ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.638
    Antall liker
    4.340
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Litt stille på ProAc tråden for tiden .
    D2 sendes fra Lyric Hifi i dag ,er jeg heldig har jeg de på fredag .
    Er veldig spennt på hvordan disse spiller i forhold til Harbeth 30.1 .
    Rent generelt vil jeg tippe at D2 er hakket strammere og lysere, så matching vil vel være avgjørende her. ProAc'ene har nok kanskje ikke den varmen i nedre mellomtone som Harbeth har. Personlige preferanser vil vel styre utfallet:)

    M
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Er ProAc Studio 100 den høyttalerne som har vært lengst i sortimentet uforandret ?
    Ser på bilder fra tidlig 90 tallet og bilder fra ProAc's nettsider på dagens modell , og de ser jo helt like ut .
    Er det noen her som har hørt den ?
    Nei, men jeg brukte den direkte forgjengeren Studio 1S i maaange år, antagelig ca. 10-12. - ble aldri lei. Det var på denne tiden at Proac fikk et rykte for å spille godt sammen med mindre rørforsterkere, og det var jo helt sant for hele Studio serien som hadde deilige danske pappmembranene i denne perioden. Lettplaserte var de også, i skarp motsetning til neste generasjon Proac (IMHO).
    Dessverre ble Studio 1S stjålet under et innbrudd i 2004. Sukk - det var nesten som å miste en kroppsdel - en arm eller en fot, kanskje. Er temmelig sikker på det de ble solgt her på sentralen for 1-2 år siden (den ene hadde et spesielt kjennemerke). Jeg lurte lenge på å kjøpe dem tilbake, men lot det være. Det var nok riktig - er bedre å legge slikt bak seg og heller se fremover. Hmmm, merker at tragedien sitter i kroppen ennå....
    Men for all del, hvis et annet par skulle dukke opp så er det bare å sikre seg dem på flekken!
    Se også Deco Audio's fantastiske hjemmesider: Deco Audio Speakers1
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Litt stille på ProAc tråden for tiden .
    D2 sendes fra Lyric Hifi i dag ,er jeg heldig har jeg de på fredag .
    Er veldig spennt på hvordan disse spiller i forhold til Harbeth 30.1 .
    Stillheten må skyldes at ProAc-eiere nyter musikken framfor å poste innlegg på Sentralen :cool:
    Hehe - men med litt simultanferdigheter kan man gjøre begge deler.

    En del av stillheten har jeg uforvarendes bidratt til - jeg kom plutselig på at jeg har glemt å fortelle alle ProAc-venner at mitt lille Jeff Rowland 102 effekttrinn har fått reisepass til fordel for to Bel Canto e.One Ref. 1000 monoblokker. Skal hilse og si at de små Response 1SC på arbeidsrommet kviknet til etter den oppgraderingen. En helt annen klasse over lyden nå.

    Nok et eksempel på at ProAc er "easily satisfied with the very best".
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Litt stille på ProAc tråden for tiden .
    D2 sendes fra Lyric Hifi i dag ,er jeg heldig har jeg de på fredag .
    Er veldig spennt på hvordan disse spiller i forhold til Harbeth 30.1 .
    Stillheten må skyldes at ProAc-eiere nyter musikken framfor å poste innlegg på Sentralen :cool:
    Hehe - men med litt simultanferdigheter kan man gjøre begge deler.

    En del av stillheten har jeg uforvarendes bidratt til - jeg kom plutselig på at jeg har glemt å fortelle alle ProAc-venner at mitt lille Jeff Rowland 102 effekttrinn har fått reisepass til fordel for to Bel Canto e.One Ref. 1000 monoblokker. Skal hilse og si at de små Response 1SC på arbeidsrommet kviknet til etter den oppgraderingen. En helt annen klasse over lyden nå.

    Nok et eksempel på at ProAc er "easily satisfied with the very best".
    Der var hele ProAc gjengen på plass :)

    Bel Canto monoblokker høres spennende ut , gratulerer .
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Er ProAc Studio 100 den høyttalerne som har vært lengst i sortimentet uforandret ?
    Ser på bilder fra tidlig 90 tallet og bilder fra ProAc's nettsider på dagens modell , og de ser jo helt like ut .
    Er det noen her som har hørt den ?
    Nei, men jeg brukte den direkte forgjengeren Studio 1S i maaange år, antagelig ca. 10-12. - ble aldri lei. Det var på denne tiden at Proac fikk et rykte for å spille godt sammen med mindre rørforsterkere, og det var jo helt sant for hele Studio serien som hadde deilige danske pappmembranene i denne perioden. Lettplaserte var de også, i skarp motsetning til neste generasjon Proac (IMHO).
    Dessverre ble Studio 1S stjålet under et innbrudd i 2004. Sukk - det var nesten som å miste en kroppsdel - en arm eller en fot, kanskje. Er temmelig sikker på det de ble solgt her på sentralen for 1-2 år siden (den ene hadde et spesielt kjennemerke). Jeg lurte lenge på å kjøpe dem tilbake, men lot det være. Det var nok riktig - er bedre å legge slikt bak seg og heller se fremover. Hmmm, merker at tragedien sitter i kroppen ennå....
    Men for all del, hvis et annet par skulle dukke opp så er det bare å sikre seg dem på flekken!
    Se også Deco Audio's fantastiske hjemmesider: Deco Audio Speakers1
    Fin side Ingmar .
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Litt stille på ProAc tråden for tiden .
    D2 sendes fra Lyric Hifi i dag ,er jeg heldig har jeg de på fredag .
    Er veldig spennt på hvordan disse spiller i forhold til Harbeth 30.1 .
    Stillheten må skyldes at ProAc-eiere nyter musikken framfor å poste innlegg på Sentralen :cool:
    ganske riktig erlandsen
    ikke vanskelig å nyte musikken når ProAc brukes :cool:
    God helg til ProAc's venner fra innbrennings rommet :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    jonbratsj

    Medlem
    Ble medlem
    12.09.2012
    Innlegg
    33
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    2
    Hei, har hørt masse forskjellige høyttalere nå, og endte opp med Proac D1. En utrolig naturlig livelyd, bra bass, stort lydbilde. Magisk
    Jon, Kringkastingsorkesteret
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    ProAc er fantastiske høyttalere! Eide i mange år et par 1SC og de spilte magisk synes jeg.. De siste 6 åra har jeg spillet på noen aldeles vellydende Responce 2,5 med Scanspeak 9500 diskant.. Ser ingen grunn til å bytte ut disse. Spiller fantastisk organinsk og oppløst med fysisk motstridende bassgjengivels.. Spiller godt ned på 30hz-tallet...


    mvh
    lassemann

    index2.jpg


    index.jpg


    index3.jpg


    All kreditt til RoDa for fine bilder...
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hei, har hørt masse forskjellige høyttalere nå, og endte opp med Proac D1. En utrolig naturlig livelyd, bra bass, stort lydbilde. Magisk
    Jon, Kringkastingsorkesteret
    Gratulerer med velspillende høyttalere!

    Jeg har hatt mine Response D1 i snart 4 år nå - og de blir garantert stående. Det er bare å pøse på med topp elektronikk - det både tåler og fortjener disse høyttalerne.
     

    jonbratsj

    Medlem
    Ble medlem
    12.09.2012
    Innlegg
    33
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    2
    Så bra, jeg spiller mye klassisk. Ingen gjengir lyden av fioliner så naturlig som Proac. Har ellers Creek Destiny 2 forsterker og cd spiller. Tor på Lyric Hifi hører best i hifibyen
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Jeg likte Destiny 2 veldig godt på Tablette , spiller sikkert enda bedre med D1 :)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    366
    Torget vurderinger
    3
    Hva skjedde med Carbon Pro 6? De har vært fraværende på hjemmesiden til ProAc en god stund. Gikk de ut etter så kort tid?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Hva skjedde med Carbon Pro 6? De har vært fraværende på hjemmesiden til ProAc en god stund. Gikk de ut etter så kort tid?
    De er tatt ut av produksjon ,Carbon Pro 6 og K6 ble for like ?
    Iflg Tor konkurerte K6 Carbon Pro6 ut .
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    366
    Torget vurderinger
    3
    Hva skjedde med Carbon Pro 6? De har vært fraværende på hjemmesiden til ProAc en god stund. Gikk de ut etter så kort tid?
    De er tatt ut av produksjon ,Carbon Pro 6 og K6 ble for like ?
    Iflg Tor konkurerte K6 Carbon Pro6 ut .
    OK. Må ha vært litt surt for de som kjøpte et par CP6. Ikke bra for bruktprisen dette.............
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Hva skjedde med Carbon Pro 6? De har vært fraværende på hjemmesiden til ProAc en god stund. Gikk de ut etter så kort tid?
    De er tatt ut av produksjon ,Carbon Pro 6 og K6 ble for like ?
    Iflg Tor konkurerte K6 Carbon Pro6 ut .
    OK. Må ha vært litt surt for de som kjøpte et par CP6. Ikke bra for bruktprisen dette.............
    Jeg synes jo personlig at Carbon Pro 6 er mye finere , men hvis ikke lyden er veldig mye bedre er det jo ikke verdt 40 - 50k ekstra .
    Selv om jeg har K6 selv ,synes jeg jo det er den som passer minst inn i sortimentet til ProAc rent designmessig .
    Det er litt typisk ProAc å ikke tenke markedsføring, for det var nok en tabbe dette .
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Når det gjelder bruktprisen på high end er den på et absolutt bunnivå uansett merke .
    For allt vi vet blir CP6 en uhyre sjelden klassiker , med høyere brukt pris enn CP8 :D
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Litt stille på ProAc tråden for tiden .
    D2 sendes fra Lyric Hifi i dag ,er jeg heldig har jeg de på fredag .
    Er veldig spennt på hvordan disse spiller i forhold til Harbeth 30.1 .
    Stillheten må skyldes at ProAc-eiere nyter musikken framfor å poste innlegg på Sentralen :cool:
    Hehe - men med litt simultanferdigheter kan man gjøre begge deler.

    En del av stillheten har jeg uforvarendes bidratt til - jeg kom plutselig på at jeg har glemt å fortelle alle ProAc-venner at mitt lille Jeff Rowland 102 effekttrinn har fått reisepass til fordel for to Bel Canto e.One Ref. 1000 monoblokker. Skal hilse og si at de små Response 1SC på arbeidsrommet kviknet til etter den oppgraderingen. En helt annen klasse over lyden nå.

    Nok et eksempel på at ProAc er "easily satisfied with the very best".
    Enda et eksempel på kildens betydning:

    Ny oppgradering på plass - denne gangen en flunkende ny Benchmark DAC-2 HGC (som erstatter en Benchmark DAC-1 Pre) i mitt ikke lenger så beskjedne anlegg nr. 3 - og mine små ProAc Response 1SC løfter seg enda et hakk. Den nye Benchmark'en kombinerer det glatte med det litt råe og distinkte - og de tidligere så "snille" 1SC er ikke lenger noen fløyelsmyke kattepuser. Her viser de klør og sting på en hittil ukjent måte - fortsatt meget musikalske og alt det der - men langt fra så tilbakelente som før.

    Hvor skal dette ende?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker meg følgende oppsett: Jeff Rowland Capri pre og Model 102, som da koster 30 000.- Høyttalere Proac D2 eller D15 eller Monitor audio GX200
    Signalkilde har jeg allerede. Meridian Sooloos.
    Kommentarer?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg tenker meg følgende oppsett: Jeff Rowland Capri pre og Model 102, som da koster 30 000.- Høyttalere Proac D2 eller D15 eller Monitor audio GX200
    Signalkilde har jeg allerede. Meridian Sooloos.
    Kommentarer?
    Jeff Rowland 102 ble litt for veikt etter min smak sammen med mine ProAc Response 1SC. Tipper at de blir enda litt veikere i forhold til både D2 og D15. Jeg ville nok ha satset på noe med litt mer krefter og sting - men det er nå meg, det......
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips Ulf.B Men har du eksempel på forsterker med mer effekt og sting? Jeg tenker at min egen densen når ganske langt i mange sammenhenger. Har du noe forslag til noe bedre?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Densen kan passe bra til ProAc. Ellers er Krell, DP, Bryston "sikre" vinnere - i mine ører. Forsterkere med det jeg kaller "musikalsk jerngrep". Ikke sånne litt mykere saker som EC, Primare og slikt.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Musikalsk jerngrep er bra :)
    Naim Nait XS fungerer glimrende på mine D2 , dette overasker meg da den bare er på 2x60watt .
    Prøvde veldig mange forsterkere da jeg hadde D15 . Kombinasjonen jeg likte best var Bryston Dac rett inn i McIntosh Mc 275 MkIV (rca med potmeter ) . Dette spillte friskt og fyldig , og fikk frem den fine mellomtonen ProAc er kjent for . Accuphase er jo også et merke mange liker med ProAc ,meg selv innkludert .
    ProAc høyttalere trenger mye luft rundt seg , de blir ikke så mye fyldigere plassert nær vegger eller møbler, men innestengte/klemte i lyden.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at bryston kommer ut med en rimeligere serie forsterkere. Det kommer en ny 2.5b effekttrinn på 135 watt som kan brokobles og da blir effekten doblet.
    Er spent på den.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg ser at bryston kommer ut med en rimeligere serie forsterkere. Det kommer en ny 2.5b effekttrinn på 135 watt som kan brokobles og da blir effekten doblet.
    Er spent på den.
    Det blir kan hende litt off-topic her i ProAc-tråden - men hvis du skal brokoble de nye 2.5b effekttrinnene - og vi snakker stereo - må du ha to (nye) av dem. Da spørs det om du ikke like gjerne kunne sikte deg inn på en brukt 4B SST eller 4B SST2. Eller noe annet snadder......
     

    JSL

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2013
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Hei, Melder meg på her. Lurer på om det er noen som har gode erfaringer med forsterker valg til pro-ac studio 130. Ønsker å kunne spille lavt uten å miste for mye av lydbilde og bass. Noen anbefalinger?
     

    vibberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    169
    Antall liker
    15
    Hei, Melder meg på her. Lurer på om det er noen som har gode erfaringer med forsterker valg til pro-ac studio 130. Ønsker å kunne spille lavt uten å miste for mye av lydbilde og bass. Noen anbefalinger?
    Creek Destiny
     

    JSL

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2013
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips! Har Creek 5330 classic nå. Er veldig nysgjerrig på cary'en du har i opsettet. Prøvd denne med studio 130?
     

    vibberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    169
    Antall liker
    15
    Takk for tips! Har Creek 5330 classic nå. Er veldig nysgjerrig på cary'en du har i opsettet. Prøvd denne med studio 130?
    Nei, brukte Destiny til 130 og 140, funket veldig bra. Men hvis du vil legge mer i det, kan sikkert sli 80 prøves.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Creek fungerer godt med ProAc .
    Lyric selger ut lageret sitt med Cary, så her kan du nok gjøre et kupp .
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.638
    Antall liker
    4.340
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    I søken etter ny høyttaler til gutterommet(junior spiller rock og han spiller høyt) kom jeg over et pent par ProAc Studio 130.
    Sammen med Creek elektronikk og Wireworld kabler spiller dette overraskende bra! Oppløst, detaljert og med trykk og kontroll i bunnen. ProAc "kropp" og den gode mellomtone er tilstede :)






    M
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Var i dag å hørte på Proac Studio 140 mkII hos Thor på Lyric i Torgata. Det låt veldig fint. Fyldig og behagelig i toppen. Lettdreven 91db 1m....antakeligvis målt i studio omgivelser. Til å med på 25 års jubileum Triller som Thor hadde liggende.. Ja det er helt sant. Ikke bare audiofile cd plater. Til prisen blir det ikke bedre musikkformidling.
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    320
    Antall liker
    445
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Proac d38

    Har akkurat gått til anskaffelse av Proac d38,noen der ute som har noe tips angående plasering(tengte i forhold til bakvegg)
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    3.151
    De bør ha godt med luft (avstand) både sideveis og mot bakvegg. Tror mine har ca 80 cm til sidevegg og 135 til bakvegg. Du får prøve deg fram!
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    320
    Antall liker
    445
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    De bør ha godt med luft (avstand) både sideveis og mot bakvegg. Tror mine har ca 80 cm til sidevegg og 135 til bakvegg. Du får prøve deg fram!
    Det er ingen fare med sidevegger,værre med bakvegg(kjerring i hus):)
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    320
    Antall liker
    445
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    De bør ha godt med luft (avstand) både sideveis og mot bakvegg. Tror mine har ca 80 cm til sidevegg og 135 til bakvegg. Du får prøve deg fram!
    Det er ingen fare med sidevegger,værre med bakvegg(kjerring i hus):)
    Sånn jeg ser foten på Høytalerne må jo avstanden til sidevegger ha større betydning enn bakvegg(har ikke fått Høytalerne enda,får de når jeg kommer hjem fra ferie)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    For liten avstand noen vei her, og bassen hos deg vil lide...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn