Hvordan foreslår du så at norge skal kvitte seg med alle eiendelene? Gi dem bort til førstemann som spør, donere litt til alle verdens innbyggere?
Skjønner ikke hva du mener, man selger seg selvsagt ut. Hvis man privatiserer statlige selskaper og avvikler statlige monopoler og offentlig forretnings- og industridrift, så er det gjort. Det er ikke noe problem å avvikle statlig drift av naturressurser, ei heller å avvikle monopoler. Dernest kan man redusere skattenivået og offentlige utgifter i form av forvaltning og drive denne prosessen til man har en stat som driver med deg jeg mener en stat bør drive med; lovgivning, til en viss grad regulering (feks motarbeding av monopoler, selv om regulering selvsagt i stor grad faller inn under lovgivning) samt opprettholdelse (dog heller ikke her nødvendigvis drift) av grunnleggende samfunnsinstitusjoner som rettsvesen, skole og helsevesen.
Dette er noe som gjøres i mange land mens vi sitter her og skriver.
Hvordan er det mulig å overholde "All den tid man har nasjonalstater vil og må disse som lovgivere ha som premiss å ivareta egne interesser" og samtidig gi en gavepakke til alle konkurenter som er plassert i resten av verden?
Hvilken gavepakke? Avkastningen? Så lenge vi er produktive og har god verdimobilitet, så er avkastningen underordnet. Arbeidsplassene, infrastrukturen, de fleste godene havner her, uavhengig av om det er Statoil eller Shell som driver et utvinningsanlegget. Når Google nå etablerer seg i Trondheim, så er det en kjempemulighet for det lokale teknologimiljøet, at aksjeeierne sitter i USA er av mindre betydning. Det er investering og infrastruktur som skaper reelle verdier, hvis Norge kan
generere avkastning så gir det oss automatisk konkurransekraft, uavhengig av hvor denne avkastningen havner.
Jeg aner ikke hvem som er aksjonærer i min bedrift, og det driter jeg i, det som teller for meg er at bedriften går godt og genererer verdier. Slik er det vel for deg også?
1. Vel - i motsetning til endel av verdens liberale regimer så fikk de iallefall mat.
2. Markedsmekanismen glemmer de som ikke har penger. Og det er ikke selvforskyldt, det gjelder store deler av verden.
1.a) Det finnes knapt en liberal regjering i hele verden, har heller aldri gjort det. Liberalere og libertarianere har alltid vært i opposisjon og mindretall. Det nærmeste man kommer er trolig Nederland, men det er primært sosial liberalisme.
b) "Liberalt regime" er selvmotsigende, et regime er pr. definisjon ikke liberalt.
2. Jo det er i stor grad selvforskyldt. De landene som i dag er fattige har vært preget av sekterisk vold, maktkamp, religiøs fanatisme og barbari så lenge man kan huske. De kriger, herjer og slåss, tilber solguder og templer og går berserk i bling-bling-butikken med en gang de får kloa i noen småpenger. Samfunn tuftet på irrasjonell gudedyrkelse, stammekrig, voldtekter, AK47 og falske Rolex-klokker har ingen forutsetning for å komme seg opp av myra. Og selv om andre betaler for infrastruktur og forvaltningssystemer så velger man bare inn tullinger som Hamas eller en rabiat ex-general og helvete er løs på nytt. En grunnleggende forutsetning for berikelse er at man skaper noe og ikke sprenger og brenner alt man ser. Ansvaret ligger hos Taylor, Amin, Arafat, Castro og andre korrupte tullinger, ansvaret for å rette det opp hos deres etterfølgere.