ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jarjohansen

    Medlem
    Ble medlem
    24.03.2016
    Innlegg
    10
    Antall liker
    6
    Sted
    Setskogen
    Da er Moon Neo 380D DSD DA konverter satt av for henting med streaming kort :) Gleder meg til og hente den ila neste uke :)

    Skal ta bilde når anlegg er komplett

    Densen B175 med ekstra strøm forsyning
    Proac D80
    REL Stadium III
    Moon NEO 380D DSD med streaming kort
    Sony MDP topp loader gull finish, blir lite brukt.
    Nordost Kabling all over
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    R.I.P Tor Aamodt
    Hvem er det?

    Edit: Kom på nå hvem det er. Veldig trist. Noen som vet hva som har skjedd? Var innom der i sommer, alltid hyggelig å besøke butikken hans! Faktisk der jeg kjøpte min første forsterker også i sinn tid.
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Handling av hifi utstyr blir aldri det samme etter Tors bortgang.
    Meste parten av det jeg har av hifi ble kjøpt av ham, ikke uten grunn.
    Får håpe ProAc får en ny importør med den samme gløden for merket som Tor hadde.
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Var innom han første gang tidligere i år, veldig imøtekommende og hyggelig fyr. Dette er trist..
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Tor ble syk i sommer, og ble innlagt på sykehus med kreftdiagnose. Jeg besøkte ham på Diakonhjemmet sykehus noen ganger, senest torsdag for vel en uke siden. Da var han svak, men fortsatt full av livsgnist og mente at dette skulle han klare. Dette var bare to dager før han døde. Spredningen var dessverre gått altfor langt. Begravelsen er i Skiptvedt kapell fredag 23. september.
     
    Sist redigert:

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Veldig trist å høre at Tor har gått bort etter alvorlig sykdom. Var kunde hos ham i mange år, og har kjøpt omtrent alt jeg har av
    Tor. Alltid så hyggelig å stikke innom Lyric. Han var alltid så hyggelig, vennlig og imøtekommende - og servicen var topp!
    Blir svært vanskelig å fylle hans sko ang. import og salg av Proac, Bryston, Accuphase, etc. Han hadde ekspertisen på
    hi-fi området. Blir trist å komme innom Lyric og ikke møte hans blide ansikt .
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Neeeei! Det var trist. Jeg var på Oslotur i forrige uke og skulle innom Lyric. Møtte et "tilbake kl 1330", og rakk dessverre ikke å komme innom den dagen. Jeg har som flere andre kjøpt mesteparten av min hifi av Tor, og det har alltid vært trivelig å stikke innom for en prat.
    hvego
     

    spidipidi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    31
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ser det ligger en REL T-Zero på brukten. Har det noe for seg å kombinere en slik en med mine ProAc D2? Er det noe å vinne? Jeg kjører HT bypass fra Primare i32 til en Marantz, i et foreløpig 5.0-system. Legger mest fokus på musikk, så surroundsystemet er mest for gøy.
    Lytterommet er ikke så stort heller, ca. 4m fra sofa til tv-vegg, og nesten 7m til venstre ut i rommet.
    Klart meg bra uten sub, men kjekt med litt mer kanskje, men kan heller ikke blåse av taket siden jeg leier :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ser det ligger en REL T-Zero på brukten. Har det noe for seg å kombinere en slik en med mine ProAc D2? Er det noe å vinne? Jeg kjører HT bypass fra Primare i32 til en Marantz, i et foreløpig 5.0-system. Legger mest fokus på musikk, så surroundsystemet er mest for gøy.
    Lytterommet er ikke så stort heller, ca. 4m fra sofa til tv-vegg, og nesten 7m til venstre ut i rommet.
    Klart meg bra uten sub, men kjekt med litt mer kanskje, men kan heller ikke blåse av taket siden jeg leier :)
    Min erfaring er at det kan være vanskelig å tune inn suben til å spille bra både på lavt og høyt volum.

    Jeg bruker sub sammen med mine små ProAc - D1 og DB1 - og har stilt inn suben til å spille bra på det volumet vi har lagt oss på her hjemme. Maks 40 på displayet i forsterkeren i TVstuen - da har vi full kontroll. På lavt volum blir det en slags loudness-effekt. Men det blir fort litt mer uryddig og grøtete når jeg drar på litt. Opplevde litt av det samme for mange år siden da jeg testet sub sammen med ProAc D25, som jeg hadde den gangen. Fungerte på veldig lavt volum - igjen en slags loudness-effekt - men ble ikke så vellykket på høyt volum.

    D2 går jo noe dypere enn mine småtasser - så jeg gjetter på at det ikke blir fullt så enkelt å integrere disse med en sub. Men sub til film er jo ganske allright, da - så en mulighet er å bruke suben når du ser på film, og å koble den ut når du spiller musikk. Eventuelt at du kjøper deg en sub med fjernkontroll, slik at du kan justere deg inn fortløpende.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Samme erfaring som Ulf-B.
    Når jeg hadde D2 ble sub kun brukt til film.
    På musikk fikk jeg ikke integrert den slik jeg ønsket, selv om det var innebygget "autotuner" og målemic.
    Min sub, JL Audio Fathom 110 er vel mest beregnet på film, tipper REL fungerer bedre på musikk.
     

    spidipidi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    31
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Takker for svar, får ta en vurdering på det.
    E.I.A., dine D2 lever i beste velgående ;)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Det er vel de beste stativhøyttalerne ProAc har laget.
    Montro om DB2 kommer snart:rolleyes:
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Tor ble syk i sommer, og ble innlagt på sykehus med kreftdiagnose. Jeg besøkte ham på Diakonhjemmet sykehus noen ganger, senest torsdag for vel en uke siden. Da var han svak, men fortsatt full av livsgnist og mente at dette skulle han klare. Dette var bare to dager før han døde. Spredningen var dessverre gått altfor langt. Begravelsen er i Skiptvedt kapell fredag 23. september.
    Hei, hva skjer med butikken?
    Det jobbet en annen der også med Tor når jeg var der sist. Trur det var meningen at de skulle jobbe sammen.
    Men nå faller vel alt i grus....
    Kommer til å savne Tor, han var alltid blid og satte alltid av tid.
    Sa at det var hyggelig å møte han og nevnte det gode humøret hans, fikk den i retur :)
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Leste at broren hans skulle ta over.
    Hadde visstnok ganske stor lagerbeholdning.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    hmm ser ut til at proac lanserer en ny D30 s snart også i versioner i både soft dome og bånd diskant , men ser ut som dem har gått helt bort fra mellomtoner i carbon nå ? ,,, blei det for dyr prosess`` for dem og nå eller har dem begynt å coate elementene igjen bare
    14695457_524402161098765_3156997376308383133_n.jpg
    14708264_524402164432098_3334529568419160527_n.jpg
    14721704_524402107765437_9002517195014358829_n.jpg
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Leste at broren hans skulle ta over.
    Hadde visstnok ganske stor lagerbeholdning.
    Det er riktig. Jeg var innom butikken for noen dager siden og snakket med broren, Bjørn Olaf/Boahs. Han var tydelig på at han ville drive videre.
     

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Muligens OT, men prøver selvom - noen som har hete tips på god integrert til et par ProAc D28?
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    sikkert mye mulig det og alltid mange måter å få til god lyd på noen ganger er less is more i enkelte trylleformler ;) men personlig synes jeg jo karbon elementene ga en fin touch til et ellers veldig nøkternt og ordinært design da:) men man kan såklart bli lurt av det også og desto morsommere å bli overraska over tradisjonelt byggverk :) bare synes det virket litt rart når forrige d30 fikk så gode skussmål med karbonelementet, uansett ser det ut som dem benytter spessialtilpassede volt elementer ? til disse og som vel er et kvalitetstegn :)
    har ikke hørt noen av modellene så kan ikke uttale meg men skulle gjerne hørt d30 en gang :)
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Muligens OT, men prøver selvom - noen som har hete tips på god integrert til et par ProAc D28?
    Har hatt rør til D28 før, noe jeg likte veldig godt. Etter at jeg måtte redusere antall bokser og finne en integrert synes jeg klasse A transistor (i mitt tilfelle en Musical Fidelity ams35i) fungerte veldig bra. Ser det ligger en Sugden på brukten akkurat nå, kanskje den kan fungere? Om den gjør - gi gjerne tilbakemelding (selv om det ProAc-tråd ...).
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    hmm ser ut til at proac lanserer en ny D30 s snart også i versioner i både soft dome og bånd diskant , men ser ut som dem har gått helt bort fra mellomtoner i carbon nå ? ,,, blei det for dyr prosess`` for dem og nå eller har dem begynt å coate elementene igjen bare
    Vis vedlegget 406906 Vis vedlegget 406907 Vis vedlegget 406908
    Har hørt rykter om at Tyler&co ikke var helt fornøyd med mellomtonegjengivelsen i carbon-elementene... Ikke sikkert at minimal forvrengning gir euforiske opplevelser allikevel..;)

    M
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Klarer noe å beskrive for meg "vekten" i diskantgjengivelsen da mellom bånddiskanten og domen?
     

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Eneste jeg kan komme med ang. bånddiskant er at D48R fortsatt blir stående i stuen og at D28 havner på gjesterommet inntil videre.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syns at tekstildomen gir et mer fysisk inntrykk, med mer sting og trykk... Hører selvsagt at bånddiskanten er mer oppløst og holografisk.
    Tyler selv har uttalt at domen er lettere å integrere med mellombassen.

    M
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    nei sant det har selv erfart at det kan gå begge veier med minimal forvrengning i form at ting kan miste litt dybde å naturlighet,også det å låte naturlig åpent , carbon er veldig presist og akustisk ``riktig `` men kan vel være noe med at presisjonen stjeler litt mellomtone magi i form av luft og varme``men blir jo såklart subjektive meninger dette :) uansett alltid vanskelig regnestykke å få riktig dose med både laser presisjon og magi ;)
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Klarer noe å beskrive for meg "vekten" i diskantgjengivelsen da mellom bånddiskanten og domen?
    har ikke hørt proAC sine bånddiskanter men hadde selv en høyttaler med en god bånddiskant, føler bånddiskant er desto mer kritisk å matche enn dome men en bånddiskant har jo en evne til å kaste ut mere informasjon, om enn ikke får matchet bånd skikkelig kan det fort bli hardt og pågående fordi elektronikken eventuelt ikke får fulgt opp med god nok oppløsning , men om dette virkelig sitter så kan man ende opp med en smidig og luftig diskant som bare er der `` :) er ihvertfall min erfaring
    mvh
    ivan
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Muligens OT, men prøver selvom - noen som har hete tips på god integrert til et par ProAc D28?
    Du kan jo se i signaturen min hva jeg vil anbefale. Etter en del hjemlån og tester ble det resultatet.
    Jeg kan også nevne Hegel H160 (svært tett opptil, manglet litt av oppløsningen men steintøff i bassen), Primare i30 (mye bra, behagelig lydbilde, litt tam i mellombassen), Primare i22 (ganske lik i30 men føltes enda mer definert og oppløst og jeg savnet egentlig ikke noe krutt før det ble altfor høyt), Pioneer (noe skarpere, masse luft og dynamikk men jeg savnet noe varme og holografi), Creek 100A (særdeles luftig og detaljert, men for tam i bassen), Jeff Rowland (hats off, men til 5 ganger prisen av Parasound).
     

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Muligens OT, men prøver selvom - noen som har hete tips på god integrert til et par ProAc D28?
    Du kan jo se i signaturen min hva jeg vil anbefale. Etter en del hjemlån og tester ble det resultatet.
    Jeg kan også nevne Hegel H160 (svært tett opptil, manglet litt av oppløsningen men steintøff i bassen), Primare i30 (mye bra, behagelig lydbilde, litt tam i mellombassen), Primare i22 (ganske lik i30 men føltes enda mer definert og oppløst og jeg savnet egentlig ikke noe krutt før det ble altfor høyt), Pioneer (noe skarpere, masse luft og dynamikk men jeg savnet noe varme og holografi), Creek 100A (særdeles luftig og detaljert, men for tam i bassen), Jeff Rowland (hats off, men til 5 ganger prisen av Parasound).
    Takk for utfyllende svar. Da har jeg noen gode kandidater å sjekke ut.;)
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Muligens OT, men prøver selvom - noen som har hete tips på god integrert til et par ProAc D28?
    Du kan jo se i signaturen min hva jeg vil anbefale. Etter en del hjemlån og tester ble det resultatet.
    Jeg kan også nevne Hegel H160 (svært tett opptil, manglet litt av oppløsningen men steintøff i bassen), Primare i30 (mye bra, behagelig lydbilde, litt tam i mellombassen), Primare i22 (ganske lik i30 men føltes enda mer definert og oppløst og jeg savnet egentlig ikke noe krutt før det ble altfor høyt), Pioneer (noe skarpere, masse luft og dynamikk men jeg savnet noe varme og holografi), Creek 100A (særdeles luftig og detaljert, men for tam i bassen), Jeff Rowland (hats off, men til 5 ganger prisen av Parasound).
    Takk for utfyllende svar. Da har jeg noen gode kandidater å sjekke ut.;)
    hei ser at du også bor i porsgrunn , tenkte bare å tipse deg om du allerede ikke vet, de har parasound på strandberg,de hadde modellen hint inne for få uker siden ihvertfall :) samt yamaha, de har topmodellen til yamaha inne også s3000 ,ayre + et par andre merker som også kanskje kan være intressant :) er litt begrensa med snacks her i byen men synes strandberg har fått inn noen alrighte produkter underveis :)
    mvh
     

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Muligens OT, men prøver selvom - noen som har hete tips på god integrert til et par ProAc D28?
    Du kan jo se i signaturen min hva jeg vil anbefale. Etter en del hjemlån og tester ble det resultatet.
    Jeg kan også nevne Hegel H160 (svært tett opptil, manglet litt av oppløsningen men steintøff i bassen), Primare i30 (mye bra, behagelig lydbilde, litt tam i mellombassen), Primare i22 (ganske lik i30 men føltes enda mer definert og oppløst og jeg savnet egentlig ikke noe krutt før det ble altfor høyt), Pioneer (noe skarpere, masse luft og dynamikk men jeg savnet noe varme og holografi), Creek 100A (særdeles luftig og detaljert, men for tam i bassen), Jeff Rowland (hats off, men til 5 ganger prisen av Parasound).
    Takk for utfyllende svar. Da har jeg noen gode kandidater å sjekke ut.;)
    hei ser at du også bor i porsgrunn , tenkte bare å tipse deg om du allerede ikke vet, de har parasound på strandberg,de hadde modellen hint inne for få uker siden ihvertfall :) samt yamaha, de har topmodellen til yamaha inne også s3000 ,ayre + et par andre merker som også kanskje kan være intressant :) er litt begrensa med snacks her i byen men synes strandberg har fått inn noen alrighte produkter underveis :)
    mvh
    Takker, kanskje jeg får ta turen dit og slå ann en prat med Bjørn Erik.:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn