Hei!
Må først få takke for alle lykkeønskninger! Synes dette er utrolig gøy selv! Det er litt sånn
.endelig falt ting på plass
.
Høytalerne er Overkill Audio Encore..har egentlig ikke funnet en listepris på de, i testen står de til 74000 USD, men det inkluderer DEQX og også en tungt modifisert 4 kanals Benchmark DAC (som ikke var med i mitt kjøp). Jeg har ennå ikke fått min DEQX fordi jeg ville ha den med balanserte digitale utganger, og det måtte bestilles ekstra kort og monteres så den kommer nok ikke før om ca 1-2 uker.
Fikk først øynene opp for disse høytalerne etter et tips fra Roysen om det digitale delefilteret deres. Leste snart testen det er linket til her på 6Moons
trålte deretter nettet om alt som omhandlet Manger
.og stort sett alle problemene som er beskrevet med Manger, er løst i denne høytaleren. På tekniske parametere skal det godt gjøres å overgå denne:
Tidskorrekte, Fasekorrekte
En impulsrespons ingen kan konkurrere med tror jeg
En frekvensrespons på ca 20Hz-35kHz
mer eller mindre snorrett (Romkorreksjon)
Tilnærmet perfekt punktkilde over 200Hz
.
Ringte selgeren i USA, og han var happy med å selge til Norge, og roste høytalerne opp i skyene
.han sa også at han kunne ringe konstruktøren (Derek Wilson) og be han ringe meg hvis jeg hadde mer tekniske spørsmål. Derek ringte meg, og gav et veldig solid inntrykk og avgjøreslen falt nok når han tilbøy seg å komme til Norge og hjelpe meg med å sette opp anlegget. Så,regner med at Derek kommer tidlig på høsten når jeg har jobbet litt med oppsettet selv! Tok en liten telefon til Håkon Rognlien også
..får å få førstehåndsinformasjon om hans inntrykk
.og da var terningen kastet!
Flyfrakt av 390 kg er dyrt, men ikke så dyrt som man skulle tro, også hadde jeg ikke ork til å vente 2 måneder for å sende de med båt. Å bære trekasser på nærmere 150kg/stk opp trappene til kåken er akkurat så vanskelig som man skulle tro
.
Fikk koblet de opp sent lørdag
.da med TACT. Lyden ved første prøvelytting var ren, klar og det var deilig å få bekreftet at høytalerne ikke var blitt skadet av transporten. Men
.fokus manglet
.stemmer var digre som låvedører og jeg ble etter hvert litt stresset
.skulle det være slik
.sjekket at fasen på høytalerne var koblet riktig, men alt så ut til å stemme
.kjørte flere romkorreksjoner, men alle viste det samme
.den ene Mangeren viste et nivå som vare 3-4dB lavere enn den andre
Gikk litt skuffet til sengs på lørdag
.Begynte med nytt mot på søndag
og for å sjekke fasen en gang til benyttet jeg en test Cd jeg har fått kopiert av Samleren
. Og smilet bredte seg da in phase var stort som en låvedør, mens stemmen med out of phase stod som en spiker midt i mellom høytalerne
frem med batteriet
.Joda
den ene Mangeren var ute av fase
.det som hadde skjedd var at på (de litt spesielle) Cardas terminale, så kan plastbiten som klemmer fast kablene og som har +/- merket vries 180 grader
.det oppdager man raskt på en vanlig høyttaler om de er, men på eggene er det jo ingen opp og ned
så den var snudd
.og så
..
Skal komme med litt mer lyttebeskrivelser senere, men jeg tror nok jeg med sikkerhet kan si at dette er den største oppgraderingen jeg noensinne har gjort, og forbedringene kom akkurat der jeg ville ha dem
.mer musikalsk, mer homogent, mer naturlig, mer godfot
..også så mye mer oppløst.....
Og
fremdeles bruker jeg TACT jeg vil tro at jeg vil få et ytterligere løft med DEQX. Jeg har ikke jobbet med plassering, kabler er bare slengt rundt (til basskanalene bruker jeg faktisk 3 signalkabler skjøtet sammen). Jeg har ikke satt de på føttene ennå. Og ikke minst
jeg bruker omtrent samme korreksjonskurve som for Avantiene
og det er ikke sikkert at det er optimalt
.så
det skal faktisk være en del å gå på her
.
Mvh
OMF