ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    @sundkoien
    Tenke på det med last og følsomhet. På papiret er de lik mine Sonus Faber, men de anbefaler som regel 50 Watt og oppover der ProAc ikke virker like «grådige».
    Tror vel egentlig ikke at noen opplever Nirvana med 10 watt på noen av dagens Response D modeller...
    De som har prøvd 7-9 watt SET sier at det låter pent, men ikke kontrollert når det dras på. 😉

    M
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    10 år går fort.
    Jeg kjøpte og solgte flere par proac response 1sc. Det var noe med den høyttaleren som satte seg fast.
    Den var så perfekt i mindre rom at det ble litt kjedelig. Så ble de solgt. Så angret jeg meg osv osv.
    I mellomtiden har jeg hatt mange andre proac men ikke 1sc.
    Lyden av disse har jeg ikke glemt.
    Så derfor står det et par 1sc i stua og spiller nå.
    Like bra om ikke bedre en jeg husker.
    Disse kjøpte jeg i uåpnet eske for ca 9 år siden. Solgte de året etter dvs for 8 år siden. Nøyaktig det samme paret. Nesten ikke brukt. Han jeg solgte til hadde litt for mange anlegg.
    Jeg har et par rimelig nye proac Dt8s. Men så flyttet jeg til en mini leilighet og fikk stue på 14 kvm. Da ble de litt i mektigste laget. De trives best på 25 til 40 kvm.
    1sc passer som hånd i hanske her.
    Magisk rett og slett magisk.
    Lasse. IMG_20201120_142730.jpg
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    10 år går fort.
    Jeg kjøpte og solgte flere par proac response 1sc. Det var noe med den høyttaleren som satte seg fast.
    Den var så perfekt i mindre rom at det ble litt kjedelig. Så ble de solgt. Så angret jeg meg osv osv.
    I mellomtiden har jeg hatt mange andre proac men ikke 1sc.
    Lyden av disse har jeg ikke glemt.
    Så derfor står det et par 1sc i stua og spiller nå.
    Like bra om ikke bedre en jeg husker.
    Disse kjøpte jeg i uåpnet eske for ca 9 år siden. Solgte de året etter dvs for 8 år siden. Nøyaktig det samme paret. Nesten ikke brukt. Han jeg solgte til hadde litt for mange anlegg.
    Jeg har et par rimelig nye proac Dt8s. Men så flyttet jeg til en mini leilighet og fikk stue på 14 kvm. Da ble de litt i mektigste laget. De trives best på 25 til 40 kvm.
    1sc passer som hånd i hanske her.
    Magisk rett og slett magisk.
    Lasse. Vis vedlegget 676815
    Det er trivelig med historier som ender godt!
    God helg!
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Lostx9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    7
    10 år går fort.
    Jeg kjøpte og solgte flere par proac response 1sc. Det var noe med den høyttaleren som satte seg fast.
    Den var så perfekt i mindre rom at det ble litt kjedelig. Så ble de solgt. Så angret jeg meg osv osv.
    I mellomtiden har jeg hatt mange andre proac men ikke 1sc.
    Lyden av disse har jeg ikke glemt.
    Så derfor står det et par 1sc i stua og spiller nå.
    Like bra om ikke bedre en jeg husker.
    Disse kjøpte jeg i uåpnet eske for ca 9 år siden. Solgte de året etter dvs for 8 år siden. Nøyaktig det samme paret. Nesten ikke brukt. Han jeg solgte til hadde litt for mange anlegg.
    Jeg har et par rimelig nye proac Dt8s. Men så flyttet jeg til en mini leilighet og fikk stue på 14 kvm. Da ble de litt i mektigste laget. De trives best på 25 til 40 kvm.
    1sc passer som hånd i hanske her.
    Magisk rett og slett magisk.
    Lasse. Vis vedlegget 676815
    Har et par av disse stående i boden, har liksom aldri fått de til. Men har ikke ville kvitte meg med de.
    Har forstått at de er veldig kresne på stativ, kabler etc.
    Vet ikke om det er noe du kan dele dine erfaringer her.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Det går fint. De fortjener et liv ut av boden. Minimum 90 cm ut fra vegg og 1 meter fra sidevegger. Så en skikkelig bra forsterker. Ikke nødvendigvis en dyr en. Match er viktig.
    Så må man innse 1sc sine begrensninger. De blåser ikke maling av veggen og bassen er ikke noe 20hz monster (heldigvis)
    Men det de gjør gjør de veldig bra.
    Får du ikke lov eller ikke kan, vil sette de der de spiller best ja da er løpet kjørt.
    Så derfor er kanskje ikke en høyttaler for alle.
    Lykke til og ta vare på de smykkene.
    Lasse
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vurderer å gå videre fra Klipsch Palladium P38f og Proac står med på short list.
    Ser etter noe som ligger noe opp i oppløsningen og ikke helt så frempå som Klipschene- mere sofistikert om en vil kalle det sånn.
    Hvilken Proac modeller oppfyller disse kravene om none har tilfeldig vært borti begge høyttalere?

    Er litt fristendende med f.eks D48R som kom inn på brukten nå.

    Takk for hjelpen!
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vurderer å gå videre fra Klipsch Palladium P38f og Proac står med på short list.
    Ser etter noe som ligger noe opp i oppløsningen og ikke helt så frempå som Klipschene- mere sofistikert om en vil kalle det sånn.
    Hvilken Proac modeller oppfyller disse kravene om none har tilfeldig vært borti begge høyttalere?

    Er litt fristendende med f.eks D48R som kom inn på brukten nå.

    Takk for hjelpen!
    Hei!
    Alle modellene i Response Dynamic - serien (de med D i navnet) har både oppløsning og spillestil som oppleves balansert. De med best kritikker i senere tid er nye DT8, D20R og D48.
    Lykke til, du trår nok ikke veldig feil med ProAc 😉
    NB: de liker dynamiske forsterkere med nok krefter. Gjerne en nøytral rørforsterker.
    Mvh Morten
     
    Sist redigert:

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Kjører en rørforforsterker med de stor Musical Fidelity M8 blokkene som jeg liker veldig godt. Kan hende at det er litt overkill med så mye saft, men det går ja an å justere litt nedover etterpå.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Kjører en rørforforsterker med de stor Musical Fidelity M8 blokkene som jeg liker veldig godt. Kan hende at det er litt overkill med så mye saft, men det går ja an å justere litt nedover etterpå.
    Aldri overkill, og på feks D48 trengs det Ampere for å styre to bassmellomtoner ved litt pådrag 😉
    M
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Hei, noen som vet hvordan diskant og mellomtone er på proac d48r i sammenligning med Raidho X1? Lurer på å bytte ut Raidho x-1 med proac d48r?????
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Som norsk importør av ProAc, har vi nå bestemt at alle reservedeler vil bli solgt til nær kostpris. Dette er ikke et salgsfremstøt, men ment å være viktig informasjon til alle dere som synes at reservedeler er altfor dyrt (og vi er enige med dere). Vi vil gjerne bistå dere med å vedlikeholde de ProAc høyttalerne dere allerede har i eie. Takk for oppmerksomheten :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    ProAc D48R spiller flott
    Jeg har hørt samtlige ProAc modeller før, men hvordan låter de nye modellene? Er det noe forskjeller eller er ProAc veldig tro mot sitt ideal slik de var før? De rimeligste modellene var litt trege i bassen, men har dette forbedret seg?

    Ved neste høyttalerbytte skal jeg gå mot en litt annen lyd og tror jeg det kan være en aktuell mulighet å gå tilbake til ProAc. Jeg var veldig godt fornøyd med lyden i D15 som passet klassisk godt og hadde litt tilgivende lyd. Tidligere tenkte jeg at D35 var den jeg aller helst ville hatt da. D48 er vel arvtageren tid dem nå? Hvordan er R utgavene? Jeg tipper jeg måtte ha godt opp til dem for å bli fornøyd, mens de større blir for dyre. ProAc har litt kjedelig design da, om det er lov å si. Men det er lyden som teller. Får ta meg en tur til Gjallerhorn en dag.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Trege i bassen er ikke en beskrivelse jeg kjenner igjen men forventer du brystkasseslående mellombass så blir du skuffet. For meg er det kritisk med en musikalsk mellomtone og der briljerer dem. Diskanten er luftig og ekstremt retningsbestemt. Sammenliknet med feks Harbeth så er det mer viktig hvor man sitter plassert med disse. Sånn er vel egentlig alle bånddiskanter (?)

    Dem spiller ikke like bra på lavt volum som Harbeth men dem matcher definitivt Harbeth på bass og også mellomtoner. Diskanten blir mer smak og behag. Med Harbeth kan man lage mat på kjøkkenet og høre at det låter bra. Med disse så spiller det "bare" musikk inntil man setter seg på rett plass.

    -BB-
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Har hatt D15, D28 og nå D38. D 38 et stort sprang opp fra D28, mye høyere nivå enn jeg forventet. Spiller helt rått med Mastersound compact 845, så for meg kan det godt bli mange kalde regnværsdager i sommer!
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Da melder jeg meg inn med Response 3.8. Hadde egentlig sett for meg noe mindre i mitt lytterom men da tid og sted ikke ville det dithen falt valget impulsivt på 3.8. Dette var noen svære høyttaler å få inn i lytterommet på ca 17kvm . Hentet de i går kveld og fikk lastet de inn i rommet og koblet opp på kaldt forsterkeri. Var veldig skeptisk til bassen da jeg er allergisk mot utflytende rumlebass. Denne var ved første inntrykk tørr og solid. Mellomtonen var litt fremtredende/mye men HT var satt sporadisk på plass uten noen formål om eksakt plassering. Blir veldig spennende å se hva jeg kan få ut av disse..
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Som noen kjappe spørsmål vedr bassportene bak på 3.8, er disse mulig å dempe med skumgummi, og så lurer jeg på tre-fineren er det noe man kan anbefale for behandling?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Hadde R3.8 i mange år. Først i et rom på drøyt 20m2. Deretter i stua på 40m2. Ingen grunn til å kvele portene her, men bør plasseres godt unna veggene for best mulig resultat og de trenger et godt sluttrinn. Spilte bra med en ML 27.5.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Hadde R3.8 i mange år. Først i et rom på drøyt 20m2. Deretter i stua på 40m2. Ingen grunn til å kvele portene her, men bør plasseres godt unna veggene for best mulig resultat og de trenger et godt sluttrinn. Spilte bra med en ML 27.5.
    Har nå spilt litt, justert plassering frem og tilbake og vert igjennom alt fra anger til euforisme. De krever arbeid for å få de til, alt fra vinkling (toe-in) til hvor de skal stå i rommet og ikke minst underlag. Ga opp på fredag, la meg med anger og var bestemt på å selge, til nytt mot på lørdag hvor ting faller på plass men etter en hel kveld med justeringer og lydblindhet legger seg nærmest ambivalent, til nå på søndag uten å gjøre noen ting annet enn å skru på anlegget arter lang gåtur og finner ut at nå sitter de som et skudd.. Fantasisk mellomtone og knusktørr bass med et silkebredt perspektiv. Nå er jeg fornøyd med anskaffelsen!!
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.709
    Sted
    London
    The Hi-Fi industry mourns the passing of ProAc found and Managing Director, Stewart Tyler.
    Here is a statement from the company on the sad news...


    "Stewart had not been in the best of health over the past few years but still found the energy to tirelessly continue his lifelong passion for designing some of the most acclaimed loudspeakers the hi-fi industry, musicians and recording engineers have ever heard.

    As we are sure you will appreciate, his contribution to the accurate and musical reproduction of our favourite songs and symphonies will always be appreciated by audiophiles and music lovers throughout the world with whom he left an indelible sonic mark though his unique ProAc designs that have earned international acclaim and won many awards since the brand’s inception in 1979.

    He will of course be greatly missed and we want to take this opportunity to reassure you that his legacy will extend into the future."​

    image001.jpg
     

    tangnes

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2014
    Innlegg
    190
    Antall liker
    847
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt D38 i en årrekke. Spiller dem på ec 250, noe flere mener ikke er beste match. Min erfaring er at riktig gode ht viser seg fram med ulike forsterkere dog noe forskjellig. Flytta fra villa til leilighet og stua ble mye mindre. No problem. Dog ikke nærfeltslytting men nært. Vinkling er viktig for perspektiv. Lydbilde totalt er fremragende. Begge mine sønner har Proac i sine stuer. Har du vokst opp med standard så vet du hva det dreier seg om.
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Hjelp...dro på ferie og kom hjem til en Proac CC1 senter med død diskant...ikke en lyd i denne, kun i mellomtone elementene. Min sønn har hatt party og spilt masse hip hop og Spotify...dette tålte tydeligvis ikke diskanten. Noen som vet om det kan skaffes nytt element til denne...ellers må jeg se meg om etter en ny senter😥
     

    Vedlegg

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Hvis du ikke får tak i 8513, så har jeg to stk 8512 liggende. Nesten samme diskant( samme membran og spole). Uten filten på fronten og sikkert noen andre forskjeller også? Men uansett bedre en ingen diskant.
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips🤗 D2010 ser ut til å være helt identisk med den som sitter i min CC1 senter👍 Prøver å bestille på nett..
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Fant ett element i garasjen som jeg har brukt tidligere til en diy proac senter. Skum/filt belegget på front platen holder på å gå i oppløsning men ellers så skal det være bra. Dette kan du få gratis hvis du vil ha det. IMG_20210724_122452.jpg IMG_20210724_122521.jpg
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Fant ett element i garasjen som jeg har brukt tidligere til en diy proac senter. Skum/filt belegget på front platen holder på å gå i oppløsning men ellers så skal det være bra. Dette kan du få gratis hvis du vil ha det. Vis vedlegget 736143 Vis vedlegget 736144
    Hei, da var da veldig snilt av deg :) ja vil gjerne ha dette elementet av deg hvis det er ok, filt belegget på den jeg har i dag er også gått i oppløsning men gjør ikke noe siden jeg har grill/deksel i forkant. Hvis du kan sende i posten til meg så vipser deg deg beløp for porto ++.
    Min adresse er:

    Erik Alme
    Lindeveien 4
    1555 Son
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Hei, da var da veldig snilt av deg :) ja vil gjerne ha dette elementet av deg hvis det er ok, filt belegget på den jeg har i dag er også gått i oppløsning men gjør ikke noe siden jeg har grill/deksel i forkant. Hvis du kan sende i posten til meg så vipser deg deg beløp for porto ++.
    Min adresse er:

    Erik Alme
    Lindeveien 4
    1555 Son
    Pakker den i løpet av helgen og sender den på mandag.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Nydelig å lese om velvillige forum medlemmer som hjelper hverandre slik :)



    Personlig er jeg enda veldig god ProAc venn med mine DB1. Og på sidelinjen står enda mine trofaste 2.5 cloner som har holdt ut med meg i mange mange år nå :)
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Siden jeg har komt i det gavmilde hjørnet så kan jeg like godt gi bort resten av diy senter delene;
    Delefilter montert på plate ca. 18x26cm.
    Basert på trols gravesen diy proac response 2.5.
    Scan-speak 18S/8535-00.
    Ser ut som om elementet sagger bitte litt. At det har seget litt ned. Kan være lagringen som har gjort det? IMG_20210725_132727.jpg IMG_20210725_132652.jpg IMG_20210725_132853.jpg IMG_20210725_132929.jpg
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    @eral får få førsterett hvis han takker nei så er det fritt fram...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn