ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Takker for svaret E.I.A:) Jeg har ikke noe mer å gå på hva gjelder plasseringen ut fra veggen. Stua er dessverre ikke konstruert som et lytterom i dette gamle huset:):) Men sånn er det. Vil det si at du alltid har brukt spike på dine ProAc?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Takker for svaret E.I.A:) Jeg har ikke noe mer å gå på hva gjelder plasseringen ut fra veggen. Stua er dessverre ikke konstruert som et lytterom i dette gamle huset:):) Men sånn er det. Vil det si at du alltid har brukt spike på dine ProAc?
    Har prøvd mye forskjellig, men synes ikke det er nok "lyd forbedring" til og forsvare kostnaden, mer "lyd forandring".
    Testet feks Sort Fut på D30R, lyden ble strammet veldig opp, men syns noe av ProAc´s fylde forsvant.
    Brukte Vibrapods på D38R og D80(mest for og minimere høyden:) ), men på D25 og D30R brukte jeg orginale spikes.

    Har også en vanlig møblert stue uten ønske og lage den om til lytterom.
    Har derfor litt motstridig innsett at ideal størrelsen er D25-D30R.
    Foreløpig slapper jeg av med DB1:cool:
     

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Bruker mykere underlag på D28 og D48R her, mindre vibrasjoner i gulv. Føles som bassen ble hakket tightere.:)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Bruker mykere underlag på D28 og D48R her, mindre vibrasjoner i gulv. Føles som bassen ble hakket tightere.:)
    Mykere underlag - Souncare med filtknotter - fungerte veldig bra med mine D25. Pluss at det var en enkel sak å flytte på høyttalerne når kona var ute, og det ble mulighet til å flytte høyttalerne litt utpå gulvet for mer kritisk lytting. Og tilsvarende lett å flytte dem tilbake. Noen diskrete kulepennmerker i parketten (fjernes lett med litt rødsprit) indikerte hvor høyttalerne skulle stå.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Med mine D28 endte jeg opp med slakterblokker fra Ikea pålimt liggeunderlag på begge sider, ut fra prinsippet om heller å koble fra gulvet enn koble til. Sikkert ikke det siste ord for alle, men gulvet i kjellerstuen består av brede treplanker som gir lett etter, og denne løsningen er etter min mening den som har funket best hjemme hos meg. Jeg har noen føtter av ett eller slag liggende, og det kan nok hende jeg prøver dem en dag, men foreløbig virker nåværende opplegg bra - nok.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Med mine D28 endte jeg opp med slakterblokker fra Ikea pålimt liggeunderlag på begge sider, ut fra prinsippet om heller å koble fra gulvet enn koble til. Sikkert ikke det siste ord for alle, men gulvet i kjellerstuen består av brede treplanker som gir lett etter, og denne løsningen er etter min mening den som har funket best hjemme hos meg. Jeg har noen føtter av ett eller slag liggende, og det kan nok hende jeg prøver dem en dag, men foreløbig virker nåværende opplegg bra - nok.
    Synd de har sluttet med de store slakterblokkene på Ikea, de var fine til og ha både under høyttalere og cd spilleren.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Synd de har sluttet med de store slakterblokkene på Ikea, de var fine til og ha både under høyttalere og cd spilleren.
    På Habitat hadde dem idag sine 6cm tykke heltre slakteblokker med 70% rabatt. Koster 979,- ordinært, 40x30cm. De har 4 store sorbothan sirkler på undersiden. Veldig lekre!




    Mvh
    BB
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Synd de har sluttet med de store slakterblokkene på Ikea, de var fine til og ha både under høyttalere og cd spilleren.
    På Habitat hadde dem idag sine 6cm tykke heltre slakteblokker med 70% rabatt. Koster 979,- ordinært, 40x30cm. De har 4 store sorbothan sirkler på undersiden. Veldig lekre!




    Mvh
    BB
    Nice.
    Har de nettside?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    M

    medlem215396

    Gjest
    Er det mulig med noen ord, å plassere Proac lydmessig, på generelt grunnlag? Kan de sammenlignes med noen andre HT merker jeg har hørt?
    Lyric sender ikke sine demo høyttalere (D20R), så alternativet er å reise til Oslo.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Har ikke hørt 20R selv, kanskje andre kan si noe om dem.
    ProAc er en fin ballanse mellom detaljer og musikk.
    Avslører kanskje ikke de minste detaljer, men blir aldri kjedelige, spiller med fin blanding av nerve og naturlighet.

    Dynaudio (Focus 160) er mer behagelige, men blir litt kjedelige og laidback i forhold(testet mot ProAc D2)
    Audiovector(Mi3 Signature) er litt friskere, men mangler den lille varmen som gir naturlighet (testet mot D25)
    Piega Coax 30.2 likte jeg veldig godt, etter masse testing mot ProAc D30R (hadde begge i ca 1år) konkluderte jeg med at D30R hadde litt mer nerve/liv, Piega ble ørlite steril i direkte sammenligning.
    Harbeth C7ES3 har mange egenskaper jeg liker og denne kunne jeg levd lykkelig med.
    Veldig lite kresen på elektronikk, og låter bra på nesten alt utenom electronica og dance, den perfekte partner for og slappe av med musikken.
    Direkte sammenlignet med D30R er det hips om happ på akustisk og vokal musikk, på rytmisk musikk ville jeg valgt D30R, men D30R krever mer av elektronikken.

    IMHO:)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Til tross for ganske stort kabinett på C7ES3, syntes jeg ikke de gikk særlig dypt. Manglet også litt trykk. Til eksempel opplevdes Dynaudio Special 25 vesentlig bedre på dette området, selv om de er ganske mye mindre. Ut fra egen erfaring også med ProAc D-2, tror jeg heller ikke de vil stå tilbake for C7ES3 i bassområdet. Ellers husker jeg C7ES3 som en høyttaler det er lett å like, totalt sett, men tror likevel ikke D-2 er særlig dårligere. Har dog ikke sammenlignet.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Synd de har sluttet med de store slakterblokkene på Ikea, de var fine til og ha både under høyttalere og cd spilleren.
    På Habitat hadde dem idag sine 6cm tykke heltre slakteblokker med 70% rabatt. Koster 979,- ordinært, 40x30cm. De har 4 store sorbothan sirkler på undersiden. Veldig lekre!




    Mvh
    BB
    Du verden. Dette må da være et kjempealternativ for den som måtte gå i slaktetblokktanker. Ikke gratis riktignok, men når ble noe det i denne hobbyen? Fint tips!
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    @Steinar Lund:Finnes de og få kjøpt på nett?
    @K.H: Jeg hadde også gått for D2 hvis jeg måtte valgt, en bedre allrounder uten tvil, men krever mer for og yte sitt beste.
    Når det er sagt hadde jeg nok tatt ProAc før det meste, har enda til gode og høre en jeg ikke har likt.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    @Steinar Lund:Finnes de og få kjøpt på nett?
    @K.H: Jeg hadde også gått for D2 hvis jeg måtte valgt, en bedre allrounder uten tvil, men krever mer for og yte sitt beste.
    Når det er sagt hadde jeg nok tatt ProAc før det meste, har enda til gode og høre en jeg ikke har likt.
    Det er jeg ikke sikker på. Det var BeetleBug som tipset om disse. Men Habitat har iallfall en nettside: Forside - S for Salg - Habitat Norge
    :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for innspill angående Proac. Jeg vet jo at opplevelsen av en HT kan variere veldig fra person til person, håpet allikevel på en slags indikator. Jeg skal ta det med meg videre i jakten på høyttaler, men innser at man ikke vet før man har prøvd i egne omgivelser.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Takk for innspill angående Proac. Jeg vet jo at opplevelsen av en HT kan variere veldig fra person til person, håpet allikevel på en slags indikator. Jeg skal ta det med meg videre i jakten på høyttaler, men innser at man ikke vet før man har prøvd i egne omgivelser.
    Man må nesten leve med høyttalerne i noen uker før man får dannet seg et godt inntrykk.
    Ikke alltid de som låter bra i en kort demo er høyttalere man kan leve med over lenger tid.
    Resten av utstyret ditt er jo helt i topp skiktet, tipper det hadde fungert glimrende på D20R.
    Happy hunting:)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Grunnen til at ProAc sluttet med Carbonfiber elementer var fordi de ikke fikk tak i mer iflg en mail til en Italiener.
    Litt skuffet ikke sikkert D30SR er en oppgradering i det hele tatt.

    Google translate;)

    "Hei Roberto. Ikke bekymre deg, vi kjørte ut av karbonfiber for å gjøre kjeglene av høyttalerne, allerede "andre har spurt det samme spørsmålet hvor å kjøpe karbonfiber for D30. Den nye høyttaleren har kjegler i papir og alt annet holdes likt (uendret), inkludert skap, diskanthøyttalere, størrelse, etc. Dessverre inntil juli måned hadde vi i alle program på D30 fordi de solgte godt. Vi var ikke klar over at vi ikke lenger kunne "få den samme karbonfiber."
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Er det mulig med noen ord, å plassere Proac lydmessig, på generelt grunnlag? Kan de sammenlignes med noen andre HT merker jeg har hørt?
    Lyric sender ikke sine demo høyttalere (D20R), så alternativet er å reise til Oslo.
    Litt kortere vei til Ålesund enn Oslo, men langt dyrere om man flyr dessverre. Et dyrt alternativ til å få høre D20R altså.
    Jeg lette lenge etter den rette høyttalere, hadde mye på lån og enda mere hørt i butikker i forskjellige byer. Landet altså på D20R da disse fikk ok fra husfruen i tillegg (de var tross alt mindre i str enn den forrige høyttaleren, en Kef R-serie). Men førstepri var altså musikaliteten i dem, hvordan detaljene triller lett og fint ut.
    Store symfonier eller rock med veldig mye som skjer (f.eks mange instrument) har en tendens til å bli noe rotete, kanskje pga toveis-konstruksjonen og bånddiskanten skal da håndtere svært mange detaljer et stykke lenger nedover i registeret... Høyttalerne spiller heller ikke veldig høyt, men plenty trykk i en stue på ca 35-40 kvm.
    Flotte vokaler, strengeinstrument og ekte slagverk høres derimot svært bra ut. Nerve og nærhet til musiker må være stikkord her. Noe de slår ut langt dyrere høyttalere på.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk TrondW, godt innspill. Å lytte til en høyttaler i ukjente omgivelser, med ukjent elektronikk har liten verdi for meg. Den kan oppføre seg vesentlig annerledes i hjemlige omgivelser. Det forhindrer ikke Ålesund fra å være en by verdt å besøke, flere ganger :)

    Det skal innrømmes, basert på det du beskriver, at min musikksmak ikke nødvendigvis passer D20R. Jeg liker at høyttaleren takler dynamikken i komplekse klassisk musikk partier. Når det er sagt, ingen høyttaler er perfekt, man får nok andre kvaliteter istedet og må velge.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    D18 er noenlunde samme høyttaler som D20R bare uten bånd diskant.
    Testet i What Hifi får den brukbar omtale, testet med deres referanse anlegg bestående av Naim NDS 555PS streamer, Bryston Bp26/4B SST2.

    For
    Effortlessly musical and delivers with all types of music
    unfussy nature
    unfazed at high volume levels
    fine build


    Read more at ProAc Response D18 review | What Hi-Fi?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Som sagt, takk for gode innspill E.I.A...... og øvrige. Stemmer, videreføringen fra D18 har jeg fått med meg, men testen du linker til har jeg ikke lest før nå.
    Inspirerende. Har et annet ht sett på hjemlån som gjør inntrykk, så jeg får se hvor langt jeg skal gå.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Som sagt, takk for gode innspill E.I.A...... og øvrige. Stemmer, videreføringen fra D18 har jeg fått med meg, men testen du linker til har jeg ikke lest før nå.
    Inspirerende. Har et annet ht sett på hjemlån som gjør inntrykk, så jeg får se hvor langt jeg skal gå.
    Mange gode høyttalere der ute Stover.
    Skulle ønske jeg hadde bedre plass og kunne hatt flere anlegg.
    Det som er litt bra i de "normale" prisklasser er at det ikke koster skjorta og prøve noe nytt.
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Har gjentatte ganger den siste tiden prøvd å få kontakt med Proac ved å fylle inn deres skjema for e-post.
    Har spørsmål ang mine Proac Carbon Pro 8. Synes umulig å oppnå svar !! Dette er nokså merkelig.
    Har andre dårlig erfaring med dette ??
    Mvh
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Har gjentatte ganger den siste tiden prøvd å få kontakt med Proac ved å fylle inn deres skjema for e-post.
    Har spørsmål ang mine Proac Carbon Pro 8. Synes umulig å oppnå svar !! Dette er nokså merkelig.
    Har andre dårlig erfaring med dette ??
    Mvh
    Jeg fikk svar dagen etter når jeg klagde på ProAc logoen de hadde på de første D48R høyttalerne.

    Italieneren jeg refererte til noen innlegg over fikk jo også svar.

    Kanskje responsen er variabel?

    Der er Bryston topp, med eget forum drevet av eieren:)
     

    Tommen21

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    93
    Antall liker
    10
    Sted
    nord trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Kjøer selv med en ProAc Er-1 sub med ProAc D-18 og det fungerer meget bra,den er ikke et bassmonster men spiller meget musikalsk,tror den passer med mindre ProAc høytalere....
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Lenge siden nå men, kontaktet på websiden og fikk svar dagen etter tror jeg, at min henvendelse var sendt videre.
    Fikk svar etter et par dager , trur jeg det var, av Tyler selv.



    Har gjentatte ganger den siste tiden prøvd å få kontakt med Proac ved å fylle inn deres skjema for e-post.
    Har spørsmål ang mine Proac Carbon Pro 8. Synes umulig å oppnå svar !! Dette er nokså merkelig.
    Har andre dårlig erfaring med dette ??
    Mvh
    Jeg fikk svar dagen etter når jeg klagde på ProAc logoen de hadde på de første D48R høyttalerne.

    Italieneren jeg refererte til noen innlegg over fikk jo også svar.

    Kanskje responsen er variabel?

    Der er Bryston topp, med eget forum drevet av eieren:)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Fett anlegg i signaturen din monosapiens:)
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Kjøer selv med en ProAc Er-1 sub med ProAc D-18 og det fungerer meget bra,den er ikke et bassmonster men spiller meget musikalsk,tror den passer med mindre ProAc høytalere....
    Har hatt D15 med sub, var fornøyd med det men etter å ha byttet til D28 (og rør) er sub'en helt overflødig. Den er ikke mye dyrere på brukten, men en høyttaler som spiller enda større og mer detaljert enn lillebroren. Anbefales8)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Støtter dette. Gi D28 nok strøm så har du brukbar kontrollert bass ned til 25Hz.
    Jeg har D38, mer lettdrevne men også strømkrevende.
    Med nok A bak hver W så spiller det stort, dypt og dynamisk :)

    M
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Ikke fått svar selv fra ProAc, men som EIA nevner så er Bryston på topp!
    Hvorfor ikke ringe dem?

    +44 1280 700147
    Kontaktet dem for noen dager siden ang nye elementer, fikk svar med en gang at dette hadde de på lager.

    Har også prøvd forgjeves og kjøpe nye D30RS av Lyric Hifi.
    Siste jeg fikk beskjed om var at det ikke var sikkert de fikk fortsette med ProAc, dårlige nyheter for ProAc i Norge.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke fått svar selv fra ProAc, men som EIA nevner så er Bryston på topp!
    Hvorfor ikke ringe dem?

    +44 1280 700147
    Kontaktet dem for noen dager siden ang nye elementer, fikk svar med en gang at dette hadde de på lager.

    Har også prøvd forgjeves og kjøpe nye D30RS av Lyric Hifi.
    Siste jeg fikk beskjed om var at det ikke var sikkert de fikk fortsette med ProAc, dårlige nyheter for ProAc i Norge.
    Skal man tro det man leser, har Gjallarhorn Audio i Heggedal overtatt importen av ProAc i Norge:

    Gjallarhorn Audio - Kontaktinfo

    For øvrig det samme som står å lese her:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...em-den-proac-modellen-du-helst-vil-ha-re.html

    De påberoper seg et samarbeid med Lyric Hifi - men hvis man ikke kan få kjøpt f.eks. D30RS hos Lyric, kan det tyde på at samarbeidet ikke er helt 100%.

    Selskapet er registrert som et DA (delt ansvar), og regnskapstall er derfor ikke lett tilgjengelige - i motsetning til det som gjelder for AS'er. Altså ikke lett å finne ut om dette er et solid firma, men vi får vel tro at ProAc har gjort visse vurderinger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn