ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Lyden rett ut av esken er sublim, men blir og spille på lavt volum et par uker, så får komme tilbake med mer lytte inntrykk etterhvert, er superhappy iallefall.......
    min siste høyttaler( ;) )
    Gratulerer E.I.A. med virkelig stilige høyttalere. Smak og behag selvfølgelig, men for meg er det sort ask som gjelder av de mørkere variantene. De der blir du sikker fornøyd med. Artig å se at det fortsatt finnes entusiasme og vilje til nye ting her inne, ikke bare tråder med krangel og diskusjoner om alt mulig. Slike høyttalere skulle jeg også likt å prøve og kanskje kan det bli aktuelt også om jeg får omsatt noe av det jeg sitter med allerede. Får håpe bruktmarkedet tar seg litt opp etter hvert.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Takk folkens, har vært på innvielsesfest på ny uteplass i dag så fikk ikke hørt så mye å de.
    Men det lille jeg fikk høre mener jeg de var flere hakk bedre enn forrige serie, og finishen var mye finere.
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med kjempefine høyttalere ! Håper på noen kommentarer når inntrykkene har satt seg litt....
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Fikk vite at ProAc har byttet kabinett leverandør.
    Har hatt et 10 talls ProAc høyttalere og ingen har vært så strøkne som disse.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Gratulerer med kjempefine høyttalere ! Håper på noen kommentarer når inntrykkene har satt seg litt....
    Takk for det.
    Skal komme tilbake til lyden, men kan allerede avsløre at jeg er positivt overasket.
    Blir alltid litt skeptisk når jeg leser at bassen er strammet opp og det er mer detaljer i mellomtonen. Får meg til og tenke tynn lyd, det er det ikke her, det hele høres veldig fint avstemt ut.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Fikk vite at ProAc har byttet kabinett leverandør.
    Har hatt et 10 talls ProAc høyttalere og ingen har vært så strøkne som disse.
    Jeg er faktisk litt usikker på om det er kabinett- eller trefinérleverandør de har byttet. Det er dog mulig dette er to sider av samme sak.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Fikk vite at ProAc har byttet kabinett leverandør.
    Har hatt et 10 talls ProAc høyttalere og ingen har vært så strøkne som disse.
    Jeg er faktisk litt usikker på om det er kabinett- eller trefinérleverandør de har byttet. Det er dog mulig dette er to sider av samme sak.
    Sluttresultatet er det viktigste, og kvaliteten og utførelsen er en stor oppgradering i forhold til mine forrige D30R der det var endel ting og pirke på.
    Får jo se etterhvert som flere ProAc finner veien ut om det bare er jeg som har vært heldig.

    K.H.@ disse hadde du også likt, og samspillet med Bryston som du også har er spot on:)
    kanskje du til og med hadde solgt klassikerne dine;)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Fikk vite at ProAc har byttet kabinett leverandør.
    Har hatt et 10 talls ProAc høyttalere og ingen har vært så strøkne som disse.
    Jeg er faktisk litt usikker på om det er kabinett- eller trefinérleverandør de har byttet. Det er dog mulig dette er to sider av samme sak.
    Sluttresultatet er det viktigste, og kvaliteten og utførelsen er en stor oppgradering i forhold til mine forrige D30R der det var endel ting og pirke på.
    Får jo se etterhvert som flere ProAc finner veien ut om det bare er jeg som har vært heldig.

    K.H.@ disse hadde du også likt, og samspillet med Bryston som du også har er spot on:)
    kanskje du til og med hadde solgt klassikerne dine;)
    Ja, tviler ikke på det. Kan derfor godt tenkes jeg lar meg rive med og bestiller et par. Mer tvilsomt at Special 25 går ut av huset. Godt å ha noe i reserve, selv om ProAc overtar. Da blir det kanskje heller D2 jeg må selge, om enn motvillig, det også.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Fikk vite at ProAc har byttet kabinett leverandør.
    Har hatt et 10 talls ProAc høyttalere og ingen har vært så strøkne som disse.
    Jeg er faktisk litt usikker på om det er kabinett- eller trefinérleverandør de har byttet. Det er dog mulig dette er to sider av samme sak.
    Sluttresultatet er det viktigste, og kvaliteten og utførelsen er en stor oppgradering i forhold til mine forrige D30R der det var endel ting og pirke på.
    Får jo se etterhvert som flere ProAc finner veien ut om det bare er jeg som har vært heldig.

    K.H.@ disse hadde du også likt, og samspillet med Bryston som du også har er spot on:)
    kanskje du til og med hadde solgt klassikerne dine;)
    God lyd fortjener god finish :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Fikk vite at ProAc har byttet kabinett leverandør.
    Har hatt et 10 talls ProAc høyttalere og ingen har vært så strøkne som disse.
    Jeg er faktisk litt usikker på om det er kabinett- eller trefinérleverandør de har byttet. Det er dog mulig dette er to sider av samme sak.
    Sluttresultatet er det viktigste, og kvaliteten og utførelsen er en stor oppgradering i forhold til mine forrige D30R der det var endel ting og pirke på.
    Får jo se etterhvert som flere ProAc finner veien ut om det bare er jeg som har vært heldig.

    K.H.@ disse hadde du også likt, og samspillet med Bryston som du også har er spot on:)
    kanskje du til og med hadde solgt klassikerne dine;)
    Ja, tviler ikke på det. Kan derfor godt tenkes jeg lar meg rive med og bestiller et par. Mer tvilsomt at Special 25 går ut av huset. Godt å ha noe i reserve, selv om ProAc overtar. Da blir det kanskje heller D2 jeg må selge, om enn motvillig, det også.
    Regnet med at Spesial 25 ble stående:)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Sluttresultatet er det viktigste, og kvaliteten og utførelsen er en stor oppgradering i forhold til mine forrige D30R der det var endel ting og pirke på.
    Får jo se etterhvert som flere ProAc finner veien ut om det bare er jeg som har vært heldig.

    K.H.@ disse hadde du også likt, og samspillet med Bryston som du også har er spot on:)
    kanskje du til og med hadde solgt klassikerne dine;)
    Ja, tviler ikke på det. Kan derfor godt tenkes jeg lar meg rive med og bestiller et par. Mer tvilsomt at Special 25 går ut av huset. Godt å ha noe i reserve, selv om ProAc overtar. Da blir det kanskje heller D2 jeg må selge, om enn motvillig, det også.
    Regnet med at Spesial 25 ble stående:)
    Ja, eller kanskje byttet i kommende Special 40, hva nå det måtte være.;D
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Tillykke med de nye høytalere, befriende avslappet design, og krem lyd går jeg ut fra;)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Tillykke med de nye høytalere, befriende avslappet design, og krem lyd går jeg ut fra;)
    Takk:)
    Liker høyttalere som ser ut som høyttalere.
    Lyden er det beste jeg har hørt fra ProAc, men tipper det er rommet som har begrenset større/dyrere Proac jeg har hatt.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Kom over noen høyttalere på ei facebook salgsside. Drog kjensel på dem med det samme så dro å hentet dem. Det viste seg at det ikke var genuine ProAc response 3.5, men en ganske god kopi.
    Kom hjem, og fant ut at diskantene va gåen. Det sto i noen D2905 9000, etter iherdig søking på finn og overalt fant jeg et sett diskanter som var saget flat for toppmontering. Jeg skrudde da av frontplaten på mine D2905 9000 diskanter og flyttet den over på de "nye" D2905 9500 diskantene.
    Koblet opp og fikk høre det som blir ansett som de fantastiske softdome diskantene til Scan Speak, men hvor var bassen?
    Søkte rundt på nettet og fant et skjema for delefilter til 3.5 cloner. Bestilte komponentene og loddet i hop et nytt delefilter til dem. Kjøpte ingen dyre komponenter i første omgang, det havnet vel på 1100kr i komponenter, noe som er mye mer en hva jeg ga for høyttalerne.
    Og hvordan ble det?
    Ble skuffet i starten, men det har spilt kanskje 10-15 timer siden da og ting har blitt bedre, i grunn det eneste savnet jeg har er bassen, den er på en måte litt nedjustert i forhold til resten av lyden. Men nå er det mange komponenter på bass siden av delefilteret og mulig det må spilles mer inn? Mulig plasseringen er dårli på høyttalerne? Eller mulig at delefilteret ikke er optimalt? Har søkt uttallig mye for å finne verdiene på et genuint pro ac 3.5 delefilter, men har ikke lykkes, her er forresten delefilteret jeg har laget: http://audioclone.free.fr/previn1.html

    Vis vedlegget 439138 Vis vedlegget 439137 Vis vedlegget 439136
    Hei
    Spennende prosjekt dette!
    Men det ser ut som om bassrefleksen er plugget,evt erstattet med en akustisk ventil.
    De skal være helt åpne ellers så mister du mye basstrykk der.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Kom over noen høyttalere på ei facebook salgsside. Drog kjensel på dem med det samme så dro å hentet dem. Det viste seg at det ikke var genuine ProAc response 3.5, men en ganske god kopi.
    Kom hjem, og fant ut at diskantene va gåen. Det sto i noen D2905 9000, etter iherdig søking på finn og overalt fant jeg et sett diskanter som var saget flat for toppmontering. Jeg skrudde da av frontplaten på mine D2905 9000 diskanter og flyttet den over på de "nye" D2905 9500 diskantene.
    Koblet opp og fikk høre det som blir ansett som de fantastiske softdome diskantene til Scan Speak, men hvor var bassen?
    Søkte rundt på nettet og fant et skjema for delefilter til 3.5 cloner. Bestilte komponentene og loddet i hop et nytt delefilter til dem. Kjøpte ingen dyre komponenter i første omgang, det havnet vel på 1100kr i komponenter, noe som er mye mer en hva jeg ga for høyttalerne.
    Og hvordan ble det?
    Ble skuffet i starten, men det har spilt kanskje 10-15 timer siden da og ting har blitt bedre, i grunn det eneste savnet jeg har er bassen, den er på en måte litt nedjustert i forhold til resten av lyden. Men nå er det mange komponenter på bass siden av delefilteret og mulig det må spilles mer inn? Mulig plasseringen er dårli på høyttalerne? Eller mulig at delefilteret ikke er optimalt? Har søkt uttallig mye for å finne verdiene på et genuint pro ac 3.5 delefilter, men har ikke lykkes, her er forresten delefilteret jeg har laget: http://audioclone.free.fr/previn1.html

    Vis vedlegget 439138 Vis vedlegget 439137 Vis vedlegget 439136
    Hei
    Spennende prosjekt dette!
    Men det ser ut som om bassrefleksen er plugget,evt erstattet med en akustisk ventil.
    De skal være helt åpne ellers så mister du mye basstrykk der.
    Det er ikke samme løsning som på Response 2?
    Bassporten er fyllt opp med sugerør.
    Jeg trodde tidligere eier hadde gjort det, men det er orginalt:)
    Stuart Taylor gjorde dette for og øke trykket inni kassen ved pådrag som en hybrid løsning mellom bassport og lukket kasse.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    første del over, å bære disse opp en litt trang vinkeltrapp bød på noen nye og noen andre litt mer kjente strofer, hvor mye enklere det er å bære inn headfi utstyr..! ;)

    Siden en mangler litt essensielt viktig utstyr for å få lyd utav disse så skal de få stå litt å akklimatisere seg før del to kommer, men endelig er de i hus og melder meg så inn her hos Proac sine venner, høytaleren er Response D48R i Cherry utførelse..! :)
    WP_20170512_13_34_09_Pro.jpg
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Gratulerer med fantastiske høyttalere:)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med flotte høyttalere! Kjenner jeg ProAc rett kommer disse til å spille nydelig. Er begynt å telle på knappene selv, men da i forhold til 30RS som jeg tror passer min stue best.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Hadde også slitt med og vente;)
    Veldig fine i kirsebær også, passet godt til panel veggene.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.658
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvem er det som leverer "ribbon" diskantene til proac? Noen som vet?
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Hvem er det som leverer "ribbon" diskantene til proac? Noen som vet?
    Her i mars, så spurte vi Stewart Tyler om det samme. Hans svar er gjengitt under:

    Our ribbon comes in parts, magnets from the far east ( the only place to get cobalt ) then
    the ribbon, front plate and assembly made by us. We can’t tell too much, as some designs
    took a great deal of time and money to achieve.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    ProAc D48R imponerer på München-messa. De er spiket til betongen under teppet og står fjellstøtt!

    IMG_0883.jpg
     
    Sist redigert:

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Hvem er det som leverer "ribbon" diskantene til proac? Noen som vet?
    Her i mars, så spurte vi Stewart Tyler om det samme. Hans svar er gjengitt under:




    Our ribbon comes in parts, magnets from the far east ( the only place to get cobalt ) then
    the ribbon, front plate and assembly made by us. We can’t tell too much, as some designs
    took a great deal of time and money to achieve.
    Det er ingen stor hemlighet... diskanten er produsert av Aurum Cantus, OEM versjonen av G2Si som heter G2SE. Veldig bra diskant forøvrig :)

    Dome-diskanten er laget av Tymphany / Vifa som er bra den også, men ikke like heftig som bånddiskanten ;D
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Mulig du har rett, men det er ikke det Stewart Tyler sier:

    ...the ribbon, front plate and assembly made by us.
    ProAc bruker, meg bekjent, ikke OEM-versjoner (i betydningen hyllevare). Alle underleverandører må levere deler etter nøye spesifikasjoner fra ProAc.

    Det samme gjelder domediskanten, dvs. det er en custom-utgave laget etter nøye spesifikasjoner fra ProAc, og slik har det vært i mange år :)
     
    Sist redigert:

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    ProAc bruker, meg bekjent, ikke OEM-versjoner (i betydningen hyllevare). Alle underleverandører må levere deler etter nøye spesifikasjoner fra ProAc.

    Det samme gjelder domediskanten, dvs. det er en custom-utgave laget etter nøye spesifikasjoner fra ProAc, og slik har det vært i mange år :)
    At ProAc benytter OEM er jo alminnelig kjent og selvfølgelig vil du aldri få det svaret fra Stewart Tyler:

    Proac Drivers.jpg


    ProAc bruker elementer produsert av anerkjente produsenter som ScanSpeak, Seas, Vifa, Visaton, Aurum Cantus, Volt og kanskje også andre. ProAc er ikke alene om dette, se bare på high-end merker som Sonus Faber eller Audio Physics. De virkelig store volumprodusentene som JBL, KEF, Cervin Vega, B&W produserer elementer selv (og for andre). Hvor custom-tilpasset de forskjellige elementene er akustisk og elektrisk hadde vært artig å vite.

    https://no.wikipedia.org/wiki/Original_equipment_manufacturer

    Men det er jo smart å benytte standardiserte elementer som er nøye gjennomtestet og masseprodusert for å få ned kostnadene. De fleste elektronikkdelene i en ProAc er produsert av andre etter ProAc's krav og så setter ProAc dette sammen med nøye kvalitetskontroll i England. Selv om det står ProAc på den interne kablingen i høyttaleren så er det selvfølgelig ikke ProAc som lager kabelen... og tro ikke at ProAc selv produserer 0,01mm tykk aluminiumfolie til bånddiskanten heller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn