- Ble medlem
- 02.03.2006
- Antall liker
- 0
Hva med de som ikke bruker klokke?Samme ulla.
Hva med de som ikke bruker klokke?Samme ulla.
1. Staten må ha penger til å gjøre de grunnleggende oppgaver innenfor lovgivning og infrastruktur som den skal forvalte. Derfor trengs en viss skattelegging. Jeg er (selvsagt) for flat skatt fra første krone. Utrolig mye mindre byråkrati og de fleste "vanlige folk" hadde sluppet med mindre (gitt uendrede skatteinntekter for staten) enn de betaler i dag. Jeg ser liten grunn til forskjellsbehandling i så måte.1. Derfor er det fornuftig at samfunnet beskatter både arbeidere og bedriften moderat for ikke å prise seg ut.
2. Det jeg argumenterer for er at Norge kan kreve inn en nesten vilkårlig stor avgift på oljeutvinning.
3. Bra vi er enige om noe da =)
Hva er klokka?Hva med de som ikke bruker klokke?
Så hvis du har valget mellom at den norske stat vokser eller at et engelsk firma uten en eneste norsk ansatt, uten å betale en norsk skattekrone, uten noen som helst annen forbindelse med norge enn at de tilfeldigvis pumper opp olje i nordsjøen, så velger du firmaet? Det kaller jeg prinsippfast...2. Hva er vitsen? Det eneste man oppnår er at staten vokser. Jeg ser overhodet ingen grunn til at staten trenger å melke penger og ekspandere, den burde holdt seg til sine grunnleggende oppgaver og tatt inn akkurat nok til å ha null vekst. Da hadde engelske oljeanlegg flyttet hit.
Alle har vel klokka på mobilen nå til dags. Har aldri hatt analog klokka jeg. Nå for tiden er det mobilen som fungerer som klokke, ellers så har jeg diverse pulsklokker til trening, nå sist en polar, de har det med å ryke. Har og hatt noen casio opp igjennom årene, de ryker alltid før batteriet er brukt opp. Det eneste jeg krever av en klokke er at den er digital, nikkelfri, vanntett og ikke er altfor stygg. Jeg tror de som har analoge klokker kanskje får en annen opplevelse av tid. Jeg aner ikke hva jeg går glipp avHva er klokka?
Hvis et oljefelt, eller et potensielt oljefelt, er statens eiendom i utgangspunktet, ser jeg ingen grunn til at det ikke skal selges dyrest mulig, hvis man skal selge det.2. Hva er vitsen (med å kreve inn en nesten vilkårlig stor avgift på oljeutvinning, ref. knutinh's innlegg)? Det eneste man oppnår er at staten vokser. Jeg ser overhodet ingen grunn til at staten trenger å melke penger og ekspandere, den burde holdt seg til sine grunnleggende oppgaver og tatt inn akkurat nok til å ha null vekst. Da hadde engelske oljeanlegg flyttet hit.
Urk..for ørtende gang: Hensiktsmessige vilkår for forvaltning og drift lar seg fint implementeres via lovverk og regler for forretningsvirksomhet. Det har ingenting med hvem som besørger driften å gjøre, ei heller med hvem som eier produksjonsmidlene.Så hvis du har valget mellom at den norske stat vokser eller at et engelsk firma uten en eneste norsk ansatt, uten å betale en norsk skattekrone, uten noen som helst annen forbindelse med norge enn at de tilfeldigvis pumper opp olje i nordsjøen, så velger du firmaet? Det kaller jeg prinsippfast...
Som sagt, jeg synes ikke det bør være et mål at staten soper inn mest mulig penger. Den bør ha til å kunne utføre sine oppgaver som lovgiver og ivaretaker av grunnleggende samfunnsinstitusjoner og infrastruktur. Dette kan besørges gjennom flat beskatning.Om vi kaller det skatt, avgift, eller hva enn, så handler det om at staten får inn penger for ressursene i nordsjøen.
Med mindre det ligger på privat grunn er det ingens eiendom, det er bare noe som er der i likhet med et fjell eller en elv. Det er nasjonal eiendom i den forstand at andre land ikke kan gjøre hevd på det unntatt gjennom diplomati eller krig, men eierskap forøvrig er abstrakt. Dets verdi ligger i eventuell utnyttelse og målet for nasjonalstaten bør være at utnyttelsen skjer på en måte som sikrer (langsiktig) konkurransekraft og produktivitet innenfor egne grenser. Lovgivningen bør utformes i så henseende. Avkastningen er som sagt relativt uinteressant.Hvis et oljefelt, eller et potensielt oljefelt, er statens eiendom i utgangspunktet, ser jeg ingen grunn til at det ikke skal selges dyrest mulig, hvis man skal selge det.
Hva med dyr whisky?Jeg tar gjerne en Ferrari eller en Halcro, men dyre klokker, sko, konjakker og trøfler fenger omtrent like lite som VG-lista.
Så nå sier du at det er greit å beskatte drift av oljefelt og at disse kan beskattes hardere enn f.eks industri, men at staten ikke skal drive driften selv? Det er en tanke som ikke er så fjernt for meg.Urk..for ørtende gang: Hensiktsmessige vilkår for forvaltning og drift lar seg fint implementeres via lovverk og regler for forretningsvirksomhet. Det har ingenting med hvem som besørger driften å gjøre, ei heller med hvem som eier produksjonsmidlene.
Det har jeg da heller ikke foreslått. Men jeg vil påstå at det er en forskjell mellom bedrift/inntektsbeskattning, hvor hensikten er å finansiere statens utlegg til infrastruktur, utdanning av arbeidskraft etc, og beskatning av ikke bærekraftige ressurser.Som sagt, jeg synes ikke det bør være et mål at staten soper inn mest mulig penger. Den bør ha til å kunne utføre sine oppgaver som lovgiver og ivaretaker av grunnleggende samfunnsinstitusjoner og infrastruktur. Dette kan besørges gjennom flat beskatning.
Som jeg sa lengre opp er Bush ikke liberal i en økonomisk forstand heller. En sann liberal ville åpnet sine markeder for utenlandske leverandører siden etter all empiri gir økonomisk vekst for alle parter. Se hva som skjer med velstanden i Norge siden vi importerer billig masseproduksjon fra Kina...Det er to forståelser av begrepet liberal. En økonomisk og en kulturell. I USA ville mange protestere om vi kaller Bush liberal. Amerikanere flest bruker begrepet i en kulturell forståelse. I en økonomisk forståelse er Bush liberal. Det er slik jeg bruker begrepet, og etter min mening er det riktig her da vi diskuterer økonomiske forhold i denne tråden.
Økonomiske begreper i en økonomidiskusjon folkens!
Nei, som sagt flere ganger; jeg mener det mest hensiktsmessige er flat beskatning. Å ha et lovverk som sikrer hensiktsmessig drift vil si feks å forhindre rovdrift, å forhindre monopolisering, å ivareta infrastruktur etc.etc. Jeg vet ikke hvor mange ganger det er nødvendig at jeg gjentar meg selv, men min mening er:Så nå sier du at det er greit å beskatte drift av oljefelt og at disse kan beskattes hardere enn f.eks industri..
Staten (dvs oss)?? Staten er ikke "oss", staten er bare et administrasjonsorgan. Ingenting staten eier er vårt, vi har ingen råderett over statens eiendom i det hele tatt. Din innflytelse og mulighet til "eierskap" begrenses til at du hvert fjerde år kan levere en lapp som betyr ca 1/2.000.000 av noen nyansejusteringer. Du har overhodet ingen eierrettigheter i statens ressurser, du kan ikke ta med deg oljen hjem, kjøpe eller selge den, du har overhodet ingen innflytelse over hva som gjøres med den. Kjøp én eneste aksje i Texaco og du har større eierskap over oljen i Texas enn du har over oljen i Nordsjøen. Hvis norsk oljeutvinning var privat og du kjøpte én ussel aksje i det aktuelle selskapet, så ville din relative grad av eierskap vært mye større enn den er ift staten. Offentlig eiendom er ikke min, ikke din, den er ingens. Den er under administrasjon, du eier ikke en dritt av den.Staten (dvs oss)...
En massiv gjeldsvekst, samtidig som det som betyr at de tingene som betyr noe blir dyrere, mens alt annet skrot blir billigere. Det beste for USA er om de får ganske høy inflasjon, en svakere dollar, importskatter...Som jeg sa lengre opp er Bush ikke liberal i en økonomisk forstand heller. En sann liberal ville åpnet sine markeder for utenlandske leverandører siden etter all empiri gir økonomisk vekst for alle parter. Se hva som skjer med velstanden i Norge siden vi importerer billig masseproduksjon fra Kina...
Om ikke staten fordelte aksjene sine i statoil over på "folket", men i det minste fordelte utbytte cash, til folket når det var overskudd, er jeg redd resultatet ville bli at bare priser på varer og tjenester gikk opp, mens verdien av pengene ikke gjorde noen særlig nytte, da den økte pengestrømmen bare ville redusere verdien av pengene.Dette med at staten "er" folket er det dummeste jeg hører, staten er en papirbunke, en konstruksjon for å sikre en ordnet samfunnsstruktur. Den har ingen menneskelig eller gudelig verdi overhodet, utelukkende nytteverdi.
Du skuffer enormt. Er man en Herre spør man ikke om slikt. Din uvitenhet burde fått deg til å reflektere over om det kanskje var noe du ikke hadde forstått, om det kanskje var lurt å gå stille i dørene. Ta av skoene og liste seg på tynnslitte tennissokker videre i livet.Jeg lurer på hva ur-gale tenker om mennesker som går med digitale ur, slik som casio og lignende, og bytter annenhvert år, eller hver gang batteriet er tomt eller reima ryker. Står de over eller under de som går med replica klokker i rang?
Oris. Pene driftsikre ur med standard ETA urverk fra en fabrikk med snaue 100 år på baken. Mye for pengene vil jeg si.Det trenger ikke nødvendigvis være en Rolex. På mitt håndledd gjør en rektangulær Oris automatic med pekedato tjeneste på ellevte året.
Nei, jeg er ikke det. Ur Løkken, ikke klokker. Et ur varer evig i motsetning til sko som slites ut og konjakk (fuselbefengt oppskrytt bygdedrikk) og trøfler (Latterlig priset smakstilsetter) som skilles ut av kroppen som avfall etter få timer.Affa er sikkert med i NURK. Så lenge klokka viser tiden riktig er jeg fornøyd. Jeg har generelt aldri hatt noe forhold til luksus. Det er ytelse som er tøft. Jeg tar gjerne en Ferrari eller en Halcro, men dyre klokker, sko, konjakker og trøfler fenger omtrent like lite som VG-lista.
Hvilken modell?Jeg er veldig glad i min Tag Heuer som har omfavnet mitt håndledd 24/7 i 10 år.
Følelsen av å eie kvalitet kan ikke undervurderes, imo.
Foretrekker å eie fem kvalitetsgjenstander, fremfor 15 gjenstander av moderat kvalitet.
Tøff, men hvorfor valgte du quartz? Husk på batteriskift en gang i året så du unngår syreskade i verket.Professional tachymeter, batteridrift
De har nå en modell som heter aquaracer som er tilnærmet lik i utformingen.
http://www.tagheuer.com/the-collection/index.lbl?lang=en
Denne er også quartz.Tøff, men hvorfor valgte du quartz? Husk på batteriskift en gang i året så du unngår syreskade i verket.
Tøff, men hvorfor valgte du quartz? Husk på batteriskift en gang i året så du unngår syreskade i verket.
Ja, det er et ETA verk. Laget i Sveits selvsagt. Meget bra quartsverk.
Slik er det. Uansett er det et nydelig ur.Jeg har skiftet batteri to ganger. Har aldri hørt om syreskade. Er det en reel risiko?
Trykktester dog med jevne intervaller (2 år).
Ville nok kjøpt automatikk i dag. Men den gangen var jeg litt skeptisk til 1,5 s avvik/24 timer :Dessuten kostet automatikken 4-5000 kroner mer, og overskuddet fra sommerjobben strakk ikke helt til...
![]()
Mange takkSlik er det. Uansett er det et nydelig ur.
Det er jo lett å være enig i at fokuset bør være på kvalitet vs pris, og ikke gjennomføring.Det offentlige burde jobbet mye mer med å øke kvaliteten og redusere prisen på det private bedrifter leverer av offentlige tjenester, og mindre på å utføre disse tjenestene selv, med den ineffektiviteten vi ser, bl.a. i helsevesenet, i dag.
Begrunn dette! Har du jobbet i helse?Det offentlige burde jobbet mye mer med å øke kvaliteten og redusere prisen på det private bedrifter leverer av offentlige tjenester, og mindre på å utføre disse tjenestene selv, med den ineffektiviteten vi ser, bl.a. i helsevesenet, i dag.
Det er dokumentert et enormt sykefravær (som er økende) blandt de ansatte til tross for lite arbeidspress.Begrunn dette! Har du jobbet i helse?