Pris på fabrikkbygde hifikomponenter kontra DIY.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    184
    Antall liker
    574
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Eg tykkjer at jo høgare ein går i pris, dess enklare vert det å slå kjøpehøgtalarar. Sjølvsagt vert ein del kjøpehøgtalarar betre når ein går opp i pris, men jo større og dyrare dei er, jo færre kjøparar vert det. Små aktive høgtalarar som JBL LSR305 har ein ikkje sjanse i havet for å slå til same pris, dels fordi arbeidet som vert lagt inn er langt meir enn det ein kan forventa av ein gjennomsnittleg DIYar (mellom anna waveguide), dels fordi småskalaproduksjon (som DIY) ikkje har stordriftsfordeler. Med ein gong produsentane må leggje inn fleire marginer er det derimot heilt ope for at ein god DIY-konstruksjon kan vere konkurransedyktig.

    (De kan godt vere uenige, dette er berre personleg synsing)
     
    Sist redigert:

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Etter mange år hev jeg meg på mitt første selvbyggprosjekt i 2019.
    Fant drivere og delefilterkomponenter til SEAS Loki på finn til en god pris, så jeg slo til. Totalkost endte på ca 6000 kr. Veldig god lyd og de ser veldig bra ut.
    Siden har jeg kjøpt Denovo Volt-10 som venter på å bli bygget. En gang i fremtiden blir det sikkert et Gravesen-prosjekt også. Jeg skal hvertfall aldri kjøpe høyttalere igjen, men jeg synes det er veldig gøy å bygge selv.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Små aktive høgtalarar som JBL LSR305 har ein ikkje sjanse i havet for å slå til same pris, dels fordi arbeidet som vert lagt inn er langt meir enn det ein kan forventa av ein gjennomsnittleg DIYar (mellom anna waveguide), dels fordi småskalaproduksjon (som DIY) ikkje har stordriftsfordeler.
    (De kan godt vere uenige, dette er berre personleg synsing)
    Jeg er enig med deg i din personlige synsing, Georgb, men eksemplet du viser til forutsetter at man liker tuningen/voicingen av JBL'n du her nevner.

    Jeg vil også i denne sammenheng nevne at XTZ Divine Alpha til ca. 80 lapper - i følge dens innholdende drivere/filter/kabinett - langt på vei forsvarer sin salgskostnad med utganspukt i at noe må produsent/forhandler sitte igjen med som fortjeneste. Det selges høyttalere fra anerkjente produsenter til en null mer som ikke rekker denne XTZ modellen til knærne i øvelsen konstruksjonens beskaffenhet/iboende "betær." Gjelder forøvrig mye av hva bokstavene XTZ byr på.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Selvfølgelig skal produsent og leddet etter tjene penger!!!

    Men spørsmålet mitt blir allikevel, hva får du for 80 000,- i deler til et DIY prosjekt.....?? :cool:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er litt det som er moroa med diy synes jeg, det er så uendelig mange veier til mål. Og for noen så er det veien som er (eller blir) målet.
    Skjønner fra ditt innlegg over her at vi er på helt ulike motpoler for preferanser, jeg mest glad i og opptatt av passive 2 veis konstruksjoner (til nød 2,5 veis :)).
    Ikke noe rett eller galt med hverken din eller min innfallsvinkel, men bare forskjellige preferanser. Jeg merker på meg selv at jeg vekter og prioriterer ting annerledes nå enn da jeg startet.

    For folk som sitter litt på gjerdet og lurer på å komme i gang med diy så vil jeg bare si at takhøyden er veldig høy i dette hjørnet av HFS, og vet av erfaring at de fleste som driver med dette gledelig deler sin erfaring og tips.
    Mitt største tips er å ta kontakt med folk som driver med dette, reis på besøk, lytt på mange systemer. Ihvertfall før man setter i gang med prosjekter som setter store krav til både økonomi og ressurser. Det kan være lurt å starte forsiktig med ett billig og greit prosjekt som i værste fall kan brukes til kontoret, pc/tv høyttalere eller andre enklere formål. Da får man det litt under neglene og skjønner litt av prosessen før man dykker dypere i materien.
    Klarer ikke la være, innrømme at jeg ble regelrett glad av å lese hva du her skriver. Var jo sånn det begynte, her på Hifisentralen, lenge før jeg selv var registrert som bruker her (men jeg fulgte med i mange år før det). Nivået har blitt litt for høyt, dvs. det er for mye "super-detaljert" stoff mellom noen få håndfull mennesker som kan evne og følge med teknisk sett, nesten en fare overfor de som er på vei inn i denne flotte hobbyen man kan bedrive 365 dager i året om man vil. Forstå meg rett, sier ikke at alt teknisk skal bort, men hva tenker de som er på vei inn i denne hobbyen. Interesseområde.

    Dype "mikro-nøyaktige" anbefalinger om detaljer i et stereoanlegg - som eksempelvis en forbindelseskabel mellom to apparater - kan jo omtales som viktigere enn hva man får et komplett greit anlegg for som tross alt kan gjengi musikk.

    Nyttårsaften 2000. Glemmer den aldri, hva musikk angår. Alt i et stort slags sametelt. Bål. Drikking. Stemning. Musikk via en JVC boomblaster med full drag i bassen - aaaldri opplevd musikk som så herlig og stemningsfullt som da. Bassen i JVC'n stod for halve stemningen enda vi vet hvor dårlig resten av den spiller.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.442
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg begynte pusle med DIY for 10-20 år siden var kjøpeprodukter langt billigere enn å kjøpe komponenter herfra og derfra og håpe på god lyd. Kjøpeproduktene stort sett bedre også.
    Grunnen til å bygge bør være fordi man har lyst til å lage noe selv, og det er lurt å begynne med et kit.
    Elektronikk og evt rør krever en byggeveiledning og det kan mange klare. Spesielt rør er enkelt med enkle kretser og ikke noe smd lodding .

    Høyttalere er noe helt annet , det krever stor kunnskap evt et kit fra Seas , Gravesen/Jantzen. Om og hvor mye bedre det er enn kjøpevarer vil naturligvis variere .?Det finnes dritt og gull i alle prisklasser. Men jeg er ganske sikker på at Gravesens TQWT DIY som jeg lagde var og er bedre match for mine 300b enn Zu lettdrevne høyttaler som kostet 5-10 ganger mer. Det er bare å se på målingene. Mens en annen kjøpehøyttaler til under 20k er bedre enn min DIY til en delepris på 10k Nå, , men vil ikke kunne drives av en SET rørforsterker

    Noen folk her bygger store høyttalersystemer som man aldri kan få kjøpt eller få maken til i ytelse fra butikk.

    DIY er fantastisk morsomt og gir stor glede og mestringsfølelse og veldig lærerikt . Anbefales til alle.Begynn med er rørkit fra Bottlehead.


    PS har 3 prosjekter i skuffen jeg ikke har lydmessig behov for. Men de er er som fremtidig sysselsetting
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    @MusicBear

    JBL.jpg


    Hvor mye ville en slik høyttaler kostet i butikk ?
    Horn + Kompresjonsdriver
    Tweeter
    2 x 15"
    Kabinett

    Dette er JBL drivere, og jeg vet pris utifra hva det blir solgt for på "børsen".
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Høyttalere er noe helt annet , det krever stor kunnskap evt et kit fra Seas , Gravesen/Jantzen. Om og hvor mye bedre det er enn kjøpevarer vil naturligvis variere .?Det finnes dritt og gull i alle prisklasser. Men jeg er ganske sikker på at Gravesens TQWT DIY som jeg lagde var og er bedre match for mine 300b enn Zu lettdrevne høyttaler som kostet 5-10 ganger mer.
    En av Gravesen sine beste konstruksjoner? Jeg tror det. Sånt sett har ikke utviklingen gått særlig fremover, ting har stort sett bare blitt annerledes.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Den største kostnaden med ferdig produkter i høy prisklasse, det er utviklingskostnaden. Og det dyrere produktet er, det større del av denne kostnaden legges på hver enkelt enhet. Rett og slett fordi de forventer et lavere salg. Og selve utviklingen er gjerne 5-10 ganger så kostbar i tillegg når vi kommer høyt nok opp i prisklasse. Da sier det seg litt selv at det blir mer å spare på selvbygg det høyere prisklassen er. Ser man på masseproduksjons produkter, så har ikke en selvbygger sjans i havet til å havne under salgspris stort sett.
    Og etter produksjon, så er det jo X antall mellomledd som skal ha en viss% fortjeneste. Igjen så gjør det dyre komponenter enda dyrere. mens rimelig komponenter ikke øker like my i kroner og øre. Og ved masseproduksjon, så betaler produsentene et slikk og ingenting for komponentene. Mens i mer eksklusive konstruksjoner, så blir komponentprisen høyere, rett og slett på grunn av antallet de handler.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    4.351
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalere gir høy salgspris pga ekstra håndtering, mer emballasje, fraktpris (volum/vekt) og antall distribusjonsledd. Det er mer kostbart å lage et godt høyttalerkabinett enn å få stanset ut en serie med forsterkerkabinetter. Elementkostnaden er en liten del av prisen, noe som det fokuseres for mye på. De mest avanserte simulering- og målemetodene brukes mest på å få små enheter (TV, lydplanker, bærbare dingser og bokhyllehøyttalere) til å lyde optimalt innenfor sine rammer. Små høyttalere og passive høyttalere lønner det seg sjelden å surre med selv, det måtte være for husflid & design, ikke primært for lyd. Høyttalerhobby på 70-80 tallet gikk ut på å vikle av / på spoler, ha 10 skuffer full av forskjellige motstander og kondiser. Forbannet tidkrevende ræl sammenliknet med aktive filtre og DSP. Når Troels kommer med en ny konstruksjon kan han gjerne ha testet en håndfull passive filterkonfigurasjoner før han legger de ut. Gidder man dette, fint. Men flytt høyttaleren til et annet rom og håp på at du er like fornøyd da (eller ønsk deg DSP til jul).
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    936
    Antall liker
    1.314
    Sted
    Østfold
    Min motivasjonen for DIY høyttalerbygging er ikke å spare penger men å:

    - Lære noe nytt, dumper stadig borti nye problemstillinger
    - Bruker mye tid på simulering og forberedelse, mens jeg hygger meg med musikk
    - Utforske prinsipper, f.eks. lineærfase filter, nå bygges veggreflektert bass (Dutch & Dutch 8C)
    - Prosessen er enda artigere enn sluttproduktet, liker å ta meg god tid og kose meg
    - Invitere venner over, få feedback - ta en øl

    IMG_2582.jpg

    Må si at den store greia var når rimelige DSP-løsninger som MiniDSP 2x4HD kom. Det som var så vanskelig med passive komponenter, ble med ett helt lett gjennomførbart. Deretter er REW genialt, kan virkelig vurdere sluttproduktet, og så justere meg inn med DSP. Alt i alt en super hobby, men jeg sparer neppe penger:)
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Det er kostbart å starte opp med DIY høyttaler bygging fra scratch, og ikke minst mye kunnskap som man må lærer seg etterhvert.
    Mye verktøy og måleutstyr som tilsammen koster en god høyttaler i seg selv.
    For ett sett høyttalere er det et taps prosjekt, men lager man flere så blir det jo desto billigere.
    Men har man bygd ett par, så blir det gjerne flere :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.782
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skjønner ikke helt hvor man tar det fra at det er så dyrt å starte med DIY. 🤔

    De rimeligste ferdighøyttalerne er selvsagt umulig å matche på pris, men hvis man er fornøyd med et par gulvstående høyttalere til 1990,- fra Elkjøp, så er uansett ikke DIY interessant.

    Skulle det derimot bli interessant i fremtiden, så har man jo billige høyttalere klare, som man kan modifisere og oppgradere. Billige kabinetter er ofte litt enkle, men i motsetning til elementene, er det faktisk begrenset hvor dårlig de kan produseres. Med elementene virker det ikke som om det finnes noen grense 😆

    Man må slett ikke ha snekkerverksted og en masse verktøy for å få godt utbytte av DIY-lyd. De morsomste lavterskelprosjektene jeg har puslet med er når jeg har modifisert eksisterende høyttalere. Ikke like tilfredsstillende som å bygge noe selv, men en langt raskere vei til lydglede.

    Bytte til dobbel terminal, røske ut delefilter og bytte elementer -> klart for miniDSP og aktiv deling med en gang.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.998
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    X antall forsterkere (for aktiv deling) og en habil DSP løsning er gjerne en engangsinvestering.
    Det kan man bruke på alle fremtidige prosjekter.
    ...derfra er det kun bytting/testing av drivere, div kasseløsninger (apekister, åpen baffel, horn...osv) ...som jeg synes er gøy og spennende.
    Man står fritt til egentlig å prøve alt, uten at det koster 10 skjorter. Bli kjent med DSP verktøy og lek med forskjellige filter settinger.

    Handle deler på brukten. Jeg er nesten på fornavn med gutta på byggevarene rundt om, og får trevirke billig, av og til gratis.

    Mange her på HFS fnyser av det sånne som meg (og andre) holder på med.
    Jeg bryr meg ikke. Hadde de visst hvor enkelt det er å tangere en 100k høyttaler fra butikken med enkle og rimelige midler så måtte de ha svelget opp til flere kameler.
    ...eventuelt tatt seg ett par boller. 😜
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    En kasse på 50-100 liter og koaks-element blir et enkelt og muligens et flott prosjekt.

    Eks:
    1618909607560.png

    1618909660615.png

    eller DSP og 2x stereoamper.

    Trestokken Snekkerverksted lager kasser av ønsket materiale og størrelse. Kassene er nøyaktig kuttet og en lek å sette sammen deretter. Finnish velges deretter.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.640
    Torget vurderinger
    10
    Et kjekt sted å starte. Fiks ferdig 4x20 watt i 8 ohm sånn cirka med DSP, analoginngang og blutooth.

    ZOUDIO AIO4CH: 4-channel amplifier with DSP and Bluetooth - diyAudio

    Med DSP slipper man passivt filter med seriespole på bassen noe som gjør at man trenger færre watt.

    En enkel toveis stativ eller gulvstående med en lettdreven 6,5 eller 8 tommer kan være et fint sted å starte. Jeg er fan av 8 tommere. Gir etterlengtet kropp i bassen og ikke bare spinkel dypbass.


    Alternativt, gå for noe som er ferdig beregnet ala Gravesen mfl.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    En enkel toveis stativ eller gulvstående med en lettdreven 6,5 eller 8 tommer kan være et fint sted å starte. Jeg er fan av 8 tommere. Gir etterlengtet kropp i bassen og ikke bare spinkel dypbass.
    Enig, 8-tommere gir kropp, og kan fortsatt (så vidt) beherske øvelsen; ikke så alt for tung membran.
    Kan jeg spørre; hvordan "håndterer" du øvre mellomtone mot diskant med bruk av 8-tommere?
    Jeg spør, med utgangspunkt i at størrelse membran på en 8-tommer begynner å bli i største laget i området der diskanten tar over -.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Enig, 8-tommere gir kropp, og kan fortsatt (så vidt) beherske øvelsen; ikke så alt for tung membran.
    Kan jeg spørre; hvordan "håndterer" du øvre mellomtone mot diskant med bruk av 8-tommere?
    Jeg spør, med utgangspunkt i at størrelse membran på en 8-tommer begynner å bli i største laget i området der diskanten tar over -.
    Jeg kan ikke linke til egne produkter, men det har kommet flere domer med god slaglengde de siste årene som fint kan deles ned mot 12-1300Hz og dermed møte en 8" uten problemer. Og uten waveguide. Om man er fast bestemt på toveis og ikke vil ha subwoofer...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.640
    Torget vurderinger
    10
    Ang toveis med 8 tommer. Det er fordeler og ulemper med alle løsninger.

    Du kan lese litt om Audio Note og Snell. Snell er veldig ørevennlig.

    Står litt i innlegget til cbarth1 (innlegg #22).

    Som nevnt over så er 34-35 mm domer aktuelle da de kan deles godt under 2K.

    Waveguider gir domer ekstra støtte nedover.

    Horn er nevnt.




    Men som et direkte svar på spm så synes jeg det kan låte bra med deling ved 2500-3000 Hz med 8 tommer og vanlig dome på tross av beaming fra 8 tommeren.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.998
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg spør, med utgangspunkt i at størrelse membran på en 8-tommer begynner å bli i største laget i området der diskanten tar over
    Som dåbbel jådd sier, horn....med 25-30 cm bredde, avhengig av type horn, kan deles på 1200 Hz +/- mot 8"
    Liker man ikke horn, forsøk med en dome som kan deles under 2 kHz..type BlieSMa eller annet 1,5"

    ...men det er ikke sikkert det blir like slemt som hønn.

    @Musikkbjørn, jeg har åpna mine Opaler og røsket vekk ampene inni, strukket kabler ut fra kassene og kjørt min egen aktive versjon...med Audiolense og Crown amper.
    Gikk fint det....låt også mye bedre. ;)
    Original deling på Opal er vel 1,6 k. Jeg delte på 2 k og da kan de spille høyrere og mer uanstrengt.
    Prøv du og, eller har du solgt de?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Tweeter (om nødvendig)
    Horn/kompdriver
    8" MidBass
    8" Bass
    8" Bass

    Nice Compacts som noen ville kalt det her... :cool:

    Bare som et eksempel....

    Det Bergizzz er inne på er noe virkelig vesentlig... 8 forsterker-kanaler og DSP som en basis i det hele, og enn kan teste ekstremt mye !!!!!!
    Glem alt som ikke er vesentlig.. ha lange nok kabler.. ha Neutrik Speakon skuffen full 😁
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    @Musikkbjørn, jeg har åpna mine Opaler og røsket vekk ampene inni, strukket kabler ut fra kassene og kjørt min egen aktive versjon...med Audiolense og Crown amper.
    Gikk fint det....låt også mye bedre. ;)
    Original deling på Opal er vel 1,6 k. Jeg delte på 2 k og da kan de spille høyrere og mer uanstrengt.
    Prøv du og, eller har du solgt de?
    Du er pinadø steikje gal :ROFLMAO: er jo en av klodens bedre aktive høyttalere dette her. Fatter ikke, forresten, at de kan låte bedre med Crown - mener du virkelig det?
    Nope, har ikke solgt de. Den dagen de evt. tar kvelden skal jeg stoppe de ut, sette de på peishylla, med en lapp påskrevet; Noe av det beste jeg har hørt & eid.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    ^Ikkenoe problem med horn....
    Det skjønner jeg.
    Men, mitt problem er bare det at jeg har til gode å høre en hornkonstruksjon som ikke låter som om musikken går gjennom en trakt...!

    Til alle dere eiere og/deller elsker av horn, som med min uttallelse (trolig) kunne tenke dere å mose kneskålene mine - jeg mener dette fullt ut!
    Men, kan være hjernen min er overfølsom for horn, at for mange av hjernecellene gikk med i ungdomstiden med for stort inntak av øl, eller at jeg rett og slett hverken har vært så heldig å vinne storgevinst i Lotto eller hørt en god hornkonstruksjon.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Helt korrekt, det er ditt problem.

    Men det er jo helt opp til deg og få gjort noe med det. Finnes da flust med gode hornrigger her til lands som du sikkert får innpass på, når Khåråhna er over..

    Hvorfor er noen av norges beste HT systemer basert på horn.. fordi at at dem liker "traktlyd" ?? Give me a break....

    De horna som du har hørt kan ha hatt disse feila, delt for lavt, delt for høyt, gjerne begge, ikke optimal driver til hornet...
    Og med som alt annet, ikke rett match, låter ikke godt...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.782
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Typisk fenomen at det deles for lavt i for små horn, og en får så kalte traktelyder.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Har hatt en del selvbygg, opp i gjennom årene, og jeg har erfart at det er ikke snekkerarbeidet som er det vanskelige...
    men filtrene og å plukke ut rette komponenter og deler som passer sammens som er det vanskeligste.
    Og ser det er mange selvutnevnte proff selvbyggere her inne, men blir meget sjelden imponert.
    Og med selvbygger, så mener jeg det er selvoppfunnet, og ikke et forsøk på en dårlig kopi.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg startet med horn hos Sluket 😁 Heldigvis var det alt for stort og dyrt til at det kunne være aktuelt i Tilflukstrommet😁
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.640
    Torget vurderinger
    10
    Har hatt en del selvbygg, opp i gjennom årene, og jeg har erfart at det er ikke snekkerarbeidet som er det vanskelige...
    men filtrene og å plukke ut rette komponenter og deler som passer sammens som er det vanskeligste.
    Og ser det er mange selvutnevnte proff selvbyggere her inne, men blir meget sjelden imponert.
    Og med selvbygger, så mener jeg det er selvoppfunnet, og ikke et forsøk på en dårlig kopi.
    Det er derfor man bør lage noe ferdig beregnet. F eks Gravesen.

    Eller lære seg måling og bruke dsp eller simulere passiv filtre etter boka.


    Det aller enkleste man kan gjøre er å lage en liten åpen baffel med den svært billige Eminence Alpha 15A drivern.

    Ferdig oppskrift ligger her: DIY åpen baffel - Pure Audio Project Duet 15 Prelude klone | Side 4 | Hifisentralen

    Og her: OB Theory (quarter-wave.com)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn