Problemer med hard diskant og udefinert lydbilde

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Snickers-is skrev:
Jeg må bare forholde meg til at dette er noe som dukker opp på absolutt alle høyttalere han måler. Det jeg har hørt av B&W Matrix 800-serie har ikke vært spesielt boomy i bassen.
Det er klart hvis i bruger syge digitale forstærkere. Jeg kan love dig for at min kammerat har problemer med sine 802 D selv med 4 stk. 700 W monotrin.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Duelund_Support skrev:
Snickers-is skrev:
Jeg må bare forholde meg til at dette er noe som dukker opp på absolutt alle høyttalere han måler. Det jeg har hørt av B&W Matrix 800-serie har ikke vært spesielt boomy i bassen.
Det er klart hvis i bruger syge digitale forstærkere. Jeg kan love dig for at min kammerat har problemer med sine 802 D selv med 4 stk. 700 W monotrin.
Så syke forsterkere er forklaringen på de manglende problemer?

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
pedal skrev:
hagr skrev:
Hei, Petter!

All elektronikk forsynes med strøm fra samme vegguttak gjennom en diger clas-padde. Jeg bruker en simpel, hjemmelaget 10-minutters S/PDIF-kabel mellom PC og DAC.

Harald
Høres bra ut. (Dersom du hadde hatt feks PC'n på egen kurs, noen setter den i eget rom pga viftestøy etc, så kunne du fått jordlooper og litt hard diskant til følge). Men det har du altså ikke.

Snickers er vel inne på noe, mht diskantens spredningskarakteristikk. Du kan etterprøve dette med å sette opp (provisorisk) demping i 1. og 2. refleksjonspunkt. Sett ut litt tykke puter, skumgummimadrasser, o.l.. korrekt plassert (innfallsvinkel = utfallsvinkel) så burde de ta brodden av den harde diskanten. Senere kan du gjøre disse tiltakene mer permanent/mer estetisk.
Høres ut som en god plan :)

Jeg får se om jeg klarer å grave frem noe tykt og mykt.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Duelund_Support skrev:
Snickers-is skrev:
Venter i spenning på en mer utdypende teknisk forklaring på begrepet "syge digitale forstærkere". :eek:

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Snickers-is skrev:
Duelund_Support skrev:
Snickers-is skrev:
Så syke forsterkere er forklaringen på de manglende problemer?
Jep 2 fejl som ophæver hinanden.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Digitalforstærkere og Basreflex højttalere . Det ved enhver SERIØS audiofil.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Er det noe spesielt galt med disse to sammen, eller er det bare at det er to negative ting? Forøvrig glad jeg har trykkammer og rør ;)

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Å fortelle Snickers-is at digitale forsterkere suger, blir som å fortelle en mor det samme om hennes sønn^^

N

nb

Gjest
hagr skrev:
Å fortelle Snickers-is at digitale forsterkere suger, blir som å fortelle en mor det samme om hennes sønn^^
Klasse D er ikke digital, men det visste du vel allerede.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
hagr skrev:
Jeg vil si en mer relevant sammenlikning er "Å høre duelund support omtale "digitale" forsterkere blir som å høre muslimer omtale jøder"

For meg er verden langt fra så svart-hvit innenfor hifi, selv om mange liker å fremstille meg på den måten.

Litt interessant er det jo at jeg ikke har nevnt at jeg har hørt disse høyttalerne på klasse D, noe som skyldes at jeg kun har hørt dem på ulike klasse AB-forsterkere, men hva gjør man ikke i mobbingens tjeneste?

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Huff, skal vi slutte å mobbe hverandre nå? Vi kan lage en ny tråd under off-topic med navn: Duelund_Supports store krangletråd. Nei, den var slem ^^

La oss nå diskutere noe interessant! ;D

L

Lydkaj

Gjest
Kan se du har en rørforstærker hvordan kører den sammen med B&W802 (hvor stor er den), 802 er vist ingen nem belastning, har også hørt at Dacmagic i nogle sammenhænge kan lyde endog meget ubehageligt.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Den skal kunne levere 2*6,5w, en god del for lite for 802, men det får gå inntil videre (bygger om dagen nye høyttalere og har planer om å prøve noen andre forsterkere på 802)
DacMagic skal etter planen byttes ut innen overskuelig fremtid. Skal låne meg en Abrahamsen V.6 og se hva som skjer da :)

Legger med et par (forferdelig dårlige) bilder av rommet så man får inntrykk av hvordan det ser ut :)

Vedlegg

L

Lydkaj

Gjest
nb skrev:
hagr skrev:
Klasse D er ikke digital, men det visste du vel allerede.
det er en analog forstærker der konstant gå i mætning/klipning

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Konstant klipper? Kan du forklare dette litt nærmere?

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Takker for svaret Snickers. :) Det var en del interessant der som jeg vil gripe fatt i.

Hvis jeg tolket det riktig, så innebærer det at spredningskarakteristikk ikke kan skilles fra selve materialvalget. Det er ett og samme siden materialvalget bestemmer spredningen?

Grafittcoating medfører vel at soft-domer blir stivere og fungerer mer lik domer av hårdere materiale?

Her er måling på H881 domen i lytteposisjon. Dette er ikke fabrikkmåling i lyddødt rom, men "real-life"måling. Denne domen er nå byttet ut med en DXT.

Vedlegg

L

Lydkaj

Gjest
Den skal kunne levere 2*6,5w, det var godt nok meget lidt.

L

Lydkaj

Gjest
hagr skrev:
Lydkaj skrev:
Den skal kunne levere 2*6,5w, det var godt nok meget lidt.
Hva mener du?
At det er meget lidt, og at det måske kan skabe de problemer du har, du bør nok hen ad vejen tænke på en noget større forstærker til 802

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
hagr skrev:
Det kalles en spissformulering. Det blir som å si at en dieselmotor er en feilkonstruert bensinmotor med konstant tenningsbank.

L

Lydkaj

Gjest
Snickers-is skrev:
hagr skrev:
Det kalles en spissformulering. Det blir som å si at en dieselmotor er en feilkonstruert bensinmotor med konstant tenningsbank.
Korrekt det er sat på spidsen og simplificeret, måske lidt ment som en joke, men noget sandhed er der i det.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Er det noen som har noe smart å si om bassmålingen min, da? :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
frans skrev:
Takker for svaret Snickers. :) Det var en del interessant der som jeg vil gripe fatt i.

Hvis jeg tolket det riktig, så innebærer det at spredningskarakteristikk ikke kan skilles fra selve materialvalget. Det er ett og samme siden materialvalget bestemmer spredningen?

Grafittcoating medfører vel at soft-domer blir stivere og fungerer mer lik domer av hårdere materiale?

Her er måling på H881 domen i lytteposisjon. Dette er ikke fabrikkmåling i lyddødt rom, men "real-life"måling. Denne domen er nå byttet ut med en DXT.
Er dette målt med høyttalerne summert eller begge høyttalerne individuelt? 10dB økning fra 8 til 13kHz er temmelig mye, men det er vanskelig å si hvilken del av dette som har med rom og evt baffel å gjøre.

Jeg tror overgangen til DXT uansett er lurt, jeg digger den diskanten selv.

Materialvalget er aldri helt ubetydelig, men man kan komme "rundt" det på mange måter ofte. Imidlertid vil en partikkelbasert coating medføre en reduksjon i stivheten. En coating er normalt enten en matrise for å utnytte egenskapene til fibre, for eksempel carbon eller kevlar, men også mange andre tekstilfibre, papir osv, eller et absorberende materiale for å redusere resonanser i for eksempel metaller og liknende. Denne grafittcoatingen vil tilhøre siste kategori.

Man kan selvsagt oppnå gode resultater med ulike typer coating, men det innebærer at man også må revurdere delefilter og eventuelt andre deler av konstruksjonen. Coating er også en utfordring for audioindustrien, altså, man ønsker å få like mye coating på alle membranene, samt fordele den likt. Til dette har man utvikler styrte dispensere og presisjonsvekter som kan hjelpe til å redusere graden av menneskelige feil.

Jeg nevnte dette med filter og resonansfrekvens tidligere. Om jeg ikke husker helt feil har denne høyttaleren en kompensasjon for impedanskurven ved resonansfrekvensen i filteret. Dersom man flytter resonansfrekvensen vil dette slå totalt feil ut på filteret, man vil få en dip og en peak ekstra i diskantens avrullingsområde, man vil endre Q ved delefrekvensen og man vil i tillegg redusere høyttalerens effekttålighet i mellomtonen.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
hagr skrev:
Er det noen som har noe smart å si om bassmålingen min, da? :)
Den er ikke helt uvanlig. Jeg ville forsøkt å endre på høyttalernes avstand til veggen bak høyttalerne og målt for å se hvordan det påvirker resonansene i bassområdet.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Jeg har prøvd å flytte dem litt rundt, men hvis jeg setter dem lengre bak skjer det tilsynelatende forferdelige ting i mellomtoneområdet og det blir veldig slitsomt å lytte til...

Innenfor hvilket område fungerer rockwool-plater?

L

Lydkaj

Gjest
Nu er denne impedans kurve godt nok for D modellen, men måske noget tilsvarende kan ses på S modellen, utroligt man kan sælge sådan noget.

De skriver selv
the very high peak between 2 and 3kHz, resulting from the tweeter/midrange crossover, will give a somewhat forward tonal balance with amplifiers having a significant source impedance; say, tube models

Så hvis der er forskelige impedans output på forstærkeren skal den nok sættes i den laveste, men det er ikke noget jeg er så stiv i måske der er nogen der ved mere.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Nå er det ikke S versjonen jeg har, men Matrix... Aner du hvordan impedanskurven ser ut på den?

L

Lydkaj

Gjest
hagr skrev:
Nå er det ikke S versjonen jeg har, men Matrix... Aner du hvordan impedanskurven ser ut på den?
Nej desværre men det må vil findes der ude et sted, måske står det i din manual, jeg ved at B&W normalt levere frekvensgang måling med når man køber

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Jeg kjøpte dem brukt og fikk dessverre ikke med så mye som en post-it-lapp...

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Hehe, hvorfor det? :)

Jeg kjøpte dem i ødelagt tilstand meget billig av en kompis, for deretter å fikse dem

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Å kalle det skummelt blir vel å ta litt hardt i,må bare flire når ein leser sånt.

Håper du får noen flere matnyttige tips så kan brukes til noe for å løse det du er ute etter.

Har desverre ingen gode tips å komme med,bortsett fra at eg faktisk har prøvd dopapir med hørbart resultat til det bedre.

Men å fikse problemet ved roten er alltid det beste,kanskje jeg ville prøvd en annen forst?

Mvh.

L

Lydkaj

Gjest
samlanes skrev:
Å kalle det skummelt blir vel å ta litt hardt i,må bare flire når ein leser sånt.

Håper du får noen flere matnyttige tips så kan brukes til noe for å løse det du er ute etter.

Har desverre ingen gode tips å komme med,bortsett fra at eg faktisk har prøvd dopapir med hørbart resultat til det bedre.

Men å fikse problemet ved roten er alltid det beste,kanskje jeg ville prøvd en annen forst?

Mvh.
Mente det nu ikke så hårdt, og er nu helt rolig da jeg har fået en fin forklaring, men var en smule urolig, for at Hagr måske kunne være kommet ud i noget snavs.
Ja det er absolut bedst at løse problemet ved roden, det kan muligvis også være roden det vi her diskutere, en peak ved 2-3KHz er ikke at spøge med, det kan vil dårligt blive meget være.
Så hvis Hagr evt. kunne låne en forstærker af en kammerat , og efterprøve om det er den relativ høje udgangsimpedans på rørforstærkere, og manglerne effekt som giver problemer, så var han da kommet et skridt videre.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Skal se om jeg kan låne meg en forsterker av en kompis, evt. av hifiklubben og høre om det skjer dramatiske ting med lyden, hvis ikke går jeg til innkjøp av et industrial-size-parti med rockwool og graver fram symaskina :)

Takk for hjelpen, gutter :)

Topp Bunn