ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    nei sant det har selv erfart at det kan gå begge veier med minimal forvrengning i form at ting kan miste litt dybde å naturlighet,også det å låte naturlig åpent , carbon er veldig presist og akustisk ``riktig `` men kan vel være noe med at presisjonen stjeler litt mellomtone magi i form av luft og varme``men blir jo såklart subjektive meninger dette :) uansett alltid vanskelig regnestykke å få riktig dose med både laser presisjon og magi ;)
    Mye synsing Jap;)

    D30R er den beste allrounderen jeg har hatt fra ProAc, om det er carbon eller ikke spiller mindre rolle for meg.
    Veldig riktig i lyden, og mer behagelig enn mye annet jeg har hatt i hus.
    ProAc DB1 har den samme egenskapen, at det låter "riktig" (i mine ører).
    Merker det feks etter en lengre økt med andre høyttalere at når D30R blir satt inn igjen kommer gliser og nikkingen, og jeg tenker med meg selv "slik skal det låte" 8)
    Har aldri eid en høyttaler så lenge........
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    må jo få lov å synse å ytre hva jeg trur også vel ;) men har jo som sagt tidligere ikke hørt d30 live selv så jeg kan jo ikke utdype meg der når det gjelder d30 EIA ;)bare sier det jeg sier utifra egne erfaringer med carbon som materiale og at minimal forvrengning ikke alltid går rette veien i noen konstruksjoner her tenkte jeg ikke bare angående høyttalere men også elektronikk :), men fullt mulig at proAC har løst dette på en super måte noen merker får jo til slike materialvalg og andre ikke,alt handler jo om balanse :), som jeg også sa tidligere i tråden syntes jeg jo det var litt rart om proAC nå skulle droppe carbon i nye versionen d30s når det har vært så suksess med d30 med carbon, derfor min undring :) jeg har jo selv fått med meg at d30 skal være noe av det beste proAc har kommet med utifra flere :) og d30 er en av proAC-ene jeg personlig har hatt veldig trua på også og ikke minst som jeg liker den ekstra touchen det med at de faktisk har brukt carbon element som etter min mening også piffa opp utseende i riktig retning :)alltid likt at proAC ser nøkternt og litt ordinært ut:)
    mvh ivan
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.651
    Antall liker
    32.614
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    nei sant det har selv erfart at det kan gå begge veier med minimal forvrengning i form at ting kan miste litt dybde å naturlighet,også det å låte naturlig åpent , carbon er veldig presist og akustisk ``riktig `` men kan vel være noe med at presisjonen stjeler litt mellomtone magi i form av luft og varme``men blir jo såklart subjektive meninger dette :) uansett alltid vanskelig regnestykke å få riktig dose med både laser presisjon og magi ;)
    Mye synsing Jap;)

    D30R er den beste allrounderen jeg har hatt fra ProAc, om det er carbon eller ikke spiller mindre rolle for meg.
    Veldig riktig i lyden, og mer behagelig enn mye annet jeg har hatt i hus.
    ProAc DB1 har den samme egenskapen, at det låter "riktig" (i mine ører).
    Merker det feks etter en lengre økt med andre høyttalere at når D30R blir satt inn igjen kommer gliser og nikkingen, og jeg tenker med meg selv "slik skal det låte" 8)
    Har aldri eid en høyttaler så lenge........
    Må være god den E.I.A.....da jeg ser hva du også har på lager;);)
    Men det er så herlig da man finner en sånn match med egne ører og alt blir riktig i topplokket:D

    gismo
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    må jo få lov å synse å ytre hva jeg trur også vel ;) men har jo som sagt tidligere ikke hørt d30 live selv så jeg kan jo ikke utdype meg der når det gjelder d30 EIA ;)bare sier det jeg sier utifra egne erfaringer med carbon som materiale og at minimal forvrengning ikke alltid går rette veien i noen konstruksjoner her tenkte jeg ikke bare angående høyttalere men også elektronikk :), men fullt mulig at proAC har løst dette på en super måte noen merker får jo til slike materialvalg og andre ikke,alt handler jo om balanse :), som jeg også sa tidligere i tråden syntes jeg jo det var litt rart om proAC nå skulle droppe carbon i nye versionen d30s når det har vært så suksess med d30 med carbon, derfor min undring :) jeg har jo selv fått med meg at d30 skal være noe av det beste proAc har kommet med utifra flere :) og d30 er en av proAC-ene jeg personlig har hatt veldig trua på også og ikke minst som jeg liker den ekstra touchen det med at de faktisk har brukt carbon element som etter min mening også piffa opp utseende i riktig retning :)alltid likt at proAC ser nøkternt og litt ordinært ut:)
    mvh ivan
    Synsing er lov på hifisentralen, er jo det vi holder på med:)

    Nå vet ikke jeg hvorfor ProAc går vekk ifra carbon, men tillater meg og synse litt.
    Hva om grunnen er at prosessen er vanskelig og dyr, som igjen gjør at mange elementer må kastes fordi de ikke tilfredstiller ProAcs specs.
    Hvordan vil markeds avdelingen forklare det til forbrukeren??
    Tror de ville sagt noe sånn som at " vi er ikke helt fornøyd med lyden, og har funnet ut at standard materialer faktisk låter bedre":)
    Uansett nye D30 kommer sikkert til og bli kanonbra, ser ikke vekk ifra at jeg tester et par for sikkerhets skyld8)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    nei sant det har selv erfart at det kan gå begge veier med minimal forvrengning i form at ting kan miste litt dybde å naturlighet,også det å låte naturlig åpent , carbon er veldig presist og akustisk ``riktig `` men kan vel være noe med at presisjonen stjeler litt mellomtone magi i form av luft og varme``men blir jo såklart subjektive meninger dette :) uansett alltid vanskelig regnestykke å få riktig dose med både laser presisjon og magi ;)
    Mye synsing Jap;)

    D30R er den beste allrounderen jeg har hatt fra ProAc, om det er carbon eller ikke spiller mindre rolle for meg.
    Veldig riktig i lyden, og mer behagelig enn mye annet jeg har hatt i hus.
    ProAc DB1 har den samme egenskapen, at det låter "riktig" (i mine ører).
    Merker det feks etter en lengre økt med andre høyttalere at når D30R blir satt inn igjen kommer gliser og nikkingen, og jeg tenker med meg selv "slik skal det låte" 8)
    Har aldri eid en høyttaler så lenge........
    Må være god den E.I.A.....da jeg ser hva du også har på lager;);)
    Men det er så herlig da man finner en sånn match med egne ører og alt blir riktig i topplokket:D

    gismo
    Så sant Gismo:)
    Deilig og bare nyte musikken uten for mye bekymring om utskifting.
    Men symptomene vil nok aldri forsvinne helt, det er nok kronisk hvis man først er hektet på hifi:cool:
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    nei sant det har selv erfart at det kan gå begge veier med minimal forvrengning i form at ting kan miste litt dybde å naturlighet,også det å låte naturlig åpent , carbon er veldig presist og akustisk ``riktig `` men kan vel være noe med at presisjonen stjeler litt mellomtone magi i form av luft og varme``men blir jo såklart subjektive meninger dette :) uansett alltid vanskelig regnestykke å få riktig dose med både laser presisjon og magi ;)
    Mye synsing Jap;)

    D30R er den beste allrounderen jeg har hatt fra ProAc, om det er carbon eller ikke spiller mindre rolle for meg.
    Veldig riktig i lyden, og mer behagelig enn mye annet jeg har hatt i hus.
    ProAc DB1 har den samme egenskapen, at det låter "riktig" (i mine ører).
    Merker det feks etter en lengre økt med andre høyttalere at når D30R blir satt inn igjen kommer gliser og nikkingen, og jeg tenker med meg selv "slik skal det låte" 8)
    Har aldri eid en høyttaler så lenge........
    Må være god den E.I.A.....da jeg ser hva du også har på lager;);)
    Men det er så herlig da man finner en sånn match med egne ører og alt blir riktig i topplokket:D

    gismo
    Så sant Gismo:)
    Deilig og bare nyte musikken uten for mye bekymring om utskifting.
    Men symptomene vil nok aldri forsvinne helt, det er nok kronisk hvis man først er hektet på hifi:cool:
    Hva syns du om C7ES3 kontra D30R ? Kan du gi uttrykk for de største forskjellene og eventuelt hvor den ene er mye bedre eller dårligere en den andre? :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    ProAc spiller bedre på pop rock og rytmisk musikk og er mer en allround høyttaler, det er nok den største forskjellen, kanskje bortsett fra designet.
    Harbeth ruller litt fort av i bassen, men alt over dette fremføres nydelig.

    Begge høyttalerne er tunet av musikkelskere, Harbeth av Alan Shaw og ProAc av Stuart Taylor.

    Kan spille musikk på begge i timesvis, ren nytelse, musikken og ikke lyden er i fokus:)
    Kanskje ikke høyttalere som "imponerer" ved første lytt, men nettopp fraværet av imponator effekter er faktisk den største styrken til slike høyttalere.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    hmm ser ut til at proac lanserer en ny D30 s snart også i versioner i både soft dome og bånd diskant , men ser ut som dem har gått helt bort fra mellomtoner i carbon nå ? ,,, blei det for dyr prosess`` for dem og nå eller har dem begynt å coate elementene igjen bare
    Vis vedlegget 406906 Vis vedlegget 406907 Vis vedlegget 406908
    Har du link til hvor du fant bildene Jap?
    fant dem bare via denne facebook siden https://www.facebook.com/proacloudsp...land.3?fref=ts , eneste jeg har funnet av dem så langt :)
    mvh jappsa ;) :)
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    hmm ser ut til at proac lanserer en ny D30 s snart også i versioner i både soft dome og bånd diskant , men ser ut som dem har gått helt bort fra mellomtoner i carbon nå ? ,,, blei det for dyr prosess`` for dem og nå eller har dem begynt å coate elementene igjen bare
    Vis vedlegget 406906 Vis vedlegget 406907 Vis vedlegget 406908
    Har du link til hvor du fant bildene Jap?
    fant dem bare via denne facebook siden https://www.facebook.com/proacloudsp...land.3?fref=ts , eneste jeg har funnet av dem så langt :)
    mvh jappsa ;):)
    Thankx :)
    Available now......ikkje bra;)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Lyric har et par av D30RS på vei inn, satser på at dere i nærheten tar turen og avgir fyldig rapport med bilde:cool:
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Derfor blir det umulig og søke på Google etter D30RS, kommer bare opp D30Rs(den gamle).
     
    Ble medlem
    16.05.2015
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Karmøy. Rogaland.
    Hei! Kaster meg umiddelbart på en tråd som angår slikt! Venter på et par ProAc Studio 140,de skal i utgangspunktet spille sammen med Cary SLP 98 P PreAmp,Cary Cad 572-3 monoblokker og Cary CDP 1 samt div analoge kombinasjoner. Hva kan jeg vente meg med et slikt oppsett? Har andre alternativer også, både rør og transistor men har jo hørt og lest at ProAc "Liker" rør!?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hei! Kaster meg umiddelbart på en tråd som angår slikt! Venter på et par ProAc Studio 140,de skal i utgangspunktet spille sammen med Cary SLP 98 P PreAmp,Cary Cad 572-3 monoblokker og Cary CDP 1 samt div analoge kombinasjoner. Hva kan jeg vente meg med et slikt oppsett? Har andre alternativer også, både rør og transistor men har jo hørt og lest at ProAc "Liker" rør!?
    Det ProAc "liker" aller mest er det jeg kaller musikalsk jerngrep. En forsterker - rør eller transistor spiller mindre rolle - som kan holde orden på de generelt ganske dypt tunede ProAc'ene. Så får man heller bruke forsterkerens øvrige egenskaper som et slags krydder - hvor det er rom for smak og behag.
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Kaster meg umiddelbart på en tråd som angår slikt! Venter på et par ProAc Studio 140,de skal i utgangspunktet spille sammen med Cary SLP 98 P PreAmp,Cary Cad 572-3 monoblokker og Cary CDP 1 samt div analoge kombinasjoner. Hva kan jeg vente meg med et slikt oppsett? Har andre alternativer også, både rør og transistor men har jo hørt og lest at ProAc "Liker" rør!?
    Det ProAc "liker" aller mest er det jeg kaller musikalsk jerngrep. En forsterker - rør eller transistor spiller mindre rolle - som kan holde orden på de generelt ganske dypt tunede ProAc'ene. Så får man heller bruke forsterkerens øvrige egenskaper som et slags krydder - hvor det er rom for smak og behag.
    Ulf-B har mye rett i dette, men jeg tror (?) samtidig at han tenker mest på Response serien. Nesten hele R-serien liker basskontroll og mye strøm. Denne utviklingen startet, vil mange si, med den enormt suksessrike R2.5 som var designet som en dypt avstemt orgelpipe. Eller eventuelt de små stativhøyttalerene med overordentlig aktive bassrefleksporter som 1SC. En annen kandidat til stamfar er R1 og R1S med sin uvanlig tungpustede plastmembran for sin tid. Disse gikk for å være neste umulige "å få til". LOL!

    Men det finnes også en Studio serie, og denne har en annen historikk og profil. Om R2.5 er stamfaren til mye av Response serien, så er nok Studio 1 og alle dens avarter og etterfølgere stamfaren til Studio serien (1Mk2, den også enormt suksessrike 100, så 200, 250, 110, 130, 140 og nå den direkte etterkommer SM100 etc etc.). Her er det større vekt på en del andre parametre og det brukes old-school silkedomer og mye lettere papp- og papirbasser, ofte i myke oppheng. Dermed ender man opp med høyttalere som er mer lettdrevne og langt bedre egnet for rørforsterkere.

    Alt dette IMHO så klart, men forhåpentlivis gode nyheter for deg og din Cary!
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Samle 10 kvalitets forsterkere og 10 hifi entusiaster, test alle forsterkerne på et par Proac og jeg tipper fasiten på "god lyd" hadde spriket i flere retninger.
    Smak og behag, test selv med egen musikk er mitt tips for dagen:)
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Tre eldre herrer med Studio 100

    Capture.jpg
     
    Sist redigert:

    Danskern

    Fersking
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    4
    Antall liker
    1
    Hei! Kaster meg umiddelbart på en tråd som angår slikt! Venter på et par ProAc Studio 140,de skal i utgangspunktet spille sammen med Cary SLP 98 P PreAmp,Cary Cad 572-3 monoblokker og Cary CDP 1 samt div analoge kombinasjoner. Hva kan jeg vente meg med et slikt oppsett? Har andre alternativer også, både rør og transistor men har jo hørt og lest at ProAc "Liker" rør!?

    Jeg har nu haft ProAc 140 MK. II i 18 måneder. Andvender rør-pre, transistor effekt og kun cd-player.
    Det er virkelig en rutschebane tur, musikken lyder rigtigt fint, men det er noget af en kamp med det vokale.
    Det er især, Hodson (fra Supertramp,Jim Kerr (Simple Minds), Steven Tyler, som eksempler, der (hos mig), lyder som det forvrænger.

    Det er måske mig som stiller for store krav til de diskanter, som sidder i 140' II.
    Jeg har før haft højttalere med ScanSpeak D2905/970000. De diskanter har været det bedste jeg har haft.

    De sidste 3. måneder har jeg forsøgt mig, med et alternativ delfilter til de 140 MK II. Og er faktisk ved at være færdig med dem, det er kun små justeringer som er lette at udføre, da delfiltrene er uden for højttalerne.

    Når jeg har talt med fagfolk, fortæller de mig, at ProAc anvender Audio Research. Det er måske derfor at jeg har et problem som beskrevet, med diskantens performens, men alt er jo smag og behag.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Cd platene til Supertramp, spesielt de remastrede fra 2002, er så komprimerte at det blir forvrengning.
    Hører dette veldig godt på School, når det tar av litt uti sangen blir det nesten ulidelig og høre på, ikke slik på lp platen.

    Album list - Dynamic Range Database
    Den 3708 på cd ser vel ikke så halvgærn ut?
    Jeg bestilte den akkurat på Discogs til snaut ti dollar pluss frakt.
     

    Witthoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2008
    Innlegg
    186
    Antall liker
    52
    Sted
    Fra der hvor spiritussen er billig, Denmark.
    Er med på, at det er en ProAc emne-tråd...Men har endelig fået denne cd, Brother Where You Bound [AM+], den fra 85 (katalognr. 395 014-2). Den forvrænger ikke i diskanten, men er faktisk rimelig flot.
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Er med på, at det er en ProAc emne-tråd...Men har endelig fået denne cd, Brother Where You Bound [AM+], den fra 85 (katalognr. 395 014-2). Den forvrænger ikke i diskanten, men er faktisk rimelig flot.
    Ja, det er igrund synd hvor mange av de gamle cd som senere er blitt ødelagt av remastring, eller komprimering om man vil.
    Denne videoen er ganske forklarende.



    Eller denne

     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Hadde tenkt og kjøpe den nye D30RS, men selv om jeg har fått bekreftet fra ProAc at prisen er den samme som D30R, og videreformidlet dette til Lyric, har jeg ikke fått noe tilbud enda.
    Har purret på dem flere ganger uten at det har skjedd noe konkret.

    Etter og ha spillt på DB1 siden jeg solgte D30R synes jeg det låter så bra at jeg har bestemt meg for heller og beholde dem.
    Trodde jeg ville savne bassen i D30R, men DB1 spiller både fyldig rent og med en meget kompetent bass i forhold til både størrelsen og D30R.
    Imponerende liten høyttaler.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    uansett hvilken høyttaler du kjøper vil det alltid være opptak som låter dårlig.
    Tror i mange tilfeller det blir feil og skylde på høyttalerne hvis opptaket er dritt.
    For meg personlig har det aldri handlet om og få fram mest mulig av detaljene, eller prøve og skjule mest mulig av skavankene i opptaket, men få med mest mulig av nerven og "musikken" i et opptak slik at det blir engasjerende og morro å lytte til på et så bredt spekter av opptak og musikk som mulig. Denne ballansen av naturlighet, nerve og evnen til og trekke deg inn i musikken får ProAc veldig bra til imo. Detaljer, bass eller stor lyd er gjerne det som vinner når man direkte sammenligner høyttalere, men over tid er det evnen til og engasjere og mest mulig naturlig lyd som vinner.

    Imponerende lyd på tre referanse låter blir lei av8)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Dette er sikkert vært berørt tidligere i tråden, men jeg spør allikevel:) Hvilke typer dempeføtter anbefaler dere, jeg som bruker spikes på D25? Og hva kan jeg forvente av lydforbedring?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Dette er sikkert vært berørt tidligere i tråden, men jeg spør allikevel:) Hvilke typer dempeføtter anbefaler dere, jeg som bruker spikes på D25? Og hva kan jeg forvente av lydforbedring?
    Litt forskjell på myke puter og spikes.
    Med D25 kan du jo forandre ganske mye på lyden alt etter avstand mellom bassport og gulv vil jeg tro.

    Selv brukte jeg kun orginal spikes på mine D25 og var veldig fornøyd med det:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn