si litt om spredningsegenskapene til Manger... og eventuelle utfordringer man møter med dette elementet.....?

Mvh
OMF

R

Roysen

Gjest
OMF skrev:
Hei!
En annen ting med supertweetere er at de ofte jobber ganske langt nedover også...og gir gjerne et lett hørbart bidrag i området 15-20kHz..og kan bidra til en større spredning og mer energi i dette området.....noe som vil kunne gi lett hørbare effekter....

Snickers....kunne du si litt om spredningsegenskapene til Manger... og eventuelle utfordringer man møter med dette elementet.....?

Mvh
OMF
Hei,

Mine erfaringer er gjort med Medea. Det er jo egentlig en helt annen høytaler. Kabinettet, delefilteret og det faktum at det benyttes to sidemonterte Manger elementer i tillegg til det frontmonterte gjør at lyden nok skiller seg noe fra dine. Det er mye mulig at Medeas spredningsmønsteret er temmelig ulikt dine høytalere. Jeg vil imidlertid anta de har mye av Manger elementets lydsignatur felles.

Mvh
Roysen

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
En kompis av meg kjøpte i vinter Are Moe Symbiose. Det er en enkel manger med åpen baffel i dipol versjon (alla Etera fra Ton Art), to kjempe subber i granit (4x12' i hver), og med en netto samlet vekt på over et halv tonn ! Han har desverre ikke ennå helt fått optimalisert lyden ut av dette systemet, han har planer med aktiv deling og bedre kabler.
Med det jeg har hørt er et veldig potensiale. En åpenhet og hurtighet i mellomtonen som er glimrende. Bassen er dessuten veldig godt integrert, kjellerdyp og kjapp. Et veldig bra system som nok var altfor dyrt å produsere (kostet 250k for 10 år siden), og for stort i vanlig stuer.

Følger derfor nå spent med Overkill som kommer med ny versjon med dette elementet, og gratulerer deg så mye OMF med nye lekre høyttalere. Jeg følger spent med i fortsettelsen på din lydreise.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.729
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
EiK skrev:
En kompis av meg kjøpte i vinter Are Moe Symbiose.
Hva består resten av oppsettet av? Regner med han kjøpte et brukt sett....

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
Eller har TonArt solgt demosettet sitt?

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
zemtex skrev:
EiK skrev:
En kompis av meg kjøpte i vinter Are Moe Symbiose.
Hva består resten av oppsettet av? Regner med han kjøpte et brukt sett....
Som forsterkere har han 2 stk DP A1s (er i ferd med å kjøpe DP 5.52 HP for å kjøre bassen), kilde er Base drivverk (Birger Lund Andersen) og Theta Gen VIII preamp DAC.
Det er med andre ord et veldig potent oppsett.

Han har ikke kjøpt det av Ton Art (Geir Fredriksen), men en privatperson bosatt på Ski.

amj_ciron

Medlem
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Må bare si gratulerer OMF, tror ikke du har gjordt et dumt kjøp:)
Er ellers veldig interessert i å høre hvordan dette utvikler seg, og skulle vært en tur hjemme hos deg etterhvert. Vi har kontakt med samme mann. Derek er en utrolig hyggelig kar som tydeligvis også hjelper DIY-folk som meg. Har selv Manger, Deqx og Beyma, ganske nøyaktig det du er i besittelse av:) (dog minus noen vanvittig flotte kabinetter!!!!)
Igjen, grattis!!

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Gratulerar med nye høgtalarar. Vonar du får tid til å høyre mykje musikk framover :D Det vert nok eit mildt press frå Bergen lydlaug om eit nytt besøk når DEQXen er trygt i hus ;)

Mvh Kjetil

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Gratulerer så mye med nye høyttalere. Det får'n si...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.688
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Må jo komme med noen oppdateringer innimellom!

Har vært borte denne uken så har ikke hatt muligheten til å lytte!

Derek ringte meg i går…og vi ble vel sittende nesten en time i telefonen! (Ble helt giret av å høre hvor mye bedre lyd han mente jeg kunne vente meg…)

Mine Encore er nummer 2 av i alt 16-17. Det som er litt spesielt er at de 2 første parene er mye tyngre enn de siste versjonene. Han antydet at mine basskabinett trolig veier rett i overkant av 125 kg, mens de nye veier 80kg. Han sa også det jeg håpet at han skulle si etter dette….jada….bassen er ørlite bedre i disse tyngre kabinettene. Grunnen til at vekten ble redusert var at høytalerne var utrolig tungvinne å transportere rundt på messer.

Han snakket også om den nye modellen som er avbildet over….som hadde lynrask mellombass, men ikke samme tyngden som Encore – løsningen var å legge til en Predator subwoofer…., men det får bli en annen gang.

Det ser ut til at Derek kommer noe tidligere enn jeg opprinnelig hadde planlag…han venter tvillinger, og mente det var bedre at han kom straks jeg hadde fått DEQX. Det som også var litt gøy var at han mente at jeg neppe hadde fått ut mer enn 70% av potensialet. Dette skulle være et betydelig løft å få de på Sistrum plattformene som følger med (Vil ikke gjøre det før jeg har funnet en plassering jeg er happy med!) Han mente også at DEQX ville gi et betydelig løft, og ikke minst hans hjelp under oppsett…som han sa….”This is what I do for a living!”.

Skal også prøve å få gjort et par andre små oppgraderinger denne helgen….og kanskje legge ut et par bilder til….

Har spurt Derek om han kunne tenke seg å prate litt om lyd og gjerne spesielt Overkill høytalerne når han kom…så hvis lauget er interessert…kunne vi kanskje få til en sommersamling…Ut i fra hva Derek sier han kan få til med oppsettet mitt kan nok dette også være spennende å høre på! (jeg har for øvrig også en Grillmaster 2000 XX Ultra stående så hvis været tillater det er det jo mulig å grille litt også!). Vi snakker her om slutten av juni/begynnelse av juli…

Mvh
OMF

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hørtes bra ut OMF.
De er få ting som er så deilig som å få ting stillt inn "proffesionelt".
Da vet man at det man får er i en egen klasse.

Det eneste minuset jeg finner med ditt oppsett er forøvrig at du bor på feil sted ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
OMF skrev:
Jeg sendte deg en PM på det. Andre som er interessert får sende meg en PM. Jeg har 100 sider dokumentajson på dette elementet og venter mer i løpet av neste uke.

R

Roysen

Gjest
Barbaresco skrev:
Det kan ikke være korrekt. Lyd og bilde refererte fra High End 2007 i München, og der var det bilde av Onda fra Klangwerk i Sveits, dog kalt Kraftwerk av dyslektikerne i Lyd og Bilde (Det er ikke bare Fidelity som ansetter dyslektikere. Ikke det at jeg ikke ønsker at de skal få jobb, men hvorfor journalister, og Hifi spesielt...)

I tillegg har vi Symbiose fra TonArt, men om det er DIY eller kommersielt kommer an på volumet, de har vel ikke solgt i bøtter og spann akkurat. Men utsøkt bra er de. Kommers og kvalitet er to forskjellige ting.

mvh
Barbaresco
Her er ytterligere en aktiv høytaler med Manger elementet - Mega fra Newtronics: http://www.newtronics.de/html/produkte/aktivlautsprecher/index.html

Mvh
Roysen

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
Helsikes. Er ikkje i Bergen i denne perioden. Kjem forhåpentligvis nye sjansar utover hausten.

O

om.s

Gjest
Her er det bare å henge seg på å gratulere, ikke minst med det spenstige og orginale høyttaler valget du har tatt....

mvh

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Fy flat hvor lekkert og på samme tid veldig utradisjonelt du har satset OMF!
Lever og ånder for god musikkgjengivelse?
Uansett,alle mulige gratulasjoner til deg!

Med vennlig hilsen fra en meget misunnelig... ;D

Topp Bunn