ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    4.019
    Torget vurderinger
    49
    ProAc har nok elementer på lager, men de er dyre.
    Kjøpte nye til mine D18, kom på 3500 pr stk+frakt,- i 2023.
    Gjallarhorn audio er norsk importør av ProAc, og Alan er en særdeles hyggelig kar å handle med.

Sist redigert:

Toern

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.11.2015
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    1
    Har et par gode gamle Response 2s som begynner å bli litt matte i finishen. Hva slags olje og påføring anbefales? Må stelle litt med bestevennene ...
    20250216_112258.jpg

oal

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Antall liker
    2.185
    Torget vurderinger
    3
    Hei!
    Noen her som kan si litt om erfaringer med rør på forskjellige ProAc modeller?
    😊☀

X-Cell

King of the North!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    12.107
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Hei!
    Noen her som kan si litt om erfaringer med rør på forskjellige ProAc modeller?
    😊☀
    Har såvidt testet det selv med DB1 og det funket utmerket.
    Generelt sett er proac et populært merke med rør. Det finner du mye info om påde på YouTube, reviews osv.
    Gjallarhorn bruker ofte mastersound sine forsterkere på Proac og ut fra det jeg tolker er det smått magiskt ;)

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    6.035
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Har brukt Rogue Audio Chronus og Tempest 2 på ProAc Studio 118, 125 og 130, samt Respons 2,5, 1SC og D38.
    Spilte flott med rør som heller mot det varme. (Shuguang, S vinged C, Gold Lion, Golden Dragon, Brimar og Mullard)

M

• Liker
    Reaksjoner: oal

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    6.035
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Ja. De har brukt det helt siden den første Tablette'n
    Utstrakt samarbeid med SEAS, bla annet med innstøpt logo i chassis osv.

M

hpm-1100

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Antall liker
    591
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    27
    Hei, holde på å restaurere et par ProAc response 3, nye skumringer rundt bass elementer, trenger også nye spikes, noe anbefalinger om hva funke bra med disse? Soundcare kanskje? Har et zapsolute mk4 , 50 w klass A eller 100w AB , vil det være "nok" til disse? Har lest at Response 2.5 funke bra med SET rør, noe som har erfaring med Response 3 og rør?
    Takk,

X-Cell

King of the North!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    12.107
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Spilte med zapsolut monoblokker på 50w klasse A i "gamle" dager når mine respons 2.5 cloner var hovedhøytalere :) spilte som bare krutt :)

hpm-1100

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Antall liker
    591
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    27
    Mulig response 3 er litt mer krevende enn 2.5 men har tror på match uansett.

kazan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    527
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    4
    Moen som har testet,samenlignet ProAc D48R med ProAc K6-K6sig ?

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.892
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Kunder av oss har lenge kunnet sammenligne D48R og K6 Signature i vårt showroom, men ingen har benyttet seg av muligheten, og nå er vårt K6 Signature demopar solgt. Jeg har naturligvis sammenlignet dem, men jeg er inhabil. :)

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.892
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    OK. :)

Ikke overraskende, så får man enda bedre definisjon i mellomtone og bass registeret hos K-serien. Dette skyldes den lavere forvrengningen til det mye sterkere membranmaterialet som er brukt i mellomtonen og bassen for noen modeller og i bassen for andre, dvs. bruken av kevlar. K6 og oppover er i tillegg utstyrt med en domemellomtone (K10 benytter sågar to) for en enda bedre gjengivelse av dette viktige frekvensområdet.

Dette bringer deg enda tettere på musikken, og gåsehuden er ikke langt unna med høyttalerne i K-serien. Men ProAc høyttalere er kresne når det gjelder elektronikk og krever ganske så strømsterke watt for å skinne. Dette gjelder også høyttalerne i Response D serien.

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    389
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hørte Pro Ac response 4 hos Lyrik hifi i Oslo. Det var en åpebaring for meg. Jeg hadde ikke råd til dem, men kjøpte 3,5

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    3
    Disse basselementene er laget av Volt, og det skal være helt unødvendig å bytte dem ut. Det billigste er å skifte opphengene selv, men de er kanskje ikke så enkle å få tak i. Det kan være fornuftig å spørre Volt direkte om hvilken type det som passer, og hvor de kan kjøpes. Det andre alternativet er å spørre Audiofriends.nl om de kan hjelpe. Den tredje muligheten er å spørre en reparatør, Wilmslow Audio i UK eller Lydshop.no for eksempel, om de kan påta seg en renovering. Uansett løsning så er det helt avgjørende for resultatet at de nye opphengene har 100% riktig spesifikasjon og kvalitet, og som sagt er det kanskje bare Volt som kan fortelle deg dette.
    God kveld!
    Nesten to år seinere og eg har nettopp kjøpt meg en Accuphase E-3000.
    Så no blir restaurering av proac aktuelt igjen. Ringte nåværende importør, Gjallarhorn, og dei skal ha kr 4900 for hvert element.
    Det syns eg er veldig dyrt, men det er fleire alternativer: Foreløpig er ikkje alternativet frå Gjallarhorn aktuelt. Et alternativ er å kjøpe et par Scan Speak elementer med samme dimensjon hvis dei fins. Et anna alternativ er å kontakte en forhandler i UK som kanskje kan skaffe elementer.
    Det siste alternativet er å "skrote" mine D28 og kjøpe noe annet.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.892
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Husk at høyttalerelementene i en høyttaler utgjør en betydelig del av prisen til høyttaleren. Så det burde ikke overraske at originale drivere koster flesk.

Dog, det billigste alternativet ditt er nok å bestille nye M/B-elementer direkte fra ProAc, hvilket er fullt mulig og noe vi faktisk foretrekker at du gjør fordi da slipper vi bryderiet med små forsendelser. Fraktkostnad, moms og fortollingsgebyr vil naturligvis komme i tillegg til den prisen ProAc skal ha for elementene.

NB! Om det blir til at du investerer i nye elementer, så pass på at de er originale ellers vil det kunne skjære seg i forhold til delefilterdesignet.

janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    12
    Har ikke d28 basselementet gummioppheng? Trodde det hadde mye lengre levetid enn skum oppheng.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.892
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Ja, et gummioppheng har som regel mye lenger levetid enn et skumbasert oppheng, og det er nok også grunnen til at gummi brukes til tross for at skum er en bedre teknisk løsning (så lenge den fungerer).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn