ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    49
    Ikke fått svar selv fra ProAc, men som EIA nevner så er Bryston på topp!
    Hvorfor ikke ringe dem?

    +44 1280 700147

    Kontaktet dem for noen dager siden ang nye elementer, fikk svar med en gang at dette hadde de på lager.

    Har også prøvd forgjeves og kjøpe nye D30RS av Lyric Hifi.
    Siste jeg fikk beskjed om var at det ikke var sikkert de fikk fortsette med ProAc, dårlige nyheter for ProAc i Norge.
    Skal man tro det man leser, har Gjallarhorn Audio i Heggedal overtatt importen av ProAc i Norge:

    Gjallarhorn Audio - Kontaktinfo

    For øvrig det samme som står å lese her:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...em-den-proac-modellen-du-helst-vil-ha-re.html

    De påberoper seg et samarbeid med Lyric Hifi - men hvis man ikke kan få kjøpt f.eks. D30RS hos Lyric, kan det tyde på at samarbeidet ikke er helt 100%.

    Selskapet er registrert som et DA (delt ansvar), og regnskapstall er derfor ikke lett tilgjengelige - i motsetning til det som gjelder for AS'er. Altså ikke lett å finne ut om dette er et solid firma, men vi får vel tro at ProAc har gjort visse vurderinger.
    Forsto det var ProAc det sto på, de var ikke helt fornøyd med oppfølgingen av de nye eierne.
    Jeg har isteden sikret meg et par med Response 2 og et par med Response 2s.
    Venter på et par Target stativer som forhåpentlig kommer lørdag eller søndag.
    Kommer til og bruke god tid på og sammenligne disse med DB1 som jeg har.
    DB1 er forresten en liten musikkbombe som spiller mye bedre enn pris og størrelse tilsier.
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Hei ! Veldig stille på Proac-siden for tiden. Noen som vet hvor det er blitt av Proac- agenturet for Norge?
    Ser av nettsiden til Proac at bare Finnland har agenturet for Skandinavia. Hva har skjedd med Lyrics agentur ??
    Mvh
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    3.088
    Alternativt kaste et blikk på innlegget ovenfor...
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    He, he. Jeg trodde først du mente meg nå. Men ja, jeg ser at nødvendig info finnes i E.I.A. sitt innlegg rett over (dog i sitatdelen).

    Det er sikkert mange som er inne på HFS fra smarttelefonen i disse påsketider, og det byr jo på visse utfordringer :)
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er i alle fall sikret en seriøs importør for Norge. Det er trist å lese om agenturene til Tor som forsvinner i øst og vest, men når de går til firmaer som Gjallarhorn så er det ikke så ille som hvis en av de store og dyre overtar.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    49
    Det er i alle fall sikret en seriøs importør for Norge. Det er trist å lese om agenturene til Tor som forsvinner i øst og vest, men når de går til firmaer som Gjallarhorn så er det ikke så ille som hvis en av de store og dyre overtar.
    Enig!
    Fikk endelig bestillt D30RS av Gjallarhorn og fikk et veldig godt inntrykk, dette lover godt for ProAc i Norge.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    49
    Hadde vært morro å teste D30RS og D30S opp mot hverandre, for og høre forskjell på dome og bånd diskantene.
    Tipper at i mitt rom med litt for mye glatte flater er det en fordel med bånd pga mindre spredning.
    Kanskje noen kyndige kan synse litt om det:)
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Håper dere ikke har noe imot at vi som ny importør av ProAc bidrar med diverse informasjon i denne tråden :)

    Jeg ser det har vært litt diskusjon rundt hvorfor karbonfiberkonene er faset ut. I forbindelse med at jeg skulle skrive en artikkel om ProAc for våre nettsider, så spurte jeg Stewart om årsaken til hvorfor Carbon Pro serien ble faset ut, og i følge ham var det ikke fordi tilgangen på karbonfibermaterialet forsvant. Her er svaret vi mottok fra Stewart:

    Some people found the carbon fibre units a little sterile, so after some time we designed a cone from Kevlar, using the same method as we did on the carbon fibre. The extra warmth it brought while retaining cone stiffness was exactly what we wanted, so the K range was launched with it's tri-vented enclosure.
    Vi snakker nok om små nyanseforskjeller her, så jeg håper ikke eiere av tidligere modeller med karbonfiberkoner blir fornærmet. Det var i alle fall ikke min intensjon. Rett matching vil nok også kunne demme opp for slike nyanser. Og egne preferanser vil også ha betydning for hvorvidt man synes at eventuelle endringer i klangfarge er til det bedre eller verre :)
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Håper dere ikke har noe imot at vi som ny importør av ProAc bidrar med diverse informasjon i denne tråden :)

    Jeg ser det har vært litt diskusjon rundt hvorfor karbonfiberkonene er faset ut. I forbindelse med at jeg skulle skrive en artikkel om ProAc for våre nettsider, så spurte jeg Stewart om årsaken til hvorfor Carbon Pro serien ble faset ut, og i følge ham var det ikke fordi tilgangen på karbonfibermaterialet forsvant. Her er svaret vi mottok fra Stewart:

    Some people found the carbon fibre units a little sterile, so after some time we designed a cone from Kevlar, using the same method as we did on the carbon fibre. The extra warmth it brought while retaining cone stiffness was exactly what we wanted, so the K range was launched with it's tri-vented enclosure.
    Vi snakker nok om små nyanseforskjeller her, så jeg håper ikke eiere av tidligere modeller med karbonfiberkoner blir fornærmet. Det var i alle fall ikke min intensjon. Rett matching vil nok også kunne demme opp for slike nyanser. Og egne preferanser vil også ha betydning for hvorvidt man synes at eventuelle endringer i klangfarge er til det bedre eller verre :)
    Nettopp!

    Jeg prøvde å si dette tidligere i tråden, men ble mot-debattert :)

    M
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    49
    Carbonfiber ble faset ut på den dyre serien, og min mening etter og ha hørt K6 og Carbon Pro 8 ved siden av hverandre var at jeg likte best K6. På D30R fikk de ikke tak i flere elementer, så til tross for godt salg måtte de komme med en ny modell.
    Er ikke i tvil om at Stuart Taylor har fintunet D30RS til og bli like bra eller forhåpentligvis bedre enn D30R, noe annet ville ikke vært bra for omdømme.
    Når det er sagt så har jeg tilgode og høre en dårlig ProAc:cool:

    Når det gjelder gamle ProAc modeller kontra nye er det også mye diskusjon hva som er best.
    Jeg har i et par måneder nå hatt ProAc Response 2(1981-1991?) og Response 2S(1991-2001?) og sammenlignet disse med ProAc DB1. Av Response 2 og Response 2S liker jeg orginalen litt bedre, 2S har mye mer bass, men dette går litt utover hurtigheten og detaljene. DB1 gjør faktisk det Response 2 gjør minst like bra samt at lyden henger bedre sammen, ingenting som stikker seg frem. Kan gjerne sammenligne med en vin der Response 2 of 2S er gode, men ikke er helt modnet, mens DB1 er akkurat passe;)
    Hvis jeg skulle valgt høyttaler av disse tre uten og ta hensyn til pris hadde det blitt DB1.

    Response 2 på Target Ref2 stativ
    IMG_0087.jpg


    IMG_0088.jpg
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Det er betryggende å høre at du mener ProAcs evolusjonistiske tilnærming fungerer i praksis :)

    Bilder spriter opp tråden, så jeg følger ditt eksempel med noen bilder av K8 i Rosewood fra ProAc sine lokaler (vårt K8 demopar er riktignok i Ebony finish):

    k8 rosewood 5.JPG


    k8 rosewood 6.JPG


    Jeg er klar over at K8 er for store for stua de E.I.A. (du har vel tidligere forsøkt K6 med mindre hell), så du får nøye deg med å se og ikke røre ;D
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    49
    ;);)
    Får nøye meg med og kikke, utrolig lekre var de, Ebony er enda finere imo.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Her er et par bilder av kabinettene til vårt K8 demopar:

    k8 eb front view 4.JPG


    K8 eb 2.JPG


    Ibenholt finishen er nå såkalt Madagascar Ebony, en variant som er noe dyrere i innkjøp (for ProAc) enn f.eks. Tiger Ebony. Madagaskarvarianten fremstår i mine øyne mere naturell (mindre bearbeidet) enn det som tidligere ble brukt, og variasjonen i fineren er derfor om mulig enda større enn tidligere. Her er et par prøver som viser hvilke variasjoner vi potensielt snakker om:

    mada Ebony sample 1.jpg


    mad Ebony sample 2.jpg


    Og her er noen bilder av et annet par med kabinetter i Madagascar Ebony:

    IMG_0148.JPG


    IMG_0150.JPG


    IMG_0153.JPG
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    49
    Gleder meg til bilder når du får satt de opp.
    Hva skal du drive den med?
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Jeg ser at flere i tråden her gjerne så at ProAc lanserte en Black Edition av Response K serien. Tanken har slått oss også (det holder å ta en kikk på den utgåtte Carbon Pro serien) og jeg synes det er en god idé som vi kan lufte overfor ProAc.

    Ellers hadde det kanskje også vært interessant med en blank lakk opsjon i tillegg til matt finish? Igjen er jo Carbon Pro serien et eksempel på hvordan dette kan se ut. ProAc forteller meg dog at dette, av uvisse grunner, ikke lenger er en mulighet.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    49
    Jeg ser at flere i tråden her gjerne så at ProAc lanserte en Black Edition av Response K serien. Tanken har slått oss også (det holder å ta en kikk på den utgåtte Carbon Pro serien) og jeg synes det er en god idé som vi kan lufte overfor ProAc.

    Ellers hadde det kanskje også vært interessant med en blank lakk opsjon i tillegg til matt finish? Igjen er jo Carbon Pro serien et eksempel på hvordan dette kan se ut. ProAc forteller meg dog at dette, av uvisse grunner, ikke lenger er en mulighet.
    Black Edition tror jeg hadde slått an, tok aldri grillene av mine K6 ,ble for mye bling.
    Ser du om du kan fikse linkene til gammel Ebony K8:)
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Bildene i innlegg #3857 (dæven det er mange innlegg i denne tråden!) forsvant på merkelig vis, men nå har jeg lastet dem opp på nytt...
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Kom over noen høyttalere på ei facebook salgsside. Drog kjensel på dem med det samme så dro å hentet dem. Det viste seg at det ikke var genuine ProAc response 3.5, men en ganske god kopi.
    Kom hjem, og fant ut at diskantene va gåen. Det sto i noen D2905 9000, etter iherdig søking på finn og overalt fant jeg et sett diskanter som var saget flat for toppmontering. Jeg skrudde da av frontplaten på mine D2905 9000 diskanter og flyttet den over på de "nye" D2905 9500 diskantene.
    Koblet opp og fikk høre det som blir ansett som de fantastiske softdome diskantene til Scan Speak, men hvor var bassen?
    Søkte rundt på nettet og fant et skjema for delefilter til 3.5 cloner. Bestilte komponentene og loddet i hop et nytt delefilter til dem. Kjøpte ingen dyre komponenter i første omgang, det havnet vel på 1100kr i komponenter, noe som er mye mer en hva jeg ga for høyttalerne.
    Og hvordan ble det?
    Ble skuffet i starten, men det har spilt kanskje 10-15 timer siden da og ting har blitt bedre, i grunn det eneste savnet jeg har er bassen, den er på en måte litt nedjustert i forhold til resten av lyden. Men nå er det mange komponenter på bass siden av delefilteret og mulig det må spilles mer inn? Mulig plasseringen er dårli på høyttalerne? Eller mulig at delefilteret ikke er optimalt? Har søkt uttallig mye for å finne verdiene på et genuint pro ac 3.5 delefilter, men har ikke lykkes, her er forresten delefilteret jeg har laget: http://audioclone.free.fr/previn1.html

    IMG_3356.jpg
    IMG_2466.jpg
    IMG_3392.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    3.088
    Imponerende prosjekt! Og originalen er i hvertfall veldig bra. Må kanskje spilles inn, som du er inne på?
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Imponerende prosjekt! Og originalen er i hvertfall veldig bra. Må kanskje spilles inn, som du er inne på?
    Ja mulig det. Skal gi dem noen timer til før jeg dømmer, men dem låter klokkeklart det er sikkert, mangler bare magen :)
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Artig prosjekt ☺... hvordan lyder de i forhold til IMF'ene da?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    49
    Har fått telefon fra Bring, de er her om en halvtime.
    Venter i spenning:)

    IMG_0093.jpg
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Hyggelig å se at noen av forsendelsene er kommet frem. Resterende skulle være like rundt hjørnet :)

    Ser frem til bildet av D30RS i svart ask her i tråden E.I.A. Håper du også kan bidra med et bilde til våre produktsider/handlesider da vi mangler foto av D30RS i denne finishen. Bildet vil naturligvis bli kreditert fotograf :)

    Vi trenger også et bedre produktbilde av D48R i kirsebærtre. Så jeg håper du føler deg kallet barathsec :)
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Hyggelig å se at noen av forsendelsene er kommet frem. Resterende skulle være like rundt hjørnet :)

    Ser frem til bildet av D30RS i svart ask her i tråden E.I.A. Håper du også kan bidra med et bilde til våre produktsider/handlesider da vi mangler foto av D30RS i denne finishen. Bildet vil naturligvis bli kreditert fotograf :)

    Vi trenger også et bedre produktbilde av D48R i kirsebærtre. Så jeg håper du føler deg kallet barathsec :)
    Skal prøve mitt beste..! :rolleyes: dette skal bli bra..! :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    49
    Solgte D30R i fjor sommer for og kjøpe den nye modellen.
    Dette viste seg og ikke bli så lett som jeg hadde trodd.
    Heldigvis fikk de ny importør og ting ordnet seg, stor takk til Gjallarhorn Audio for god service og oppdatering på forsendelsen.

    Da er de pakket opp og koblet til:)
    ProAc har faktisk lagt lista enda høyere på kvaliteten.
    Mer solid pakket, og finishen er enda finere enn jeg husker fra D30R.
    Beklager at det blir litt mange bilder;)


    IMG_0096.jpg
    IMG_0097.jpg
    IMG_0098.jpg
    IMG_0099.jpg
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    49
    Lyden rett ut av esken er sublim, men blir og spille på lavt volum et par uker, så får komme tilbake med mer lytte inntrykk etterhvert, er superhappy iallefall.......
    min siste høyttaler( ;) )
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.203
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Får bare gratulere så mye med nye Proac'er !! :)

    Går sjelden feil med det merket der.

    Blir spennende å høre om lytteinntrykk men skjønner at det allerede lover godt :)

    /Per
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn