ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.563
    Antall liker
    3.113
    Sted
    Oslo
    Disse bassene ser jo fabrikknye ut, kan det stemme?
    Nei, de ble skiftet ut for ca 15 år siden. Bestilte dem direkte fra ProAc den gang Lyric holdt til i Torggata. Jeg tror de hører til mkII eller Studio 100. De opprinnelige hadde det med å smuldre opp i kanten, og det forsvant helt da minstemann holdt i volumkontrollen for å reise seg opp.

    Den første diskanten gikk for 10 år siden og jeg fikk ny fra Maestro Badenia Akustik und Elektronik GmbH i Tyskland. Utrolig nok hadde de fremdeles delen da diskant nr to gikk i sommer.

    Jeg burde sikkert ha gjort noe med delefilteret, men prioriterer ikke hyttehøytalere så høyt.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    response4-767279.jpg

    Response 4.

    Min drømme høyttaler....for 25 år siden.
    (jeg hørte dem hos Tor)
    Med ATC mellomtoner.
    Kontoen tillot på denne tiden kun Response 3, etter testing av Response 1, 1 SC, 2...osv.
    Men det var da.
    I dag kan vi enkelt overgå slike kreasjoner ved hjelp av DIY/DSP.
    ...men så flott finnish blir en annen øvelse. :rolleyes:
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Husker at vi pakket opp Response 4 da jeg jobbet hos Tor. Redaktøren for en av hifiblekkene nektet å gå fra lyttestolen og drakk begge sine medbrakte flasker rødvin. Minnes han glemte å dele.

    Er en av de få høyttalerene jeg har lyst på.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Etter en liten flørt med franske Atohm Gt2 hd(som er en imponerende høytaler) så er man nå tilbake med Proac som hovedhøytaler.

    Var det vondt å returnere til de britiske? Nei overhode ikke.. DB1 er en(på nordnorsk) jævlig god høytaler som bare fortsetter å imponere.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Flott👍 Hva slags forsterker bruker du på de?

    M
    Bruker Bryston Bp26/Mps2 og 2.5B SST2, men Audio Research i50 var også veldig bra på disse.
    Ble litt imponert av D18; de låter rett og slett veldig bra på alt👍
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det som kommer ut av 1sc er utrolog bra! Hadde et par i burr oak for lenge siden. Dem sitter fast i minnet enda. Bruke da 2 stk Pass Labs Aleph 2. Wireworld Eclipse Gold kabling.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.563
    Antall liker
    3.113
    Sted
    Oslo
    Bare om de ikke lenger fungerer. Response 1SC er jo en gammel modell og da blir det av og til nødvendig med reservedeler. Disse bestiller vi opp fra ProAc på vegne av våre kunder.
    Hvor langt tilbake? Jeg tenker på mine ProAc Studio 1 mkI fra omtrent 1990 hvis de trenger flere deler.
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    For Studio 1 Mk I, så er det nå kun M/B-drivere igjen, mens for Studio 1 Mk II for eksempel, så er fremdeles alt av drivere tilgjengelig.
    Den samme mid-bassenheten 18W/8542-01 brukes i Studio 1 Mk1 og Mk2, Studio 100, Studio 200, Studio 250 samt Super Tower
     

    Dolkblad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.07.2022
    Innlegg
    61
    Antall liker
    64
    Sted
    Innlandet
    Hei ! Kjøpte på impuls Proac Studio 125 høyttalere før helga , spiller superbra , jeg ble helt satt ut. Har hatt mange engelske høyttalersett før men dette er noe fra en helt annen liga. Er de nyere modellene enda mye bedre ? Mvh Dolkblad
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.623
    Antall liker
    4.270
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt Studio 125 og Studio 130. Meget musikalske høyttalere. Ikke så dynamiske som nye Response serien, men lager et stort og fyldig lydbilde. Trenger
    ganske mye plass rundt seg, og responderer sterkt på ulike forsterkere. Jeg syns de låter best på litt friske, åpne og dynamiske saker.

    M
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Hei ProAcvenner. En kompis har Tablette 2000 og er nå ute etter ny (integrert) forsterker etter at hans Creek Classic 5350 SE har begynt å brumme. Bruktkjøp er greia. Har noen venner et forslag på noe fra finn eller hfs?

    Hilsen hvego
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei ProAcvenner. En kompis har Tablette 2000 og er nå ute etter ny (integrert) forsterker etter at hans Creek Classic 5350 SE har begynt å brumme. Bruktkjøp er greia. Har noen venner et forslag på noe fra finn eller hfs?

    Hilsen hvego
    Hvor mye vil han betale?
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Jeg så en Densen Beat B -100 til 5000kr på Finn, kan ikke det være en fin match - og egentlig en fin pris for forsterkeren?
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner ikke så godt til akkurat denne modellen, men et raskt søk sier at den kan være kilen ift matching med forsterker. Best at noen med konkret erfaring uttaler seg.
    Btw, han kan ikke fikse creeken?
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Jeg kjenner ikke så godt til akkurat denne modellen, men et raskt søk sier at den kan være kilen ift matching med forsterker. Best at noen med konkret erfaring uttaler seg.
    Btw, han kan ikke fikse creeken?
    Jeg bør jo egentlig høre med ham om muligheten for det. Den spilte fint med de høyttalerne og jeg har selv hatt samme høyttalere (i Signaturmodell) med en annen Creek (Destiny). Det var en nydelig kombinasjon.
     

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte ProAc D40R av Tor / Lyric i januar 2014, straks 10 års jubileum 👍
    Ble nytt gulv her nylig og da ble det påspandert Gaia II føtter.
    Er meget fornøyd med høyttalerne og de står trygt😄.
    Vanligvis er det Aura Fidelity som driver de, nå er det Bladelius Brage som prøver seg for forandingens skyld.
    God helg
     

    Vedlegg

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    3.088
    IsoAcoustics gjør underverker, er min erfaring fra D38.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Prøver her og: Har et sett med uerstattelige Proac Response 3.8 som ved høyt volum kommer med »smell» i høyre ht. Det er kun ved dårlige innspillinger, virker som høyttaler forvrenger seg.. Regner med at det er kondensatorer som begynner å bli slitne, de er noen år gamle. Det jeg lurer på er hvem kan ta service på disse, anbefalinger?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Prøver her og: Har et sett med uerstattelige Proac Response 3.8 som ved høyt volum kommer med »smell» i høyre ht. Det er kun ved dårlige innspillinger, virker som høyttaler forvrenger seg.. Regner med at det er kondensatorer som begynner å bli slitne, de er noen år gamle. Det jeg lurer på er hvem kan ta service på disse, anbefalinger?
    Vis du ikke har 10 tommeltotter og vet vilken ende på loddebolten som blir varm så klarer du nok meget lett å bytte ut deler på delefilteret selv :)
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.750
    Antall liker
    871
    Torget vurderinger
    35
    Prøver her og: Har et sett med uerstattelige Proac Response 3.8 som ved høyt volum kommer med »smell» i høyre ht. Det er kun ved dårlige innspillinger, virker som høyttaler forvrenger seg.. Regner med at det er kondensatorer som begynner å bli slitne, de er noen år gamle. Det jeg lurer på er hvem kan ta service på disse, anbefalinger?
    Defekt bass/mellomtone element.. :unsure:
    Spole som skraper i spolegapet ved pådrag/innspillinger med forvrengning.

    Det er ingen kondensatorer i delefilteret som blir slitne/"dårligere"
    cross38.jpg


    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn