Problemer med hard diskant og udefinert lydbilde

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Hei!

Etter å ha hørt på anlegget mitt slik det står nå adskillige timer over en periode på rundt et halvt år begynner jeg å tenke på hva som er bra, hva som ikke er fullt så topp og hva jeg kan gjøre med sistnevnte.

Vi kan starte med utstyret jeg hører på nå:
Kilde: PC via Cambridge DacMagic
Preamp: Electrocompaniet EC-4.5
Poweramp: Motron MAE SET-1
Høyttalere: B&W Matrix 802 s1
Kabler:
DAC-pre: DIY XLR-kabler. (simple mic-kabler, basically, skal snart oppgraderes til sølv)
pre-power: DIY skjermet flatvalset sølv
ht: DIY cat-5 flettet (3par*3*3)

Mitt største problem er pdd. rommet. Det har skråtak (lyttepos. på den ene lavsiden og anlegget på den andre) og er ca. 3,5m bredt og 4,5m langt, men det er et faktum jeg må slite med inntil videre. (se bilde) Jeg sliter med noe hard og udefinert diskant, i tillegg til at lydbildet har en tendens til å dra seg til høyre (romgreie)

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.543
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Glem de jævla kablene.
Skråtakrom låter best på langs. Prøv det.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Har dessverre ikke mulighet til det da det vil bli alt for kort avstand fra høyttalere til lytteposisjon (og fordi sjefsarkitekten har slått hammeren i bordet) ::)

Hva gjør du i vertikal stilling på denne tiden av døgnet? :p

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Tar sjansen på at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse og flytter på hele stua nå :)

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Redigering: Var meget trøtt da jeg i natt skrev innlegget som stod her, men forbedringene var uansett meget store! Å flytte anlegget slik jeg gjorde, fjernet en del problemer og la til noen nye, men alt i alt meget fornøyd. Det gjorde stor forskjell! Mye av hardheten i diskanten er forsvunnet, men man kan fremdeles ane tendensen av det. Jeg skal prøve å fikse noen akustikktiltak i nærmeste fremtid. Midlertidig skal jeg se om jeg ikke klarer å rote frem et par tykke gulvtepper :)

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Jeg har neste samme rom som deg... satte det opp på langs, men da forsvant bassen inn på soverommet til gutta mine... Så jeg spiller på lang vegg..

Har pr i dag en Skinnsofa, shesterfield. Denne skal ut! Er noe av det værste lyd-destroyer jeg har vært borti. I tillegg til det forbannede glassbordet.. (uten duk må vite... ) Inn kommer en svær sofa i stoff, og et bord uten glass plate!!

Lykke til med interiørpolicen, sliter med det samme.. rart de ikke har forståelse for dette du??

-Y

L

Lydkaj

Gjest
Prøv at hænge et enkelt lag af wc papir op foran diskanten (består normalt af to eller tre lag) er et lag ikke nok så prøv med to, eller måske en enkelt lag køkken rulle (Ps. papiret må ikke rører membranen), ikke kønt men det virker, oprindeligt en ide fra Steen Duelund.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Kan noe av problemene skyldes en mae set 1 som jobber litt vel hardt med de høytalerene dine?

Mvh
Sniff

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Hvis en liten stueommøblering ikke er topp vet jeg ikke om toalettpapir på inventaret er helt ønsket^^

Det kan være noe i det med at MAE SET-1 jobber noe hardt, men problemet er mer eller mindre uforandret uansett lydnivå. Jobber "as we speak" med et par backloaded folded horn (hva heter det på norsk? Bakladetm brettet horn?) og da blir det nok fart på sakene ;)

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
Er man virkelig hardbarka audiofil er det ingen vei utenom brukt dopapir foran diskantene.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.839
Sted
Østfold
De høyttalerne er en anelse lyst voicet. I tillegg sprer de veldig mye, spesielt i nedre diskant, noe som kan være en utfordring mtp romakustikk. Det blir simpelt hen veldig mye energi i rommet ved disse frekvensene da det sendes ut ved høyt nivå i alle retninger. Et sted å begynne å eksperimentere er med demping bak høyttalerne og eventuelt førsterefleksjoner på sidene. Dempingen bør sitte i høyde med diskant/mellomtone.

L

Lydkaj

Gjest
Du kan også lave en lind (ikke for tyk ikke for tynd men passende) blanding af shellak og grafit revet med en fin fil, smør det i et tyndt lag på diskanten skal gøres i en fart, da blandingen meget hurtigt tørre, muligvis kan det fjernes igen med sprit, men jeg garantere ikke noget, så som hovedregel er der ingen fortrydelses ret.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.839
Sted
Østfold
DET anbefaler jeg deg å la være. Dopapirtweaket kan du i det minste finne ut at ikke virker uten å ødelegge høyttalerne først.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Snickers-is skrev:
DET anbefaler jeg deg å la være. Dopapirtweaket kan du i det minste finne ut at ikke virker uten å ødelegge høyttalerne først.
Giv nu manden en chance ! Det er jo ikke 100 % sikkert som du tror at manden er en klovn.
Hvis du havde hørt de resultater Lydkaj har opnået med billige midler ville du straks skifte bransje.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
De høyttalerne er en anelse lyst voicet. I tillegg sprer de veldig mye, spesielt i nedre diskant, noe som kan være en utfordring mtp romakustikk. Det blir simpelt hen veldig mye energi i rommet ved disse frekvensene da det sendes ut ved høyt nivå i alle retninger. Et sted å begynne å eksperimentere er med demping bak høyttalerne og eventuelt førsterefleksjoner på sidene. Dempingen bør sitte i høyde med diskant/mellomtone.
Støttes, men taket er muligens viktigere enn demping bak høyttalerne. Gulv og tak er faktisk som regel de viktigste refleksjonspunktene. Behandler du taket, hjelper det også på gulvet. Taket og siderefleksjonene (hvis høyttalerne står nærme sideveggene) er der jeg ville ha begynt, men det er selvfølgelig enklere å behandle frontvegg enn tak. Minimum tykkelse på 5 cm med rockwool akustikk plater, vil gjøre susen.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Tag fat ved kilden på problemerne som er en syg diskant. Mangel på egendæmpning i materialevalg. Det med at problemet skyldes spredningskarakteristikken kan modbevises ved at B&W;s diamantmembran ikke besidder de samme problemer. Lydkaj har haft præcis den diskant i en tidligere højttaler. Han forstod problemets karakter og løste det på en effektiv måde.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.690
Torget vurderinger
1
hagr skrev:
Hei Harald!

Får all elektronikken (inklusiv PC) strøm fra samme vegguttak?
Hvordan kabel bruker du mellom PC og DAC?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.839
Sted
Østfold
Duelund_Support skrev:
Tag fat ved kilden på problemerne som er en syg diskant. Mangel på egendæmpning i materialevalg. Det med at problemet skyldes spredningskarakteristikken kan modbevises ved at B&W;s diamantmembran ikke besidder de samme problemer. Lydkaj har haft præcis den diskant i en tidligere højttaler. Han forstod problemets karakter og løste det på en effektiv måde.
Det er det reneste pølsevev. Den opplevde forskjellen på alu og diamantdomene til B&W er hovedsaklig knyttet til filteret, ikke til membranmaterialet. De bryter opp ved 30kHz og har ikke samme inverteringsproblem som metall coner.

Spredningen på disse er et problem, jeg har målt det og erfart det i praksis, behandlet det og fått resultater som kan bekreftes av lyttere og av målinger.

Det å lure fyren til å smøre inn domene sine med hjemmelaget gurba kan neppe kalles å "gi mannen en sjanse". Den totale bevegelige massen er trolig godt under 0,5g, og en slik påføring gjøres ikke for hånd med større presisjon enn 0,2-0,3g. Vi snakker da ikke bare om ødelagte diskanter, redusert følsomhet på minst 2-3dB, endret resonansfrekvens som gir full krasj med filteret og en dome helt ute av balanse, vi snakker også om et potensialt gigantisk eksemplaravvik de to diskantene i mellom.

ORSO:
Grunnen til at jeg anbefaler å dempe bak høyttaleren er fordi det er her frekvensresponsen er mest ujevn. Forøvrig er jeg enig i at å dempe tak og gulv betyr spesielt mye for rommets ambience. Der er det også viktige førsterefleksjoner om man ønsker å dempe dem.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.690
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Det å lure fyren til å smøre inn domene sine med hjemmelaget gurba kan neppe kalles å "gi mannen en sjanse". Den totale bevegelige massen er trolig godt under 0,5g, og en slik påføring gjøres ikke for hånd med større presisjon enn 0,2-0,3g. Vi snakker da ikke bare om ødelagte diskanter, redusert følsomhet på minst 2-3dB, endret resonansfrekvens som gir full krasj med filteret og en dome helt ute av balanse, vi snakker også om et potensialt gigantisk eksemplaravvik de to diskantene i mellom.
Nei, dette hørtes ikke bra ut, D_S...

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Ok så siger vi det ! Lydkaj fik det da til at virke. Mine Vifa diskanter har også fået extra coating. Der røg et par db ja. Resultatet blev imidlertid en diskant der måler langt bedre og det tror jeg stadig ville være tilfældet i B&W.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
pedal skrev:
hagr skrev:
Hei Harald!

Får all elektronikken (inklusiv PC) strøm fra samme vegguttak?
Hvordan kabel bruker du mellom PC og DAC?
Hei, Petter!

All elektronikk forsynes med strøm fra samme vegguttak gjennom en diger clas-padde. Jeg bruker en simpel, hjemmelaget 10-minutters S/PDIF-kabel mellom PC og DAC.

Harald

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Snickers-is skrev:
Duelund_Support skrev:
Det er det reneste pølsevev. Den opplevde forskjellen på alu og diamantdomene til B&W er hovedsaklig knyttet til filteret, ikke til membranmaterialet. De bryter opp ved 30kHz og har ikke samme inverteringsproblem som metall coner.

Spredningen på disse er et problem, jeg har målt det og erfart det i praksis, behandlet det og fått resultater som kan bekreftes av lyttere og av målinger.

Svært så skråsikker du er. Hører du ikke forskjell på diamantdomer og aluminiumsdomer?
Ulike materialer har ulike akustiske egenskaper. Det burde DU vite som holder på i bransjen. Og produsentene coater da vitterlig sine membraner i de fleste tilfeller.

Ville ha sjekket hvilken internkabling som er til diskanten og skiftet til solid-core dersom internkablingen er av multicore.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
En rigtig god ide frans. En anden ting kunne være at udskifte seriemodstanden til Duelund. Det kan gøre underværker for hvilken som helst diskant.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Har en Seas H881 som er befengt med ganske vanlig soft-dome "gnissel" og som nå er stuet bort. Kunne tenkt meg å prøve grafitt coating eller annen coating (har ingenting å tape, bare å vinne). Hvor får man enklest tak i grafitt evt. ferdig grafittpulver? Shellak er det en bestemt type lakk?

L

Lydkaj

Gjest
Snickers-is skrev:
Duelund_Support skrev:

ORSO:
Grunnen til at jeg anbefaler å dempe bak høyttaleren er fordi det er her frekvensresponsen er mest ujevn. Forøvrig er jeg enig i at å dempe tak og gulv betyr spesielt mye for rommets ambience. Der er det også viktige førsterefleksjoner om man ønsker å dempe dem.
Jeg mener nu jeg målte omkring 7-8 db så jeg kan garantere at diskant problemet er løst.
Herunder er øvrigt det vi er oppe imod (taget fra Stereophile), plus a der er tale om en metal membran af en art, den har kun en fordel den tilfører noget realisme til bækkener, ellers er det subjektive indtryk bare en forstærkning af frekvenskurven, som man kan se har det jeg kalde salgs kurven et løft ved 70 80 Hz Ohh.. hvor er der meget bas, og anseeligt pift ved 10 Khz, nej hvor er der meget luft og sikke mange detaljer der er i gengivelsen. Men nu da det hele er så seriøst som Snickers-is påpeger kan han måske forklarer hvorfor et firma som B&W der har været mange år i branchen ikke kan lave noget der er bedre end dette, det ligner jo en alpe-etape i Tour de Franc.

1 blad WC papir dæmper ca mellem 1-2 db afhængig af type, min coatning består som sagt af shellak som for en stor del består af sprit som fordamper, shellak er b.l.a. også kendt for at blive brugt på musik instrumenter violiner osv., derudover er der grafit, der er et meget let materiale, alt i alt en meget let coatning, derfor kan min coatning ikke sammen lignes med Duelund _Supports som så vidt jeg er orienteret er en slags tagtjære, asfalt ligende materiale, som i forhold til min coatning er temmelig tung og en hel del blødere.

Jeg kan huske at jeg havde svært ved at måle den dæmpning som min coatning gav men det ligger nok omkring det halve af WC papiret, men vandfaldsplottet blev en helt del forbedret og frekvensgangen jævnet, jeg har det desværre ikke disse målinger da de lå på en computer der gik i luften.

Det jo heller ikke forbudt at give alle de andre enheder coatning så er der jo nulstillet.
Men højtaleren er ikke noget værd på brugt markedet mere og det kan også være at det ikke lyde godt sådan er det at være DIY mand der må skrottes lidt en gang imellem.

Så jeg vil også anbefale Hagr som også flere andre foreslå at dæmpe første reflektionen, og evt prøve WC papiret som faktisk er meget effektivt over for disse problemer.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Snickers-is skrev:
.
Snickers. Ser du er bransjeaktør og opptatt av målinger. Kan du ikke poste her noen av dine egne målinger for virkninger av coating på diskanter, herunder virkning på frekvensforløp, impedanse og vannfallsdiagram? Gjerne med ulike tykkelse på coating og ulike coatingstyper.
Tror det vil være interessant for mange.

Eller kan hende du uttaler deg om noe som du ikke har erfaring med? ::)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
frans skrev:
Har en Seas H881 som er befengt med ganske vanlig soft-dome "gnissel" og som nå er stuet bort. Kunne tenkt meg å prøve grafitt coating eller annen coating (har ingenting å tape, bare å vinne). Hvor får man enklest tak i grafitt evt. ferdig grafittpulver? Shellak er det en bestemt type lakk?
Shellak er lavet af nogle pulveriserede insekter. Du skal nu ikke prøve at lave lakken selv. ;D Grafitt får du lettest fra nogle blyantstifter som du river fint. Jeg har aldrig prøvet men det må være enkelt.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Hadde vært interessant å se målingene til Snickers :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.718
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
frans skrev:
Snickers-is skrev:
.
Snickers. Ser du er bransjeaktør og opptatt av målinger. Kan du ikke poste her noen av dine egne målinger for virkninger av coating på diskanter, herunder virkning på frekvensforløp, impedanse og vannfallsdiagram? Gjerne med ulike tykkelse på coating og ulike coatingstyper.

Man trenger vel strengt tatt ikke å poste målinger for å fraråde folk å coate en diskantdom med hjemmealgd couting og en pensel kjøpt på nærmeste hobbybutikk - for å rette opp i et frekvensmessig problem.

Jeg vil vel på det absolutt sterkeste fraråde trådstarter å i det hele tatt vurdere noe slikt - som i mine øyne garantert ødelegger høytaleren.

Det er mye som kan diskuteres frans - men akkurat dette skulle det være helt unødvendig å diskutere.

Mvh
OMF

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
ang. coating:
Jeg har overhodet ingen planer om noensinne å finne på noe så forferdelig med mine søte små, men det hadde vært morsomt å se hva det i praksis gjør med frekvensresponsen :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.839
Sted
Østfold
frans skrev:
Svært så skråsikker du er. Hører du ikke forskjell på diamantdomer og aluminiumsdomer?
Ulike materialer har ulike akustiske egenskaper. Det burde DU vite som holder på i bransjen. Og produsentene coater da vitterlig sine membraner i de fleste tilfeller.
Saken er snarere den at jeg har brukt svært mye tid på dette i det siste. Ikke en eneste produsent har lansert en diskant som gir tilnærmet samme oppførsel kun med unntak av oppbrytningen. Så vidt jeg vet har alle høyttalerprodusenter som har gått over til enten beryllium eller mekanisk pådampet karbon (SK diamant) samtidig endret sin filosofi hva klangbalanse, filterkarakteristikk osv angår. Det gjør det lett for folk å tro at de hører forskjell på ting basert på at de kan høre forskjell på ferdige høyttalere.

For eksempel, i B&W 801N og D er det forskjellig kasse, forskjellige filterkomponenter, forskjellige filterkarakteristikker, forskjellig klangbalanse, forskjellige delefrekvenser, alle elementene er forskjellige og til og med magnetsystemet og huset til diskanten er forskjellig.

Skulle jeg ha noen annen grunn til å hevde at aludomer ikke er så dumt enn at jeg faktisk mener det fordi jeg har undersøkt saken seriøst?

L

Lydkaj

Gjest
Snickers-is skrev:
frans skrev:
Saken er snarere den at jeg har brukt svært mye tid på dette i det siste. Ikke en eneste produsent har lansert en diskant som gir tilnærmet samme oppførsel kun med unntak av oppbrytningen. Så vidt jeg vet har alle høyttalerprodusenter som har gått over til enten beryllium eller mekanisk pådampet karbon (SK diamant) samtidig endret sin filosofi hva klangbalanse, filterkarakteristikk osv angår. Det gjør det lett for folk å tro at de hører forskjell på ting basert på at de kan høre forskjell på ferdige høyttalere.

For eksempel, i B&W 801N og D er det forskjellig kasse, forskjellige filterkomponenter, forskjellige filterkarakteristikker, forskjellig klangbalanse, forskjellige delefrekvenser, alle elementene er forskjellige og til og med magnetsystemet og huset til diskanten er forskjellig.

Skulle jeg ha noen annen grunn til å hevde at aludomer ikke er så dumt enn at jeg faktisk mener det fordi jeg har undersøkt saken seriøst?
Jammen det er jo også rigtigt det er jo en diamant membran (coatning) jeg har opfundet, diamant skal det jo hede i branchen så det rigtig kan lyde af nået, hvor herre bevares.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.839
Sted
Østfold
Lydkaj skrev:
der er tale om en metal membran af en art, den har kun en fordel den tilfører noget realisme til bækkener, ellers er det subjektive indtryk bare en forstærkning af frekvenskurven
Det er jeg sterkt uenig i. Aludomer har langt mindre etterslep generelt enn softdomer.

Her er en måling på Scan Speak 7100:

Her er tilsvarende måling på Seas 22-aludome:

Oppbrytningen er lettest å se, men den ligger oppunder 40kHz og produserer ikke subharmoniske komponenter. Ryddigheten til metalldomer er kategorisk en smule bedre enn for softdomer.

Her er en metalldome, 29mm fra Seas, jeg har plukket ut denne fordi den ikke har fokuslinse:

Her er samme diskant med softdome:

Det jeg forsøker å vise her er at membranmaterialet i en myk dome gir en mindre ryddig spredning enn i en hard dome. Dette er en klar tendens på de fleste gode diskanter.

Så en diskant med fokuslinse (noe som er mest vanlig):

Så samme diskant i softdome (H881 som tidligere nevnt i tråden):

Disse to sprer bortimot likt. Faktisk vil softdomen teoretisk gi en anelse mer "luft" ved at den har litt mer nivå off axis ved 10-15kHz. Dette kommer av fokuslinsa som på metalldomen som retter energi fremmover for å opprettholde følsomhet ved høye frekvenser.

Imidlertid er det ingen av dem som kommer opp mot spredningen til en hard dome uten fokuslinse. Ingen av dem er ideelle, men man bør etter min mening velge den som kommer nærmest.

Her er et eksempel på noe som minner om perfekt spredning (for et gitt arbeidsområde):

Spredning er noe man hører forskjell på. Det er mange seriøse institusjoner, uavhengige produsenter og forskningsmiljøer som har bevist dette temmelig ettertrykkelig. Det at aludomer og softdomer sprer ulikt bør få det til å ringe en bjelle når man også hører forskjell. En coating av en hard dome vil medføre mer demping, men også langt lavere lydhastighet enn i en ren hard dome. Med en aludome som utgangspunkt vil jeg si det er feil vei å gå for å kontrollere spredningen og redusere nivået. Dette kommer i tillegg til alle de andre problemene det medfører.

Når det gjelder "supermaterialer" så er ofte oppbrytningen argumentet. Det er påvist at diamantdomer bryter opp høyere i frekvens, men med berylliumsdomer er derimot ikke praksis like rett frem. Her er for eksempel ScanSpeak sin berylliumsdome:
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d3004_664000.pdf

Og her er ScanSpeak sin eneste aludome:
http://www.scan-speak.dk/datasheet/d2904_980000.htm

Ikke bare har berylliumsdomen eksakt samme oppbrytningspunkt men den har også et spredningsmønster som minner veldig om det for magnesium og aluminium, dette til tross for at vi snakker om lydhastigheter på hhv ca4500 og 13500 m/s. Dette avhenger selvsagt av legering, men denne Be-domen skal være 99% ren.

Lydhastigheten i Titanium er for eksempel også litt lavere enn for Aluminium. Allikevel bryter ofte titaniumdomer opp en anelse høyere, dog veldig marginalt.

Etter å ha jobbet meg gjennom mye av dette og hundrevis av domediskanter i løpet av de siste årene står Wilson Audio sitt valg av diskant klarere enn noen sinne.

Lydkaj skrev:
som man kan se har det jeg kalde salgs kurven et løft ved 70 80 Hz Ohh
Dette er JA sitt rom, slik slår det alltid ut på hans målinger.

Lydkaj skrev:
Men nu da det hele er så seriøst som Snickers-is påpeger kan han måske forklarer hvorfor et firma som B&W der har været mange år i branchen ikke kan lave noget der er bedre end dette.
Nå tror jeg ikke jeg skal behøve å stå til rette for hva B&W har produsert. Jeg har forøvrig ikke påpekt verken seriøsitet eller mangel på dette ift disse produktene. Det er liksom ikke min oppgave.

Lydkaj skrev:
1 blad WC papir dæmper ca mellem 1-2 db afhængig af type
Problemet er at dette demper mest i det området der man har underskudd på energi og minst der man skulle hatt mest demping. Jeg tror det er en grunn til at romakustikk er mer utbredt enn dasspapir i hifi- og for den saks skyld studiosammenheng.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.839
Sted
Østfold
frans skrev:
Snickers-is skrev:
.

Dersom du ikke tror meg foreslår jeg at du ser bort fra det jeg skriver.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.839
Sted
Østfold
Lydkaj skrev:
Jammen det er jo også rigtigt det er jo en diamant membran (coatning) jeg har opfundet, diamant skal det jo hede i branchen så det rigtig kan lyde af nået, hvor herre bevares.
Det er en avgjørende forskjell på en coating og en membran. Dessuten, hadde grafitt og diamant vært eksakt det samme hadde allikevel ikke membranene hatt noen fellestrekk da påføring uten varme ikke medfører noen molekylær binding og man derfor heller ikke får utbytte av materialets stivhet.

L

Lydkaj

Gjest
Sitat fra: Lydkaj på I dag kl. 19:44:28
som man kan se har det jeg kalde salgs kurven et løft ved 70 80 Hz Ohh

Dette er JA sitt rom, slik slår det alltid ut på hans målinger.
Citat slut

Ja ja og her er så nærfelt målingen rød er bas, og den anden måling forstår jeg er lavet i et lydødt rum (anechoic response)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.839
Sted
Østfold
Jeg må bare forholde meg til at dette er noe som dukker opp på absolutt alle høyttalere han måler. Det jeg har hørt av B&W Matrix 800-serie har ikke vært spesielt boomy i bassen.

L

Lydkaj

Gjest
Snickers-is skrev:
Lydkaj skrev:
Det er en avgjørende forskjell på en coating og en membran. Dessuten, hadde grafitt og diamant vært eksakt det samme hadde allikevel ikke membranene hatt noen fellestrekk da påføring uten varme ikke medfører noen molekylær binding og man derfor heller ikke får utbytte av materialets stivhet.
Det mener jeg nu nok man gør, man laver en composite konstruktion der samlet bliver både stærkere og mere fleksibelt end de enkelte materialer hver for sig hvilket også sås tydeligt i vandfaldsplottet, og min coatning lyder ikke som Duelund_supports, så på en eller anden måde for man udnyttelse af de materialer der er brugt, min ide med coatningen var at jeg synes den Duelund_supports bruger havde en tendens til at lyde lidt for blød, keramikmembraner var klart for hårde så noget midt i mellem ville være passende det blev så grafit blandet med den bløde shellak der som bonus måske også giver en bedre klang da shellak bruges på musikinstrumenter, og så er er blandingen let hvilket også er vigtigt.

L

Lydkaj

Gjest
Snickers-is skrev:
Jeg må bare forholde meg til at dette er noe som dukker opp på absolutt alle høyttalere han måler. Det jeg har hørt av B&W Matrix 800-serie har ikke vært spesielt boomy i bassen.
Ja Ja så siger vi det, jeg gider simpelthen ikke bruge tid på at diskutere det

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.690
Torget vurderinger
1
hagr skrev:
Hei, Petter!

All elektronikk forsynes med strøm fra samme vegguttak gjennom en diger clas-padde. Jeg bruker en simpel, hjemmelaget 10-minutters S/PDIF-kabel mellom PC og DAC.

Harald
Høres bra ut. (Dersom du hadde hatt feks PC'n på egen kurs, noen setter den i eget rom pga viftestøy etc, så kunne du fått jordlooper og litt hard diskant til følge). Men det har du altså ikke.

Snickers er vel inne på noe, mht diskantens spredningskarakteristikk. Du kan etterprøve dette med å sette opp (provisorisk) demping i 1. og 2. refleksjonspunkt. Sett ut litt tykke puter, skumgummimadrasser, o.l.. korrekt plassert (innfallsvinkel = utfallsvinkel) så burde de ta brodden av den harde diskanten. Senere kan du gjøre disse tiltakene mer permanent/mer estetisk.

Topp Bunn