Privatisering av offentlig eie?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    1. Derfor er det fornuftig at samfunnet beskatter både arbeidere og bedriften moderat for ikke å prise seg ut.

2. Det jeg argumenterer for er at Norge kan kreve inn en nesten vilkårlig stor avgift på oljeutvinning.

3. Bra vi er enige om noe da =)
    1. Staten må ha penger til å gjøre de grunnleggende oppgaver innenfor lovgivning og infrastruktur som den skal forvalte. Derfor trengs en viss skattelegging. Jeg er (selvsagt) for flat skatt fra første krone. Utrolig mye mindre byråkrati og de fleste "vanlige folk" hadde sluppet med mindre (gitt uendrede skatteinntekter for staten) enn de betaler i dag. Jeg ser liten grunn til forskjellsbehandling i så måte.

2. Hva er vitsen? Det eneste man oppnår er at staten vokser. Jeg ser overhodet ingen grunn til at staten trenger å melke penger og ekspandere, den burde holdt seg til sine grunnleggende oppgaver og tatt inn akkurat nok til å ha null vekst. Da hadde engelske oljeanlegg flyttet hit.

3. Bush er neokonservativ, de [neokonservative] er kapitalister, men har ellers fint lite med liberalisme eller libertarianisme å gjøre. Dog, neokonservative er laaaaangt å foretrekke foran sosialister og sosialdemokrater. Europeiske høyrepartier en slags blandingsrase, ofte med konservative verdisyn, men også ofte motstandere av overformynderi og sosiale reguleringer.

Affa er sikkert med i NURK. Så lenge klokka viser tiden riktig er jeg fornøyd. Jeg har generelt aldri hatt noe forhold til luksus. Det er ytelse som er tøft. Jeg tar gjerne en Ferrari eller en Halcro, men dyre klokker, sko, konjakker og trøfler fenger omtrent like lite som VG-lista.

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    2. Hva er vitsen? Det eneste man oppnår er at staten vokser. Jeg ser overhodet ingen grunn til at staten trenger å melke penger og ekspandere, den burde holdt seg til sine grunnleggende oppgaver og tatt inn akkurat nok til å ha null vekst. Da hadde engelske oljeanlegg flyttet hit.
    Så hvis du har valget mellom at den norske stat vokser eller at et engelsk firma uten en eneste norsk ansatt, uten å betale en norsk skattekrone, uten noen som helst annen forbindelse med norge enn at de tilfeldigvis pumper opp olje i nordsjøen, så velger du firmaet? Det kaller jeg prinsippfast...

Du må da se at oljeleting i prinsippet er uthenting av endelig ressurser, og at det kan gjøres uten å legge igjen en øre i Norge. Hvorfor er du da så ivrig på å gi dette bort for enhver pris? Om vi kaller det skatt, avgift, eller hva enn, så handler det om at staten får inn penger for ressursene i nordsjøen. I prinsippet kunne vi godt ha solgt alle rettigheter til høystbydende, presumptivt til noe som uttrykte forventningsverdien av oljefeltene i 1970, og satt pengene i banken eller kjøpt campingvogner for penga. Hadde du hatt det bedre da?

-k

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Hva er klokka?
    Alle har vel klokka på mobilen nå til dags. Har aldri hatt analog klokka jeg. Nå for tiden er det mobilen som fungerer som klokke, ellers så har jeg diverse pulsklokker til trening, nå sist en polar, de har det med å ryke. Har og hatt noen casio opp igjennom årene, de ryker alltid før batteriet er brukt opp. Det eneste jeg krever av en klokke er at den er digital, nikkelfri, vanntett og ikke er altfor stygg. Jeg tror de som har analoge klokker kanskje får en annen opplevelse av tid. Jeg aner ikke hva jeg går glipp av :)

Vedlegg

O

OldBoy

Gjest
    2. Hva er vitsen (med å kreve inn en nesten vilkårlig stor avgift på oljeutvinning, ref. knutinh's innlegg)? Det eneste man oppnår er at staten vokser. Jeg ser overhodet ingen grunn til at staten trenger å melke penger og ekspandere, den burde holdt seg til sine grunnleggende oppgaver og tatt inn akkurat nok til å ha null vekst. Da hadde engelske oljeanlegg flyttet hit.
    Hvis et oljefelt, eller et potensielt oljefelt, er statens eiendom i utgangspunktet, ser jeg ingen grunn til at det ikke skal selges dyrest mulig, hvis man skal selge det.

Tilsvarende bør den som skal få gleden å tjene penger på drift og utvinning av et oljefelt, ikke tjene mer enn akkurat så mye at de gidder å gjøre jobben, slik at så stor del av kaka tilfaller eieren av oljefeltet.

Det er ingen grunn til at en eier, enten det er staten eller noen andre, skal gi bort verdiene sine.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Så hvis du har valget mellom at den norske stat vokser eller at et engelsk firma uten en eneste norsk ansatt, uten å betale en norsk skattekrone, uten noen som helst annen forbindelse med norge enn at de tilfeldigvis pumper opp olje i nordsjøen, så velger du firmaet? Det kaller jeg prinsippfast...
    Urk..for ørtende gang: Hensiktsmessige vilkår for forvaltning og drift lar seg fint implementeres via lovverk og regler for forretningsvirksomhet. Det har ingenting med hvem som besørger driften å gjøre, ei heller med hvem som eier produksjonsmidlene.

Om vi kaller det skatt, avgift, eller hva enn, så handler det om at staten får inn penger for ressursene i nordsjøen.
    Som sagt, jeg synes ikke det bør være et mål at staten soper inn mest mulig penger. Den bør ha til å kunne utføre sine oppgaver som lovgiver og ivaretaker av grunnleggende samfunnsinstitusjoner og infrastruktur. Dette kan besørges gjennom flat beskatning.

Hvis et oljefelt, eller et potensielt oljefelt, er statens eiendom i utgangspunktet, ser jeg ingen grunn til at det ikke skal selges dyrest mulig, hvis man skal selge det.
    Med mindre det ligger på privat grunn er det ingens eiendom, det er bare noe som er der i likhet med et fjell eller en elv. Det er nasjonal eiendom i den forstand at andre land ikke kan gjøre hevd på det unntatt gjennom diplomati eller krig, men eierskap forøvrig er abstrakt. Dets verdi ligger i eventuell utnyttelse og målet for nasjonalstaten bør være at utnyttelsen skjer på en måte som sikrer (langsiktig) konkurransekraft og produktivitet innenfor egne grenser. Lovgivningen bør utformes i så henseende. Avkastningen er som sagt relativt uinteressant.

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Jeg tar gjerne en Ferrari eller en Halcro, men dyre klokker, sko, konjakker og trøfler fenger omtrent like lite som VG-lista.
    Hva med dyr whisky?

Jeg minnes minnes gode gamle dager. Jeg hadde vært på harrytur i charlottenberg, og kjøpt 2 stk 25 L vindunker med utstyr til selvbrygging, så ble det 25 liter hvit og 25 liter rødvin. Siden kjøpte jeg  20 liters pappvindunker til å ha svineriet på.

Billig fyll, men litt vel mye gjærsmak:) Jeg lurer på hvordan en skal unngå gjærsmak ved selvlaging.

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Urk..for ørtende gang: Hensiktsmessige vilkår for forvaltning og drift lar seg fint implementeres via lovverk og regler for forretningsvirksomhet. Det har ingenting med hvem som besørger driften å gjøre, ei heller med hvem som eier produksjonsmidlene.
    Så nå sier du at det er greit å beskatte drift av oljefelt og at disse kan beskattes hardere enn f.eks industri, men at staten ikke skal drive driften selv? Det er en tanke som ikke er så fjernt for meg.

Som sagt, jeg synes ikke det bør være et mål at staten soper inn mest mulig penger. Den bør ha til å kunne utføre sine oppgaver som lovgiver og ivaretaker av grunnleggende samfunnsinstitusjoner og infrastruktur. Dette kan besørges gjennom flat beskatning.
    Det har jeg da heller ikke foreslått. Men jeg vil påstå at det er en forskjell mellom bedrift/inntektsbeskattning, hvor hensikten er å finansiere statens utlegg til infrastruktur, utdanning av arbeidskraft etc, og beskatning av ikke bærekraftige ressurser.

Staten (dvs oss) har en stor egeninteresse av at det er industri og arbeidsplasser i norge som sysselsetter oss, kjøper varer og tjenester og eksporterer skattlagte varer. Jeg ser ikke egeninteressen av at det (hypotetiske) tilfellet at noen tømmer råvareressurser eid av staten, selger dem til markedspris uten å legge igjen en krone.

-k

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Det er to forståelser av begrepet liberal. En økonomisk og en kulturell. I USA ville mange protestere om vi kaller Bush liberal. Amerikanere flest bruker begrepet i en kulturell forståelse. I en økonomisk forståelse er Bush liberal. Det er slik jeg bruker begrepet, og etter min mening er det riktig her da vi diskuterer økonomiske forhold i denne tråden.

Økonomiske begreper i en økonomidiskusjon folkens!

K

knutinh

Gjest
    Det er to forståelser av begrepet liberal. En økonomisk og en kulturell. I USA ville mange protestere om vi kaller Bush liberal. Amerikanere flest bruker begrepet i en kulturell forståelse. I en økonomisk forståelse er Bush liberal. Det er slik jeg bruker begrepet, og etter min mening er det riktig her da vi diskuterer økonomiske forhold i denne tråden.

Økonomiske begreper i en økonomidiskusjon folkens!
    Som jeg sa lengre opp er Bush ikke liberal i en økonomisk forstand heller. En sann liberal ville åpnet sine markeder for utenlandske leverandører siden etter all empiri gir økonomisk vekst for alle parter. Se hva som skjer med velstanden i Norge siden vi importerer billig masseproduksjon fra Kina...

Bush beskytter stålindustrien vel vitende om at det vil koste ham mange velgere å gjøre noe annet.

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Så nå sier du at det er greit å beskatte drift av oljefelt og at disse kan beskattes hardere enn f.eks industri..
    Nei, som sagt flere ganger; jeg mener det mest hensiktsmessige er flat beskatning. Å ha et lovverk som sikrer hensiktsmessig drift vil si feks å forhindre rovdrift, å forhindre monopolisering, å ivareta infrastruktur etc.etc. Jeg vet ikke hvor mange ganger det er nødvendig at jeg gjentar meg selv, men min mening er:

a) At det er hensiktsmessig at driften er mest mulig effektiv, så den gir grunnlag for investeringer, sysselsetting, infrastruktur og konkurransekraft.
    b) Statens oppgave er å legge premissene for driften via rammevilkår og lovgivning, hvilket bør gjøres med a) som mål.
    c) At det IKKE er nødvendig eller hensiktsmessig at staten selv tar inn noe ekstraordinært på den.

Staten (dvs oss)...
    Staten (dvs oss)?? Staten er ikke "oss", staten er bare et administrasjonsorgan. Ingenting staten eier er vårt, vi har ingen råderett over statens eiendom i det hele tatt. Din innflytelse og mulighet til "eierskap" begrenses til at du hvert fjerde år kan levere en lapp som betyr ca 1/2.000.000 av noen nyansejusteringer. Du har overhodet ingen eierrettigheter i statens ressurser, du kan ikke ta med deg oljen hjem, kjøpe eller selge den, du har overhodet ingen innflytelse over hva som gjøres med den. Kjøp én eneste aksje i Texaco og du har større eierskap over oljen i Texas enn du har over oljen i Nordsjøen. Hvis norsk oljeutvinning var privat og du kjøpte én ussel aksje i det aktuelle selskapet, så ville din relative grad av eierskap vært mye større enn den er ift staten. Offentlig eiendom er ikke min, ikke din, den er ingens. Den er under administrasjon, du eier ikke en dritt av den.

Dette med at staten "er" folket er det dummeste jeg hører, staten er en papirbunke, en konstruksjon for å sikre en ordnet samfunnsstruktur. Den har ingen menneskelig eller gudelig verdi overhodet, utelukkende nytteverdi.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Nei, Bush er vel ikke sann liberal. Han er vel pragmatiker han også. Å føre en slavisk teoretisk politikk fra det hvite hus ville jo vært ganske farlig.

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Som jeg sa lengre opp er Bush ikke liberal i en økonomisk forstand heller. En sann liberal ville åpnet sine markeder for utenlandske leverandører siden etter all empiri gir økonomisk vekst for alle parter. Se hva som skjer med velstanden i Norge siden vi importerer billig masseproduksjon fra Kina...
    En massiv gjeldsvekst, samtidig som det som betyr at de tingene som betyr noe blir dyrere, mens alt annet skrot blir billigere. Det beste for USA er om de får ganske høy inflasjon, en svakere dollar, importskatter... :)

Vedlegg

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Dette med at staten "er" folket er det dummeste jeg hører, staten er en papirbunke, en konstruksjon for å sikre en ordnet samfunnsstruktur. Den har ingen menneskelig eller gudelig verdi overhodet, utelukkende nytteverdi.
    Om ikke staten fordelte aksjene sine i statoil over på "folket", men i det minste fordelte utbytte cash, til folket når det var overskudd, er jeg redd resultatet ville bli at bare priser på varer og tjenester gikk opp, mens verdien av pengene ikke gjorde noen særlig nytte, da den økte pengestrømmen bare ville redusere verdien av pengene.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    For å klare opp en liten misforståelse:
    All næringsvrksomhet på norsk territorium må skatte av overskuddet til Norge. Vanlig selskapsskatt.
    Det vil ikke være mulig å drive olje felt på norsk sokkel uten å skatte til Norge, uansett hvem som eier feltet.

Sånn, nå kan dere diskutere videre gutter. ;D

A

Affa

Gjest
    Jeg lurer på hva ur-gale tenker om mennesker som går med digitale ur, slik som casio og lignende, og bytter annenhvert år, eller hver gang batteriet er tomt eller reima ryker. Står de over eller under de som går med replica klokker i rang?
    Du skuffer enormt. Er man en Herre spør man ikke om slikt. Din uvitenhet burde fått deg til å reflektere over om det kanskje var noe du ikke hadde forstått, om det kanskje var lurt å gå stille i dørene. Ta av skoene og liste seg på tynnslitte tennissokker videre i livet.

Lille du. Et ur handler nemlig ikke bare om tid, men om tradisjon, håndverk, mekanikk, presisjon og om selve evigheten. Mekaniske ur er en motvekt til den bruk og kast kulturen du tydeligvis representerer. Tenk på det du neste gang du står på Nille med (søple)vogna de full av nytt skrot lagd av gulhuder med pistolmunning i nakken eller du rasker med deg T-skjorter og olabukser uten form og estime fra Dressmann.

A

Affa

Gjest
    Det trenger ikke nødvendigvis være en Rolex. På mitt håndledd gjør en rektangulær Oris automatic med pekedato tjeneste på ellevte året.
    Oris. Pene driftsikre ur med standard ETA urverk fra en fabrikk med snaue 100 år på baken. Mye for pengene vil jeg si.

Det gleder meg at også de unge ser nytten av slikt.

Vedlegg

A

Affa

Gjest
    Affa er sikkert med i NURK. Så lenge klokka viser tiden riktig er jeg fornøyd. Jeg har generelt aldri hatt noe forhold til luksus. Det er ytelse som er tøft. Jeg tar gjerne en Ferrari eller en Halcro, men dyre klokker, sko, konjakker og trøfler fenger omtrent like lite som VG-lista.
    Nei, jeg er ikke det. Ur Løkken, ikke klokker. Et ur varer evig i motsetning til sko som slites ut og konjakk (fuselbefengt oppskrytt bygdedrikk) og trøfler (Latterlig priset smakstilsetter) som skilles ut av kroppen som avfall etter få timer.

Man kjører ikke Ferrari med en Casio rundt håndleddet. Man gjør ikke det. Det er som å ha sex med den lille fersken Jessica Alba (Sin City) med tennissokker på.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er veldig glad i min Tag Heuer som har omfavnet mitt håndledd 24/7 i 10 år.
    Følelsen av å eie kvalitet kan ikke undervurderes, imo.
    Foretrekker å eie fem kvalitetsgjenstander, fremfor 15 gjenstander av moderat kvalitet.

Når det gjelder sex med Jessica Alban er det vel ikke sokkene som innvirker mest på kvaliteten, for de aller fleste, kvalitetsbevisst eller ei ::)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Så ble dette en ur-tråd da.

Personlig har jeg stor glede av et Tissot ur. Det er jo et gammelt og ærverdig merke.

A

Affa

Gjest
    Tissot sliter litt med identiteten. Bruker alt fra bra standard mekaniske ETA og Valjoux verk til ETA quartzsverk (faneflukt).

A

Affa

Gjest
    Jeg er veldig glad i min Tag Heuer som har omfavnet mitt håndledd 24/7 i 10 år.
    Følelsen av å eie kvalitet kan ikke undervurderes, imo.
    Foretrekker å eie fem kvalitetsgjenstander, fremfor 15 gjenstander av moderat kvalitet.
    Hvilken modell?

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    4
    Tøff, men hvorfor valgte du quartz? Husk på batteriskift en gang i året så du unngår syreskade i verket.
    :eek: Jeg har skiftet batteri to ganger. Har aldri hørt om syreskade. Er det en reel risiko?
    Trykktester dog med jevne intervaller (2 år).

Ville nok kjøpt automatikk i dag. Men den gangen var jeg litt skeptisk til 1,5 s avvik/24 timer ::) Dessuten kostet automatikken 4-5000 kroner mer, og overskuddet fra sommerjobben strakk ikke helt til... :)

Vedlegg

A

Affa

Gjest
    Ja, det er et ETA verk. Laget i Sveits selvsagt. Meget bra quartsverk.

Problemet med quarts er at verket er generelt svakere, at batterisyre lett kan ødelegge det hele og at de er ømfintlige for magnetisme. Nøyaktigheten er glimrende, men er ofte ømfintlig for smuss da det har mindre krefter enn et mekanisk verk. Quartsurene blir slankere, lettere og mer konvensjonelle. Man får imidlertid den samme kvalitet på kasse, lenker/rem som på tilsvarende mekaniske verk (selv om de er tynnere). Noen Quartsklokker er i dag klassikere, f.eks Rolex  Oysterquartz fra 77 som er omtrent like kraftig som et mekanisk verk.

A

Affa

Gjest
    :eek: Jeg har skiftet batteri to ganger. Har aldri hørt om syreskade. Er det en reel risiko?
    Trykktester dog med jevne intervaller (2 år).

Ville nok kjøpt automatikk i dag. Men den gangen var jeg litt skeptisk til 1,5 s avvik/24 timer ::) Dessuten kostet automatikken 4-5000 kroner mer, og overskuddet fra sommerjobben strakk ikke helt til... :)
    Slik er det. Uansett er det et nydelig ur.

Lekk batteri er i høyeste grad et problem Er du uheldig med batteriet kan det skje raskt.... Særlig kritisk på klokker som ikke brukes daglig. Folk stopper verket, lar det ligge. Etter et par år kan det gå galt. Jeg byttet nylig quartsverket i min gullklokke (enkel Certina) pga dette.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det offentlige burde jobbet mye mer med å øke kvaliteten og redusere prisen på det private bedrifter leverer av offentlige tjenester, og mindre på å utføre disse tjenestene selv, med den ineffektiviteten vi ser, bl.a. i helsevesenet, i dag.

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Det offentlige burde jobbet mye mer med å øke kvaliteten og redusere prisen på det private bedrifter leverer av offentlige tjenester, og mindre på å utføre disse tjenestene selv, med den ineffektiviteten vi ser, bl.a. i helsevesenet, i dag.
    Det er jo lett å være enig i at fokuset bør være på kvalitet vs pris, og ikke gjennomføring.

Men om høyresida kan man si at de har privatisering som en kjepphest også der det ikke gir synlige fordeler. På samme måte som venstresida kan de beskyldes for å sette form foran innhold.

Selv er jeg pragmatiker og tar gjerne private tjenester der dette fungerer best, og offentlige der det funker best. Jeg lurer avogtil på om vi burde ha en "ombudsmann" som skjærer igjennom byråkratiet på alle nivåer og sier at "sånn gjør vi det". I 1% eller 5% av sakene. Når vi leser i avisen om folk som ikke får støtte til å kjøpe en trygdebil til 150.000,- men gjerne får bruke 500.000 på taxi pga regelverket. Da skulle vi hatt en supermann i ullundertøy som gikk inn og skar igjennom =)

Når vi hører at samfunnskostnaden i form av menneskeliv, materialskader og tapt omsetning pga manglende vedlikehold og brøyting av E6 langt overstiger kostnaden for å faktisk gjøre det så hadde det vært fristende å skjære igjennom.

Kanskje er mer direkte finansiering av tjenester måten å synliggjøre kost/nytte slik at ting blir mer "optimalisert" og folk betaler med litt mer velvilje. Hvis nybilavgiften ble fjernet men elektroniske bomstasjoner/større bensinavgift ble innført slik at gjennomsnittlig bilhold ble like dyrt som i dag f.eks. Selv om det er betydelig mer elegant å betale alt over skatteseddelen.

Selv kjører jeg ikke bil lengre, men som mangeårig bileier ser jeg at samfunnet trenger bil. Når 40-åringer velger å sette seg alene inn i Audien og kjøre fra Asker til Oslo selv om de må sitte i bilkø hele veien og bidrar til trafikk-problemene så synes jeg egentlig ikke så veldig synd på dem. Hvis det hadde vært så dyrt å kjøre bil som alle sier så ville de ha bruk hovedstadens tildels glimrende kollektivtilbud, eller fyllt bilen med folk (det ville ha hjulpet kraftig på kø-tendensen også).

Forskjellen mellom Bill Gates og Stoltenberg er jo åpenbar. Diktatoren kan være mye mer handlekraftig. På godt og ondt.

-k

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Begrunn dette! Har du jobbet i helse?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Er det noe det offentlige absolutt burde tatt seg av så er det å oppgradere landets vegnett. Ikke nok med at vegene våre er en skandale, men verre og verre blir trafikkproblemene.

A

Affa

Gjest
    Begrunn dette! Har du jobbet i helse?
    Det er dokumentert et enormt sykefravær (som er økende) blandt de ansatte til tross for lite arbeidspress.

Lærere suterer
    Leger sutrer
    Sykepleiere sutrer
    Hjelpepleiere sutrer

Hva er felles for dem alle? De jobber i det offentlige og arbeidspresset er lavt, pensjonsavtalene gullkantet og lønna er høy.

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.567
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sa opp jobben min igår i Kommunen, og skal begynne i det private 15 September....
    Og før den jobben jeg har idag var jeg i det private.
    Arbeidspresset for min del har vært mye større i det offentlige, uten at lønnen har gjenspeilt det.
    (Jobber innen IT, og skal over til olje/gass konsulent virksomhet....)

Pratet foresten med en kompis som jobber som lege i en kommune. Han er 34 år og hadde 2.3 mill i inntekt i fjor.
    "Mye overtid da?"
    .
    .
    "Nei ikke så mye...."

(Nei vi gjør ingenting gratis er mottoet)

A

Affa

Gjest
    Dere i IT bransjen er jo ikke vant til fremmøte før kl 1230 så jeg skjønner at normal kontortid 0900-1500 kan være slitsomt da. Lang vei til kiosken og masse kolleger som ikke møter grunnet sykemelding pga fibromyalgi, langtidsfravær pga permisjon (Thailandferie) eller konflikt med nærmeste overordnede er selvsagt også kjedelig for en som er vant til å sitte alene i et hav av potetgull, cola og grillpølser, 7 PC-tårn og 4 monitorer.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er ung lege. Tjener 310000 for 100% stilling. Det som kommer i tillegg er for vakter hver 4.dag (altså utover 8-16 fem dager i uka).
    Arbeidspresset er høyt, pensjonsavtalene dårlige, lønna er lav, sykefraværet er lavt, og vi sutrer ikke ;)

Helsevesenet er forøvrig et av de mest effektive "vesenene" i Norge :-*

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.567
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Forskjell på offentlig og privat innen IT Affa. Innen det offentlige er vi styrt av politikerne som ser på IT som en eneste utgift. Ikke som tjenesteytende og mange kommuner sliter desverre. I tillegg så er mange IT ansatte i det offentlige ansatt gjennom arbeidstiltak og kompetansen er deretter. "IT er ikke så viktig" - Skal foresten gjøre en oppgradering (nødvendig) på Fredag kl. 2000-2400 der alle kommunens systemer berøres.
    Kan ikke si kommunelegen synes dette er greit..

Og det er stor forskjell på de eldre herrer (over 30 :) ) og fjortisene i IT bransjen.
    Det var personer der jeg jobbet tidligere som kom på jobb ca i 12-13 tiden.
    Helt normalt. Arbeidstid 1200-2400

A

Affa

Gjest
    Kjoenik:Vell da er du turnus..... Du kommer til å tjene over 500000 i år med tillegg. Lægeforeningens tall er det ingen som tror på.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn