ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    ProAc er svært rørvenlig etter min mening. Har testet studio 125 på en 2x60w rør og det spilte som bare rakkern!
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Akkurat! Det var det jeg også trodde . Hvor kommer info om Pro 6 fra ??
    Mvh
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    3.337
    O.P.K. skrev:
    Akkurat! Det var det jeg også trodde . Hvor kommer info om Pro 6 fra ??
    Mvh
    Som de fleste vet så har det vært en stor messe i USA.

    ProAc lanserte Carbon 6 på CES, så siden dems er ikke oppdatert enda.
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Carbon Pro 6 'en ser meget bra - nedskallerte mellomtoner og basser såvidt jeg kan se.
    (størrelsesmessig er de vel i nærheten av dimensjonene til D28)

    Hvis Carbon Pro 8 skal erstatte D100 skal vel Carbon Pro 6 erstatte D80?
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Skulle gjerne lånt ørene til Carbon 6 og 8. Dersom de nye diskantene tilfører bare en aning mer englestøv enn tidligere modeller ja så tror jeg at ProAc har et par vidundere på gang.

    Mvh
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.623
    Antall liker
    4.269
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Nye Carbon Pro 6 så virkelig snasen ut! ;D
    Dette blir morsomt å få høre på en gang i fremtiden..

    M
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Håper de kommer med matt lakk også... ::)

    Fant et sett Response 1,5 på Finn her om dagen, de gikk fort kan man si, sto til 4000! Noen som vanker her som var heldige?
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Syns at Carbon serien ser litt liten ut, er jo (nesten) stativ høyttalere på størrelser med fuglekasser jo :(
    :D ;D
    Nei, det er nok D-100 som ruler :p
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    I forhold til D-100 blir nok det meste smått og puslete ja.. ;) Fornøyd med oppsettet ditt forresten mono'? Planer om oppgraderinger?

    Mvh
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Er fornøyd med oppsettet og har ingen planer om oppgradering.
    (selv om kanskje noen store Bryston blokker frister i fantasien...eller kanskje helt i drømmeland...jeff rowland (?)

    Men her er det MYE god lyd.
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Angående plassering:

    Høyttalere bør stå 1/3 ut av rommets lenge og avstanden mellom diskantene bør være 83% av lengden ut til deg.
    Altså hvis det er 200 centimeter mellom diskantene så blir avstanden til deg 166 centimeter.(2x83/100)

    Det perfekte lytterom mål er forøvrig (i fot) 19x14x10 LxBxH
    I meter blir da dette : 5,79x4,26x3,04

    Litt teori her altså - -
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    monosapiens skrev:
    Det perfekte lytterom mål er forøvrig (i fot) 19x14x10 LxBxH
    I meter blir da dette : 5,79x4,26x3,04
    Så det perfekte lytterom er på snaut 25 kvm og 75 kubikk..... uansett det låter skapelig her også ;)
    Hva er teorien bak disse målene??
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    monosapiens skrev:
    Det perfekte lytterom mål er forøvrig (i fot) 19x14x10 LxBxH
    I meter blir da dette : 5,79x4,26x3,04
    Om det stemmer er jeg rimelig nærme, mangler bare noen centimeter...!
    Og dette hadde jeg ingen anelse om:) Hvor har du det fra?
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Perfekte lytterom finnes nok ikke, bare mer eller mindre gunstige. Det er dog sant at proposjonene mellom h, b og d har inflytelse. Sjekk forøvrig F.Everest, "Master handbook of acoustics."

    Mvh
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Nå er Carbon Pro 6 lagt ut hjemmesiden til Proac ser jeg.

    De er såvidt jeg forstår priset til 18.500 pund, det er vel omtrent det D100 koster så det blir ingen billig fornøyelse.

    Var litt overrasket at Proac rater Pro 6 til 25Hz i bassen. ( Samme spec'en som D18 har ) De går alså ikke så dypt som D28?

    Vel, vi får se og høre vidunderet hos Tor etterhvert.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror Mr. Tyler gjør klokt i å tune CP6 litt høyere i bassen. Blir mer fart og moro av sånt. :) Ikke så mye musikk som har informasjon nedimot 30Hz uansett. Og til film, der slikt er mer vanlig, har vel de fleste en sub eller to.

    Mvh
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    God teori å ikke sende to 6,5" til 20hz, ser dessuten D38 og D80 har kommet i R utgaver med RRRRRibbondiskanter, er dette helt nytt eller er det noen her som har hørt dem?
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Tror D80R har eksistert en stund, mens D38R er ganske ny. Lytteinntrykk fra begge savnes..

    Mvh
     

    anywhere

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    349
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hallo ProAc venner.

    Jeg er ingen venn ennå men kanskje jeg blir det? Jeg er for tiden på vei inn i kjøpemodus for nye høyttalere i stua tror jeg. Jentungen på drøyt 2 år løper nå rundt og har mistet interessen for å pelle på anlegget og da er det vel på tide å ta opp tråden igjen. Jeg lytter primært til metal, rock og god electronica med tunge basslinjer. Nå som aldern begynner å tynge merker jeg at jeg også så smått har begynt å høre mer på jazz. Jeg liker også å dra på skikkelig fra tid til annen. Har god plass og lytterommet er i overkant av 40kvm. En venn anbefalte at jeg lyttet til ProAc. Jeg har en McIntosh forsterkercombo som jeg ikke har tenkt å bytte ut. Spørsmålet mitt er da om ProAc og McIntosh er en grei match og hvilke modeller jeg burde titte etter.

    pft
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Har selv D-80 og disse fungerer ypperlig på 20kvm med litt god takhøyde i rommet og diverse akustikk tiltak. Jeg liker å spille høyt innimellom og foretrekker "litt å gå på." Det jeg liker med ProAc er tilstedeværelse og veldig naturlig klang. Dessuten kan D-80 rocke - jeg tror ikke at jeg har hørt forvrengning fra mine enda - og jeg liker som sagt å spille ganske høyt til tider. Med 40kvm tror jeg du har mulighet for å få større saker til å puste bra. Om jeg ikke tar helt feil så er Luthic sine D-100 til salgs og tilgjengelige for demo hos Lyric. D-100 er kjent for mellomtonen og enda større "headroom." Flere har hevdet at D-100 er mer lettdrevet enn D-80. Dessuten er ProAc transparente. Jeg vet ikke om ProAc er spesielle i så måte, men inntrykket mitt er at mine D-80 spiller ganske forskjellig avhengig av elektronikken. Så hvis du er glad i Machintosh lyden tror jeg D-100 kvitterer med utter lytteglede. :)

    Mvh
     

    anywhere

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    349
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar toref. Jeg så nettopp at luthic sine ligger på bruktbørsen med prisantydning 90k. Er veldig fristet til å ta en lytt.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.274
    Antall liker
    3.312
    Torget vurderinger
    49
    Har hatt Mc220 MC602 på ProAc D80 i en stue på 42 kvadrat , og jeg har ikke hørt bedre lyd enda . Med den store varme lyden i McIntosh settet ,parret med den veldig naturlige og vanedannende lyden i ProAc kan du spille allt fra Metallica til kvinnevokal og jazz med et glis fra øre til øre . Tipper du får enda mer godlyd med D100 , men skjekk bærebjelkene først................ ;D
     

    TL

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.08.2002
    Innlegg
    89
    Antall liker
    10
    Er veldig nære å kjøpe et par D15, men er veldig i tvil hva jeg skal gjøre på forsterkersiden. Bor desverre slik til at å få lyttet på alle mulige løsninger blir vanskelig, derfor trenger jeg litt hjelp fra PraoAc's venner.
    I mitt pågående prosjekt med nedskalering av antall bokser i TV benken har jeg tenkt å selge audiolab oppsettet mitt og CD spillereren, og i stedet kun gå for DAC + integrert forsterker. De løsningene jeg ser for meg som aktuelle er:

    1.Hegel H200 + HD10
    2.Bryston B100 med DAC kort
    3.Anthem 225 + Hegel HD10 eller PS audio digital link III

    Bryston er jo vesentlig dyrere, så hvis de andre løsningene er en like god match er det bare positivt.

    Jeg hører på musikk i alle sjangere, men musikk i grenselandet mellom jazz og elektronica er høyt representert.
    De viktigste egenskapene for meg er dynamikk og en oppløst mellomtone, gjerne på lave og moderate lydnivåer.
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Da er min drøm oppfylt D100 på plass i stuen ;D
    Fruen fikk sjokk men det går over Haha :D
     

    Vedlegg

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Jo det er ikke det værste jeg har hørt :D
    Førsteintrykket er bra men kan bli bedre må teste litt plasering/kabler/elektronikk.
    Mye potensiale til enda bedre lyd 8)
     

    luthic

    Medlem
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Hei,

    Har ikke hørt bryston på de. Har brukt VTL, Goldmund og McIntosh på de. Var mest fornøyd med McIntosh/Meridian kombinasjonen.

    Tror Bryston 28SST hadde vært supert (selv om de ikke trenger så mye watt). Ellers har jeg sett andre være glad i Krell bl.annet ... stort sett alle gode highend forsterkere vil nok fungere godt, du får teste litt og se hva som passer best hjemme hos deg. Cary 211 hadde også sikkert vært fin hvis du vil ha rør.
     

    hebri

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.07.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    0
    tdbil skrev:
    Jo det er ikke det værste jeg har hørt :D
    Førsteintrykket er bra men kan bli bedre må teste litt plasering/kabler/elektronikk.
    Mye potensiale til enda bedre lyd 8)
    Tillykke.

    De er godt nok også store ;)
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Grattis!

    For at du skal få maks ut av D100 vil jeg tro du vil ha godt av litt demping bak i hjørnene. Vil anbefale DaaD modulene (særlig mod. 3 og 4).
    Min erfaring med Proac (har selv hatt D80) er at de også låter best med nokså mye toe-in.
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Cappuccino skrev:
    Grattis!

    For at du skal få maks ut av D100 vil jeg tro du vil ha godt av litt demping bak i hjørnene. Vil anbefale DaaD modulene (særlig mod. 3 og 4).
    Min erfaring med Proac (har selv hatt D80) er at de også låter best med nokså mye toe-in.
    Takket for godt tips :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    tdbil skrev:
    Cappuccino skrev:
    Grattis!

    For at du skal få maks ut av D100 vil jeg tro du vil ha godt av litt demping bak i hjørnene. Vil anbefale DaaD modulene (særlig mod. 3 og 4).
    Min erfaring med Proac (har selv hatt D80) er at de også låter best med nokså mye toe-in.
    Takket for godt tips :)
    Jeg har DaaD 4 som du kan få prøve før du begynner å lete etter dem på bruktmarkedet.

    Roy
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Ok:) Roy

    Testet å vinkle høytalerene mye inn ser nå bare fronten og det ble en stor forbedring i lydbildet,hele senen flyttet seg lengre frem og sammspillet og dybden ble mye bedre ;D
    Bra tips Cappuchino.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn