ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OK - her er bilder av mine DB1. Som dere ser: ProAc-logoen er ny. Sentralt plassert nederst på frongrillen.

    ProAc.jpg


    Ikke som før i tiden - øverst til høyre eller venstre:

    ProAc-2.jpg


    Synes nok at gamlemåten var mer etter min smak. Men lyden av de nye småtassene er det ikke noe å si på.
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    309
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    3
    Da kan jeg melde meg inn i ProAc's venner :)

    Hentet på posten i dag :

    IMAG1412.jpg
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    309
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    3
    Større detaljrikdom, "høyere" lydbilde, og mer bass, i forhold til Audiovector M1 signature :)



    Litt problemer med å få festet HT kabel, pga de pinnene som står i bak.
    Får skaffe noen bananplugger.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Større detaljrikdom, "høyere" lydbilde, og mer bass, i forhold til Audiovector M1 signature :)



    Litt problemer med å få festet HT kabel, pga de pinnene som står i bak.
    Får skaffe noen bananplugger.
    Velkjent problem for oss ProAc-eiere. Alternativet til bananplugger er å bruke bi-wire-kabel, eller å erstatte pinnene med jumpere.
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    309
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    3
    Fikk med et sett med Soundcare spikes (som ikke var montert på bildet)
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Har noen prøvd SS 35W klasse A forsterker på D28? Bare litt nysgjerrig:rolleyes:
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    D20R

    Noen som har mulighet til å komme med litt inntrykk om/rundt D20R modellen? All info er av interesse. Og om noen i Hordalandsområdet har noen jeg kan høre på hadde det vert interessant.

    Vh Amademus
     
    Sist redigert:

    jaeger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    33
    Har hatt en lengre lyttesession og målt litt med rew for å finne en optimal høyttalerplassering for mine ProAc D30r idag. Har vært bevisst på at et ellet annet i stua iform av bilde, pyntegjenstand ol har gitt uønsket støy/vibrasjon i det siste.Akkurat som om det har dirret i et eller annet som ikke har vært festet godt nok.

    Finne til slutt synderen. Det viser seg at denne lyden kommer innenfra kabinettet i venstre høyttaler. Særlig merkes dette når øret legges inntil inærheten av terminalene. Støyen høres ikke ved kun bruk av ribbontweeter... Noen forslag? Er elementet kjør eller er det noe som har løsnet inne i kassa? Mvh
    Ta det med Tor på Lyric, så blir det ordnet oppi.
    Ville ikke begynt og demontere noe før du har pratet med ham, garanti osv.
    Idag kom durelyden tilbake ved noen spesifikke lave frekvenser. Faen, nå igjen. Skrudde ut element. Orket ikke tanken på å pakke de ned å kjøre de til Tor.

    Jackpot! Den ene av fire muttere som fester delefilteret var løs. Skrangla litt utpå bolten. Dæven som denne lille rakkern har gitt meg hodepine =)

    delefilter.jpg
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Flott du fant ut av det:)
    Nå ser jeg hvor jeg må stramme disse hersens terminalene som snur på seg når det brukes spade:p;D
     
    Sist redigert:

    Roned

    Medlem
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    15
    Antall liker
    11
    Har hatt en lengre lyttesession og målt litt med rew for å finne en optimal høyttalerplassering for mine ProAc D30r idag. Har vært bevisst på at et ellet annet i stua iform av bilde, pyntegjenstand ol har gitt uønsket støy/vibrasjon i det siste.Akkurat som om det har dirret i et eller annet som ikke har vært festet godt nok.

    Finne til slutt synderen. Det viser seg at denne lyden kommer innenfra kabinettet i venstre høyttaler. Særlig merkes dette når øret legges inntil inærheten av terminalene. Støyen høres ikke ved kun bruk av ribbontweeter... Noen forslag? Er elementet kjør eller er det noe som har løsnet inne i kassa? Mvh
    Ta det med Tor på Lyric, så blir det ordnet oppi.
    Ville ikke begynt og demontere noe før du har pratet med ham, garanti osv.
    Idag kom durelyden tilbake ved noen spesifikke lave frekvenser. Faen, nå igjen. Skrudde ut element. Orket ikke tanken på å pakke de ned å kjøre de til Tor.

    Jackpot! Den ene av fire muttere som fester delefilteret var løs. Skrangla litt utpå bolten. Dæven som denne lille rakkern har gitt meg hodepine =)

    Vis vedlegget 385541
    Jeg har også slitt noe med durelyd på lave frekvenser når jeg spiller veldig høyt på mine D28, har også åpnet de opp for å sjekke løse deler. Fant ikke noe da, men nå skal jeg åpne opp igjen og "grave" frem delefilteret. Et nytt bass/mellomtone element er dyyyyyrt.
     

    jaeger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    33
    Lykke til. Er vel ikke så veldig mye annet enn terminaler eller noe mikk på delefilter som kan skrangle inni der, om det ikke er element da...
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Da er mine Burmester B25 erstatt av D40R og foreløpig er det blandede følelser :/
    IMAG1845.jpg
    IMAG1844.jpg
     

    Lostx9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    7
    Tror de trives best med god plass rundt seg...
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Tror de trives best med god plass rundt seg...
    De står med 60 til sidevegg og 80 til bakvegg fra bakbaffel. 290 mellom seg.
    35m2 samt to åpninger til gang og kjøkken.
    Som sagt så ventet jeg dypere bass men får vel lytte noen timer :)
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Da er mine Burmester B25 erstatt av D40R og foreløpig er det blandede følelser :/
    Etter min mening blir det nesten å erstatte noe fra andre siden av skalaen. Jeg synes Burmester er noe metallisk, smertefullt presise og for lite reell musikkfølelse. Dette har ProAc til gagns på motsatte siden. Men det er min smak, uansett ikke overrasket over at du reagerer på lydforskjell.
    Mine D28R spiller til tider nesten brutal bass, så gjester lurer på hvor suben står, så jeg vil tro at du har mye potensiale med plassering. Du har tross alt et element ekstra + mer volum i kassa. Det der må bli bra.
     
    Sist redigert:

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Da er mine Burmester B25 erstatt av D40R og foreløpig er det blandede følelser :/
    Etter min mening blir det nesten å erstatte noe fra andre siden av skalaen. Jeg synes Burmester er noe metallisk, smertefullt presise og for like reell musikkfølelse. Dette har ProAc til gagns på motsatte siden. Men det er min smak, uansett ikke overrasket over at du reagerer på lydforskjell.
    Mine D28R spiller til tider nesten brutal bass, så gjester lurer på hvor suben står, så jeg vil tro at du har mye potensiale med plassering. Du har tross alt et element ekstra + mer volum i kassa. Det der må bli bra.
    Min Gato er også noe snill i bassen så kan være noe der også! Etter mer lytting og litt flytting så sitter det bedre men det er som at de trenger noen timer kontramasse annet! Ingen ting som liksom stikker seg ut men det som kan virke imponerende med en gang.
    Er vant til horn og klipsch etc og synes ikke akkurat disse er laidback :)
    Bra attak i mellomtonen
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Mellomtonen er en styrke i ProAc ja. Ei jente på scenen med gitaren sin skaper magiske øyeblikk. På motsatt side blir et heftig rockeband litt i meste laget. Ingen tvil om at ProAc favoriserer noe rolige lydbilder (eller er det ørene mine), fremfor låter der det skjer veldig mye. Innspillingene blir også ganske så avslørt, men der er vel Burmester enda verre/bedre... ;)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Fikk betydelig mer oumpfh når jeg byttet fra Devialet til Bryston(likte godt Devialet også, men hadde problemer på lavt volum når jeg så på TV).

    ProAc kan være litt kameleon aktig på godt og vondt når det gjelder og vise hva resten av utstyret gjør med lyden, er det nøytralt og stramt i bassen blir det ofte slik. Noen høyttalere får mer bass ved og flyttes nærmere vegg, imo blir ProAc bare klemt i lyden ved og gjøre det samme.

    Den forrige serien D28/D38 har betydelig fyldigere og mer fremtredende bass enn D30/D48 som er kjappere og mer nøytral, personlig liker jeg godt begge deler ;)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Mellomtonen er en styrke i ProAc ja. Ei jente på scenen med gitaren sin skaper magiske øyeblikk. På motsatt side blir et heftig rockeband litt i meste laget. Ingen tvil om at ProAc favoriserer noe rolige lydbilder (eller er det ørene mine), fremfor låter der det skjer veldig mye. Innspillingene blir også ganske så avslørt, men der er vel Burmester enda verre/bedre... ;)
    Rot ved kompleks musikk er ofte svakheten ved en toveis konstruksjon der et element må jobbe over et bredt spekter.
    Styrken er på vokal der personen synger fra "1 element"(punkt) og ikke fra flere, he he ble jo veldig bra forklart ;);)
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Strålende forklart dette. :D
    Men det høres fornuftig ut. Bånd-diskanten er forholdsvis frempå, mens basselementet drar ganske grundig mot mye fylde. Så ja, kameleon er en bra beskrivelse. Alt i alt blir det uovertruffen musikalitet i disse mid-fi klassene til ProAc.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Det som tidligere har holdt meg borte fra mindre og tidligere versjoner er at de har bunnet litt for tidlig men her virker det som at de kan spille voldsomt høyt uten og gi seg
     

    Lostx9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    7
    Hvis du feks Google høyttallere dine, og så trykker bilder.
    Så får du et inntrykk hvordan mange har valgt og plassert de, ikke noe fasit akkurat.
    Men med litt skjønn så skjønner en tegniga.
    har selv relativt store høyttallere og har ikke fått bassen til.
    Før begynte og studere hvordan andre hadde satt de opp, og etter og sjekket et par alternativ plasseringer.
    I tillegg fin leste jeg forskjellige teste, så ble det helt klart at mine HT måte ha mye rom/luft/plass rundt seg for yte
    det nivå en kunne forvente. Da kom bassen som jeg savna. Har etterhvert også forstått at mine HT er alt for store for min stue.
    Men har kommet til et kompromiss i bass kvalitet, foran kvantitet for si det slik.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Ja ser ut til at jeg har greit med luft og avstand mellom høytalerne er lik som til lytteposisjon. Ca 290cm nå. Jobbe med vinkling, jo mindre vinkling jo skarpere lyd. Det henger vel sammen med udempet rom. Men uansett plassering så får jeg ikke frem noen qsound på amused to death slik jeg har fått til med andre høytalere.
    Selv nær vegg så går ikke bassen i nærheten av specs!
    Burmester B25 er oppgitt til 35hz men går langt dypere her! Føles ihvertfall slik :)
    Kan jo være forsterker men den skal ihvertfall ha nok av krefter samt en lyd litt mot det varme
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.271
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Ja ser ut til at jeg har greit med luft og avstand mellom høytalerne er lik som til lytteposisjon. Ca 290cm nå. Jobbe med vinkling, jo mindre vinkling jo skarpere lyd. Det henger vel sammen med udempet rom. Men uansett plassering så får jeg ikke frem noen qsound på amused to death slik jeg har fått til med andre høytalere.
    Selv nær vegg så går ikke bassen i nærheten av specs!
    Burmester B25 er oppgitt til 35hz men går langt dypere her! Føles ihvertfall slik :)
    Kan jo være forsterker men den skal ihvertfall ha nok av krefter samt en lyd litt mot det varme
    Hvis høyttalerene dine er nye fra forhandler så tar det minst 3mnd før opphenget har mykhet og bassen klinger riktig ut.
    ProAc høyttalere trenger ofte 6mnd innspilling...

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.271
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    De trenger også god avstand til sidevegger..
    Mine D38 liker seg best når det blir minst 2 meter til sidevegger.
    Mulig du evt også har en mismatch med forsterker.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Ok har 60cm til sidevegg og skal den avstand økes så blir avstand mellom høytalerne mindre enn til lytteposisjon!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja ser ut til at jeg har greit med luft og avstand mellom høytalerne er lik som til lytteposisjon. Ca 290cm nå. Jobbe med vinkling, jo mindre vinkling jo skarpere lyd. Det henger vel sammen med udempet rom. Men uansett plassering så får jeg ikke frem noen qsound på amused to death slik jeg har fått til med andre høytalere.
    Selv nær vegg så går ikke bassen i nærheten av specs!
    Burmester B25 er oppgitt til 35hz men går langt dypere her! Føles ihvertfall slik :)
    Kan jo være forsterker men den skal ihvertfall ha nok av krefter samt en lyd litt mot det varme
    M.h.t. vinkling vet jeg ikke hva som gjelder for bånddiskanthøyttalerne til ProAc, men på ProAc'ene i Response D serien med dome-diskant anbefaler ProAc generelt en ganske markert vinkling inn mot lytteposisjonen - såpass at ingen av sideflatene er synlige fra sweet spot. Men for å finne den personlige fasiten, må man bare prøve seg frem.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Takker for innspill. Foreløpig så er det klart her at jo mer vinkling mot lytteposisjon jo mindre skarpt! Det jeg undres over er den uteblivende qsounden :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja ser ut til at jeg har greit med luft og avstand mellom høytalerne er lik som til lytteposisjon. Ca 290cm nå. Jobbe med vinkling, jo mindre vinkling jo skarpere lyd. Det henger vel sammen med udempet rom. Men uansett plassering så får jeg ikke frem noen qsound på amused to death slik jeg har fått til med andre høytalere.
    Selv nær vegg så går ikke bassen i nærheten av specs!
    Burmester B25 er oppgitt til 35hz men går langt dypere her! Føles ihvertfall slik :)
    Kan jo være forsterker men den skal ihvertfall ha nok av krefter samt en lyd litt mot det varme
    ProAc og specs er ganske uklare greier - for enkelte ProAc'er er de direkte misvisende.

    F.eks. er Response D28 oppgitt til å spille fra 20 til 20.000 Hz, mens virkeligheten ser slik ut:

    808P28fig4.jpg

    (figur fra ett av mine tidligere innlegg her i ProAc-tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet...ker/5214-proaca-s-venner-182.html#post2257545)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    De oppgir responsen.. Ikke at dem spiller linært ifr 20hz og oppover. :)
     

    Lostx9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    7
    Du har sjekket alle koblingene?
    Ifg tester og det lille jeg selv har hørt av disse høyttallere så skal de ikke være
    mangel på bass. Mulig du må dra de mere inn mot midten.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Joda det er bass men kanskje jeg er vant til høytalere som farger litt mer :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg ble kjempe imponert av D48R første gangen, men andre gangen var litt mer "neeh"... det var med Bryston begge gangene. Tror Mcintosh ville passet kjempe bra.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.271
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Min høyst subjektive mening er at ProAc skinner sterkest med en kraftig og dynamisk rørforsterker ????????????

    M
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Ja delte meninger på forsterkere :) Fra rør til monster transer :)
    Gato har bra med krefter og heller litt mot det varme så tror det kan være en grei match. Begynner og like de mer jo mer jeg spiller :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn