ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Har vært borte i en Response 3 hvor svingspolen hadde delvis løsnet fra membranet. Ved litt pådrag så smallt det. Nå kom jeg på at jeg har jo noen Proac stående 😀 Future Two hvor svingspolene på alle 4 bassene har gått. De er litt pinglete de forskjellige Scanspeak elementene som blir brukt. Men det låter fantastisk.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Har også vært borte i et par Respons 3 hvor det skrapet og kom noen "smell". Det viste seg at terminalene var løse. Terminalene fortsetter inn i kassa og rett inn på printkortet til filteret. Proac brukte/bruker noen stoppskiver med tagger. Ikke mer kontaktflate enn det må være. Er terminalene løse så er mutteren inne i kassa løs og det kan bli vakkel. Man ser hvordan det er gjort på bildet ovenfor.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Ok, så da er det beste å skru ut element og sjekke terminaler først, hvordan sjekker jeg om svingspolene på elementet er defekt?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.771
    Antall liker
    5.424
    Sted
    Holmestrand
    Ok, så da er det beste å skru ut element og sjekke terminaler først, hvordan sjekker jeg om svingspolene på elementet er defekt?
    Du kan Ohme over tilkoblingsterminalene, dvs sjekke motstand i svingspolen.
    Et 4Ω element vil typisk måle 2-3Ω
    Et 8Ω element vil typisk måle 5-7Ω
    Er spolen ordentlig brent så er det gjerne 0 Ω

    På bass og mellomtone så kan du dytte forsiktig på elementet.
    Er det ødelagt så subber det gjerne i magnetgapet, og det kjenner du fort.
     
    Sist redigert:

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Du kan Ohme over tilkoblingsterminalene, dvs sjekke motstand i svingspolen.
    Et 4Ω element vil typisk måle 2-3Ω
    Et 8Ω element vil typisk måle 5-7Ω
    Er spolen ordentlig brent så er det gjerne 0 Ω

    På bass og mellomtone så kan du dytte forsiktig på elementet.
    Er det ødelagt så subber det gjerne i magnetgapet, og det kjenner du fort.
    Ok, takk for info og utfyllende hjelp. Skal prøve meg frem litt, mener jeg har et målemeter liggende. Hva gjør jeg om jeg finner defekt, bytte element? Og produseres tilsvarende i dag?
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Da så det sånn ut, kablene er loddet fast går ut i fra at jeg må løsne disse for å få et resultat? Det er ingen skrapelyder i noen element ved dytting på de
     

    Vedlegg

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Da så det sånn ut, kablene er loddet fast går ut i fra at jeg må løsne disse for å få et resultat? Det er ingen skrapelyder i noen element ved dytting på de
    Som en liten oppdatering av problemet så oppdaget jeg at ene skoen til høyttaler kabelen (til diskant, biwire) datt av når jeg skulle koble til (disse har jeg en gang i tiden montert selv, tydeligvis ikke bra nok, store kraftige og tunge kabler så regner med tyngdekraften har spilt sin rolle i tillegg her), fikk dette i orden og greide ikke å fremprovosere noen som helst ulyd uansett hvor mye jeg dro på og hva som ble spilt.. Så da antar jeg at alt er ok (bank i bordet). I mellomtiden fikk jeg sjekket tilgjengeligheten på elementer og ProAc har godt lager tom Respons 3.8, betryggende om noe skulle skje. Koster ca +/- 5000,- pr driver.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Som en liten oppdatering av problemet så oppdaget jeg at ene skoen til høyttaler kabelen (til diskant, biwire) datt av når jeg skulle koble til (disse har jeg en gang i tiden montert selv, tydeligvis ikke bra nok, store kraftige og tunge kabler så regner med tyngdekraften har spilt sin rolle i tillegg her), fikk dette i orden og greide ikke å fremprovosere noen som helst ulyd uansett hvor mye jeg dro på og hva som ble spilt.. Så da antar jeg at alt er ok (bank i bordet). I mellomtiden fikk jeg sjekket tilgjengeligheten på elementer og ProAc har godt lager tom Respons 3.8, betryggende om noe skulle skje. Koster ca +/- 5000,- pr driver.
    Ledninger bør loddes (med sølvtinn) til elementene.

    M
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn