Høyttalere Proac vs Audiophysic.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
4.003
Torget vurderinger
49
Redux@ veldig bra forklart i innlegget over, og oppsummerer mye av det jeg også mener.
Første gang jeg hørte Martin Logan klarte jeg ikke slutte og glise, absolutt tilstedeværelse på høyeste plan.
Superdetaljerte uten og bikke over til og bli mekaniske, det ble skapt en illusjon av at mennesker med kjøtt og blod stod foran deg, hadde det som ProAc også har "human touch", men på en helt annen måte seff ;D;D

U

utgatt60135

Gjest
Lyngen@ har du hørt ProAc utenom de D15 du hadde selv?
140 (hjemme), D25 (demo), D35 (demo), D80 (hjemmebesøk), D100 (demo), 1cs (demo) og D2 (hjemme). D80 og D100 opplevde jeg som mer "HiFI" enn rimeligere modeller. R modellene har jeg ikke hørt enda.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke kjenner igjen dette med snill,rund og varm lyd som du beskriver dem som. Føler derimot de er ganske tro mot det som står foran dem i kjeden.
Det handler mye om hva man er vant til (referanser). Min erfaring er at man må pushe grenser for å erfare hvor grensene går. Hvis man blir vant til pur high-end som er kompromissløs (ikke overdrevent), merker man at merker som ProAc ikke er helt tro mot nøytralitet. Og hvis man blir veldig vant med en litt varm/rund klangkarakter så er det lett å tro at dette er nøytralt (jeg gikk selv på dette da jeg eide D15). Hjernen vår er flink til å tilpasse seg. Jeg mener dog ikke at ProAc er er de som utmerker seg på den varme siden da (bortsett fra D2 som var utpreget varmtklingende). Det er jo ikke snakk Sonuf Faber lyd.

Sist redigert av en moderator:
U

utgatt60135

Gjest
Av avslørende og detaljerte høyttalere foretrekker jeg ESL over AF (jeg er klar over at mange er sterkt uenig), og jeg kunne virkelig å tenkt meg ProAc til rocke-samlingen min. Jeg ville også ha anbefalt ProAC til alle som er musikkglade og musikkinteresserte men som ikke bryr seg katten om HIFI og utstyr.
Helt enig i at elektrostater slik som Martin Logan er fantastiske på "analyse" samtidig som de har så homogen overgang mellom mellomtone og en littegran avrundet diskant (som er naturlig, imo) at dårlige innspiller også låter fint. Ulempen med flere av dem er rapphet i bassen da rock kan bli litt slapt. Litt dyrere ML har lenge vært en drømmerhøyttaler for meg. Kanskje én vakker dag! Det er lett å anbefale ProAc ja, men men en liten obs på at bassen på enkelte modeller ikke er av de rappeste som sagt.

U

Utgatt24668

Gjest
Av avslørende og detaljerte høyttalere foretrekker jeg ESL over AF (jeg er klar over at mange er sterkt uenig), og jeg kunne virkelig å tenkt meg ProAc til rocke-samlingen min. Jeg ville også ha anbefalt ProAC til alle som er musikkglade og musikkinteresserte men som ikke bryr seg katten om HIFI og utstyr.
Helt enig i at elektrostater slik som Martin Logan er fantastiske på "analyse" samtidig som de har så homogen overgang mellom mellomtone og en littegran avrundet diskant (som er naturlig, imo) at dårlige innspiller også låter fint. Ulempen med flere av dem er rapphet i bassen da rock kan bli litt slapt. Litt dyrere ML har lenge vært en drømmerhøyttaler for meg. Kanskje én vakker dag! Det er lett å anbefale ProAc ja, men men en liten obs på at bassen på enkelte modeller ikke er av de rappeste som sagt.
Med mine preferanser på lyd har jeg flere ganger fått anbefalt å prøve ut Focal Utopia. Hvordan vil du beskrive dem?

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Antall liker
1.343
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
183
D15 var en av mine største nedturer (kjøpt uhørt), mens Tablette var min største aha opplevelse (hos Tor). AP er alltid et trivelig gjenhør i de fleste settinger, men savner det "musikalske genet".

Gamle Yamaha NS MED BERYLLIUM!, er det beste jeg har hørt siste 35 år:), og Sf er magisk! Har sikkert passert 50 par i mine anlegg i de 40 år jeg har drevet med lyd. Doxa med SS Revelator diskant, var også behagelig vellydende, men krever ni-tidig plassering. Det er de jeg har beholdt lengst.

Høyttalere er det meste spennende aspektet innen hifi. Der de største forskjellene ligger i henhold til forskjell i filosofi og verdi "lyd pr krone", samt utseende.

Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
4.003
Torget vurderinger
49
Lyngen@ har du hørt ProAc utenom de D15 du hadde selv?
140 (hjemme), D25 (demo), D35 (demo), D80 (hjemmebesøk), D100 (demo), 1cs (demo) og D2 (hjemme). D80 og D100 opplevde jeg som mer "HiFI" enn rimeligere modeller. R modellene har jeg ikke hørt enda.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke kjenner igjen dette med snill,rund og varm lyd som du beskriver dem som. Føler derimot de er ganske tro mot det som står foran dem i kjeden.
Det handler mye om hva man er vant til (referanser). Min erfaring er at man må pushe grenser for å erfare hvor grensene går. Hvis man blir vant til pur high-end som er kompromissløs (ikke overdrevent), merker man at merker som ProAc ikke er helt tro mot nøytralitet. Og hvis man blir veldig vant med en litt varm/rund klangkarakter så er det lett å tro at dette er nøytralt (jeg gikk selv på dette da jeg eide D15). Hjernen vår er flink til å tilpasse seg. Jeg mener dog ikke at ProAc er er de som utmerker seg på den varme siden da (bortsett fra D2 som var utpreget varmtklingende). Det er jo ikke snakk Sonuf Faber lyd.
Da har du et godt og bredt erfaringsgrunnlag til og gi din mening om hva du mener om lyden, ingen tvil om det.
Er også enig i at det handler mye om hva man er vant til, og hva man legger mest vekt på med lyden.

Vil presisere at jeg ikke mener ProAc nøytral, i den forstand at de er et presisjonsinstrument til og dissekere lydforskjeller. Mer som et fintunet musikkinstrument til å få frem de fineste følelsene og sjelen i musikken. Det handler om en hårfin ballansegang mellom nøyaktighet og samtidig tilføre et hint av fylde og varme som gjør at lyden ikke høres ut som elektronikk, men mer som musikk.
Da er vi inne på det som betyr mest for meg, og samtidig der smak og behag kommer inn i bildet.

Piega Coax 30 er også en fantastisk bra høyttaler, jeg vil anbefale folk og ta en lytt på.
Bånd diskant/mellomtone og alu kabinett med minimal farging gir en veldig detaljert og stram lyd.
Samtidig er de så finkornet og oppløste at de aldri bikker over og blir kalde og analytiske, anbefales :)

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
4.003
Torget vurderinger
49
Høyttalere er det meste spennende aspektet innen hifi. Der de største forskjellene ligger i henhold til forskjell i filosofi og verdi "lyd pr krone", samt utseende.
Og også der smak og behag spiller mest inn.
D15, en av mine favoritthøyttalere og din største skuffelse, viser jo bare hvor vanskelig det er og anbefale hifi til andre :)

Topp Bunn