Pris på fabrikkbygde hifikomponenter kontra DIY.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Det er derfor man bør lage noe ferdig beregnet. F eks Gravesen.

    Eller lære seg måling og bruke dsp eller simulere passiv filtre etter boka.


    Det aller enkleste man kan gjøre er å lage en liten åpen baffel med den svært billige Eminence Alpha 15A drivern.

    Ferdig oppskrift ligger her: DIY åpen baffel - Pure Audio Project Duet 15 Prelude klone | Side 4 | Hifisentralen

    Og her: OB Theory (quarter-wave.com)
    Måling går jo greit å lære seg, men å tro at å simulere filtre etter boka gjør at det da blir 100%, det er nok å tro på julenissen, har vært igjennom det der, og ja det finnes mange ferdige oppskrifter, men det er ikke mange som er bra.
    Hadde alle ferdige oppskrifter hvert bra, vil jeg tro di som har laget di hadde levd fett av å produsere og selge høytalere i stede.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Leve fett på å produsere og selge en nisje som som de fleste interesserte ikke har råd til å handle?
    Nei skal man bli rik så bør man nok tenke i andre baner enn hi-fi gitt.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...men filtrene og å plukke ut rette komponenter og deler som passer sammens som er det vanskeligste.
    Om man skal bygge med passive filtre så skjønner jeg at det kan være utfordrende.
    Kunnskap og erfaring er vel en forutsetning for å konstruere gode passive høyttalere.

    Men bruker man DSP/digitale filtre, har kontroll og oversikt ifm gain og følsomhet på amper og drivere
    ...så blir det enklere å få til noe som fungerer veldig bra.

    Men jeg gjentar fra tidligere, gode råvarer, som passer godt sammen, gjør det lettere å få det til.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Har hatt en del selvbygg, opp i gjennom årene, og jeg har erfart at det er ikke snekkerarbeidet som er det vanskelige...
    men filtrene og å plukke ut rette komponenter og deler som passer sammens som er det vanskeligste.
    Og ser det er mange selvutnevnte proff selvbyggere her inne, men blir meget sjelden imponert.
    Og med selvbygger, så mener jeg det er selvoppfunnet, og ikke et forsøk på en dårlig kopi.
    I 1991, uten DSP eller eget måleutstyr for finjustering, så har du rett.

    I 2021, med enkelt justerbart delefilter, romkorreksjon og uten en eneste passiv komponent i kretsen, så tar du feil.

    Om man fortsatt gjør det som i 1991, så er ikke det et bevis på at selvbygg i dag ikke er verdt tid og innsats.

    "Forsøk på dårlig kopi"... vel. Enkelte ganger er det åpenbart at man har kopiert et kommersielt design, og hvis det er gjort som i eksempelet fra 1991...

    Ellers kan man si det slik at det er litt begrenset med måter å lage en rektangulær kasse med sirkelformede hull på, spesielt om man tar hensyn til hvilke løsninger som fungerer best. Når det er sagt, syns jeg selvbyggene på dette forumet er tidvis ganske ekstreme når det gjelder både innsats og kreativitet. En del av dem finner du ikke kommersielle motstykker til uansett hvor mye du leter.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Å kopiere lyden fra en butikkhøyttaler...det gidder iallefall ikke jeg.
    En av de største gledene ved selvbygg synes jeg er å skape min egen lyd.

    Å kopiere utseende fra en butikkhøyttaler, ja veldig gjerne, men jeg kjenner mine begrensninger..
    ..så der må jeg kaste inn håndkleet. ;)

    Skulle gjerne vært såpass handy at jeg kunne herme utseende og finnish til noen av Wilson Audio kreasjonene.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.381
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Er man selvutnevnt når man velger å dele sine erfaringer? Kjenner ingen her inne? Det må i såfall sitte i huggu på leseren.
    Kjøpesprit er kompromiss.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Når det gjelder selvbygg innen seilbåter, har det gjerne vært slik at de har vært mer ekstrem, moderne og avansert enn det som finnes kommersielt. Noen ganger er innovasjonen størst der en i småskala ikke tar hensyn til kostnader og fortjeneste.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Godtfolk, noe jeg ikke helt forstår - det ene litt urettferdig overfor de som produserer og selger høyttalere - det DIY folket definerer som kjøpehøyttalere.
    OK, mener faktisk selv det finnes relativt få gode kjøpehøyttalere i forhold til god elektronikk, men alt av kjøpehøyttalere er nå ikke helt rævva da...

    Kjøpehøyttalere:
    - Laget for et gjennomsnitt folk med gjennomsnittlige hus/lytterom/stuer.
    - Låter da vel ikke aldeles rævva alle sammen, fordi de ikke fyller en hel endevegg og subber til taket?
    - Noen som har hørt (eksempelvis) KEF Refernce 5 - som kan påstå disse ikke gjengir musikken omtrent som man hører musikken live?

    Hornhøyttalere:
    - Hvorfor må en høyttaler påsettes "trakter" for å skulle gjengi musikken bra?
    - Mangler det høyttalerelementer som klarer jobben godt nok alene? Tilbake til det med (eksempelvis) KEF Reference 5, låter deså dårlig?
    - Mangler det forsterkere som klarer drive "ikke-horn-forsterkede" høyttalere?

    Bassanlegg:
    - Dette er jeg med på, jo mer membranflate og seriøs konstruksjonen er, jo bedre basskvalitet (digger selv god bass/har bassgitar).
    - Allikevel, må virkelig lytterommet i hjemmene våre ha like mange 18-tommere som store konsertlokaler?
    - Skal vi forvente produsent A eller B har bassrigger tilpasset den enkeltes behov og romløsninger?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det finnes da mange butikkhøyttalere som låter bra...veldig bra.
    Bare så synd at det koster veldig mye penger.

    Det der med horn og mye membranareal til bass er for meg mer komplisert å forklare enn å bare si; kom deg hjem til noen som har voksne DIY horn-rigger...etter at korona pesten er ferdig.

    Jeg registrer at du gjentatte ganger tidligere, MusicBear har stilt spørsmålstegn ifm DIY horn, men jeg tror fortsatt du ikke har fått ut fingeren ved å sjekke det ut.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg registrer at du gjentatte ganger tidligere, MusicBear har stilt spørsmålstegn ifm DIY horn, men jeg tror fortsatt du ikke har fått ut fingeren ved å sjekke det ut.
    Bergfinn; når korona-dritten har lagt seg stikker jeg plutselig oppom deg igjen :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg
    Det skjønner jeg.
    Men, mitt problem er bare det at jeg har til gode å høre en hornkonstruksjon som ikke låter som om musikken går gjennom en trakt...!

    Til alle dere eiere og/deller elsker av horn, som med min uttallelse (trolig) kunne tenke dere å mose kneskålene mine - jeg mener dette fullt ut!
    Men, kan være hjernen min er overfølsom for horn, at for mange av hjernecellene gikk med i ungdomstiden med for stort inntak av øl, eller at jeg rett og slett hverken har vært så heldig å vinne storgevinst i Lotto eller hørt en god hornkonstruksjon.
    Jeg er følsom på akkurat på dette punktet. Det var mitt inntrykk av Avantgarde for "noen år" siden. Mitt system låter ikke "trakt". Da hadde det gått rett ut av husert for lenge siden.
    speaker total en stk.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    En særdeles imponerende førstegangs horn kreasjon.
    Utrolig flott finnish og.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    I 2021, med enkelt justerbart delefilter, romkorreksjon og uten en eneste passiv komponent i kretsen, så tar du feil.

    Om man fortsatt gjør det som i 1991, så er ikke det et bevis på at selvbygg i dag ikke er verdt tid og innsats.
    Dette er utsagn jeg helt enig i. Det som er begrensende for kjøpehøyttalere er at majoriteten designes som om vi var i 1991 eller før, og begrenses av:

    - Passivt delefilter som roterer fase, en forsterker får dårlige arbeidsbetingelser
    - Bassrefleks, som kan gi uheldig pukkel i vanlige stuer og mye group delay (treig slapp bass)
    - For liten bass driver, blir ikke noe realisme og kropp
    - Smal baffel, mye kansellering og ujevn frekvensrespons fra veggrefleksjon
    - Deling mot diskant for høyt, gir ujevn direktivitet og vanskelig å plassere
    - Høyttaler "er som den er", kan vanskelig justeres

    Vi DIY gutta har imidlertid muligheter:

    - Aktivt delefilter (lineærfase om en vil), en forsterkerkanal per driver, topp arbeidsforhold
    - Kan bruke lukka kasse, bass kan EQ til rommet, Linkwitz transform
    - Større drivere på bredere baffel - mer punch og "guts"
    - Kan dele diskant lavere med bratte filtre, f.eks. 48 db/okt - jevnere direktivitet
    - Kan lett justeres inn etter bygging, stor fleksibilitet

    Jeg mener at DIY er fornuftig om man designer for 2021 teknologi, gjerne implementert i store hornløsninger eller linjekilder om en ønsker.
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Nå "tar" det litt av her føler jeg, som det ofte gjør i slike tråder. Tror man gjør diy-miljøet en bjørnetjeneste i å forfekte sine synspunkter så ensporet.
    Passiv vs aktiv, digital vs analog, klasse D vs SET. Evige diskusjoner som ingen kan vinne. Vi har alle ulik smak og ulike preferanser, det gjelder i alt. Noen liker mora, andre liker dattera.

    Tror vi kommer lengre om vi kan enes om at det finnes gode og dårlige løsninger i begge leire.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Regnet med jeg skulle få motargumeter på innlegget mitt, og regnet også med at dsp ble nevnt som løsningen på nesten alt, og må si jeg har hørt en del av det uten å bli imponert også, og som regel når dsp er innkoblet i systemet så mister jeg mikro og makro detaljer, som jeg ikke er villig til å miste, sånei det er ikke frelsen for alle det heller nei.
    Men ja det finnes da gode ting å kjøpe, og det finnes noen som bygger bra selv også.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    ...og som regel når dsp er innkoblet i systemet så mister jeg mikro og makro detaljer, som jeg ikke er villig til å miste...
    Dere som har greie på dette, gjelder dette generelt ved bruk av DSP eller ved «kraftig» bruk/manipulering av det?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Du vil nok få delte svar. Jeg lekte meg med minidsp og custom bygget 6 kanals MI forforsterker, men den ga fra seg for stort fingeravtrykk i lyden for min del. Holder man all dsp i det digitale domenet så hjelper det sikkert.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Alle kjøpehøyttalere er slett ikke så innmari dårlige, men de er alle laget med forskjellige kompromisser, samt at enkelte publiserer direkte løgner for å selge.

    Det kan derfor bli tidkrevende og dyrt å identifisere kompromissene den enkelte er villig til å leve med, spesielt om man er litt kresen på lydgjengivelsen. Byttesyken, anyone?

    Samtidig lever sikkert nærmere 99% av konsumentene i verden med kommersielle høyttalere, og de fleste av dem savner nok lite eller ingenting (så vidt de vet - enda - de har vel ikke vært innom dette forumet 😁).

    Tror egentlig ikke noen her forventer at kommersielle leverandører skal levere hverken basstårn eller noe annet "sært". Det er jo derfor DIY eksisterer. At noen velger å ha veggen full av 18", betyr ikke at man MÅ, men at man KAN, og det er moro at enkelte drar den helt ut. Mangfold er flott i lydverdenen også!

    Den kreative markedsføringen med oppblåste spesifikasjoner, og den (tidvis fullstendig absurde) differansen mellom byggekost og butikkpris er kanskje det jeg personlig syns er tristest med kommersielle produsenter.

    Som håndverker ser jeg på høyttalere som jeg ser på alt annet håndverk. Det skal være godt utført estetisk, solid, fungere som tiltenkt, og sluttprisen skal stå i forhold til produksjonskostnadene. Det vil si: Materiell med et legitimt påslag, reelt arbeid og evt. frakt.

    Stordrift/masseproduksjon er ikke nødvendigvis en fordel i så måte, for da påløper en rekke andre kostnader i tillegg, som kunden til syvende og sist må betale for. Transport (gjerne rundt hele kloden), lager, markedsføring, emballasje, support, reklamasjoner/service, et salgsapparat, lederbonuser, eierutbytter +++

    Jeg tror de fleste hadde reagert om de hadde håndverkere til å pusse opp badet, hvorpå de arbeidet i to uker og fakturerte det dobbelte, med den begrunnelsen at de må dekke inn reklame på lokalradioen, profilering av biler, et gigantisk lager, tre selgere, utbytte til eieren og muligheten for at du kan komme til å reklamere på arbeidet i løpet av de neste fem årene.

    Samtidig betaler folk gladelig 20-30.000 for en liten MDF-kasse med drivere til maks 2-3000,-. Hvorfor?

    Jo, fordi det er et produkt som befinner seg i et marked der det utelukkende handler om hva folk er villige til å betale for produktet, uavhengig av hva det koster å produsere.

    Kort fortalt syns jeg @MusicBear lister opp masse grunner til å bygge selv 🤓
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.381
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Audiogear skrev:
    "Jeg tror de fleste hadde reagert om de hadde håndverkere til å pusse opp badet, hvorpå de arbeidet i to uker og fakturerte det dobbelte, med den begrunnelsen at de må dekke inn reklame på lokalradioen, profilering av biler, et gigantisk lager, tre selgere, utbytte til eieren og muligheten for at du kan komme til å reklamere på arbeidet i løpet av de neste fem årene".

    Dette er jo det som i realiteten hender uten at kost-aktivitetene flashes.
    Sjekk gjerne faktura: "Forberedelser " "Verkstedmateriell" "Kjøregodtgjørelse" (har allerede vært rundt i nabolaget), grønne kingbolter, fakturagebyr osv.

    Men, det er jo mange selvbyggere som har et "lager" etter hvert og sparsomt med "kunder" når slekta og uskyldige kolleger og nabolag er mettet.
    Jeg har mange C17 elementer og annet liggende og div. konsepter på Dell /tegnebrettet, men hvor i helvete skal de ta veien?

    Selvbygg dreier seg ikke om å spare penger, men å utforske div. mekanismer i stedet for å lese seg imponert på andres erfaringer.
    Så er det gøy de gangene man lykkes, ble pizza'n svidd, eller eller svever du på mestringsfølelsen når smaken fører deg til Napoli ?

    DSP: Det som oppfattes som "livlighet" i høyttalere er ofte ujevnheter, krusinger/oppbrytninger som i sin utilsiktede natur kan sjarmere.
    Når "raspet" fra trompeten og hås-heten fra frøken syngediva jevnes ned, da er høyttaleren "kjedelig".
    Det blir gjerne omkvedsvisa som i forsterker-debatten:
    Myttji rør å myttji varme.
    Tru å klasse D kan du få med.
    Mange tåra, tunge stunde, e æ redd førr at det bli.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Er dyrt for MDF og kryssfiner, bare material kostnader kommer fort opp i 3-4000 kr avhengig av størrelse og finish selvsagt.
    Kanskje man må få noen til å sage til platene for seg, eller handle inn sager selv...
    Skal det fineres, så er det dyrt og vanskelig å få tak i bladfiner her til lands.
    Lister man opp alt man trenger for ett selvbygg, så kommer man fort opp i 20 000 kr. Ofte vil man ha gode elementer, som koster desto mer.
    Ett eksempel som jeg selv har bygd, er Seas Odin. Elementene og delefilteret kostet over 10000 kr. Dette er for 15 år siden...
    Siden da er delefilter redesignet og har bygd suber med Seas 10" Excel element. Men er i tenkeboksen om å bygge om dette oppsettet til lukkede kabinetter til Odinene, og bassport suber.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.495
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpehøyttalere kan være så mangt. De tre-veis JBL’ene jeg kjøpte nye for 11k pr stk i fjor har 15’’ bass og to hornladede kompresjonsdrivere i en kasse som gir spredningskontroll stort sett helt ned. Det er ganske mye bang for the buck. Jeg ville ikke vært i stand til å bygge noe tilsvarende til samme pris, men det er pro-høyttalere ment for kinosaler og har alt annet enn møbelfinish.

    For den seriøse delen av markedet er det et spørsmål om å fordele utviklingskostnaden på forventet antall produserte enheter i tillegg til material- og arbeidskostnad. Da blir nisjeprodukter i god kvalitet ganske dyre. Så har man sjarlatanene og snylterne som slenger sammen noe greier, setter en fantasipris og legger mer penger i markedsføring enn i utvikling. Den største fordelen med DIY er kanskje at man lærer såpass mye på veien at man ser hva som er hva.

    Mitt første DIY-prosjekt var subwoofere med plateforsterker i lukket kasse. Jeg tror fortsatt det er en bra måte å komme i gang på. Det er et ovekommelig prosjekt, man lærer mye om høyttalere generelt, og det er høy sannsynlighet for at resultatet blir riktig bra til lavere kostnad enn butikkpris. Deretter vil ambisjonsnivået fort balle på seg. :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.930
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det fokuseres mye på at her er det så mye penger å spare... hva med gleden av å lage noe sjøl som faktisk fungerer? For flere av oss er veien minst like viktig som målet... Ettersom samfunnsutviklingen har gitt mange enda mer fritid, er kjedsomhet den store folkesykdommen, som av de fleste erstattes med endeløse rekker av tanketomme TV-serier i beste amerikansk stil.... noen få velger å bruke tida på ting som oppleves mer givende og moro.... å tilegne seg ny kunnskap er jo heller ikke akkurat feil, - i alle fall for noen...
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har vært DIY'er i 40 år og bygd sikkert 100 forskjellige høyttalere, alle med forskjellig lyd i også.

    Men -- har på mine eldre dager kapitulert og skaffet meg "kjøpehøyttalere". Og det gikk vel omtrent 20 min før jeg røsket ut delefilteret og satte på aktiv deling og DSP :)
    Det er en god mellomvei å kjøpe noe som er ganske bra, og så modde det til det ugjenkjennelige. Da lærer man faktisk ganske mye, og jammen er det morro også.

    I dette tilfellet - Magnepan 3.6 og Hypex FusioAmp forsterkere med DSP.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En STOR STOR feil jeg gjorde sjøl, som andre bør unngå - ikke begynn med noe som helst uten måleutstyr. Hvis ikke roter man bare i blinde.

    I forsvar for meg selv må jeg vel si at som 10-åring hadde jeg neppe råd til måleutstyr, og ikke var bra måleutstyr mulig å få tak på heller. I dag er situasjonen totalt annerledes enn den gang.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bortsett fra drivere, må man regne alle investeringer i DIY som tapt.
    DIY har sjelden noe annenhåndsverdi, og ingen vil kjøpe brukte DIY kreasjoner.

    ...bortsett fra det utsøkte håndtverket signert radarparet fra mjøsdistriktet som stadig dukker opp da. ;)
    Det finnes alltid noen unntak.

    Det jeg ikke lenger bruker, havner alltid på resirk stasjonen.
    Finnes unntak her og, men generelt verken ønsker eller vil jeg at det jeg lager skal overtas av andre.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Drodler litt med samme tankene.
    Jeg tror jeg ville ha startet med en 2-veis stativhøytaler for å holde alt på et moderat nivå.
    En av disse f eks?
    http://www.troelsgravesen.dk/W15.htm
    http://www.troelsgravesen.dk/SEAS-CURV.htm
    Fått med deg disse?
    http://www.troelsgravesen.dk/SEAS_5INCH.htm (1 rimelig og 2 dyrere med Excel drivere med litt forskjellig "sound" som følge av forskjellige membraner)
    http://www.troelsgravesen.dk/STUDIO-101-mkII/STUDIO-101-mkII_1_2000.jpg (utrolig mye for pengene)

    Eller fra Seas, hvor disse drevet med innbygningsforsterker er noe jeg har veldig tro på i form av at de langt på vei vil kunne yte som gulvhøyttalere.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Dipol

    Konseptet med bredbåndselement og "et par 15" ..

    Ikke perfekt, ville vel prøvd og minimere avstanden mellom driverne...
    Men for og vise hvor enkelt en høy(gøy)ttaler kan være...


    Dipol.jpg


    Dipol 2.jpg
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    ikke begynn med noe som helst uten måleutstyr. Hvis ikke roter man bare i blinde.
    Støtter denne. Vil også anbefale å skaffe seg et brukbart simuleringsverktøy for delefilter. Minimum er at det kan importere frekvens og impedansmålinger. Noen er gratis og andre har gratisversjon med noen begrensninger. Selv har jeg brukt gratisversjonen av LspCAD
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ble litt nysgjerrig her.
    Hvorfor ikke?
    Fordi jeg har ti tommeltotter og hadde for inntill 4 år siden ikke brukt verken sag, vinkeljern, og sirkelsag i en alder av over 50. Jeg er ikke i stand til å lage noe som er behagelig å hvile øya på og vil ikke at mine amatør håndverk skal stå på utstilling i andres hjem.

    Slike ting kan møbelsnekkere og proffe ta seg av.
    Jeg er ikke så kresen på det visuelle.
    ...vil bare ha god lyd jeg. ;)
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    jeg røsket ut delefilteret og satte på aktiv deling og DSP :)
    Dette synes jeg også kan være en fin måte for nybegynnere å komme i gang med DIY hobby:

    - Slipper snekkerarbeid og simuleringer for dimensjonering - "ferdig dekket bord"
    - Laste ned REW - mål høyttaler før modifisering
    - Kjøpe MiniDSP 2x4HD (toveis) eller lignende, kanskje Hypex Fusion (DSP med forsterkere)
    - Installere ekstra terminaler, bypasse delefilter, koble opp forsterkere, da er en i gang
    - Koble opp som aktiv DSP høyttaler, mål og juster med REW - lær og ha det gøy:)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.816
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Holmestrand
    Dette synes jeg også kan være en fin måte for nybegynnere å komme i gang med DIY hobby:

    - Slipper snekkerarbeid og simuleringer for dimensjonering - "ferdig dekket bord"
    - Laste ned REW - mål høyttaler før modifisering
    - Kjøpe MiniDSP 2x4HD (toveis) eller lignende, kanskje Hypex Fusion (DSP med forsterkere)
    - Installere ekstra terminaler, bypasse delefilter, koble opp forsterkere, da er en i gang
    - Koble opp som aktiv DSP høyttaler, mål og juster med REW - lær og ha det gøy:)
    Du vil oppdra omverdenen med andre ord. ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Jeg nevner i fleng.... Fjordland, Foodora, Grandiosa, sko med borrelås, ferdig stappet potetstappe, dekkhotell....
    Folk er snart ikke i stand til å gjøre en DRITT med egne hender - audio DIY er og kommer til å forbli en mikroskopisk nisje for de helst spesielle med spesielle ferdigheter, kunnskaper og brennende interesse for flere sider av hobbyen. Og det har liten eller ingen hensikt å prøve misjonering eller å omvende kjøpebrød folket. De som er genuint interessert finner frem uansett. Krangling med de som påstår at DIY er skrammel/aldri kan konkurrere med flotte dyre ferdige produkter er A GIANT WASTE OF FUCLIN' PRECIOUS TIME ganske enkelt fordi de allerede har bestemt at slik er det, og det er ikke noe poeng å prøve heller. Det samme gjelder selvsagt den andre veien... bare å innrømme det!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.381
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg nevner i fleng.... Fjordland, Foodora, Grandiosa, sko med borrelås, ferdig stappet potetstappe, dekkhotell....
    Folk er snart ikke i stand til å gjøre en DRITT med egne hender - audio DIY er og kommer til å forbli en mikroskopisk nisje for de helst spesielle med spesielle ferdigheter, kunnskaper og brennende interesse for flere sider av hobbyen. Og det har liten eller ingen hensikt å prøve misjonering eller å omvende kjøpebrød folket. De som er genuint interessert finner frem uansett. Krangling med de som påstår at DIY er skrammel/aldri kan konkurrere med flotte dyre ferdige produkter er A GIANT WASTE OF FUCLIN' PRECIOUS TIME ganske enkelt fordi de allerede har bestemt at slik er det, og det er ikke noe poeng å prøve heller. Det samme gjelder selvsagt den andre veien... bare å innrømme det!
    Ja slik er det. Men du får kjøpt pizzabunner også da (forsterkermoduler). En idiot mente at toppen av latskap var å få ei ferdigbanket kjerring.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn