Pris på fabrikkbygde hifikomponenter kontra DIY.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Syns å merke at selv middels fabrikkbygde hifikomponenter begynner å bli dyrere og dyrere. Mange av disse ligger langt over i pris en selve lydkvaliteten skulle tilsi.
    På tide å tenke DIY flokens? DIY kan se like bra ut som ferdige komponenter.

    Vi trenger da mer drahjelp og fokus på området. :) Det er mange "proffe" DIY'ere på dette forumet. Tipper et 2/3veis gulvstående ht-system ville trigge mange audiophile... Ikke minst forsterkere.

    Keep it simple!
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Altså, hvor ønsker du hjelp å bli dratt?🤔

    Vi har et godt DIY-miljø, med egen side, her på HFS. Masse kompetanser og hjelpevilje for de som trenger det. Du får plenty med drahjelp. Hva fokus angår, så bør enhver selv velge det fokuset han ønsker. Voksne mennesker trenger da ikke at andre skal velge/diktere fokus for dem.

    Selv har jeg alltid valgt sk "fabrikkbygde" ht. Jeg handler brukt, og selger videre når behovet forandrer seg, eller at jeg helt enkelt ønsker noe annet/forandring. Alt i alt så har det gått omtrent i null. Dyrt? Ikke det minste for min del iaf. Hvorfor jeg ikke har bygd selv? Mange grunner til det, men det trenger jeg ikke å forsvare, og det er også noe du kan drite i ;)
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    184
    Mener å huske at en seriøs bygger i USA skrev at du må 10 doble deleprisen for å få utsalgspris.
    Han har fått testet SET forsterkere i Stereophile. Legger ned nå. Vil gjette på grunn av alder.
    ( og drit lei loddetinn...?) VH. Bernt
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Mener å huske at en seriøs bygger i USA skrev at du må 10 doble deleprisen for å få utsalgspris.
    Han har fått testet SET forsterkere i Stereophile. Legger ned nå. Vil gjette på grunn av alder.
    ( og drit lei loddetinn...?) VH. Bernt
    Troels Gravesen har vel sagt noe det samme.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor så aggressiv Gunner?
    Tja, i dag er jeg lei av nok en tråd der man setter grupper opp mot hverandre, med (dårlig skjult) budskap om at den ene er smartere, eller har gjort et bedre valg, enn den andre. Det er nok av slike tråder her på HFS, men folk får tydeligvis ikke nok. Det er tusen grunner til at folk velger å gjøre som de gjør, eller ikke gjøre som deg og meg. Gi no faen med å rose deg selv ved å rakke ned på andre. Det er ingen som skylder noen en forklaring eller et forsvar for sine valg.

    Go' hælj!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    For standard enkle midfi komponenter kan det passe. For dyrere utstyr er forholdet enda større fort
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kommer veldig an på hva man skal bygge tror jeg. Forsterkere og høyttalere er vel det mest aktuelle? Ingen er vel i nærheten av å kunne bygge sin egen surround-receiver med support for alskens audio- og video-formater. Ikke at det er noen vits heller, siden man får high-end for nesten ingen ting i disse dager.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Naturlig nok det ja.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Litt enig med Gunner her, for mye polarisering på sentralen for tiden, brakkesyke mon tro?

    Det må vel være legitimt for alle å velge sin egen vei. Kostands sammenligning mellom selvbygg og fabrikks bygget blir alltid en vanskelig øvelse. Selv har jeg respekt for at konstruktører, designerer og håndverksfolk skal få betalt for sitt arbeid. Klart, vår hobby florerer av produkter som kan sies være kraftig overpriset og det som verre er rein svada. Men det gjelder beklagelig noen andre bransjer også, men det er uansett vi konsumenter som stemmer med vår lommebok.

    For mitt eget vedkommende er jeg rimelig overbevist om at mitt selvkonstruerte, selv designede og delvis selvbygde system ikke kunne realiseres for noe lignende i kroner og ører med butikk ting. Jeg kunne ha betalt noen for et custom bygg, men det hadde kostet en hel del tenker jeg.

    Det er til slutt mitt valg at jeg finner ut at butikk ting ikke oppfyller det jeg er ute etter.

    Life is to short, velg din vei og ha respekt for andres valg, men respekt for sjarlataner har jeg ikke.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger i DIYs natur at resultatet blir billigere enn kjøp av tilsvarende kvalitet i butikk.
    Beste eksemplet er forsterkermoduler/ byggesett. Jeg finner det helt utrolig at dette kan bli en krangletråd. Bygg selv eller kjøp brukt eller kjøp nytt. Hør på musikk.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Kommer veldig an på hva man skal bygge tror jeg. Forsterkere og høyttalere er vel det mest aktuelle? Ingen er vel i nærheten av å kunne bygge sin egen surround-receiver med support for alskens audio- og video-formater. Ikke at det er noen vits heller, siden man får high-end for nesten ingen ting i disse dager.
    Det blir nok en smule håpløst å begi seg inn på diy dolby digital ja. I teorien så kan man alltids kanskje muligens ha fått tak i hardwaren til bygget. Men kommer jo ikke veldig langt uten softwaren til dolby digital. Og den skal man slite godt med å få :)
    Personlig bygger jeg alt som bygges kan innen hifi selv.Også det meste av hjemmekinoen. Men måtte krype til korset å KJØPE en surround prossesor. Ellers er CD spiller, DAC, preamp, effekt forsterkere, subber og alt av høyttalere selvbygg.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Starter pent. 😀 Noen med forslag til diy 2-veis system med delefilter? Helst med erfaring mht lyd og med sammenligning mot et tilsvarende fabrikert. Har noen klart Å «tukte» Proac eller Harbeth?
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Det er sant. men det er også gode beskrivelser på konstruksjonene. og litt sammendrag på hva kan passe deg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har fulgt sidene hans i en god del år. Det han gjør er solid velarbeidet og utrolig godt dokumentert, så for noen som har lyst å bygge uten alt hazzle med målinger og justeringer, så er det bare å velge etter lyst og lommebok... Et annet prosjekt jeg har sett på flere ganger ober noen år, er Joe Rasmussens Elsinore - også den svært godt dokumentert på DIYAudio... noen som kjenner den??
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Jeg falt pladask for selvbygg etter å ha levd med en Eltek-høyttaler i min ungdom, Merrimac. Det var så utrolig god lyd i den høyttaleren, uavhengig av pris.

    Med internetts utvikling har antallet veldokumenterte selvbygg blitt enormt. Gravesen, Bagby, Shadzi, Zaph, diverse YouTubere som 123Toid eller Kirby Meets Audio, samt utallige forumhelter i inn- og utland - alle har de sine prioriteringer og kvalifiserte meninger.

    Det som er unikt med DIY, er at man (som regel) får nok informasjon til å danne seg en mening om hvorvidt det er verdt jobben eller ei. For veldig mange er det ikke det, og det respekterer jeg. Det blir fort mer jobb enn man tror, og det å kjenne sine begrensninger er jo beundringsverdig i seg selv.

    Men, mange bør kanskje da vurdere DBO (done by others) fremfor å gå i butikken og kjøpe noe masseproduserte greier.. Se på tårnsubwooferne til Stereopluss/Inselwind, for eksempel:

    Hadde det stått et eksklusivt merke på dem, hadde de kostet tre ganger så mye.

    Den enkleste måten å finne ut om DIY er verdt det for sin egen del, er å modifisere noen gamle høyttalere - gjerne noe gratis/billig fra Finn. Sett i nye elementer som passer kassevolumet.

    Føler du deg modig, røsk ut delefilteret, og lek litt med bi-amping og DSP. Sjansen er stor for at du blir hekta. 😀
     
    2

    2xJ

    Gjest
    DIY/DBO ... Er det en snarvei ?

    Først og fremst, om man vi inn på denne veien, så bør man ha en rimelig sikker preferanse på hvor man vil hen, om man er usikker på hva målet er, bør man velge en annen omvei... Tegning, skisse og droddle... finne tekniske OG estetiske løsninger som lar seg gjennomføre, Planlegging er for min del en veldig stor del av dette, og det og få til et tilfredsstillende design er viktig (innbefatter hele konstruksjonsprinnsippet). Logistikk er jo og en vesentlig del av dette, det og søke og finne deler som passer til hverandre er da vitterlig gøy !!!! ???? Eller?, Jo jeg syntes det... 😁
    Finne drivere og horn (en selvfølge! Vi er da i 2021) som passer til hverandre og som komplimenterer systemet totalt sett, ikke bare som en singel parameter.
    For mange er jo gadgets og TOOLS en viktig greie, og ser mange kjøper seg voldsomt opp for og bygge litt, igrunn ikke det viktigste, men kan jo avhjelpe en del for det... evnt sette bort kabinett bygging til proffe. Dem har ofte gromt verktøy og man kan tilogmed gjøre kabinetter eller tilsvarene litt mer avansert enn om man skal til med og bale med dette på kjøkkenbordet... :geek:
    Kompetanse og vilje på dette forumet er stor, og det er definitivt ikke der bremsen er... følg gjerne en perrsons filosofi, fremfor og gjøre en totalmiks av hele forumet sin, DET er ingen garanti for suksess..... Igjen, planlegging er alfa og omega, ha alt klart på forhånd og ikke bygg mens planlegging ikke er i mål...

    Snarveien er vel der, om man vil raskere til målet enn og bytte seg frem til lykke. Ære være dem som gidder det (skaper jo omsetting innen det vi holder på med), men det er ikke noe jeg engang orker og tenke på.... Sjansen for god lyd? Definitivt !! Man kan ta seg råd til og kjøpe bedre kvalitet enn det man vil finne ferdig i fx høyttalere, MANGE ganger bedre. Sjansen for ekstraordinær lyd ?? Helt klart, om man lytter til "de store gutta" og bruker dems erfaring til og nå egne mål, så kommer man veldig nært eget nirvana, på en mye kortere og mer behagelig vei !!!! Utfordringer ?? i bøtter og spann!! Men det er jo det man lærer av!!

    Sett igang og bygg, men først etter og ha tegnet og planlagt så godt som mulig !!!!!
    Enjoy !!!!

    /JR
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Starter pent. 😀 Noen med forslag til diy 2-veis system med delefilter? Helst med erfaring mht lyd og med sammenligning mot et tilsvarende fabrikert. Har noen klart Å «tukte» Proac eller Harbeth?
    Proac er en nokså konvensjonell affære rent teknisk sett. Asymetrisk delefilter pga flat baffel, men godt over snittet gjennomtenkt med tanke på kabinettkvalitet og smarte valg av elementer. Godt håndverk i mine øyne og øre. Men det er utallige diy design som er bygd på samme "lest". Flere av Troels Gravesen sine konstruksjoner med flat baffel er tunet nokså likt som Proac. (Men kanskje litt mer dempet diskant i utgangspunktet)

    Harbeth er tro mot sine BBC røtter, slik som også Graham, Stirling, Rogers og i hovedsak Spendor også er. Det som skiller disse ut er kabinett og delefiltertopologi. Tynne vegger som er nokså kraftig dempet for å få egenresonansen langt ned i frekvens og BW3 delefilter med invertert fase. Det er en grunn til at de bruker 8 tommers bassmellomtone og delefrekvens ved 3 - 3,5khz. Ved BW3 delefilter er diskanten 90 grader forskjøvet og bass 270 grader forskjøvet, så man får: 270 - 90=180 graders fasevinkel ved delefrekns.
    Men på grunn av den fysiske dybden på 8 tommers bassen kontra diskanten, så er det akustiske senter en halv bølgelengde forsinket ved 3 - 3,5khz. En halv bølgelengde er 180 grader fase. Så om man inverterer fasen på diskanten så er den fortsatt 180 grader snudd i forhold til bassen ved delefrekvens.
    Kommer noen av Harbethene med biwiring? Man kan i så fall teste å snu om på + og - på terminalene til diskant og man vil ikke få en dip i responsen, i motsetning til de aller fleste andre. Diskanten er 180 grader forskjøven i forhold til bassen uansett polaritet. Nokså snedig.
    Dette fant BBC ut at gav bedre taletydelighet, så du vil finne BW3 delefilter og invertert fase på diskant og 3 - 3,5khz delefrekvens i omtrent samtlige 8tommers baserte BBC monitorer. BBC brukte plastbaserte bassmellomtoner og Harbeth har sitt Radial som nok også er en stor bidragsyter til lyden.

    Jeg vet ikke om noen publiserte diy design som benytter samme teknikk, men flere på diyaudio forum som har laget tilvarende. Jeg har også leket meg med prinsippet bare for teste det ut. Det gir en spesiell "sound". Jeg gav en oppskrift til Hornlyd her på sentralen så han har bygget ett par høyttalere (Vifa M21 + Scanspeak ringradiator) med samme prinsipp.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Jeg ville startet med troels gravesen var jeg deg. Ikke spør her va folk ville gjort. da får du 50 svar om gjør deg mere spørsmålstegn.
    Du får ikke bedre råd enn dette. På DIY-fronten så bør du gjøre deg opp en formening selv, hva slags konsept ønsker du, ikke hva andre forteller deg. Gravesen er seriøs, og det er leverandøren hans Jantzen audio også.

    Eventuelt ta en titt på hjemmesiden til SEAS (diy-kits), en del som liker A26 som er en slik klassisk konstruksjon (jeg aner ikke hvordan den spiller).
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som om du ønsker et byggesett mer enn å lage noe fra grunn av? Eller? Skal du finne på ditt eget design og realisere dette til noe som låter bra så blir det nok ikke spesielt billig hvis du ikke velger å ignorere alle timene du legger ned. Men moro kan det nok være, både underveis og når man får et godt resultat! :)
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Det fine når man bygger noe til seg selv (eller noen man er glad i), er at man ikke trenger å regne timer. Det er nettopp derfor DIY kan være så overlegent når det gjelder kvalitet i forhold til pris. Er man fast bestemt på passivt filter og ikke vil investere i måleutstyr eller et større utvalg komponenter, er byggesett/guide fra en renommert konstruktør definitivt veien å gå.

    Hvis en studerer arbeidet til f.eks. Gravesen eller Krutke (Zaph) kan en for øvrig se at både de og en god del av de andre publiserte DIY-guruene har et langt mer avslappet - rett og slett litt mer kommersielt - forhold til lydbygging enn man kanskje skulle tro.

    De er mindre opphengt i tekniske detaljer og bruker sjelden mye energi eller penger på det som, objektivt sett, er mer bagatellmessige faktorer ved konstruksjonene sine, som f.eks. å totalt eliminere kantdiffraksjon eller konsekvent unngå elektrolyttkondensatorer i delefiltrene. Begge deler er eksempler på ting som vil få en hardbarka selvbygger til å miste nattesøvnen i flere uker, mens 99% av lytterne der ute ikke ville greid å høre forskjell om de så fikk betalt.

    Om man utelukkende leser selvbyggertråder som inspirasjon for egne prosjekter, er det fort gjort å bli litt motløs. Den tilsynelatende endeløse søken etter teoretisk perfeksjon fører gjerne til at man ikke tør å gi DIY en sjanse i det hele tatt. Men det er jo slett ikke vanskelig å få "god lyd"! Det har anmelderne av ferdighøyttalere bevist nå i mange tiår - ref. spesielt kantdiffraksjon og billige kondensatorer i forrige avsnitt.

    Videre, med dagens DSP-løsninger er mulighetene for vellykkede selvbygg bedre enn noen gang... Det å kunne finjustere tidskorrigering og delefrekvenser til alt sitter som et skudd er én ting, men det å ha muligheten til å bygge flere par totalt forskjellige høyttalere som kan brukes om hverandre ved behov - uten å bruke en krone på passive komponenter - er gull verdt. Ett trykk for å bytte DSP-preset, så er man good to go. Helt uvurderlig.

    Det viktigste argumentet for DIY/DBO vil likevel alltid være at det er den eneste måten å skape noe som er unikt tilpasset sitt (ditt) formål. Ferdige høyttalere er universelt utformet, og det eneste som er 100% sikkert med en universalløsning er at den passer litt dårlig til alt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg falt pladask for selvbygg etter å ha levd med en Eltek-høyttaler i min ungdom, Merrimac. Det var så utrolig god lyd i den høyttaleren, uavhengig av pris.

    Med internetts utvikling har antallet veldokumenterte selvbygg blitt enormt. Gravesen, Bagby, Shadzi, Zaph, diverse YouTubere som 123Toid eller Kirby Meets Audio, samt utallige forumhelter i inn- og utland - alle har de sine prioriteringer og kvalifiserte meninger.

    Det som er unikt med DIY, er at man (som regel) får nok informasjon til å danne seg en mening om hvorvidt det er verdt jobben eller ei. For veldig mange er det ikke det, og det respekterer jeg. Det blir fort mer jobb enn man tror, og det å kjenne sine begrensninger er jo beundringsverdig i seg selv.

    Men, mange bør kanskje da vurdere DBO (done by others) fremfor å gå i butikken og kjøpe noe masseproduserte greier.. Se på tårnsubwooferne til Stereopluss/Inselwind, for eksempel:

    Hadde det stått et eksklusivt merke på dem, hadde de kostet tre ganger så mye.

    Den enkleste måten å finne ut om DIY er verdt det for sin egen del, er å modifisere noen gamle høyttalere - gjerne noe gratis/billig fra Finn. Sett i nye elementer som passer kassevolumet.

    Føler du deg modig, røsk ut delefilteret, og lek litt med bi-amping og DSP. Sjansen er stor for at du blir hekta. 😀
    Sorry altså men den høyttaleren er et misfoster i både mk1 og mk2 utgave.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Sorry altså men den høyttaleren er et misfoster i både mk1 og mk2 utgave.
    "Vakker" er ikke akkurat ordet jeg ville benyttet for å beskrive dem, nei. Men spilte bra gjorde de - spesielt etter gjeldende standard for 25+ år siden.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes det er rett og slett en skikkelig dårlig høyttaler, savnet de aldri et sekund etter at de gikk ut døra.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Syns å merke at selv middels fabrikkbygde hifikomponenter begynner å bli dyrere og dyrere. Mange av disse ligger langt over i pris en selve lydkvaliteten skulle tilsi.
    På tide å tenke DIY flokens? DIY kan se like bra ut som ferdige komponenter.

    Vi trenger da mer drahjelp og fokus på området. :) Det er mange "proffe" DIY'ere på dette forumet. Tipper et 2/3veis gulvstående ht-system ville trigge mange audiophile... Ikke minst forsterkere.

    Keep it simple!
    Syns å merke at selv middels fabrikkbygde hifikomponenter begynner å bli dyrere og dyrere. Mange av disse ligger langt over i pris en selve lydkvaliteten skulle tilsi.

    Dyrt HiFi udstyr er på ingen måde = god lyd :)
    Har selv igennem årene lyttet til udstyr i Million klassen og siddet som et stort spørgsmålstegn over den dårlige gengivelse.

    Så er der avancen som for en del produkter ligger på 40/50%. Så er der selve opbygningen af kabinettet / Kassen til en forstærker. Det kan være dyre tykke Alu profiler eller meget fine træsorter som gør prisen en del dyre. I en stue skal det jo gerne se pænt ud.
    Tilsidst kommer indmanden enheder / komponeter osv osv som måske kun udgør 10/20% af den samlende pris.

    At man selv kan bygge noget selv er jo lige for med priser der er så høje. Men tit ender det også i dårlig lyd. Mest fordi der tit ligger noget udvikling ved tilblivelsen af udstyr som en selvbygger ikke har adgang til.

    Jeg selv tog selv den beslutning ved udskiftning af eks Højttaler. Gik fra HiFi verden til PA/Bio/ HiFi blanding Meget tunge /kraftige kabinetter kraftige tilslutninger .Synet er ikke særligt kønt men kvaliteten er i top .
    Og lyden er god synes jeg ... selvfølgelig :)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    De få gangene jeg har mekka selv. Så har jeg erfart at det faktisk koster en del å få overflatebehandling som ser ut som kjøpe produkter. Har man ikke tilgang på skikkelig snekkerverksted / metallsøyd koster det kjøpe disse tjenestene.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Men en ting som undrer meg i disse tider hvor man får dac'er og forsterkere som måler og yter eksemplarisk bra til snart latterlig lave priser, så henger høyttalerprodusenter laaaaaaaangt etter. Dette gjelder ikke alle heldigvis, men en stor prosentandel. Det er noen anerkjente tidsskrifter som fortsatt måler utstyret de tester, men det er ikke mange. Stereophile, Hifi News, Hifi World og Hifi & Musik er vel de jeg kommer oftest over men det finnes flere. Audiosciencereview begynner å bli stort og anerkjent, selv om det er mest dacer og forsterkere.
    Nå er det jo mange på Youtube også. Det er veldig bra, det når langt ut raskt.

    At menigmann kjøper og er fornøyd med en høyttaler som måler som ett sløydprosjekt har jeg ingen problemer med. Men når hifi-journalister hyller høyttalere som måler helt på trynet blir jeg rett og slett forbannet. Før var det en og annen show-stopper på messer og utstillinger med enten oppblåst diskant og/eller bass som skulle ta oppmerksomheten din. Men jeg håper og tror at de fleste som har holdt på med dette hifi-gamet en stund klarer å se/høre det for hva det er. Men jeg blir stadig mer i tvil....

    Men det jeg har tenkt på er om det kan være pga alder på målgruppen og hifi-journalistene som gjør at 5-10db forhøyet diskantnivå beskrives og oppleves som nøytralt og detaljert. Man får jo generelt dårligere hørsel med alderen, da spesielt ved høyere frekvenser?
    I mine øyne og ører så er 10db økning i disakanten akkurat like nøytralt som en Cervin Vega eq-booster på 10db i bassen.

    I dag får man veldig gode måle og simuleringsverktøy til en rimelig penge. Bare se her på sentralen, vi er mange som holder på med dette.
    Så det hvorfor gjør produsentene dette? Er det ett bevisst designmessig valg? Er det mangel på kompetanse? Er det en forlengelse av "loudness war", altså høyere nivå oppover i frekvens for å skille seg ut og høres bedre ut? Er det økonomiske grunner? Jeg er genuint interessert i å vite hvorfor det har blitt slik
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Som i andre hobbyer, kan man velge sin egen vei i DIY også.
    Det finnes mange måter å møte disse utfordringene på.

    Det er sikkert mange av Gravesen og andres byggkit som låter bra, men jeg synes slike saker er lite inspirerende og spennende da målet og veien allerede er satt. Forutsigbart og langt i fra unikt.
    Dessuten er de fleste ferdig-kitene designet med passive filtre som igjen gjør høyttalerne forutsigbare, og lite tweak vennlige.

    Har man allerede en habil DSP setup med mulighet for 3, 4, eller 5-veis aktive delefiltre så åpner man opp for utallige muligheter som gjør veien mye mer spennende og samtidig uforutsigbar.
    Uforutsigbart i denne sammenheng er for meg utelukkende av positiv betydning.

    Det å ha noe unikt som ingen andre har, synes jeg er gøy.
    Men det er ikke det viktigste for meg, det blir jo bare et resultat av min måte å gjøre det på.

    De som har lyst å prøve seg på DIY i dag har mye bedre mulighet for å få det til...enn før i ræva da folk hadde hår i tida. 😜
    Mengder av info og inspirasjon ligger åpent på nett. Slik var det ikke for 20 år siden.
    Med gode råvarer (drivere), enkle verktøy...sirkelsag, stikksag, håndoverfres, vinkeljern, og tommestokk, pluss DSP, så er veien kort til store opplevelser.
     
    Sist redigert:

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    10
    Syns å merke at selv middels fabrikkbygde hifikomponenter begynner å bli dyrere og dyrere. Mange av disse ligger langt over i pris en selve lydkvaliteten skulle tilsi.
    På tide å tenke DIY flokens? DIY kan se like bra ut som ferdige komponenter.

    Vi trenger da mer drahjelp og fokus på området. :) Det er mange "proffe" DIY'ere på dette forumet. Tipper et 2/3veis gulvstående ht-system ville trigge mange audiophile... Ikke minst forsterkere.

    Keep it simple!
    Har lest meg litt gjennom alle kommentarene i denne tråden. Utgangspunktet var vel at prisene på ferdigbygde greier begynte å bli høye? Når noen lager ett eller annet, så koster det kroner å leie lokale, diy-ere har en garasje/arb.rom?. Du ansetter folk som skal ha lønn, du sjøl skal ha lønn, du betaler skatt og avgifter. Derfor blir det gjerne høyere priser på ting og tang, etterhvert som tida går. Se hva vi tjente for 10 til 20 år siden, og hva vi tjener nå. Prisene fra se tidene, kontra nå? Fant forresten en prisliste fra BOAS HiFi fra rundt 80?. Der kostet Denon 103 mer da enn den gjorde for ett par år siden. På syttitallet kjøpte "alle" stereo for konfirmasjonspengene sine, hvem gjør det nå? Markedet for lyd, interessen for god lyd er synkende og det er sikkert tøffere å overleve i bransjen enn noen sinne.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Men å oppnå lyd som er like god som ti-gangern på pris fra ferdigmarkedet er absolutt innen rekkevidde.
    Opparbeide seg litt teft for hva som er bra saker av drivere og handle de når de dukker opp på brukten.
    TAD, 18Sound, JBL...osv.osv.
    Ønsker man seg et godt sluttresultat, så er gode drivere et must...det gjør det iallefall mye enklere å få lyden man ønsker seg.
    Man kan ikke gjøre gull av gråstein, og dårlige drivere, eller bruk av drivere utenfor sitt bruksområde er ikke oppskriften på et godt resultat.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Som i andre hobbyer, kan man velge sin egen vei i DIY også.
    Det finnes mange måter å møte disse utfordringene på.

    Det er sikkert mange av Gravesen og andres byggkit som låter bra, men jeg synes slike saker er lite inspirerende og spennende da målet og veien allerede er satt. Forutsigbart og langt i fra unikt.
    Dessuten er de fleste ferdig-kitene designet med passive filtre som igjen gjør høyttalerne forutsigbare, og lite tweak vennlige.

    Har man allerede en habil DSP setup med mulighet for 3, 4, eller 5-veis aktive delefiltre så åpner man opp for utallige muligheter som gjør veien mye mer spennende og samtidig uforutsigbar.
    Uforutsigbart i denne sammenheng er for meg utelukkende av positiv betydning.

    Det å ha noe unikt som ingen andre har, synes jeg er gøy.
    Men det er ikke det viktigste for meg, det blir jo bare et resultat av min måte å gjøre det på.

    De som har lyst å prøve seg på DIY i dag har mye bedre mulighet for å få det til...enn før i ræva da folk hadde hår i tida. 😜
    Mengder av info og inspirasjon ligger åpent på nett. Slik var det ikke for 20 år siden.
    Med gode råvarer (drivere), enkle verktøy...sirkelsag, stikksag, håndoverfres, vinkeljern, og tommestokk, pluss DSP, så er veien kort til store opplevelser.
    Det er litt det som er moroa med diy synes jeg, det er så uendelig mange veier til mål. Og for noen så er det veien som er (eller blir) målet.
    Skjønner fra ditt innlegg over her at vi er på helt ulike motpoler for preferanser, jeg mest glad i og opptatt av passive 2 veis konstruksjoner (til nød 2,5 veis :)).
    Ikke noe rett eller galt med hverken din eller min innfallsvinkel, men bare forskjellige preferanser. Jeg merker på meg selv at jeg vekter og prioriterer ting annerledes nå enn da jeg startet.

    For folk som sitter litt på gjerdet og lurer på å komme i gang med diy så vil jeg bare si at takhøyden er veldig høy i dette hjørnet av HFS, og vet av erfaring at de fleste som driver med dette gledelig deler sin erfaring og tips.
    Mitt største tips er å ta kontakt med folk som driver med dette, reis på besøk, lytt på mange systemer. Ihvertfall før man setter i gang med prosjekter som setter store krav til både økonomi og ressurser. Det kan være lurt å starte forsiktig med ett billig og greit prosjekt som i værste fall kan brukes til kontoret, pc/tv høyttalere eller andre enklere formål. Da får man det litt under neglene og skjønner litt av prosessen før man dykker dypere i materien.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Hadde eg fått det til, skulle eg diy-A ein rørdirektedriven fulltoneelektrostat mei 180 graders spreiing over heile frekvensområdet med design som kona liker.
    Jeg hadde klart meg fint med 90 graders spredning, og kona er tolerant..
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bare senker kravene for å øke realismen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn