Lyngen@ har du hørt ProAc utenom de D15 du hadde selv?
140 (hjemme), D25 (demo), D35 (demo), D80 (hjemmebesøk), D100 (demo), 1cs (demo) og D2 (hjemme). D80 og D100 opplevde jeg som mer "HiFI" enn rimeligere modeller. R modellene har jeg ikke hørt enda.
Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke kjenner igjen dette med snill,rund og varm lyd som du beskriver dem som. Føler derimot de er ganske tro mot det som står foran dem i kjeden.
Det handler mye om hva man er vant til (referanser). Min erfaring er at man må pushe grenser for å erfare hvor grensene går. Hvis man blir vant til pur high-end som er kompromissløs (ikke overdrevent), merker man at merker som ProAc ikke er helt tro mot nøytralitet. Og hvis man blir veldig vant med en litt varm/rund klangkarakter så er det lett å tro at dette er nøytralt (jeg gikk selv på dette da jeg eide D15). Hjernen vår er flink til å tilpasse seg. Jeg mener dog ikke at ProAc er er de som utmerker seg på den varme siden da (bortsett fra D2 som var utpreget varmtklingende). Det er jo ikke snakk Sonuf Faber lyd.
Da har du et godt og bredt erfaringsgrunnlag til og gi din mening om hva du mener om lyden, ingen tvil om det.
Er også enig i at det handler mye om hva man er vant til, og hva man legger mest vekt på med lyden.
Vil presisere at jeg ikke mener ProAc nøytral, i den forstand at de er et presisjonsinstrument til og dissekere lydforskjeller. Mer som et fintunet musikkinstrument til å få frem de fineste følelsene og sjelen i musikken. Det handler om en hårfin ballansegang mellom nøyaktighet og samtidig tilføre et hint av fylde og varme som gjør at lyden ikke høres ut som elektronikk, men mer som musikk.
Da er vi inne på det som betyr mest for meg, og samtidig der smak og behag kommer inn i bildet.
Piega Coax 30 er også en fantastisk bra høyttaler, jeg vil anbefale folk og ta en lytt på.
Bånd diskant/mellomtone og alu kabinett med minimal farging gir en veldig detaljert og stram lyd.
Samtidig er de så finkornet og oppløste at de aldri bikker over og blir kalde og analytiske, anbefales