Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.828
    Vet om 1 toppleder noen trygt kan hente siden det er så mange som ikke liker han. Det er til og med en egen dedikert tråd her på HFS dedikert 79 åringen.
    Det beste i hans tilfelle er vel at Satan sjøl henter ham en gang for alle.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    15.451
    Torget vurderinger
    2
    Vet om 1 toppleder noen trygt kan hente siden det er så mange som ikke liker han. Det er til og med en egen dedikert tråd her på HFS dedikert 79 åringen.
    Det er noe annet, dvergen i moskva har selv valgt å gå til krig mot naboen. Bassen mente at sirkuslandet usa skulle gå inn og hente ledere i land vi ikke liker rundtomkring i verden.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    noen ganger lurer jeg på hvorfor folk vil at unge menn skal dø.
    det forsvares i øst vest for drap av unge menn gjennom krig
    syns det er litt perverst, men folk må få lov til å mene det de mener, det som er skremmende er at sånne folk har stemmerett
    men klart veldig lett å støtte det å sende de unge i døden når man selv er såpass gammal at man ikke blir ansett som stridsdyktig
    her mener man altså at det er kjempefælt at en diktator blitt tatt til fange og vil heller hatt en vanlig krig (og min uttalelse var basert på prinsippet om at toppledelsen tas vs konvensjonell krig)

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er dette de eneste alternativer i din begrensede virkelighetsoppfatning, så er det jo lett å se hva du mener. Men hvilke tanker gjør du deg om internasjonale avtaler, folkerett, og Genevekonvensjonen? Er diplomati dårligere enn rått maktmisbruk og den sterkestes rett?
    Du ser jeg skrev dersom premisset er konvensjonell krig
    Hva internasjonale avtaler m.m har å si ift min argumentasjon ser jeg ikke helt
    jeg ser det opp imot feks slik usa har operert i midtøsten tidligere, da syns jeg dette er en mye bedre måte å skaffe seg olje på en å føre en krig mot et helt land.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.984
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er noe annet, dvergen i moskva har selv valgt å gå til krig mot naboen. Bassen mente at sirkuslandet usa skulle gå inn og hente ledere i land vi ikke liker rundtomkring i verden.
    Ja skjønte jo det. Det er så mye vas fra enkelte. Jeg tenkte i denne omgang på Trump, at noen kan hente han. Er på mange måter samme prinsipp

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hadde USA plukket putin og milekowski i israel hadde verden vært et bedre sted uten tvil
    Deretter kunne toppledelsen i usa begått kollektivt selvmord så hadde vi vært ti steg lenger mot en fredelig verden enn i dag....

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.592
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    det er jo slik man skal gjøre det spør du meg, istedenfor å la masse unge menn dø på slagmarken går man inn og tar toppledelsen. Dersom alle hadde operert slikt ville man ha spart seg for mye død.
    NB: dette er ikke noe støtte til akkurat denne aksjonen, dette burde blitt gjort feks i ukraina/russland konflikten, usa har ingen problemer med å plukke toppledere hvor som helst i verden, så hvorfor rydder de ikke opp...
    Fordi despoter og diktatorer er venner både på fjaseboka, Twitter, x, truth social og i det virkelig liv; like barn leker best

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.828
    Du ser jeg skrev dersom premisset er konvensjonell krig
    Hva internasjonale avtaler m.m har å si ift min argumentasjon ser jeg ikke helt
    jeg ser det opp imot feks slik usa har operert i midtøsten tidligere, da syns jeg dette er en mye bedre måte å skaffe seg olje på en å føre en krig mot et helt land.
    Det er jo et ganske sykt premiss du er den eneste som setter opp som eneste alternativ.

Dessuten; hvor i h.... tar du det fra at noen her vil at unge mennesker skal dø i krig? Problemet her er i utgangspunktet enkelt (og helt jævelig sjukt), nemlig den at noen svært få ekstremister leder nasjoner som er villige til å la folk dø uten noen som helst fornuftig grunn. Sånne ekstremister kan vi ikke med noen god grunn akseptere som ledere av nasjoner og maktstrukturer!

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo et ganske sykt premiss du er den eneste som setter opp som eneste alternativ.

Dessuten; hvor i h.... tar du det fra at noen her vil at unge mennesker skal dø i krig? Problemet her er i utgangspunktet enkelt (og helt jævelig sjukt), nemlig den at noen svært få ekstremister leder nasjoner som er villige til å la folk dø uten noen som helst fornuftig grunn. Sånne ekstremister kan vi ikke med noen god grunn akseptere som ledere av nasjoner og maktstrukturer!
    altså når man latterliggjør meg fordi jeg sier at det er en bedre løsning enn konvensjonell krig så kan man ikke tolke det annet enn at man syns konvensjonell krig er den beste måten å løse ting på.
    Den standard løsningen som ofte tys til nemlig å fordømme og komme med skarp kritikk funker jo veldig bra har vi sett opp igjennom åra.
    Videre er jeg helt enig i det du skriver, det finnes for mange politikere som er villig til å la sine folk dø uten noen god grunn. Dette gjelder de aller fleste land, de lar sine folk dø gjennom krig, sult, krig mot narkotika, svart økonomi og mangel på hjelp

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.592
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    altså når man latterliggjør meg fordi jeg sier at det er en bedre løsning enn konvensjonell krig så kan man ikke tolke det annet enn at man syns konvensjonell krig er den beste måten å løse ting på.
    Den standard løsningen som ofte tys til nemlig å fordømme og komme med skarp kritikk funker jo veldig bra har vi sett opp igjennom åra.
    Videre er jeg helt enig i det du skriver, det finnes for mange politikere som er villig til å la sine folk dø uten noen god grunn. Dette gjelder de aller fleste land, de lar sine folk dø gjennom krig, sult, krig mot narkotika, svart økonomi og mangel på hjelp
    Det er for mange folk på jorda så kriging er til jordas beste..

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.331
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    24
    For Kina er Afrika definitivt ikke ingenmansland; de har lagt ned store ressurser i infrastruktur og industri der. Finansiert av kinesiske lån, bygget av kinesere og med klausuler som gjør at om (når) lånene feiler blir eierskap av hele dritten automatisk kinesisk

Russland på sin side har store interesser i det nordlige kontinentet (sør for Sahara), der Wagner er tungt inne i kampen mot opprørere og islamister, betalt i stor grad gjennom overdragning av naturressurser.
    Dette har jeg også observert, men er det ikke slik at det nærmest er alle mot alle på dette kontinentet ? Folkegrupper og religiøse bevegelser på kryss og tvers av meningsløs landegrenser trukket med linjal på et kart av tidligere koloniherrer ?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.541
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Dette har jeg også observert, men er det ikke slik at det nærmest er alle mot alle på dette kontinentet ? Folkegrupper og religiøse bevegelser på kryss og tvers av meningsløs landegrenser trukket med linjal på et kart av tidligere koloniherrer ?

Deler av kontinentet, definitivt, men så finnes det jo land som gjør det bra også. Rwanda, Botswana, Ghana, Elfenbenskysten, Tanzania og Kenya nevnes ofte. Men i Afrika er jo dette ofte kun for flyktige snapshots å regne, siden militærkupp kan poppe opp tilsynelatende hvorsomhelst og nårsomhelst.

Linjalgrensene er selvsagt et problem, men i dag mest (trur eg) fordi folkegruppene brukes av korrupte ledere til å holde på makten og svekke makten til motstandere. Selvsagt helt uten hensyn til hva som er best for land og folk. Akkurat som kolonumaktene gjorde.

Vestens selvpisking i forhold til kolonitiden er definitivt på sin plass, men jeg tenker at like mye av skylden må legges ved Afrikas egne føtter. Hadde de tatt til seg andre aspekter fra kolonitiden enn grenseløs korrupsjon og bruken av splitt/hersk så tror jeg det kunne gått noe bedre enn det har gjort over de siste 50 årene.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Halden
    Det har gått opp for amerikanerne at deres livsstil avhenger av at 4% av verdens befolkning kan fortsette å beslaglegge innpå 30% av klodens ressurser. "Vi skal ha Grønland, Canada skal bli landets 51. delstat, Panamakanalen er vår og Venezuela stjal amerikanske selskapers olje og gass."

Vi bør akseptere at det ikke er kun Trump-administrasjonen som støtter hva som nå foregår.

"The American way of life is not negotiable." George Herbert Walker Bush, Rio, 1992.

Svalbard ryker nok også.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.429
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi får vente på at Putin feks går inn i Tyrkia og tar Erdogan til fange.

Vil UD da "følge nøye med"? Eller er reaksjoner betinget av hvem som utfører folkerettsbrudd?

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    836
    Sted
    Aarhus
    Nei, hva sier de om Ukraina og Russland?

Det USA har gjort, er å begå folkerettsbrudd. Da sier man det, ikke "vi er noen forbanna feiginger i Norge, som kun fordømmer de alle andre fordømmer."
    Verden er dessverre ikke rettferdig. Det burde vært sånn men realiteten kan vi ikke, kjøre den tonen ovenfor USA. Fra offisielt hold. Skolegårdsbølla har tatt over roret der borte. Og bølla har dessverre mye å fare med.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.429
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Verden er dessverre ikke rettferdig. Det burde vært sånn men realiteten kan vi ikke, kjøre den tonen ovenfor USA. Fra offisielt hold. Skolegårdsbølla har tatt over roret der borte. Og bølla har dessverre mye å fare med.
    Bølla får bare mer å fare med, når "alle" bedriver kvalmende smisking og bukking og skraping.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.984
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

Trump har nå bombet #1, #4, #5, #10, #29 og #32 på listen.
    Grønland vil han ha og mange geologer mener det er enorme ressurser som ligger der
    Beyond mineral resources, scientists estimate that Greenland has enormous reserves of oil and natural gas.
    Canada aser han seg ut med #3

#2 #6 og #7 og Trump har visstnok mye til felles.

Noen som ser et mønster her?
    Norge er forøvrig #22 på listen.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.331
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    24
    At det er for mange folk på jorda er sant, men krig medfører så mye forurensning og sløsing med ressurser at jeg er usikker på om det er til jordas beste.
    Og det er alt for få som stryker med, det monner ikke med krig, det må komme noen seriøse pandemier som vi av og til ser blant dyrene.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.429
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Trump har nå bombet #1, #4, #5, #10, #29 og #32 på listen.
    Grønland vil han ha og mange geologer mener det er enorme ressurser som ligger der

Canada aser han seg ut med #3

#2 #6 og #7 og Trump har visstnok mye til felles.

Noen som ser et mønster her?
    Norge er forøvrig #22 på listen.
    Heldigvis følger UD nøye med, så dette skal vi bare ta helt lungt. Og trengs hardere reaksjoner, tar Støre og Stoltenberg seg en ny kosetur til det Hvite Hus.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.541
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Bølla får bare mer å fare med, når "alle" bedriver kvalmende smisking og bukking og skraping.

Du får skrive til smiskerne og fortelle dem hvor landet ligger, så tenker jeg de tar til vett og verden kjapt blir et fredelig sted der leirbål og sangstemme blir en mangelvare.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.429
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du får skrive til smiskerne og fortelle dem hvor landet ligger, så tenker jeg de tar til vett og verden kjapt blir et fredelig sted der leirbål og sangstemme blir en mangelvare.
    Overmåte god kommentar. At jeg ikke hadde tenkt på det...

Da er det lett å anta at du også tilhører de som mener at reaksjoner må bestemmes ut fra hvem som begår folketerettsbrudd. Altså ikke handlingen, men hvem som begår den.

Nå har, omsider, Barth Eide kalt det ved sitt rette navn; folkerettsbrudd. Det er jo sannelig ikke verst.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.429
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det står du selvsagt fritt til å gjøre, og det er jo også noe du er overmåte god på. Presisjonen er sjelden god, eller overhode til stede, men man kan jo ikke være god på alt heller.
    Presisjonen er vel ganske god; ethvert folkerettsbrudd er et folkerettsbrudd. Uavhengig av hvem som utfører det. Å smiske med den ene, mens andre fordømmes, er mildt sagt en tvilsom strategi.

Trump har nå gått inn i et land, han har truet både Canada og Mexico, han ønsker å overta Grønland. Særlig bedre, eller en mindre trussel enn Putin, er han neppe... Likevel dikkes og dulles bølla med. Trump er absolutt ikke vår allierte, han nærmer seg mer og mer vår fiende.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.541
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Imponerende åssen du også er årntli god på ikke å adressere det som skrives når det ikke passer deg.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.429
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Pusdig åssen du også er årntli god på ikke å adressere det som skrives når det ikke passer deg.
    Jeg forundres vel egentlig bare over at du i stedet for å fordømme Trump og USA, bruker kreftene på å snakke om leirbål...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn