ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Ulf-B skrev:
    ... Det gjelder bare å få kona til å bli enig med meg om hvordan det skal gjøres - hehe.
    Kan nok fort bli den tyngste jobben det ja. :)

    Ulf-B skrev:
    Men tilbake til krefter. Når jeg sier krefter, tenker jeg mer i retning av "musikalsk jerngrep". Ikke nødvendigvis en haug med Watt - da kan man like gjerne satse på en varmeovn eller noe slikt. Varme og laid-back? Det er på mange måter ProAcs signatur - men med feil elektronikk blir det for mye av det gode. Jeg snakker om noe som kan gi ProAc litt sting og smekk - det er det ikke all elektronikk som får til.
    Det jeg opplevde var at høyttalerne var temmelig følsomme for elektronikken. Jeg husker at jeg slet litt med å bestemme meg. Når jeg testet noen fancy rør-monoblokker på D80 syntes jeg at pianoklangen var utrolig flott. Men jeg savnet snerten og "det fysiske elementet" i anslaget på tangentene. Med Krell-en syntes jeg at både klangen og snerten falt på plass. Man blir bare sittende å glise - og vet at tingene stemmer. ProAc er spennende på den måten, synes jeg. De stimulerer til utprøving av forskjellig elektronikk. Skjønt, lommeboka får kjørt seg om man ikke lander i tide.. ;D

    Mvh
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    49
    Lyngen skrev:
    E.I.A. skrev:
    Hadde kanskje blåst liv i dem med en kraftigere forsterker ;) ;D ;D

    Har aldri hørt D2 , men D15 endrer klang signatur kraftig allt etter hva de fores med .
    Fra totalt livløse med Naim , til store, varme og spretne (og magiske)med Mc275 eller E-560 .
    Spiller også kanon med 28B-SST2 8)

    Men akkurat nå spiller jeg på Spendor S8e ,spiller bra de og (fy .. ;D)
    Laidback er ikke nødvendigvis det samme som "lite liv" i min bok.

    Hvordan låter D15 kontra S8e?
    D15 og S8e er begge priset i underkant av 30k nye , begge er engelske , og begge er forrige modell .
    Og lyd messig er de også mere like enn forskjellige , endel småting som er forskjellige .
    S8e har noe mindre nivå i diskanten og blir derfor litt mere behagelig og lytte til på enkelte låter .
    S8e har betydelig mere pondus i bassen og denne er mere tilstede enn på D15 .
    D15 tegner opp et mer nøyaktig lydbilde , med mere pinpoint presisjon på stemmer instrumenter etc .
    D15 har mer detaljer enn S8e og bedre mellomtone som gir større tilstedeværelse .

    Begge gir god valuta for pengene .
    Når de går brukt for 10-12 tusen er de et kupp Imho :)

    D80 har bedre bass enn S8e og bedre mellomtone og diskant enn D15 , men krever endel mer av både rom ,utstyr og ikke minst innspilling , men når det stemmer er du DER ;D

    Må også få gratulere ProAc's venner med over 100 sider :eek:
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    E.I.A. skrev:
    D15 og S8e er begge priset i underkant av 30k nye , begge er engelske , og begge er forrige modell .
    Og lyd messig er de også mere like enn forskjellige , endel småting som er forskjellige .
    S8e har noe mindre nivå i diskanten og blir derfor litt mere behagelig og lytte til på enkelte låter .
    S8e har betydelig mere pondus i bassen og denne er mere tilstede enn på D15 .
    D15 tegner opp et mer nøyaktig lydbilde , med mere pinpoint presisjon på stemmer instrumenter etc .
    D15 har mer detaljer enn S8e og bedre mellomtone som gir større tilstedeværelse .
    Det stemte godt med mine inntrykk selv om jeg ikke har sammenlignet dem direkte. Er s8e betydelig kjappere i bassen? Går D15 dypere?

    Jeg vil nok rangere D15 foran Kudos Cardea C2 forresten. De spiller ganske likt tror jeg, men D15 er nok mer transparent og oppløst.

    Må også få gratulere ProAc's venner med over 100 sider :eek:
    Hipp hipp hurra :D....

    Jeg får vel litt kudos for å ha startet den ::)? Jeg er fortsatt venn at ProAc ganske enkelt fordi de lager veldig gode høyttalere. Men lysten til å prøve noe annet er for stor til å gå tilbake til merket, men man vet jo aldri. Siklet på D38 lenge.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    49
    Det skal du ha kudos for :)
    Leste høytalerjakten din med stor interesse , og gledet meg over at valget falt på D15 .

    Ang D15 vs S8e , jeg liker D15 mye bedre enn S8e da de bringer meg nærmere musikkens sjel på¨godt og vondt .
    D15 er en forbasket bra høytaler .
    Er D18 bedre tro ....
     

    Tommen21

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    93
    Antall liker
    10
    Sted
    nord trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Hei,der har jeg kjøpt proac d18 og må si det var en fin oppgradering fra mine dynaudio focus 140,tror min forsterker passer bedre på proac d18 ;D
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    49
    Gratulerer med nye høytalere Tommen :)

    D18 spiller sikkert kanonbra , men som alle ProAc trenger de nok noen hundre timer innspilling for å løsne helt .
    Pøs på med bilder :)

    Og Tdbil hva er det jeg ser i signaturen din :'(
    ;D
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    E.I.A. skrev:
    Gratulerer med nye høytalere Tommen :)

    D18 spiller sikkert kanonbra , men som alle ProAc trenger de nok noen hundre timer innspilling for å løsne helt .
    Pøs på med bilder :)

    Og Tdbil hva er det jeg ser i signaturen din :'(
    ;D
    Ja beklager :'( Men minnes Proac med glede ;D
    Jeg skal ikke si hvorfor jeg skiftet i denne tråden ;)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    49
    Ser ut som en skotte har glemt sengtøyet sitt inni Kingdom15 ;D
    Tipper det spiller fantastisk , gratulerer :)
     

    Vedlegg

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    E.I.A. skrev:
    Ser ut som en skotte har glemt sengtøyet sitt inni Kingdom15 ;D
    Tipper det spiller fantastisk , gratulerer :)
    Se der ja,det er en stor og stygg ht men lyden er ekstremt bra ;D ;D
     

    Roned

    Medlem
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    15
    Antall liker
    11
    Fikk nettopp et par D28 (kirsebær finer) i hus til konas store skrekk
    Er det noen som har D25 eller D28 i sort finer som kunne være interessert i en byttehandel??
    Veldig godt fornøyd med mine D28, men for husfreden sin del samt for å få de plassert meteren ut fra bakvegg og "inn i stua" er det en god ide og få tak i sorte
    Noen som vet om Lyric har sort demo av D28? ???
    -Roger
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg hadde et par sorte D25 som jeg solgte for et par måneder siden. I følge Tor Aa. hos Lyric selger han svært lite sort, og jeg har aldri sett en sort ProAc demo hos ham noen gang.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.325
    Antall liker
    3.496
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har hørt nye K6 ?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    49
    På fredag tok jeg meg en svipptur til Oslo og Lyric hifi .
    Lyttet på Bryston cdspiller og dac , Cary slp 05 og de store monotrinnene koblet til K6 og selv om rommet til Tor var lite og mye mer dempet enn det jeg er vant til synes jeg det spillte bra , fikk faktisk litt lyst på K6 selv .
    Lyttet også på Carbon pro 8 på Accuphase anlegget , disse var nok klart luftigere oppover enn K6(kan være pga annet anlegg) , men akk så mye dyrere . Finnishen på K6 var betraktelig mye bedre i virkeligheten enn på bilder . Allt i allt en meget hyggelig tur , og servicen til Tor var som alltid helt superb :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    49
    toref skrev:
    Ojojoj... på "kjøret" igjen EIA? ;)

    Mvh
    ;D
    Snarere tvert imot ;)

    Har testet et utall kombinasjoner nå av både forsterkere , avspillere og høytalere , og kommet frem til en kombinasjon som etter mine standarder er ganske så edruelig :)

    Anlegget består av følgende : Frontend Bryston Bdp1 \Bda1 , forforsterker Cary Slp05 , forsterker McIntosh Mc275 MkIV m Nos rør , høytalere ProAc D15 .

    Denne kombinasjonen er det som har spillt desidert best hos meg .
    Sier ikke direkte at D15 spiller bedre enn D38R eller D80 , men jeg liker faktisk lyden bedre .
    Musikken står nå i høysetet og det er jeg som dikterer hva jeg vil høre på , ikke anlegget 8)

    mvh
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    E.I.A. skrev:
    toref skrev:
    Ojojoj... på "kjøret" igjen EIA? ;)

    Mvh
    ;D
    Snarere tvert imot ;)

    Har testet et utall kombinasjoner nå av både forsterkere , avspillere og høytalere , og kommet frem til en kombinasjon som etter mine standarder er ganske så edruelig :)

    Anlegget består av følgende : Frontend Bryston Bdp1 \Bda1 , forforsterker Cary Slp05 , forsterker McIntosh Mc275 MkIV m Nos rør , høytalere ProAc D15 .

    Denne kombinasjonen er det som har spillt desidert best hos meg .
    Sier ikke direkte at D15 spiller bedre enn D38R eller D80 , men jeg liker faktisk lyden bedre .
    Musikken står nå i høysetet og det er jeg som dikterer hva jeg vil høre på , ikke anlegget 8)

    mvh

    Hyggelig at du er fornøyd E.I.A:)
    Men spøkelse ligger nokk å lurer i bakgrunnen? ;D ;D ;D
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    49
    kasol skrev:
    Noen som har hørt nye K6 ?
    K6 spiller fantastisk bra , tror den hadde vært en god match til Masterclass :)
    Tror du kan få kjøpt demomodellen til Tor , den er i Ebony finnish og var utrolig fin .
     

    Tommen21

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    93
    Antall liker
    10
    Sted
    nord trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk E.I.A,må spilles inn ja men er et sant helvete,bassen er inneklemt og tam men det går vel seg til med tid og stunder :)
    Må vel oppgraderes med både kilde og forsterker skal jeg matche disse høytalerne huff og huff :eek:
    Hva må til for å svinge disse skikkelig mon tro?



    Hilsen Tommen.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    49
    tommen21 skrev:
    Tusen takk E.I.A,må spilles inn ja men er et sant helvete,bassen er inneklemt og tam men det går vel seg til med tid og stunder :)
    Må vel oppgraderes med både kilde og forsterker skal jeg matche disse høytalerne huff og huff :eek:
    Hva må til for å svinge disse skikkelig mon tro?



    Hilsen Tommen.
    Bassen kommer , det er garantert :)
    Men trenger laaang tid , og det suger . Tipper den løsner etter ca 1mnd og 2-3 fester 8) . Mine egne D15 tok 3mnd før det løsnet , veldig mange som gir opp og selger før det er innspillt .
    Keep us posted
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Skulle der mon være nogen blandet ProAcs venner som har hørt på ProAc højttalere med April Music Stello elektronik og kan sige lidt om denne kombination?
     

    vibberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    169
    Antall liker
    15
    tommen21 skrev:
    Tusen takk E.I.A,må spilles inn ja men er et sant helvete,bassen er inneklemt og tam men det går vel seg til med tid og stunder :)
    Må vel oppgraderes med både kilde og forsterker skal jeg matche disse høytalerne huff og huff :eek:
    Hva må til for å svinge disse skikkelig mon tro?



    Hilsen Tommen.
    Bassen kommer, Proac er kjent for den ;D Og Destiny bør drive D18 godt, jeg bruker selv 2 stk. Destiny til å biampe D38, noe som fungerer utmerket (litt avhengig av at rommet ikke er altfor stort da). Skulle du likevel ikke få nok ut, ville jeg heller prøvd strømrensing og evnt. oppgradering på kabelsiden ;)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Hva går Proac Carbon 6 og 8 og K6 ...fordensaksskyld... for på berget her omdagen? Pris mener jeg?

    Er det:

    K6 = £10829.17 ex vat... blir i Norske 97451,7 x 1.25 Eller blir det sånn ca det eller?

    mvh
     
    P

    Per@Ulv

    Gjest
    Hva kan en få for et par 1.5 år gamle ProAc D38 i ebony finish i dag?
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Per Ulv skrev:
    Hva kan en få for et par 1.5 år gamle ProAc D38 i ebony finish i dag?
    [/quote

    Jeg har nettopp solgt D38r kjøpt i fjor høst for kr 40000,-
     

    Tommen21

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    93
    Antall liker
    10
    Sted
    nord trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Huff,høytalerne har stått og gått i 15 dager/10 timer daglig nå,samboer er lei men lite framgang fra sist :eek:
    Må sette de inn på et annet rom igjen med masse dyner over og hvit støy med burn in cd å la det stå til :mad: Vil dama tolerer det mon tro???
    Frustrerende men må vel bare smøre seg med talmodighet ;D
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    49
    Innspilling kan være en prøvelse , ingen tvil om det ,15dager er desverre ingenting.
    Hvit støy hjelper på å spille inn diskant og kabel\delefilter , men ville nok hatt på noe med litt bass for å myke opp basselementet litt . Det er ofte stivheten i dette (opphenget) som må mykes opp for å få en fyldigere \rundere bass .
    Hvis du har hatt hvit støy på i 150t i strekk , kan det svare seg å slå av strømmen og koble fra ht kablene over natten , for så å koble allt opp igjen dagen etterpå . Har inntrykk at det bygger seg opp spenninger el. etter overdreven bruk av hvit støy (burnin tracks) .
    2-3mnd med musikk = 90+% innspillt .

    Hvis bassen er veldig hard\tynn i denne perioden ville jeg flyttet ht nærmere bakvegg for så å flytte dem gradvis ut ettersom bassen blir for overveldene .

    Hold oss oppdatert ;)

    Mvh
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg spilte inn mine ProAc D1 med vanlig musikk. Fortrinnsvis musikk med litt krevende bass. En 7-8 timer hver dag i en lukket TVstue - mens kona var på jobb og jeg jobbet i en annen del av huset. Etter en ukes tid låt det hørbart bedre - og etter en måned følte jeg at jeg var i mål.
     

    Tommen21

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    93
    Antall liker
    10
    Sted
    nord trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Vel setter høytalerne inn på et annet rom imot hverandre front mot front med mange dyner over,skal jeg unngå hvit støy nå da og spille musikk med mye bass? Må gjøre sånn med hensyn til familien min.....
    Vet ikke om det er helt bra å sette høytalerne mot hverandre med vanlig kobling?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    tommen21 skrev:
    Vel setter høytalerne inn på et annet rom imot hverandre front mot front med mange dyner over,skal jeg unngå hvit støy nå da og spille musikk med mye bass? Må gjøre sånn med hensyn til familien min.....
    Vet ikke om det er helt bra å sette høytalerne mot hverandre med vanlig kobling?
    Ikkje at eg har så mye peiling, men da må no vere bedre å spille dei inn på vandlig måte, med mye forskjellig musikk.
    Det vil jo og hele familien vere tent med. Pluss at du f.eks kjører noe musikk med mye feit lavbass når fruen din er borte.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    49
    lovemusikk skrev:
    tommen21 skrev:
    Vel setter høytalerne inn på et annet rom imot hverandre front mot front med mange dyner over,skal jeg unngå hvit støy nå da og spille musikk med mye bass? Må gjøre sånn med hensyn til familien min.....
    Vet ikke om det er helt bra å sette høytalerne mot hverandre med vanlig kobling?
    Ikkje at eg har så mye peiling, men da må no vere bedre å spille dei inn på vandlig måte, med mye forskjellig musikk.
    Det vil jo og hele familien vere tent med. Pluss at du f.eks kjører noe musikk med mye feit lavbass når fruen din er borte.
    Enig i dette :)
    Er ikke tilhenger av å pakke høytalerne inn i dyner , hvordan blir det feks med varmgang i diskantspolene ?

    Ulf sin metode er nok den beste måten , og 7-8t i 30 dager med basskrevende musikk på litt bra volum bør være tilstrekkelig :)

    Mvh
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    3.088
    tommen21 skrev:
    Vel setter høytalerne inn på et annet rom imot hverandre front mot front med mange dyner over,skal jeg unngå hvit støy nå da og spille musikk med mye bass? Må gjøre sånn med hensyn til familien min.....
    Vet ikke om det er helt bra å sette høytalerne mot hverandre med vanlig kobling?
    Poenget med å sette høyttalerne mot hverandre er å koble dem i motfase, slik at lyden dempes/utlignes. Altså plusskabel til minuskontakt og motsatt på den ene høyttaleren. Da skal du slippe dyne. Jeg har aldri prøvd det, for jeg vil gjerne følge utviklingen mens jeg spiller musikk.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Imperial skrev:
    Hva går Proac Carbon 6 og 8 og K6 ...fordensaksskyld... for på berget her omdagen? Pris mener jeg?

    Er det:

    K6 = £10829.17 ex vat... blir i Norske 97451,7 x 1.25 Eller blir det sånn ca det eller?

    mvh
    Mener jeg hørte det var hhv 180k, 250k og 140k. Men er ikke 100% sikker.


    Geir Arne
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Porsgrunn
    ganilsen skrev:
    Imperial skrev:
    Hva går Proac Carbon 6 og 8 og K6 ...fordensaksskyld... for på berget her omdagen? Pris mener jeg?

    Er det:

    K6 = £10829.17 ex vat... blir i Norske 97451,7 x 1.25 Eller blir det sånn ca det eller?

    mvh
    Mener jeg hørte det var hhv 180k, 250k og 140k. Men er ikke 100% sikker.


    Geir Arne
    K6 koster 140 000 i den dyreste versjonen, og det er jeg helt sikker på. :) Nøyer du deg med en standard tresort så er prisen lavere.

    Morten
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    erlandsen skrev:
    tommen21 skrev:
    Vel setter høytalerne inn på et annet rom imot hverandre front mot front med mange dyner over,skal jeg unngå hvit støy nå da og spille musikk med mye bass? Må gjøre sånn med hensyn til familien min.....
    Vet ikke om det er helt bra å sette høytalerne mot hverandre med vanlig kobling?
    Poenget med å sette høyttalerne mot hverandre er å koble dem i motfase, slik at lyden dempes/utlignes. Altså plusskabel til minuskontakt og motsatt på den ene høyttaleren. Da skal du slippe dyne. Jeg har aldri prøvd det, for jeg vil gjerne følge utviklingen mens jeg spiller musikk.


    Gjorde dette på et sett Klipsch RF 83, lekker MYE lyd ut for det, men utrolig effektivt! Brukte Densens Demagnetic CD, der er det mye for både topp og bunn, et kutt finnes på en eldre High Fidelity cd (DK)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    49
    Huff Boston Acoustics , Beklager den ;D
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    bilder av carbon 6 med elektronik fra naim her: :)





    skal visst låte magisk! :D
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    49
    Ah ,det så lekkert ut ,drømmeanlegg!
    At det spiller magisk er jeg ikke i tvil om :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn