Problem med sporing

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.166
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Bare en generell advarsel. Nåletryksvekten avbildet over viser for lite nåletrykk grunnet dens høyde og resulterende armvinkel. Setter man nålen utenfor puten ser man forhøyet nåletrykk, men fortsatt for lav. Bruker man en vekt med ca platehøyde slik som den Jelco tilbyr får man det korrekte trykket.

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.185
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Så lenge stifttrykket ikke er bestemt av en fjær eller magnetisme mot tallerken er dette avviket svært lite og har ingen betydning.

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.185
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Avvik på min spiller og min vekt er 0,03gram på 5 mm endring i høyde på pickup. Hvis det er 0,3 gram så er det selvsagt mye, men er avviket så stort må det være en feil en plass.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.166
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Avvik på min spiller og min vekt er 0,03gram på 5 mm endring i høyde på pickup. Hvis det er 0,3 gram så er det selvsagt mye, men er avviket så stort må det være en feil en plass.
    Kan skyldes magnetisme. Da blir det uansett den nærmest tallerkenen som blir riktigst.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.051
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ny dag, ny stylus, nye muligheter, nye tester..Samme dritten.
    Med ny stylus så er det akkurat samme resultatet.
    Og jeg oppdaget at speilet er skeivt så den skeivheten har jeg kompensert ut det meste av uten at det ble perfekt.

Vis vedlegget 580748 Vis vedlegget 580749 Vis vedlegget 580750 Vis vedlegget 580751 Vis vedlegget 580752
    Det sidste billedet skal være, når den står på pladen. Ikke når den sidder i armholderen.
    Ja, det er rigtigt. Dog synes jeg at billedet med spejlet, viser en fin azimuth?
    Ja, men jeg tør ikke legge vateren på armen mens PU ligger på plata. Det høres virkelig skummelt ut.
    Det er derfor, man har disse ;)

IMG_2446-e1546781176136.jpg

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei

Kjenner frustrasjonen din. For mange år siden kjøpte jeg en champion med fabrikkmontert rega arm. Denne fikk jeg ikke til å justere pu i. Viste seg at den runde innfestingen med konsentriske hull var helt feil. Ser at du har sjekket dette, men ville tatt en dobbel sjekk. Den store runde kan løsnes fra undersiden og snues rundt slik at avstand Fra spinden til senter av arm endres. Dersom dette likevel er korrekt ville jeg tatt med spilleren til forhandler. Du kan ha fått en defekt arm etc.
    Vis vedlegget 580916

Lykke til

Mvh Atle
    Denne er målt med både tomstokk og målbånd og de viser 222mm, eller så nært som det går med slike måleverktøy.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bare en generell advarsel. Nåletryksvekten avbildet over viser for lite nåletrykk grunnet dens høyde og resulterende armvinkel. Setter man nålen utenfor puten ser man forhøyet nåletrykk, men fortsatt for lav. Bruker man en vekt med ca platehøyde slik som den Jelco tilbyr får man det korrekte trykket.
    Den "puta" hvor stiften legger seg opp på er omtrent like tykk som ei vanlig skive, så det avviket burde være lite/ingenting. Men det er viktig at jeg legger nåla på den sorte prikken ellers er avviket betydelig.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge stifttrykket ikke er bestemt av en fjær eller magnetisme mot tallerken er dette avviket svært lite og har ingen betydning.
    Mulig du mener det, men avviket her er er over 0,3g og selv om det er småtteri er det et avvik - non the less.
    Ortofon oppgir stiftstrykk mellom 1,4g og 1,7 gr, hvor de anbefaler 1,5g. Så 1,707 kan vel ikke være så ille?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.249
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Litt usikker på hva du mener med eksentrisk armbase.
    Som MFA viser til. Platen som armen er festet til kan løsnes og roteres, slik at armer med ulik monteringsavstand kan benyttes.

wizard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    3.950
    Fra HiFi News sin måling av 2M Black:

Tracking Ability, L/R

Maximum lateral groove tracing = 60um (Left Channel)
    Maximum lateral groove tracing = 55um (Right Channel)

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fra HiFi News sin måling av 2M Black:

Tracking Ability, L/R

Maximum lateral groove tracing = 60um (Left Channel)
    Maximum lateral groove tracing = 55um (Right Channel)
    Så hvis jeg klarer 60um på begge kanaler så skal jeg egentlig være fornøyd?
    Alt bedre enn det så bør/må jeg ha kalibreringsverktøy ala Analog Magik? Det kan feks @Gjallarhorn eller nat gjøre, men da må jeg kjøre ned til Asker/Oslo, få jobben gjort, og kjøre med spilleren i baksetet. 650km med en platespiller i baksetet er ikke veldig praktisk. Ei heller tror jeg at det kommer til å bli kjøpt siden det er relativt stivt priset.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt usikker på hva du mener med eksentrisk armbase.
    Som MFA viser til. Platen som armen er festet til kan løsnes og roteres, slik at armer med ulik monteringsavstand kan benyttes.
    Ja, jeg fant ut av det. Dette tar faktisk protraktoren fra Clearaudio seg av og monteringen min av armen var spot on :)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter litt god mat ga jeg meg i kast med litt justeringer igjen.
    Frem med laservater, speil og speilrefleks, trakk pusten dypt og satte i gang.
    30-40 minutter senere så sporer den fint på 80micrometer og har en liten skurr på 90. Ikke helt ille på 100 heller, men langt fra bra.

Pjuuuhh, en nevrose mindre🙂

Takk for alle bidrag 🥳

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    8.062
    Sted
    Under stjernene
    Etter litt god mat ga jeg meg i kast med litt justeringer igjen.
    Frem med laservater, speil og speilrefleks, trakk pusten dypt og satte i gang.
    30-40 minutter senere så sporer den fint på 80micrometer og har en liten skurr på 90. Ikke helt ille på 100 heller, men langt fra bra.

Pjuuuhh, en nevrose mindre🙂

Takk for alle bidrag 🥳
    Såå bra🌞
    Hva har vært feil tidligere, og ikke minst hvordan lyder det?🌞

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Såå bra🌞
    Hva har vært feil tidligere, og ikke minst hvordan lyder det?🌞
    Jeg kommer nok til å leke mer med VTA og stiftstrykket, men nå virker den sporadiske skurringen som oppstod å være borte. Den var ikke ofte, men nok til å ikke være fornøyd.

Madeleine Peyroux - secular hymns låter ganske fint 🙂

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn