- Ble medlem
- 04.04.2011
- Antall liker
- 1.016
Trump: Vi trenger Grønland, absolutt
Natt til mandag gjentok president Trump at Grønland bør bli en del av USA. – Danmark kommer ikke til å klare det. Grønland sier: «nå er det nok».
Alt dreier seg om penger. Liv, avtaler og suverenitet betyr lite da.I motsetning til oss tastaturkrigere, har siviliserte land et sett skrevne og uskrevne lover å forholde seg til.
Å være så stokk dum at man ikke forstår dette, er det da ikke mulig å være.... Eller, vent nå litt, så stokk dum er det tydeligvis mulig å være.
Vi er med på en jævla berg-og-dal-bane styrt avbøller og psykopatiske nutcasespenger, og bortsett fra "de sterkeste diplomatiske protester", er det lite Europa eller verden ellers kan gjøre av rasjonelle handlinger. Vi er i hendene på et fåtall mentalt ustabile personer, og verken Gud eller Supermann finnes nå som vi behøver dem som mest.
Forsåvidt korrekt, men selv om alle banker er fulle av penger, er det tross alt et ekstremt mindretall som velger å rane dem.Alt dreier seg om penger. Liv, avtaler og suverenitet betyr lite da.
Vi har å gjøre med en mann som er diagnostisert som "malignant narcissist" -- personlighetsforstyrrelsen gjør ham altså til ondskapsfull og patologisk selvopptatt. I tillegg har han ikke lenge igjen å leve. Vi vet han er dypt umoralsk, respektløs, ondsinnet, herskesyk, bøllete, framfus og hensynsløs. Han forlanger total lojalitet av sine "undersåtter", som er hele klodens befolkning, i hans forstyrrede sinn, siden han ser seg som enerådende innsiktsfull på alle felt.Ja, og på grunn av «FIFA-fredsprismottakeren» trumP ser det jo ut til at nå har absolutt alle særdeles god grunn til å frykte for egen sikkerhet!
Inkludert Russland og Kina.
The Doomsday Clock has been influenced by Donald Trump's statements and actions since 2017, when scientists first cited his comments as a primary reason for moving the clock closer to midnight
. The clock currently stands at 89 seconds to midnight as of January 2025, the closest it has ever been, with his return to the presidency being a contributing factor to the most recent assessment.
The Clock Under Trump's Influence
- 2017: The Doomsday Clock was moved from three minutes to two and a half minutes to midnight, largely due to Trump's comments on nuclear weapons and climate change. It was the first time the Bulletin of the Atomic Scientists' board cited the words of a single person as a major factor for the change.
- 2018: The clock was moved even closer to two minutes to midnight, tying the previous record set in 1953 during the height of the Cold War nuclear arms race.
- 2020: The scientists moved the clock to "100 seconds to midnight" (1 minute, 40 seconds).
- 2023: The clock was set at 90 seconds to midnight, the closest it had ever been at that point, largely due to the war in Ukraine.
- 2025: In January 2025, the clock was moved to 89 seconds to midnight, the closest it has ever been to global catastrophe. The return of Donald Trump to the White House and his administration's plans to increase nuclear testing were noted as factors increasing concerns over nuclear war and the general global security situation.
Alt dreier seg om penger. Liv, avtaler og suverenitet betyr lite da.
Likefullt er det fremdeles folk som hevder han er rett mann på rett plass, selv her.Vi har å gjøre med en mann som er diagnostisert som "malignant narcissist" -- personlighetsforstyrrelsen gjør ham altså til ondskapsfull og patologisk selvopptatt. I tillegg har han ikke lenge igjen å leve. Vi vet han er dypt umoralsk, respektløs, ondsinnet, herskesyk, bøllete, framfus og hensynsløs. Han forlanger total lojalitet av sine "undersåtter", som er hele klodens befolkning, i hans forstyrrede sinn, som ser ham som enerådende innsiktsfull på alle felt.
Og denne mannen har fått kommando over klodens største arsenal av konvesjonelle og kjernefysiske våpen.
Rett mann på rett plass? Noen mener jo at han er den eneste ansvarlige voksne som er igjen her på jorda.Likefullt er det fremdeles folk som hevder han er rett mann på rett plass, selv her.
Jeg har jo sett kommentarer på at oljeselskapene ikke er så veldig interessert, da oljen er vanskelig å utvinne og at infrastrukturen er så dårlig at det vil koste alt for mye å bygge den opp.![]()
Venezuelas regjering mener de fikk rett: – Det handlet om olje
Donald Trump har sagt at han vil ha slutt på menneske- og narkotikasmugling og derfor presser Venezuela. Landets myndigheter mener det hele tiden har handlet om olje.www.nrk.no
Det er eitt av dei store spørsmålet. I kva grad er utanrikspolitikken til Trump rasjonell/føremålsstyrt, og i kva grad er det «wag the dog» og «madman in charge».
Eg trur overfallet på Venezuela, og kidnappinga av Maduro, er rasjonelt begrunna. Det å sikra amerikansk kontroll over oljeressursane i bakgarden, og ikkje minst kasta ut kinesisk innflytelse over dei same, er avgjerande. Så gjenstår det sjølvsagt å sjå kva Exxon og Philips tenkjer om dette.
Ja, noen sier sågar at han er den nye Jesus og at Gud har sendt ham for å redde menneskeheten.Rett mann på rett plass? Noen mener jo at han er den eneste ansvarlige som er igjen her på jorda.
Da er det er enten humor, man er blåst helt tom eller det er trolling. Eller alle tre.
Korleis dei skal oppnå dette berre ved kanonbåt-diplomati, og utan å faktisk gå inn med militære styrkar, skjønar eg ikkje.
Ja, samtidig som det visstnok er eit behov for tung råolje. Vi får nok sjå.Jeg har jo sett kommentarer på at oljeselskapene ikke er så veldig interessert, da oljen er vanskelig å utvinne og at infrastrukturen er så dårlig at det vil koste alt for mye å bygge den opp.
Hvorvidt dette stemmer gjenstår jo å se.
Beste oljen til asfalt sies det. Amerikanske selskaper har utstyr til å håndtere denne typen olje i sørstatene.Ja, samtidig som det visstnok er eit behov for tung råolje. Vi får nok sjå.
Tull, Disqutabel. Hvilke regler? Å følge nøye med?I motsetning til oss tastaturkrigere, har siviliserte land et sett skrevne og uskrevne lover å forholde seg til.
Å være så stokk dum at man ikke forstår dette, er det da ikke mulig å være.... Eller, vent nå litt, så stokk dum er det tydeligvis mulig å være.
Vi er med på en jævla berg-og-dal-bane styrt av bøller og psykopatiske nutcases, og bortsett fra "de sterkeste diplomatiske protester", er det lite Europa eller verden ellers kan gjøre av rasjonelle handlinger. Vi er i hendene på et fåtall mentalt ustabile personer, og verken Gud eller Supermann finnes nå som vi behøver dem som mest.
Jeg spurte hvilke spilleregler. Er det det de reglene om at vi godtar hva som helst, smisker og håper det er snakk om?Tull, Lars Erik??? Må ikke argumentere for å argumentere nå da....
Det er da vel ikke tull at det finnes spilleregler, lover og regler som de fleste allierte forholder seg til. Regler Trump overser til de grader.
Det har vært en betydelig nedgang i de strategiske oljereservene til USA, så behovet er nok der. Rafineriene har de. Og jeg har svært vanskelig for å se for meg at oljeselskapene sier nei til å utvinne olje. Hvor enkelt det kommer til å bli, er en annen sak.Beste oljen til asfalt sies det. Amerikanske selskaper har utstyr til å håndtere denne typen olje i sørstatene.
Nå tror jeg du leker sint mann bare for å gjøre det.Jeg spurte hvilke spilleregler. Er det det de reglene om at vi godtar hva som helst, smisker og håper det er snakk om?
Å svare en bølle med å styrke selvtilliten hans har aldri fungert. Hverken i skolegården eller i internasjonal politikk. Det blir tvert i mot sett på som svakhet og aksept.
Sier de lover og regler at man ikke skal ta kraftig til motmæle? At smisking, spøk og fjas er en paragraf i reglene.Nå tror jeg du leker sint mann bare for å gjøre det.
Ingen har sagt at han ikke er en bølle og at bøller burde tas, problemet er at vi har lover, regler og spilleregler, samt at USA er en bølle med makt. Ikke ubetydelig makt også. Så fortell meg hva Europa skal gjøre dersom han tar Grønland? Helst i detalj, siden du ser ut til å ha svaret på det meste....
Gjør du deg dum nå? Det er ikke deg verdig!Sier de lover og regler at man ikke skal ta kraftig til motmæle? At smisking, spøk og fjas er en paragraf i reglene.
Da må du nesten vise meg de reglene.
Var neppe de regler Disqutabel viste til. Mer de diplomatiske "regler", hvor europeiske land har pålagt seg selv å spille Trump sterkere - i håp om at han skal besinne seg.Gjør du deg dum nå? Det er ikke deg verdig!
Brudd på FNs artikkel 2(4) – bruk av makt uten godkjennelse.
Ulovlig blokade – militær makt mot sivilt skipstrafikk.
Ubegrunnet selvforsvarsargumentasjon.
Brudd på suverenitetsprinsippet.
Mulige krigsforbrytelser og menneskerettsbrudd.
Oi.@lars_erik — Jeg tror de fleste som er innom denne tråden nå forstår hva du forsøker medele. — "EU og norske politikere en noe svake dimlinger."
Du terper så ensidig på dette poenget at en kan nesten undre på om du er betalt av det russiske propagandaappratet for å undergrave vår tillit til eget system?
Det du ser helt bort i fra, er at det eksisterer et eget, etablert reaksjonsmønster, der begrepet "fordømme" er det sterkeste innen diplomatisk språk mellom nasjoner. Norge har "fordømt" både ISraels massedrap på Gazastripen, samt Russlands invasjon av Ukraina. Men holder seg til et noe mildere språk overfor USA's siste eskapader. så kan vi like eller mislike dette, men det er den verktøykassa nasjonen Norge har til disposisjon.Jeg spurte hvilke spilleregler. Er det det de reglene om at vi godtar hva som helst, smisker og håper det er snakk om?
Å svare en bølle med å styrke selvtilliten hans har aldri fungert. Hverken i skolegården eller i internasjonal politikk. Det blir tvert i mot sett på som svakhet og aksept.
Da er det for sent. Og all troverdighet er for lengst skyllet ut med badevannet.Det du ser helt bort i fra, er at det eksisterer et eget, etablert reaksjonsmønster, der begrepet "fordømme" er det sterkeste innen diplomatisk språk mellom nasjoner. Norge har "fordømt" både ISraels massedrap på Gazastripen, samt Russlands invasjon av Ukraina. Men holder seg til et noe mildere språk overfor USA's siste eskapader. så kan vi like eller mislike dette, men det er den verktøykassa nasjonen Norge har til disposisjon.
Jo, jeg synes Norge godt kunne "fordømme" også USA, men det begrepet kommer vel først i det USA sender sine tropper til Grønland og erklærer det for Amerikansk territorie.
Diplomatisk samkvem er regulert i Wien-konvensjonen av 1961.Var neppe de regler Disqutabel viste til. Mer de diplomatiske "regler", hvor europeiske land har pålagt seg selv å spille Trump sterkere - i håp om at han skal besinne seg.
Fungerer særdeles godt.
Ja, det er korrekt, og det finnes ikke noe egnet verktøy til å løse dette problemet. Problemet heter Trump, og vedkommende er faen sjøl i to sko. Det er lite og ingenting den siviliserte verden kan gjøre overfor sånne som ham. Det finnes ikke noen maktmidler som funker.Da er det for sent. Og all troverdighet er for lengst skyllet ut med badevannet.
Det finnes annet enn fjas og tøv å møte slikt med. Latterliggjøre seg selv foran bølla, det innbyr ikke akkurat til hverken forandring eller respekt.Ja, det er korrekt, og det finnes ikke noe egnet verktøy til å løse dette problemet. Problemet heter Trump, og vedkommende er faen sjøl i to sko. Det er lite og ingenting den siviliserte verden kan gjøre overfor sånne som ham. Det finnes ikke noen maktmidler som funker.
Jeg skjønner du er prinsippfast og det er bra, men samtidig så forsvarer du også diktaturer.Oi.
Dette handler om at folkerettsbrudd må reageres knallhardt på, uavhengig av HVEM som begår de. Det ligger ingen troverdighet i å fordømme enkelte, mens man samtidig spøker og fjaser med andre. Trump er like farlig som Putin, men likevel holdes kritikk av Trump på et absolutt minimum. Netanyahu herjer som han vil, Kina har vi en skriftlig avtale med om å ikke kritisere.
Dette er mellomkrigstiden på nytt. Det endte ikke spesielt bra.
Edit; ser at JMM slengte på en "liker". Han er en av de som virker til å mene at Ukraina er det eneste viktige i verden i dag. Troverdigheten er lik null, siden det kun er de utvalgte som skal fordømmes og bekjempes. Ukraina er ille, men langt fra alene. I internasjonal politikk bør reaksjoner på handling være felles, ikke avhengig av hvem som utfører den. Dersom ikke, har vi tapt.
"Fjas og tøv" er helt og holdent dine begreper på den eksisterende verktøykassa. Og selv om vår utenriksminister forteller verden at POTUS is a horse cock, så blir ikke verden et bedre sted av den grunn.Det finnes annet enn fjas og tøv å møte slikt med. Latterliggjøre seg selv foran bølla, det innbyr ikke akkurat til hverken forandring eller respekt.
Artig. Eg er mildt usikker på føresetnadene: at Canada og europeisk NATO skal senda ti-tusenvis av troppar og utstyr til Grønland for å bekjempa amerikanarane i noko som liknar på geriljakrigføring (der konklusjonen er at dei må tapa som i Afghanistan og Vietnam), framstår som, ehrm, rein fiksjon.
Er fjas og tøv en del av verktøykassa?"Fjas og tøv" er helt og holdent dine begreper på den eksisterende verktøykassa. Og selv om vår utenriksminister forteller verden at POTUS is a horse cock, så blir ikke verden et bedre sted av den grunn.
Kom gjerne med en redegjørelse for hvordan de siviliserte nasjoner med diplomatiske midler kan stoppe folk som Trump fra å oppføre seg som de gjør. JEg ser ikke helt for meg at Norge skulle true USA med represalier, akkurat. Hvem hadde tapt på det, liksom.