ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    E.I.A. skrev:
    ...her var det mer kjøtt og blod , det hele låt mer organisk og "ekte" .
    Ja, det vil vi ha. Men mitt inntrykk er at det er mange innspillinger som mangler kjøtt og blod, organisk ekte klang. Men det gjelder ikke alle plater. Dilemma .... :-\ For jeg vil helst ha det nøytralt og ekte :). Focal på én plate, ProAc på neste.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Software beats hardware every time..... leste jeg i et hifi blad , mye sant i det ;)

    Ser frem til og lese tester på de nye R høytalerne til ProAc og selvfølgelig Carbon 8pro , noen som har funnet noe på nettet ?
     

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    Carbon 8pro? Nei, ikke på nettet, men jeg for min del har stavret meg igjennom en svært fin omtale - der den for øvrig er i meget fint selskap - i siste nr. av franske Haute Fidelite.
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    Er det noen som kan hjelpe! :eek:

    Har akkurat solgt coplanden min, (cta405 ) Trenger forsterker med litt mer futt i til å drive Proac D25! Har fått med meg at mange her mener Krell er ett suverent alternativ, ser en KAV400 tilsalgs på forumet....... :-X
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Hvilken musikk lytter du mest til ?
    Jeg bruker en 300iL på mine D15 , det fungerer meget bra .
    Levende ,morsom og engasjerende lyd (ikke lyttetrettende) . med bass som går dyyypt med trykk helt ned så langt D15 klarer . Spiller selv mest blues , rock mye 70-80 talls , ikke klassisk .

    Mvh
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    Hei du, og takk for svaret.

    Jeg lytter mest til popp/rock, blues, jazz og noe klassisk.

    Hvorfor er forsterkeren din uegnet for klassisk?

    Hvordan er "holografien"? Dybden i lydbildet osv.....

    Hørest ut som en glimrende forsterker du har!

    Husker første gang jeg hørte d25'ene, de var kobblet til et par Bryston monoblokker på Lyric hifi, det var en forykende opplevelse!! Med bass som torden og ett fokus som oste pressisjon!! Dette er en av tingene jeg savnet hos Coplanden jeg nettopp solgte, og en av grunnene til at jeg sjekker opp Krell om dagen!!

    MVH
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    Er det noen som har erfaring med Hegel H200 og Proac D25 da? Ser den får gode tester overalt.....
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    tottla skrev:
    Er det noen som har erfaring med Hegel H200 og Proac D25 da? Ser den får gode tester overalt.....
    Hadde H200 i 2 år , og det er en kjempebra forsterker .
    Men er redd den kan bli for energisk i toppen for ProAc D serien .
    Selvfølgelig litt avhengig av rom ,kabler og frontend ....... det beste er nok å få låne noe hjem for test .
    Mvh
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    tottla skrev:
    Hei du, og takk for svaret.

    Jeg lytter mest til popp/rock, blues, jazz og noe klassisk.

    Hvorfor er forsterkeren din uegnet for klassisk?

    Hvordan er "holografien"? Dybden i lydbildet osv.....

    Hørest ut som en glimrende forsterker du har!

    Husker første gang jeg hørte d25'ene, de var kobblet til et par Bryston monoblokker på Lyric hifi, det var en forykende opplevelse!! Med bass som torden og ett fokus som oste pressisjon!! Dette er en av tingene jeg savnet hos Coplanden jeg nettopp solgte, og en av grunnene til at jeg sjekker opp Krell om dagen!!

    MVH
    Jeg synes holografien er veldig bra .
    Hadde Krellen før jeg fikk D15 i hus , og det var med D15 at holografien kom .
    Realisme , tilstedeværelse og "pinpoint accuracy" er noen av de sterke sidene ved ProAc's D-serie 8)

    Mener ikke at Krell ikke fungerer på klassisk , jeg hører ikke på klassisk ;)

    While the CD player was superb, and easily up to the task with its precision, fine detail, speed and exceptional three-dimensionality, the amp and the speakers are the joint stars. Again, DD will snort like a bull, the steam indicating his displeasure, when I state that I derived greater joy from the KAV-300iL than any Krell amp I can recall. Sweet, fast, solid, coherent: one burst of a capella from the Persuasions followed by the bombast of Kodo drumming showed that this amplifier can operate in both 'sport' and 'dress' modes, nothing upsetting it nor even stretching it.

    et lite utdrag av testen til Ken Kessler her er linken til hele testen http://hometheaterreview.com/krell-kav-280cd-player-kav-300il-and-lat-2-speaker-reviewed/

    mvh
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    tottla skrev:
    Er det noen som har erfaring med Hegel H200 og Proac D25 da? Ser den får gode tester overalt.....
    H200 låt ganske glatt i mine oppsett, både med B&W804S og ProAc D80, men ble flisete i toppen når det var mye action i musikken eller man ville spille (veldig) høyt. Tror det kan fungere bra og gi en godt balansert system med D25 som jeg tror er en lettere last.

    Mvh
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Leste netopp gjennom bloggen din Toref , underholdene lesing :)
    Hadde ikke sagt nei takk til det Krell utstyret for å si det sånn :eek:
    Og ProAc D80 spiller jo fantastisk ............ hm må visst begynne og spare ;D
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    Takk for alle innspill folkens ;D

    At Hegel er flisete i toppen bare bekrefter det jeg har hørt før :p

    Har dere noe erfaring med Adyton ? Ser det er en Cordis 2 tilsalgs,,, Burde i det minste være nokk med krefter-- 2x350w i 8ohm, dog, noe gammel, -- rundt 1990 en gang........

    MVH
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    E.I.A. skrev:
    Leste netopp gjennom bloggen din Toref , underholdene lesing :)
    Hadde ikke sagt nei takk til det Krell utstyret for å si det sånn :eek:
    Og ProAc D80 spiller jo fantastisk ............ hm må visst begynne og spare ;D
    Og morsomt nok, det var delvis din tråd fra 2006 (?) om D80 som bidro til at jeg kjøpte D80.. ;D
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Regner med at Oslo-folk kjenner sin besøkelsestid? Ser fram til lytteinntrykk.

    Mvh
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    toref skrev:
    E.I.A. skrev:
    Leste netopp gjennom bloggen din Toref , underholdene lesing :)
    Hadde ikke sagt nei takk til det Krell utstyret for å si det sånn :eek:
    Og ProAc D80 spiller jo fantastisk ............ hm må visst begynne og spare ;D
    Og morsomt nok, det var delvis din tråd fra 2006 (?) om D80 som bidro til at jeg kjøpte D80.. ;D
    Og det har du aldri angret på ;D

    Snakket med Tor i går , og han sa at han hadde solgt et par Carbon Pro8 .
    Sikkert disse som nå står utstillt .
    Akkurat nå skulle jeg bodd i nærheten av Oslo .

    Til de som skal innom , ta med kamera please 8)
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    E.I.A. skrev:
    toref skrev:
    E.I.A. skrev:
    Leste netopp gjennom bloggen din Toref , underholdene lesing :)
    Hadde ikke sagt nei takk til det Krell utstyret for å si det sånn :eek:
    Og ProAc D80 spiller jo fantastisk ............ hm må visst begynne og spare ;D
    Og morsomt nok, det var delvis din tråd fra 2006 (?) om D80 som bidro til at jeg kjøpte D80.. ;D
    Og det har du aldri angret på ;D
    Aldri angret. Men det er hender at mye vil ha mer.. :)

    Mvh
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Jeg angret lenge etter at jeg solgte mine ,har ikke hørt bedre lyd enn det jeg hadde dengang . Hadde jeg hatt eget rom til stereo hadde jeg hatt dem enda.................fikk ofte beskjed om at stua så ut som en hifibutikk ;D
    Vell ,D15 er ett godt kompromiss for oss begge ,med litt list og overtalelse klarer jeg nok å lure inn en D28 eller D38 etterhvert .......... 8)
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har hatt D25, og har Krell kav-400xi.
    Jeg synes det var brukbar match, men ikke noe mer.
    D25 er en høytaller med mange sterke sider, der holografi og ektehet i instrumenter er i toppklasse.
    Dens svake side er even til og spille høyt, og begynner fort og låte stresset på høyt volum.
    Grunnen til dette er at den prøver og spille releativt dypt, og har kun ett element.
    Krellen har vanvittig rå dypbass, og pumper fort D25 inn i det stressa hjørnet.
    Krellen er også på den varme siden, og du får ikke den toppen som D25 kan levere.
    Jeg mener helt klart at det beste resultatet jeg har fått med D25 er med rør-forsterker.
    Rør spiller som regel ikke veldig mye dypbass som passer D25 bra, og du får frem magien som disse høytalleren er i stand til og levere.
    Har testet mye på disse høytalleren, og forsterkere som har masse krefter (Adyton, Krell, Coda) o.l får ikke vist seg frem i sin fullhet med disse høytallerene. Da snakker jeg relativt høyt volum, på mer moderat volum funker det bra.
    Krellen med D38 kan nok bli mye mer gøy :D

    Nå er lyd mye smak og behag.
    Hvis du ikke spiller veldig høyt, kan krell kav-400xi være ett godt valg.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Mitt inntrykk av D25 er at den ikke blir mer stresset enn høyttalere flest. Klart at den har sine begrensninger - det er tross alt en fysisk sett ganske liten høyttaler - med et forholdsvis beskjedent bass/mellomtoneelement. Jeg har likevel inntrykk av at D25 stresser de forsterkerne man setter til å drive den, ganske bra - og at det offte er der hunden kan ligge begravet. Teoretisk sett lettdrevet - men i praksis ikke helt rett frem. Jeg har hatt mange forsterkere innom - både av mine egne og slike som har på snarvisitt - som ikke har fått det helt til med D25.

    Nå tror jeg du har helt rett m.h.t. Krell KAV-400xi - det er neppe forsterkeren som kneler først - og da kan det antageligvis være som du sier at den spiller så rent så langt opp på volumkurven, at det er er fristende bare å fortsette å dra på - og da blir det i dette tilfelle D25 som må gi seg først. Jeg tror imidlertid at man vil oppleve det samme fenomenet med andre jevnstore høyttalere - høyttalere spiller ikke høyere enn det de har størrelse til å klare.
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    nikosidis skrev:
    Jeg har hatt D25, og har Krell kav-400xi.
    Jeg synes det var brukbar match, men ikke noe mer.
    D25 er en høytaller med mange sterke sider, der holografi og ektehet i instrumenter er i toppklasse.
    Dens svake side er even til og spille høyt, og begynner fort og låte stresset på høyt volum.
    Grunnen til dette er at den prøver og spille releativt dypt, og har kun ett element.
    Krellen har vanvittig rå dypbass, og pumper fort D25 inn i det stressa hjørnet.
    Krellen er også på den varme siden, og du får ikke den toppen som D25 kan levere.
    Jeg mener helt klart at det beste resultatet jeg har fått med D25 er med rør-forsterker.
    Rør spiller som regel ikke veldig mye dypbass som passer D25 bra, og du får frem magien som disse høytalleren er i stand til og levere.
    Har testet mye på disse høytalleren, og forsterkere som har masse krefter (Adyton, Krell, Coda) o.l får ikke vist seg frem i sin fullhet med disse høytallerene. Da snakker jeg relativt høyt volum, på mer moderat volum funker det bra.
    Krellen med D38 kan nok bli mye mer gøy :D

    Nå er lyd mye smak og behag.
    Hvis du ikke spiller veldig høyt, kan krell kav-400xi være ett godt valg.
    Hallo nikosidis og alle Proacs venner..

    Når det gjelder D25 og rør, har jeg hatt blanede erfaringer,, en copland cta405 jeg akkurat solgte, syntes jeg ble for liten-- Mistet veldig fort "pusten". Testet også en Primaluna Prolog II, den hadde en fantastisk vokal, dog ingen mellom-bass av betydning. Jeg var også på hjemmebesøk hos en her på forumet, Han hadde en BAT rør-effektforsterker som kostet en formue. Her stemte det meste, men tror neppe jeg får kona med på en slik investering :-X ::).. Er forøyeblikket uten forsterker og på utkikk..

    Det jeg vurderer forøyeblikket er:
    Adyton Cordis 2 , Audio Inovations 1000MkII, Mingda MC 3008A mono, Krell KAV400, Hegel H200.

    Målet er å få best mulig sparringspartner til proac'ene til en billigst mulig penge ;D

    Noen med kommentarer til utvalget over hilses hjertelig velkommen!!!

    MVH Thomas
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har testet og hatt både copland og prologue 2 på D25.
    Jeg likte begge, men prologue 2 best. En veldig god rør-forsterker, men
    funker spes. godt med mindre asembler.
    Er enig i at mindre rør forsterker blir litt i minste laget når man skrur volumet for høyt, men som sagt det er begrensinger i disse høytallerene uansett.

    Jeg har ikke testet H200 med dem, man testet H200 på andre høytallere.
    Det kan være en god match. Er bare litt redd for at lyden kan bli litt tynn oppover.
    Jeg mener uansett at hvis man vil få frem de kvalitetene disse høytalleren besitter, bør man bruke forsterker som det er litt liv i, uten at bassen blir for dominerende.
    Kanskje en eldre brukt Musical fidelity kan være tingen.
    Testet det en gang. Husker ikke hva modelen het MF 1000 et eller annet. Det fikk frem
    den high-end roen disse høytallerene kan levere, og en veldig god bass. Litt tamt i toppen ble det, men dette blir litt smak og behag.

    Ulf-b: det som kan være ett problem med en høytaller, er at den skal prøve og spille for mye dypbass. La oss ta focal micro-utopia. Bassen på den leverer ikke under 50hz og tåler derfor masse juling. D25 spiller relativt dypt for en sånn konstruksjon, det gjør at den for kan bli stresset når inspillingen har mye informasjon nedover, og når det skjer for mye i musikken.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    tottla: Datteren min og mannen hennes har en Hegel H200, som de bruker sammen med et par Audiovector og med Benchmark DAC-1 som kilde - og det låter veldig behagelig og glatt. Slett ikke tynt - det er bare et rykte som henger igjen fra Hegels tidligere forsterkere. Jeg burde naturligvis ha testet Hegelen på mine D25 - den var faktisk innom her noen dager før hun fikk hentet den - men det ble aldri noe av. Men jeg gjetter på at det kan være verdt en test.

    nikosidis: Jeg er helt enig med deg i det du skriver om vanlige gulvstående høyttalere og dypbass. Når sant skal sies - og det skal det jo av og til - er dypbassen som leveres av mine små Response D1 i samspill med ProAc-suben i anlegget i TVstuen, av en helt annen klasse enn det mine Response D25 leverer. Samtidig merker man fort at D1 ikke tåler å spille like høyt - de gir seg ganske fort sammenlignet med D25. Jeg har jo i prinsippet nøyaktig samme effekttrinn i begge anleggene - så den faktoren kan man se bort fra. D1 spiller imidlertid mer enn høyt nok i den lille TVstuen - bare ca. 17 kvm - men når de er på visitt i stuen på drøye 40 kvm, merker man lett at de blir litt i minste laget.
     

    luthic

    Medlem
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Hei,

    Etter mye vurdering så har jeg bestemt meg for og selge alt av HIFI pga. behov for og bruke pengene på andre ting.

    Hadde lenge tenkt og prøve og beholde mine Proac D100 siden jeg har vært utrolig fornøyd med de, men ser dessverre at de må gå også.

    De er nå til salgs via Tor / Lyric HiFi i Torgata.
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    Huff, jeg rekker nesten ikke annet enn å høre på musikk jeg ;D ;D

    Utrolig fornøyd, (til tross for alderen på forsterkeren :eek: :eek:) Kjempe rom, kan uten problem peke ut hvor musikerne sitter :eek:

    Vanvittig kontroll i bassen, Adyton settet går i hvert fall en oktav dypere enn Coplanden.

    Det jeg savner hos forsterkeren er den spesielle gløden i vokalen en rør-forsterker har ???

    Uansett,, jeg er kjempe fornøyd, lyden har fått et kjempeløft hjemme hos meg ;D
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Dette er morro og lese , gratulere :)
    Virker som ProAc svinger best med forsterkere som har litt ekstra krefter under panseret .

    Har bestillt meg Xlr kabel for å kjøre Bryston Bd1 og Krell 300iL ballansert , blir spennende 8)
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    E.I.A. skrev:
    Dette er morro og lese , gratulere :)
    Virker som ProAc svinger best med forsterkere som har litt ekstra krefter under panseret .

    Har bestillt meg Xlr kabel for å kjøre Bryston Bd1 og Krell 300iL ballansert , blir spennende 8)
    Små og mellomstore rørforsterkere fungerer ikke på D25 etter min mening :-X
    Skulle gjerne hatt en bedre cd-spiller, har selv en Xindak Muse deluxe, byttet orginal røret med Mullard NOS, ble hakket bedre, helt sikkert langt fra din Bryston,,
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Er nok delte meninger om det, har brukt D 25 på Spark 9021, ca 20w, bruker nå Audion Silver Night MK 2 på ca 18w, veldig sjelden jeg savner mer "krefter". Rom, musikksmak og lyttevaner spiller en stor rolle. Det D25 hvertfall trenger er kvalitet på wattene den fores med. Levd lykkelig med dem i over 3 år nå, ingen umiddelbare planer om utskifting.
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    gs skrev:
    Er nok delte meninger om det, har brukt D 25 på Spark 9021, ca 20w, bruker nå Audion Silver Night MK 2 på ca 18w, veldig sjelden jeg savner mer "krefter". Rom, musikksmak og lyttevaner spiller en stor rolle. Det D25 hvertfall trenger er kvalitet på wattene den fores med. Levd lykkelig med dem i over 3 år nå, ingen umiddelbare planer om utskifting.
    Mulig lytte rommet spiller en rolle også. Mitt rom er på ca 60m^2, Copland cta405 forsterkeren ble rett og slett for liten for meg. Adyton forsterkeren mangler gløden i mellomtonen riktig nok, hadde vært morsomt å teste cordisen med en rørpre :D Kanskje dette blir veien til mitt lyd-nirvana ;D
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    tottla skrev:
    gs skrev:
    Er nok delte meninger om det, har brukt D 25 på Spark 9021, ca 20w, bruker nå Audion Silver Night MK 2 på ca 18w, veldig sjelden jeg savner mer "krefter". Rom, musikksmak og lyttevaner spiller en stor rolle. Det D25 hvertfall trenger er kvalitet på wattene den fores med. Levd lykkelig med dem i over 3 år nå, ingen umiddelbare planer om utskifting.
    Mulig lytte rommet spiller en rolle også. Mitt rom er på ca 60m^2, Copland cta405 forsterkeren ble rett og slett for liten for meg. Adyton forsterkeren mangler gløden i mellomtonen riktig nok, hadde vært morsomt å teste cordisen med en rørpre :D Kanskje dette blir veien til mitt lyd-nirvana ;D
    Det kan vi ordren vettu.
    Ring på en dag så tar jeg med no morrosaker så kan vi leke litt:)
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    H.R skrev:
    tottla skrev:
    gs skrev:
    Er nok delte meninger om det, har brukt D 25 på Spark 9021, ca 20w, bruker nå Audion Silver Night MK 2 på ca 18w, veldig sjelden jeg savner mer "krefter". Rom, musikksmak og lyttevaner spiller en stor rolle. Det D25 hvertfall trenger er kvalitet på wattene den fores med. Levd lykkelig med dem i over 3 år nå, ingen umiddelbare planer om utskifting.
    Mulig lytte rommet spiller en rolle også. Mitt rom er på ca 60m^2, Copland cta405 forsterkeren ble rett og slett for liten for meg. Adyton forsterkeren mangler gløden i mellomtonen riktig nok, hadde vært morsomt å teste cordisen med en rørpre :D Kanskje dette blir veien til mitt lyd-nirvana ;D


    Dette gleder jeg meg til ;D
    Det kan vi ordren vettu.
    Ring på en dag så tar jeg med no morrosaker så kan vi leke litt:)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg startet en tråd under Hifi Generelt kalt '"Dipp" i lydkvaliteten?', hvor mitt første innlegg lød:
    Sitat
    I en annen tråd skriver en bruker at han opplevde at hans høyttalere, etter en viss tids innspilling, lød "verre" en periode, før de tok seg opp igjen og avga gromlyd. Det minnet meg på at jeg for lenge siden hørte en hifi-forhandler nevnte det samme.
    Jeg lurer derfor på om dette er et vanlig fenomen? Og gjelder det samme også for elektronikk? I mitt tilfelle gjelder det konkret ProAc D-28 høyttalere; de er riktignok ca ett år gamle, men har (av grunner som ikke skyldes lydkvaliteten) blitt skamløst lite spilt på. Jeg sitter med en liten følelse av at de fremdeles ikke er helt "forløst" og at det er stykke igjen før de yter sitt aller beste.
    Kommentarer fra de lærde mottas med takk.
    Sitat slutt

    Jeg fikk svar bl.a. fra en bruker som nevnte ProAc spesielt:
    Sitat
    Det er relativt vanlig at en høyttaler har en liten "down-periode" under innspilling. Opphenget i basselementet trenger oppmykning, membraner må brytes litt opp, diskanter må "gå seg til". Alt dette skjer i ujevnt tempo, derfor inntreffer nok noen uheldige perioder, ja. Det er nok relativt få som opplever dette i nevneverdig grad, men vi som kjenner ProAc vet at dette er et tema.

    Mine 2,5 låt ikke riktig det første året, og ble bare bedre og bedre det neste. Tok altså 2 år før de ble stabile. ProAc selv opererer med minimum 9 mnd innspillingstid
    Sitat slutt
    Er det andre ProAc-venner som har opplevd noe lignende? Ble litt nysgjerrig jeg nå.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Mine Response D1 spilte litt røft rett fra esken da jeg kjøpte dem nye rundt påsketider tidligere i år. Men etter bare en to, tre uker to syntes jeg de spilte helt allright. De har ikke blitt mye bedre på det siste halvåret i hvert fall - og har heller aldri vært gjennom noen slik "dipp" i lydkvaliteten som du nevner. Men for alt det jeg vet: det kan kan hende har jeg ikke ventet lenge nok på dippen.....
     

    Huldra9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.10.2009
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Nye D38 i hus idag. Om noe skulle bli bedre eller verre skal jeg melde ifra.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Huldra9 skrev:
    Nye D38 i hus idag. Om noe skulle bli bedre eller verre skal jeg melde ifra.
    Mine D38 «roet» seg først etter rundt 250 timer. Særlig bassen ble tettere og riktigere dosert etter hvert som de ble innspilt. De første par ukene sto de mye for seg selv og spilte musikk på normalt nivå. Noen «dip» kan jeg ikke si å ha lagt merke til.

    La oss gjerne få høre dine erfaringer!
     

    Huldra9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.10.2009
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Det ble sannelig forandring i lydbildet da jeg nå nettopp kom på å fjerne splintene i D38 slik at jeg fikk koblet bi-wire. Hardere diskant og mer bass. Lurer nå på om jeg skal få splintene på plass igjen. Dette ble slitsomt.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Er ProAc noe rørvennlig, vil Studio 110 kunne sparke bra fra med 75 watt fra en rørforsterker?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn