ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Synes den nye nedre delen på D40R passer fint når høyttaleren er i black ash. Personlig synes jeg proporsjonene og detaljene på D40R er en god del finere enn D38. Karbonelementene i solskinn er en fryd for øyet :)

    Og jeg som hadde gledet meg til å se de nye Response 48D. Men med en stor hvit prangende logo midt i hver bass så er dette en skikkelig designtabbe. Jeg kan ikke ha dette i stua. Det er jo nettopp den diskré designen som har gjort ProAc så fine å se på. Dette er mer som Proson. Få bort den hvite logoen og tilbake til den logoen som preget frontplaten på diskanten. Dette ser billig ut.
    Enig. Ser kjipt ut, mer som PA høyttalere. Synes også designet tok noen skritt tilbake etter D38. Har aldri likt den nedre delen på de nye Response-høyttalerne.
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har brukt myke puter fra Ljudtema på mange forskjellige ProAc og med veldig bra resultat. Tema Isolator i riktig vektklasse gjør koblingen mellom gulv og høyttaler helt akustisk død. Anbefales.

    TEMA ISOLATOR - Dämpfötter - HembioConsult

    Noen her som har erfaringer med Soundcare spikes på ProAc? Lurte på om det kunne være en fin kombinasjon, både for lyden og gulvet ;)
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Noen her som har erfaringer med Soundcare spikes på ProAc? Lurte på om det kunne være en fin kombinasjon, både for lyden og gulvet ;)
    Hei, jeg bruker Soundcare på mine D15, samme erfaringer som Ulf-B. Har forøvrig brukt Soundcare på mange forskjellige høyttalere men mest på grunn av fleksibiliteten når de må skubbes og flyttes på.
    Mvh. Morten
     

    PålK

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    41
    Antall liker
    24
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har brukt myke puter fra Ljudtema på mange forskjellige ProAc og med veldig bra resultat. Tema Isolator i riktig vektklasse gjør koblingen mellom gulv og høyttaler helt akustisk død. Anbefales.

    TEMA ISOLATOR - Dämpfötter - HembioConsult

    Noen her som har erfaringer med Soundcare spikes på ProAc? Lurte på om det kunne være en fin kombinasjon, både for lyden og gulvet ;)
    Takk for tips, denne virker også spennende!
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Jeg liker ikke lyden med soundcare spikes, da funker myke alternativ bedre imo.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Bruk Soundcare spikes du! Det er mye annet der ute, men til sitt bruk så er de helt geniale!
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Jeg liker ikke lyden med soundcare spikes, da funker myke alternativ bedre imo.
    Mener du myke alternativ ala type som Luxluthor beskriver ovenfor? Hvilken negativ effekt føler du at soundcare'a står for?
    Vi testet ut Soundcare føtter på et par forskjellige høyttalere, og i forhold til vanlige spikes ble bassen litt rund og ullen. Merket dette spesielt godt på Spendor Sp8, og ble overrasket over relativt stor forskjell. Selv har jeg brukt Vibrapod med godt resultat, rimelige og effektive til å koble høyttalerne fra gulvet Vibrapod dempef�tter
    Prøv selv, Soundcare spikes er lette og selge videre hvis du ikke liker dem, og for å unngå skader i parkett fungerer de jo. De som Lex linker til er også bra, fungerer på samme måte som Vibrapod. Min bror brukte disse på ProAc Response 1,5, og mente disse fungerte bedre enn allt annet han hadde prøvd, bla Soundcare som de hadde i butikken han jobbet i på den tiden.
     
    Sist redigert:

    PålK

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    41
    Antall liker
    24
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    7
    Jeg liker ikke lyden med soundcare spikes, da funker myke alternativ bedre imo.
    Mener du myke alternativ ala type som Luxluthor beskriver ovenfor? Hvilken negativ effekt føler du at soundcare'a står for?
    Vi testet ut Soundcare føtter på et par forskjellige høyttalere, og i forhold til vanlige spikes ble bassen litt rund og ullen. Merket dette spesielt godt på Spendor Sp8, og ble overrasket over relativt stor forskjell. Selv har jeg brukt Vibrapod med godt resultat, rimelige og effektive til å koble høyttalerne fra gulvet Vibrapod dempef�tter
    Prøv selv, Soundcare spikes er lette og selge videre hvis du ikke liker dem, og for å unngå skader i parkett fungerer de jo. De som Lex linker til er også bra, fungerer på samme måte som Vibrapod. Min bror brukte disse på ProAc Response 1,5, og mente disse fungerte bedre enn allt annet han hadde prøvd, bla Soundcare som de hadde i butikken han jobbet i på den tiden.
    Takk for utfyllende svar E.I.A., skal teste ut å høre hva som blir best her!
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Noen som går med tanker om den nye D48R?
    Jeg er så fornøyd med lyden i stua, og på det lille rommet blir den for stor.
    Men må ærlig innrømme jeg har fundert på hvordan jeg kan få den i hus8)
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    4
    Da var K-6 i hus! :) Har ikke fått satt dem opp enda men må si overgangen ifra Spendor A9 var mye større enn jeg hadde turt å håpe på. Spesielt på bass og og størrelse på lydbilde. Gleder meg til å få tunet dem inn.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Gratulerer Kasol:)
    Hvilken finnish er det på dem?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    4
    Bilder kommer men er satt ut av forskjellen ifra Spendor A9... Den er mye større en prisen skulle tilsi. Lenge siden jeg har hatt en slik klar lydforbedring! Jeg fikk hørt litt mere i går kveld - dynamikken var bare helt rå. Deilig myk diskant og kraftig kontant bass!
    Høyttalerne står nå bare på gulvet. Vurderer Soundcare som jeg har hatt før da jeg må kunne flytte den ene av høyttalerne av og til men sitter med en følelse at det blir feil. Vurderer dempeføtter Andervik Audio | Andre produkter
    Sonic design : Dempeføtter for høyttalere og elektronikk. Gir økt klarhet i hele frekvensområdet, mørkere bakgrunn og bedre 3D i lydbildet.
    Leveres i to utførelser: Standard og Audiofil


    Synspunkter ?
     
    Sist redigert:

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Noen her som har hatt gleden av å høre på ProAc C8 hos Tor ? Har selv hørt dem flere ganger - veldig bra!! Har selv hatt D 80 siden 2007. De er meget bra , men C8 er et markant løft oppad !! Prøv dem!!! Tenker å bestille dem, men må prioritere nytt tak på huset først ( sa fra om dette til Tor - han viste forståelse ) Mvh
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Tre bondegutter med peil

    Fikk nettopp med meg BBC's dokumentar om Genesis; "Together and apart". Veldig god film, men det hyggeligste øyeblikket var vel da Tony, Mike og Phil slo seg ned i sitt kjære studio "The Farm" rett foran sine Studio 100 i sort ask. Opphengene så bra ut også.
     
    Sist redigert:

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Hei der ute! Er det virkelig ingen som har hatt gleden av å lytte til ProAc c 8 hos vår venn Tor ?? Merkelig!
    Ville gjerne høre andres mening om denne - etter min mening eksellente høytt.
    Mvh
     

    vibberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    169
    Antall liker
    15
    Hei der ute! Er det virkelig ingen som har hatt gleden av å lytte til ProAc c 8 hos vår venn Tor ?? Merkelig!
    Ville gjerne høre andres mening om denne - etter min mening eksellente høytt.
    Mvh
    Jeg hørte de et par dager etter at han hadde pakket ut det første paret for noen år siden i Torggata. Var jo selvfølgelig ikke innspilt. Typisk proac syntes jeg den gangen, brutalt nøytrale. Det som utmerket seg mest ved første lytt var bassen og nedre mellomtone, eksemplifisert via Marcus Millers M2. En "artig" greie var å høre Radiohead Kid A (førstesporet) i cd-versjon, den er ganske komprimert i mastringen. Det var sånn uforvrengt trøkk i hele frekvensområdet at det var svimlende.

    Utover det unngikk jeg faktisk å høre så mye på de, all den tid jeg ikke hadde i nærheten av råd til å gå til innkjøp. Sjølpining er ikke min greie.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Husker du hvilket utstyr som var koblet opp?
    Jeg hørte den på Accuphase A60 i et altfor lite og overdempet rom hos ham, og det låt bare grøt.
     
    Sist redigert:

    vibberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    169
    Antall liker
    15
    Husker du hvilket utstyr som var koblet opp?
    Jeg hørte den på Accuphase A60 i et altfor lite og overdempet rom hos ham, og det låt bare grøt.
    Det var bryston pre og power mener jeg, og accuphase cd-spiller. De var satt opp i lillerommet inn til venstre.

    Husker ikke om det var 3B eller 4B SST
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Husker du hvilket utstyr som var koblet opp?
    Jeg hørte den på Accuphase A60 i et altfor lite og overdempet rom hos ham, og det låt bare grøt.
    Det var bryston pre og power mener jeg, og accuphase cd-spiller. De var satt opp i lillerommet inn til venstre.

    Husker ikke om det var 3B eller 4B SST
    Jeg hørte dem også på lillerommet til venstre:)
    Da sto de på veggen til høyre, og K6 sto koblet opp på skrått på venstre side i samme rom på Cary rørmonoblokker.
    Det var sikkert 30grader i rommet, dette var nok også med på og lage lyden for fyldig.
     

    vibberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    169
    Antall liker
    15
    Husker du hvilket utstyr som var koblet opp?
    Jeg hørte den på Accuphase A60 i et altfor lite og overdempet rom hos ham, og det låt bare grøt.
    Det var bryston pre og power mener jeg, og accuphase cd-spiller. De var satt opp i lillerommet inn til venstre.

    Husker ikke om det var 3B eller 4B SST
    Jeg hørte dem også på lillerommet til venstre:)
    Da sto de på veggen til høyre, og K6 sto koblet opp på skrått på venstre side i samme rom på Cary rørmonoblokker.
    Det var sikkert 30grader i rommet, dette var nok også med på og lage lyden for fyldig.
    C8 stod på skrå til venstre da han først satte de opp :)
     

    blik9

    Medlem
    Ble medlem
    18.01.2012
    Innlegg
    27
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Bare et lite tips: Det ligger et par D18 i maple samt Equinox 7 kabler ute på torget hvis noen er interessert.

    Jan
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Husker du hvilket utstyr som var koblet opp?
    Jeg hørte den på Accuphase A60 i et altfor lite og overdempet rom hos ham, og det låt bare grøt.
    Det var bryston pre og power mener jeg, og accuphase cd-spiller. De var satt opp i lillerommet inn til venstre.

    Husker ikke om det var 3B eller 4B SST
    Jeg hørte dem også på lillerommet til venstre:)
    Da sto de på veggen til høyre, og K6 sto koblet opp på skrått på venstre side i samme rom på Cary rørmonoblokker.
    Det var sikkert 30grader i rommet, dette var nok også med på og lage lyden for fyldig.
    C8 stod på skrå til venstre da han først satte de opp :)
    Morsom lyttesesjon foresten :)
    Tor insisterte på at det skulle være helt mørkt i lytterommet, for å forsterke lyttesansen, burde heller delt ut gratis øl mer hjelp i det he, he .
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Er nok ikke bare å le av dette...

    Hvis kun lyttesansen er aktivert (og synet deaktivert) så kan hjernen ha større konsentrasjon på det du faktisk hører.
    Dette er allment kjent hos bla audiopedagoger og lydteknikere.

    M
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Vet det Sundkoien :)
    Bare så sjelden(aldri)jeg gidder gjøre det selv,klarer rett og slett ikke bli så Audiophile, selv om jeg i andres øyne gjør mye rart ;)
    At Tor stakk hode inn hvert 5min gjorde det enda mer spesielt, som sagt minneverdig lytteseanse ,kommer nok til og ta turen ved en annen anledning også.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.639
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vet det Sundkoien :)
    Bare så sjelden(aldri)jeg gidder gjøre det selv,klarer rett og slett ikke bli så Audiophile, selv om jeg i andres øyne gjør mye rart ;)
    At Tor stakk hode inn hvert 5min gjorde det enda mer spesielt, som sagt minneverdig lytteseanse ,kommer nok til og ta turen ved en annen anledning også.
    Hadde nok heller spurt om en pils je:cool:
    Bedre enn mørkt som i ei buksræv og Tor innom hvert 5 min;)

    gismo
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.085
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Tror dere Response D2 vil kunne spille bra i ei stue på 35 kvm med standard takhøyde rundt 2,4 m? Eller må man opp på gulvstående for å få bra bass?
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Tror dere Response D2 vil kunne spille bra i ei stue på 35 kvm med standard takhøyde rundt 2,4 m? Eller må man opp på gulvstående for å få bra bass?
    hei

    redd d2 kanskje blir litt smått for så stor stue,
    hadde for en stund siden et par super tablette, de nå riktignok med 4,5 tommer mellomtone/bass testet de hos en kamerat med en stue på ca 20kvm de fylte overaskende bra der tross størrelsen ,og spillte faktisk bass også, selv om det var jo ikke i bassen den hadde mest impact,da de naturlig har mye mer å gi i mellomtonen, mye mulig jeg kunne hatt mer Power å rutte med enn den cambridge-en vi testet med da på 2x100 ``watt`` også med tanke på størrelsen av rom,
    har aldri fått hørt verken d1 eller d2 av proac , men har på følelsen av at du må minst opp på d15-d18 eller den nye d20r :) for å få litt spark i mellombassen og nedover :)

    mvh
    ivan
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.085
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Du har sikkert rett, men med erfaringene fra lille Response 1SC's evne til å spille bass, tenkte jeg det kunne gå bra likevel.

    Mvh.
    Ketil
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    skjønner deg der de små proAC-ene overasker bra til størrelsen så lenge de får litt strømreserver ;) moro med så lite som mulig også når det kan låte så flott, siden de d2-ene har 6,5 tommere så er det jo ikke sikkert de sliter med å fylle opp heller :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Du har sikkert rett, men med erfaringene fra lille Response 1SC's evne til å spille bass, tenkte jeg det kunne gå bra likevel.

    Mvh.
    Ketil
    Veldig avhengig av plassering og forsterker, men i utgangspunktet er det i minste laget.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Du har sikkert rett, men med erfaringene fra lille Response 1SC's evne til å spille bass, tenkte jeg det kunne gå bra likevel.

    Mvh.
    Ketil
    Det spørs litt hva slags bass du er ute etter. En jevn, rytmisk bass er ganske grei skuring for disse små 1SC - og sikkert for D2 også. Men skal du ha litt headroom - for å ta høyde for at f.eks. et symfoniorkester drar på for fullt - og det lille ekstra i bassen, kan du fort oppleve at stativhøyttalerne til ProAc blir litt andpustne. Mine D1 henger bra med - alle forhold tatt i betraktning - men de er ikke helt der..... Nydelige å høre på - men noen ganger er det størrelsen det kommer an på.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.085
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Du har sikkert rett, men med erfaringene fra lille Response 1SC's evne til å spille bass, tenkte jeg det kunne gå bra likevel.

    Mvh.
    Ketil
    Veldig avhengig av plassering og forsterker, men i utgangspunktet er det i minste laget.
    Samme Bryston-sett som du. Har en åpen løsning der stue og kjøkken er avdelt med en halvvegg. Totalt ca. 35 kvm, mens selve stuedelen er rundt 20-25. Bak anlegget er det to store vinduer og ei terassedør. Mener å ha lest et sted at store glassflater sluker bass. Jeg er ikke spesielt opptatt av mye bass, men liker heller ikke hvis lyden blir for spinkel og uten kropp. Da opplever jeg fort lyttetretthet.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.085
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Du har sikkert rett, men med erfaringene fra lille Response 1SC's evne til å spille bass, tenkte jeg det kunne gå bra likevel.

    Mvh.
    Ketil
    Det spørs litt hva slags bass du er ute etter. En jevn, rytmisk bass er ganske grei skuring for disse små 1SC - og sikkert for D2 også. Men skal du ha litt headroom - for å ta høyde for at f.eks. et symfoniorkester drar på for fullt - og det lille ekstra i bassen, kan du fort oppleve at stativhøyttalerne til ProAc blir litt andpustne. Mine D1 henger bra med - alle forhold tatt i betraktning - men de er ikke helt der..... Nydelige å høre på - men noen ganger er det størrelsen det kommer an på.
    Hvor stort er stua eller rommet dine D1 spiller i?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Du har sikkert rett, men med erfaringene fra lille Response 1SC's evne til å spille bass, tenkte jeg det kunne gå bra likevel.

    Mvh.
    Ketil
    Det spørs litt hva slags bass du er ute etter. En jevn, rytmisk bass er ganske grei skuring for disse små 1SC - og sikkert for D2 også. Men skal du ha litt headroom - for å ta høyde for at f.eks. et symfoniorkester drar på for fullt - og det lille ekstra i bassen, kan du fort oppleve at stativhøyttalerne til ProAc blir litt andpustne. Mine D1 henger bra med - alle forhold tatt i betraktning - men de er ikke helt der..... Nydelige å høre på - men noen ganger er det størrelsen det kommer an på.
    Hvor stort er stua eller rommet dine D1 spiller i?
    Det er litt over 40 kvm. Et slags allrom, med kjøkken, spisestue og TV-stue. D1 - med støtte av en sub - gjør en utrolig bra jobb på vanlige lyttenivåer - men de blir, som sagt, litt andpustne når jeg skrur opp volumet mot øreproppnivå. Naturlig nok - størrelsen tatt i betraktning. Jeg har hatt mine D1 i litt over 5 år nå - og det er helt uaktuelt å selge dem. 1SC-paret mitt står på arbeidsrommet mitt - og der er det ganske ekstrem nærfeltslytting som gjelder. Under 1m til høyttalerne - så de trenger ikke å jobbe så hardt som D1-paret mitt. Men det spørs hva du er ute etter.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.085
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    ProAc Tablette Aniversary er veldig bra høyttalere, D1 og D2 er også veldig bra....musikk, musikk og musikk :)
    Etter noen måneder hos Tor er D2 ene mine tilbake i ProAc hulen, der blir de stående som den mest velspillene høyttaler jeg har hatt der nede. Av andre høyttalere jeg har prøvd der nede kan jeg nevne Harbeth 30.1, Dynaudio 160, Dynaudio X14, System Audio Pandium 2, Tannoy Autograph, Kef LS50, ProAc D1. Dynaudio X14 og ProAc D1 fungerte også veldig bra, de andre passet ikke rommet/utstyret/smaken min like bra .
    Neste prosjekt blir og få en kvalitets rørforsterker i hus, ProAc + Rør = heaven 8)
    Er det slik Ebony vil se ut i virkeligheten, eller er disse bildene litt lyse, f.eks av blitz? Mener bildene av dine D2. De kom ikke med her, som planlagt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn