Privatisering av offentlig eie?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Endel sosialiststater innførte jo matkupong-regimer. hvor staten administrerte dine dagligvareinnkjøp via kuponger du fikk utdelt. Utrolig flott, da trenger du ikke engang tenke på hva du skal spise selv, politikerne ordner opp. Det var sikkert mange færre som spiste usunt.
    Vel - i motsetning til endel av verdens liberale regimer så fikk de iallefall mat. I dag har vi sult - også i USA. Markedsmekanismen glemmer de som ikke har penger. Og det er ikke selvforskyldt, det gjelder store deler av verden.

K

knutinh

Gjest
    Endel sosialiststater innførte jo matkupong-regimer. hvor staten administrerte dine dagligvareinnkjøp via kuponger du fikk utdelt. Utrolig flott, da trenger du ikke engang tenke på hva du skal spise selv, politikerne ordner opp. Det var sikkert mange færre som spiste usunt.
    Jeg betviler ikke at tiden etter andre verdenskrig krevde helt spesielle tiltak for å overleve økonomisk.

Min erfaring fra Cuba er dog at systemet du skisserer ikke fungerer optimalt for noen stater som helst.

-k

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Jeg tror kanskje du er noe tendensiøs her.

Jeg har jobbet som jordbærplukker og problemet er heller at norsk skoleungdom nekter å utføre jobben - nærmest uansett lønn.

Bildet du tegner av polske arbeidere ligner skummelt på bildet Anders Langes apartheid-støttede parti framførte av andre folkeslag på sin storhetstid.

knut
    Men det er helt sant, jeg møtte to polske jordbærplukkere her om dagen på vei til et meget bra fiskevann hvor jeg har kjøpt fiskekort fordi det er satt ut masse fisk. De 2 polakkene hadde 5 stenger hver, og så ut som om de hadde planer om å fiske opp all fisken, fiskekort hadde de neppe heller.

Jeg tror heller problemet er at det er såpass mye penger for polakkene, at de plukker mye fortere, flere timer hver dag, at ingen nordmann gidder å matche det.

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Noe av problemet med kapitalist stater er at de blir mer ustabile desto mindre regulering det er. Det skaper fattigdom. Se bare på ubalansen i boligmarkedet nå. I en rikere tid, er det værre for unge idag og komme inn på markedet. Det er ubalanse skapt av manglende reguleringer, for det ligger i den frie kapitalismens natur å være ustabil, tanken om at markedet skaper rett pris, fungerer bare i teorien fordi den forutsetter at markedet består av rasjonelle aktører, noe det aldri gjør, derfor trengs reguleringer for at det frie marked skal fungere.

K

knutinh

Gjest
    Men det er helt sant, jeg møtte to polske jordbærplukkere her om dagen på vei til et meget bra fiskevann hvor jeg har kjøpt fiskekort fordi det er satt ut masse fisk. De 2 polakkene hadde 5 stenger hver, og så ut som om de hadde planer om å fiske opp all fisken, fiskekort hadde de neppe heller.
    Hva vet du om de hadde fiskekort? Hvis du møter en neger på gata, regner du med at han er ute etter å slå deg ned og ta pengeboka?
    Jeg tror heller problemet er at det er såpass mye penger for polakkene, at de plukker mye fortere, flere timer hver dag, at ingen nordmann gidder å matche det.
    Selvsagt. Vi er for godt vant. Men polakkene får sjansen til å komme git og tjene gode penger som de kan putte inn i eget samfunn, starte bedrifter, generere vekst. Betydelig bedre enn å gi u-hjelp. Og vi får billig jordbær. Og norsk ungdom får mer interessant jobb om sommeren. Bare du klager...

-k

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Noe av problemet med kapitalist stater er at de blir mer ustabile desto mindre regulering det er. Det skaper fattigdom. Se bare på ubalansen i boligmarkedet nå. I en rikere tid, er det værre for unge idag og komme inn på markedet. Det er ubalanse skapt av manglende reguleringer, for det ligger i den frie kapitalismens natur å være ustabil, tanken om at markedet skaper rett pris, fungerer bare i teorien fordi den forutsetter at markedet består av rasjonelle aktører, noe det aldri gjør, derfor trengs reguleringer for at det frie marked  skal fungere.
    Boligmarked har vi diskutert før. Jeg skal invitere deg med til Cuba en gang og vise deg hvordan planøkonomien fungerer =)

Det frie marked trenger helt klart regulering, men jeg synes det er på helt andre fronter enn pris. Prisregulering hindrer markedet i å fungere som det skal. Det er helt naturlig at boliger i Oslo skal koste skjorta nå. Det vil stimulere til kraftig utbyggingsvekst, og følgende stabilisering eller prisfall. Kraftig regulering av pris eller arealbruk vil hindre dette.

Vi som er nyetablert får leie (som resten av verden gjør), bo trangt eller usentralt. Eller jobbe mer. Så enkelt er det. Det er ikke statens jobb å sørge for at alle eier egen bolig. Jeg har leid i mange år uten å føle meg som en taper for det...

-k

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Hva vet du om de hadde fiskekort? Hvis du møter en neger på gata, regner du med at han er ute etter å slå deg ned og ta pengeboka?
    Selvsagt. Vi er for godt vant. Men polakkene får sjansen til å komme git og tjene gode penger som de kan putte inn i eget samfunn, starte bedrifter, generere vekst. Betydelig bedre enn å gi u-hjelp. Og vi får billig jordbær. Og norsk ungdom får mer interessant jobb om sommeren. Bare du klager...

-k
    Det med fiskekort ? Intuisjon , men egentlig gir jeg blaffen i det, de får fiske det de vil, de spiser jo mort, så det er ikke noe stort problem. Polakkene er smarte de, de gjør bare det vi ville gjort, så jeg ser ikke noe problem med det de gjør, men jeg syns det burde vært bedre kontroll med lønnsforhold og lignende, bare se i byggebransjen. Det bør ikke være slik at polakker med slavelønn utkonkurrerer norske arbeidstakere.

Vedlegg

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Boligmarked har vi diskutert før. Jeg skal invitere deg med til Cuba en gang og vise deg hvordan planøkonomien fungerer =)

Det frie marked trenger helt klart regulering, men jeg synes det er på helt andre fronter enn pris. Prisregulering hindrer markedet i å fungere som det skal. Det er helt naturlig at boliger i Oslo skal koste skjorta nå. Det vil stimulere til kraftig utbyggingsvekst, og følgende stabilisering eller prisfall. Kraftig regulering av pris eller arealbruk vil hindre dette.

Vi som er nyetablert får leie (som resten av verden gjør), bo trangt eller usentralt. Eller jobbe mer. Så enkelt er det. Det er ikke statens jobb å sørge for at alle eier egen bolig. Jeg har leid i mange år uten å føle meg som en taper for det...

-k
    Noe av grunnen til ustabiliteten i boligmarkedet skyldes at boligpriser ikke vektes inn i styringen av den norske renta, men at leieprisene istedet tas inn (de synker jo når boligpriser stiger), derfor er det ikke rart at det blir ustabilt. Det frie markedet hadde vært bedre hvis det var mer regulering, for da ville det bli mindre ustabilitet på grunn av markedet sin dominanse av urasjonelle aktører som aldri er istand til å skape en riktig pris på noenting. Det eneste vi vet i et fritt marked er at prisen er feil.

K

knutinh

Gjest
    Det med fiskekort ? Intuisjon , men egentlig gir jeg blaffen i det, de får fiske det de vil, de spiser jo mort, så det er ikke noe stort problem. Polakkene er smarte de, de gjør bare det vi ville gjort, så jeg ser ikke noe problem med det de gjør, men jeg syns  det burde vært bedre kontroll med lønnsforhold og lignende, bare se i byggebransjen. Det bør ikke være slik at polakker med slavelønn utkonkurrerer norske arbeidstakere.
    Hvor mange arbeidsledige snekkere kjenner du nå om dagen? =)

-k

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.214
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange arbeidsledige snekkere kjenner du nå om dagen? =)

-k

Det er derfor det veldig mange polske sveisere her nå. Det er ikke ledige nordmenn.

K

knutinh

Gjest
    Noe av grunnen til ustabiliteten i boligmarkedet skyldes at boligpriser ikke vektes inn i styringen av den norske renta, men at leieprisene istedet tas inn (de synker jo når boligpriser stiger), derfor er det ikke rart at det blir ustabilt. Det frie markedet hadde vært bedre hvis det var mer regulering, for da ville det bli mindre ustabilitet på grunn av markedet sin dominanse av urasjonelle aktører som aldri er istand til å skape en riktig pris på noenting. Det eneste vi vet i et fritt marked er at prisen er feil.

Sammenlignet med mange andre markeder vil jeg si at dette er ganske stabilt...

-k

A

Affa

Gjest

-k
    Del dette på lønnsveksten og kurven blir betydelig flatere. i 97 tjenete en adjunkt 220kkr i dag tjenes tilsv 310kkr

N

nb

Gjest
    Samt at den grafen bør korrigeres for den betydelige standardhevningen på boliger i Norge. Ta en tur til et byggsenter, en baderomssjappe eller en kjøkkenbutikk nær deg om du tviler.

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Og hvorfor skal samfunnet "styre" hva en bolig blir omsatt for? Hvis mange vil bo i oslo så må vi ha et system som gjør at noen får og noen ikke får. Eller slik at folk er villig til å bo trangere eller dårligere.

Penger er kanskje urettferdig, men det er nå en gang sånn vi synliggjør nytteverdien i samfunnet. At sykepleiere og lagerarbeidere har råd til å kjøpe egen leilighet i sentrum av hovedstaden er ganske spesielt i internajonal målestokk og tyder på at vi har ganske stor grad av "likhet". Men ikke nok for enkelte...

Den grunneleggende uenigheten mellom meg og lionstar er at jeg mener hus får koste det hus koster, og så får vi som kjøpere velge bosted ut fra det. Du mener tydeligvis at "nok er nok" og "bosted burde ikke koste mer enn 2.5x industriarbeiderlønnen uansett". For meg er en slik tanke helt fremmed.

-k

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0

-k
    Nå snakket jeg generelt om alle markeder. Boligmarkeder har mye større treghet, men det betyr ikke at de er mer rasjonelle, bare at de går i mer langsomme bølger. Se på obos figuren din, setter du et merke mellom 85 og 4000,  og 97 og 10000 tusen, og drar opp dette med en linjal, får du hvordan det burde ha vært, også fremover, men det blir veldig unøyaktig fordi inflasjon ikke er tatt med, derimot var forholdet mellom leieinntekter og pris riktig i 85 og 97, derfor får du en ganske fin linje ut ifra det.

Per idag så er ikke problemet med polakker i byggebransjen så stort, men jeg forventer trøbbel når byggebransjen går vanskeligere tider i møte.

Vedlegg

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Samt at den grafen bør korrigeres for den betydelige standardhevningen på boliger i Norge. Ta en tur til et byggsenter, en baderomssjappe eller en kjøkkenbutikk nær deg om du tviler.
    Det betyr ingenting for prisutviklingen, det som betyr noe er hva en bank vil låne deg som boligkjøper

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Det betyr ingenting  for prisutviklingen, det som betyr noe er hva en bank vil låne deg som boligkjøper
    Greit nok for den som skal kjøpe noe, men for å se på hvor mye godet "50 kvadrat sentralt i Oslo" har steget i pris må man også se på hva dette godet inneholder i dag kontra 1992 eller hva man nå sammenligner med.

Vedlegg

A

Affa

Gjest
    På 60 tallet var det umulig for vanlige arbeidere og få leilighet i Oslo sentrum. Hvis de fikk var det i en nedslitt Leiegård. I dag bor tilsvarende folk i topp oppussede 120m2 sentrums leiligheter de eier. De drar på ferie til syden 2 ganger i året og kjører Audi.

At ikke 27 år gamle psykologistudiner med 143 betalingsanmerkninger og Klamydia ikke har råd til egen 60m2 pulehule på Løkka er meg fullstendig likegyldig.

Vedlegg

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Greit nok for den som skal kjøpe noe, men for å se på hvor mye godet "50 kvadrat sentralt i Oslo" har steget i pris må man også se på hva dette godet inneholder i dag kontra 1992 eller hva man nå sammenligner med.
    Litt billig parkett, billig kjøkken, lister som ikke er rette, litt ny maling skaper bare en nivå forskjell i pris i forhold til boliger som ikke har det. Prisutviklingen bestemmes av bankene sin utlånsiver. Det ville ikke vært noe mindre prisutvikling om folk ikke pusset opp, men en stygg leilighet ville nok være dyrere enn idag.

K

knutinh

Gjest
    Nå snakket jeg generelt om alle markeder. Boligmarkeder har mye større treghet, men det betyr ikke at de er mer rasjonelle, bare at de går i mer langsomme bølger. Se på obos figuren din, setter du et merke mellom 85 og 4000,  og 97 og 10000 tusen, og drar opp dette med en linjal, får du hvordan det burde ha vært, også fremover, men det blir veldig unøyaktig fordi inflasjon ikke er tatt med, derimot var forholdet mellom leieinntekter og pris riktig i 85 og 97, derfor får du en ganske fin linje ut ifra det.
    Hvorfor vil du ha rasjonelle priser?

Du har påpekt at frie markeder svinger, men ikke hvorfor eller hvordan du vil endre det. Skal vi gå tilbake til husbanken og statlig utdeling av bolig etter behov?

Nyetablerte par greier å kjøpe seg fin leilighet på grunerløkka i dag. For single nyetablerte er det trangt hvis man ikke sitter i en god jobb, men hva så? Det er da ingen folkerett å sose seg gjennom yrkesskolen (eller drikke seg gjennom Blindern) og så skulle ha 50 kvm sentralt i oslo? Farfaren min rodde på jobb...

Markedet presenterer sin egen rasjonalitet. Kommunen krever at nybygg skal ha en viss andel små og store leiligheter, mens markedet ønsker seg mange små hybler. Fordi markedet ikke får lov å tilfredsstille markedet blir hybler unødvendig dyre.

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Hvordan foreslår du så at norge skal kvitte seg med alle eiendelene? Gi dem bort til førstemann som spør, donere litt til alle verdens innbyggere?
    Skjønner ikke hva du mener, man selger seg selvsagt ut. Hvis man privatiserer statlige selskaper og avvikler statlige monopoler og offentlig forretnings- og industridrift, så er det gjort. Det er ikke noe problem å avvikle statlig drift av naturressurser, ei heller å avvikle monopoler. Dernest kan man redusere skattenivået og offentlige utgifter i form av forvaltning og drive denne prosessen til man har en stat som driver med deg jeg mener en stat bør drive med; lovgivning, til en viss grad regulering (feks motarbeding av monopoler, selv om regulering selvsagt i stor grad faller inn under lovgivning) samt opprettholdelse (dog heller ikke her nødvendigvis drift) av grunnleggende samfunnsinstitusjoner som rettsvesen, skole og helsevesen.

Dette er noe som gjøres i mange land mens vi sitter her og skriver.

Hvordan er det mulig å overholde "All den tid man har nasjonalstater vil og må disse som lovgivere ha som premiss å ivareta egne interesser" og samtidig gi en gavepakke til alle konkurenter som er plassert i resten av verden?
    Hvilken gavepakke? Avkastningen? Så lenge vi er produktive og har god verdimobilitet, så er avkastningen underordnet. Arbeidsplassene, infrastrukturen, de fleste godene havner her, uavhengig av om det er Statoil eller Shell som driver et utvinningsanlegget. Når Google nå etablerer seg i Trondheim, så er det en kjempemulighet for det lokale teknologimiljøet, at aksjeeierne sitter i USA er av mindre betydning. Det er investering og infrastruktur som skaper reelle verdier, hvis Norge kan generere avkastning så gir det oss automatisk konkurransekraft, uavhengig av hvor denne avkastningen havner.

Jeg aner ikke hvem som er aksjonærer i min bedrift, og det driter jeg i, det som teller for meg er at bedriften går godt og genererer verdier. Slik er det vel for deg også?

1. Vel - i motsetning til endel av verdens liberale regimer så fikk de iallefall mat.
    2. Markedsmekanismen glemmer de som ikke har penger. Og det er ikke selvforskyldt, det gjelder store deler av verden.
    1.a) Det finnes knapt en liberal regjering i hele verden, har heller aldri gjort det. Liberalere og libertarianere har alltid vært i opposisjon og mindretall. Det nærmeste man kommer er trolig Nederland, men det er primært sosial liberalisme.
    b) "Liberalt regime" er selvmotsigende, et regime er pr. definisjon ikke liberalt.

2. Jo det er i stor grad selvforskyldt. De landene som i dag er fattige har vært preget av sekterisk vold, maktkamp, religiøs fanatisme og barbari så lenge man kan huske. De kriger, herjer og slåss, tilber solguder og templer og går berserk i bling-bling-butikken med en gang de får kloa i noen småpenger. Samfunn tuftet på irrasjonell gudedyrkelse, stammekrig, voldtekter, AK47 og falske Rolex-klokker har ingen forutsetning for å komme seg opp av myra. Og selv om andre betaler for infrastruktur og forvaltningssystemer så velger man bare inn tullinger som Hamas eller en rabiat ex-general og helvete er løs på nytt. En grunnleggende forutsetning for berikelse er at man skaper noe og ikke sprenger og brenner alt man ser. Ansvaret ligger hos Taylor, Amin, Arafat, Castro og andre korrupte tullinger, ansvaret for å rette det opp hos deres etterfølgere.

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Hvorfor vil du ha rasjonelle priser?

Du har påpekt at frie markeder svinger, men ikke hvorfor eller hvordan du vil endre det. Skal vi gå tilbake til husbanken og statlig utdeling av bolig etter behov?

Nyetablerte par greier å kjøpe seg fin leilighet på grunerløkka i dag. For single nyetablerte er det trangt hvis man ikke sitter i en god jobb, men hva så? Det er da ingen folkerett å sose seg gjennom yrkesskolen (eller drikke seg gjennom Blindern) og så skulle ha 50 kvm sentralt i oslo? Farfaren min rodde på jobb...

Markedet presenterer sin egen rasjonalitet. Kommunen krever at nybygg skal ha en viss andel små og store leiligheter, mens markedet ønsker seg mange små hybler. Fordi markedet ikke får lov å tilfredsstille markedet blir hybler unødvendig dyre.

-k
    Det jeg mener er at bedre reguleringer  ville gjøre markedet mer stabilt, mindre opp og mindre ned. Urettferdigheten går på at en generasjon kan vokse opp i bunnen av en stigende bølgedal, mens en annen kan vokse opp på toppen av en synkende bølgedal. Det ville jevne seg mer ut, hvis det ble bedre reguleringer. Idag tror jeg vi har en situasjon der det skapes endel gjeldsofre på sikt.

K

knutinh

Gjest
    Ivar, jeg skiller mellom ressurser som er i offentlig eie og bedrifter.

Telenor er en bedrift som alle andre og gitt dagens forutsetninger er det helt rasjonelt å prøve å maksimalisere eierne (uansett hvem disse er) sin fortjeneste på investeringen. Hvis forholdet mellom tjenester og pris blir for dårlig vil kundene finne en ny leverandør. Det er teorien, og ofte også praksis tror jeg.

I enkelte markeder er dette vanskelig å få til, f.eks kraftmarkedet, hvor grunninvesteringene er så enorme at det ikke er mulig å ha flere konkurerende sett med infrastruktur.

Jeg er uenig av utflaggingen av monopolet Televerket til monopolet Telenor. Både fordi jeg mener at det er uhyre vanskelig å fastsette verdien av kobbernettet, og fordi vi erstattet et onde med et annet. Det fornuftige hadde vært en statlig eier av kobbernett som kjøpte vedlikehold av private aktører og leide ut tjenester til selvkost til de som ønsket det. Telenor burde ha overtatt absolutt alt utenom infrastrukturen og konkurert på lik linje med andre om å selge og fakturere tjenester over statlig kobber.

Det vi diskuterer nå (trodde jeg) var norsk natur og naturressurser. Jeg tolket deg tidligere som at du mente at rettighetene til oljeutvinning burde "gis bort". Jeg tolker deg nå som at du mener at disse skal selges fra staten til høystbydende - presumptivt markedspris. Staten sitter dermed med noe som kan uttrykkes ved forventet akkumulert verdi av ressursen, og du mener at denne skal deles tilbake til befolkningen i form av reduserte avgifter etc over tid. Altså egentlig det samme som å pløye oljefondet inn i økonomien (over noe tid for å unngå overoppheting).

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Hmmm, Løkken, så korrupsjonen tilhører venstresiden. Jeg trodde det var mafiaen som var kjent for korrupsjon (det er der begrepet kommer fra), og mafiaen trives jo best i liberale stater. Vi fant f.eks ikke mafia i det gamle sovjet, men nå er den jo på plass, grunnet liberalisering...
    Vi har liberale regimer i verden, med USA i spissen. Mulig du ikke liker det, men det er slik begrepet vanligvis brukes. Mange u-land er presset i liberal retning til skade for egne innbyggere. Det er viktig å ha felles begrepsmessig forståelse i en slik diskusjon.

A

Affa

Gjest
    Løkken:Falske Rolexer straffes heldigvis med enorme bøter nå. Endelig kommer min deilige Submariner til sin rett igjen.

A

Affa

Gjest
    Hmmm, Løkken, så korrupsjonen tilhører venstresiden. Jeg trodde det var mafiaen som var kjent for korrupsjon (det er der begrepet kommer fra), og mafiaen trives jo best i liberale stater. Vi fant f.eks ikke mafia i det gamle sovjet, men nå er den jo på plass, grunnet liberalisering...
    Vi har liberale regimer i verden, med USA i spissen. Mulig du ikke liker det, men det er slik begrepet vanligvis brukes. Mange u-land er presset i liberal retning til skade for egne innbyggere. Det er viktig å ha felles begrepsmessig forståelse i en slik diskusjon.
    Ikke mafia i sovjet?? Les litt om stalin du.

K

knutinh

Gjest
    En annen feilaktig overbevisning er at Bush eller Carl I er så fryktelig liberale. Bush subsidierer/beskytter stålindustrien og bensinprisene for å tilfredsstille velgerne samtidig som han vil at alle andre land skal stille sine markeder åpne for USAs varer. Han er ikke for individets rett til å velge å få barn, å få vite hvordan man får/ikke får barn (!), spesielt liberal på religion etc.

Carl I kan ha startet som liberalist, men har siden 90-tallet har partiet krysset flere og flere gamle sosial-demokratiske barrierer. For meg fremstår partiet som et rent populist-parti for alle gode ting (mer helsevesen, mindre skatt, mer forsvar, bedre veier, mer til sjøfolk - alt finansiert ved å kvitte oss med alle fremmedkulturelle og fjerne *kremt* offentlig sløsing med skattepenger) uten noen egentlig -isme enn fremmedfrykt.

I norge har vi faktisk et parti som fremstår som ekte liberalister uten at de har noen spesiell støtte eller oppmerksomhet.

mvh
    Knut

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.432
    Det vi diskuterer nå (trodde jeg) var norsk natur og naturressurser.
    Norsk natur og naturressurser skal tilhøre den norske stat, altså det norske folk. Noe annet er galskap.

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Løkken:Falske Rolexer straffes heldigvis med enorme bøter nå. Endelig kommer min deilige Submariner til sin rett igjen.
    Det må være en fustrerende å gå rundt med dyre klokker når folk flest ikke ser forskjellen på en ekte og en replica, og det florerer av sistnevnte. I gamle dager var det ikke noe snakk om at en rolex var falsk.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Det vi diskuterer nå (trodde jeg) var norsk natur og naturressurser. Jeg tolket deg tidligere som at du mente at rettighetene til oljeutvinning burde "gis bort". Jeg tolker deg nå som at du mener at disse skal selges fra staten til høystbydende - presumptivt markedspris.
    Jeg mener hvem som helst kunne drevet oljevirksomhet og eid produksjonsmidlene, det hadde i praksis ikke betydd mye for oss da investeringene, infrastrukturen og verdigenereringen uansett eier hadde havnet på norsk sokkel. Jeg ser ingen grunn til at staten hadde trengt å blande seg opp i det i det hele tatt, forutenom ved å besørge en lovgivning som sikrer hensiktsmessige produksjonsmetoder (i motsetning til feks Nigeria). Staten legger premisser gjennom lovverket, resten kunne gått av seg selv, som i andre bransjer. Tømmer er en naturressurs, hvilken som helst entreprenør kan bygge hus.

Vi har liberale regimer i verden, med USA i spissen.
    USA? I den amerikanske politiske diskurs er liberal et skjellsord, libertarianerne (Nader eller hva han het) har et sted omkring 1% oppslutning. Påstå ovenfor en amerikaner at Bush er liberal og han vil le seg skakk.

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Hva gjør egentlig Norge i Nigeria? Er vi på plyndringstokt?

K

knutinh

Gjest
    Jeg mener hvem som helst kunne drevet oljevirksomhet og eid produksjonsmidlene, det hadde i praksis ikke betydd mye for oss da investeringene, infrastrukturen og verdigenereringen uansett eier hadde havnet på norsk sokkel.
    Der er jeg helt uenig. Hvis Atmel eller Nordic VLSI eller Google plasserer en utviklingsavdeling i Trondheim så fører det til en rekke arbeidsplasser som alel betaler skatt i Norge, og moderat belastning på infrastruktur. Derfor er det fornuftig at samfunnet beskatter både arbeidere og bedriften moderat for ikke å prise seg ut.

En oljeplatform i Nordsjøen kan like gjerne driftes fra England som Norge. Hvis den driftes fra England er verdigenerering i Norge = 0. Den eneste måten å tjene penger på disse endelige naturressursene er da ved skatter eller avgifter. Hva er motivasjonen for meg som Nordmann i å gi fra meg ressurser som "tilfeldigvis" havner innenfor grensene jeg er født inn i?

Det jeg argumenterer for er at Norge kan kreve inn en nesten vilkårlig stor avgift på oljeutvinning. Hvis vi er for grådige finner vi ingen til å gjøre det, men det er ikke noe poeng å selge seg like billig som Nigeria siden vi kan by på trygghet for investeringen. Jeg argumenterer ikke for at staten må eie og drive selve utvinningen.

USA? I den amerikanske politiske diskurs er liberal et skjellsord, libertarianerne (Nader eller hva han het) har et sted omkring 1% oppslutning. Påstå ovenfor en amerikaner at Bush er liberal og han vil le seg skakk.
    Bra vi er enige om noe da =)

-k

A

Affa

Gjest
    Det må være en fustrerende å gå rundt med dyre klokker når folk flest ikke ser forskjellen på en ekte og en replica, og det florerer av sistnevnte. I gamle dager var det ikke noe snakk om at en rolex var falsk.
    Litt dumt at idioter i singlet kan ha en tilsynelatende lik klokke, men jeg kjenner ikke slike mennesker. En ur-kyndig ser dessuten hva som er ekte med et halvt øye. Urverk er ikke status i Norge, så vi ur-gale er vant til at ingen legger merke til oss. Det er bare deilig. Submariner er et deilig ur. Solid, driftsikkert og nøyaktig. Et skikkelig treskeverk av et automatverk, men det går i det uendelige. Min går med +1.5s i døgnet. 42-44 timer gangreserve og datoskifte nøyaktig 0000.

Rolex er uret for de fantasiløse, men samtidig et obligatorisk ur for en som liker klokker. Omega Seamaster Automatic gir på mange måter mer for pengene, men den er klumpete og klumsete i forhold. Jeg venter en Panerai Luminor Marina nå, men det er ventetid hos fabrikken......... Jeg gleder meg som et barn!

K

kbwh

Gjest
    Det trenger ikke nødvendigvis være en Rolex. På mitt håndledd gjør en rektangulær Oris automatic med pekedato tjeneste på ellevte året.

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Litt dumt at idioter i singlet kan ha en tilsynelatende lik klokke, men jeg kjenner ikke slike mennesker. En ur-kyndig ser dessuten hva som er ekte med et halvt øye. Urverk er ikke status i Norge, så vi ur-gale er vant til at ingen legger merke til oss. Det er bare deilig. Submariner er et deilig ur. Solid, driftsikkert og nøyaktig. Et skikkelig treskeverk av et automatverk, men det går i det uendelige. Min går med +1.5s i døgnet. 42-44 timer gangreserve og datoskifte nøyaktig 0000.

Rolex er uret for de fantasiløse, men samtidig et obligatorisk ur for en som liker klokker. Omega Seamaster Automatic gir på mange måter mer for pengene, men den er klumpete og klumsete i forhold. Jeg venter en Panerai Luminor Marina nå, men det er ventetid hos fabrikken......... Jeg gleder meg som et barn!
    Jeg lurer på hva ur-gale tenker om mennesker som går med digitale ur, slik som casio og lignende, og bytter annenhvert år, eller hver gang batteriet er tomt eller reima ryker. Står de over eller under de som går med replica klokker i rang?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn