Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.284
    Torget vurderinger
    2
    Tror og håper inderlig at det er andre tider i komiteen nå enn da Obama fikk den, man får ikke prisen fordi man selv synes man skal få den. Ingen presidenter får fredsprisen fordi at de sier de har skapt fred samtidig som de truer egen befolkning med vold, står på talerstolen og roper ut at han hater sine motstandere og skal forfølge dem. etc. etc.
    Har ingen behov for å se han på norsk jord.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.371
    Sted
    Sølvbyen
    Tror og håper inderlig at det er andre tider i komiteen nå enn da Obama fikk den, man får ikke prisen fordi man selv synes man skal få den. Ingen presidenter får fredsprisen fordi at de sier de har skapt fred samtidig som de truer egen befolkning med vold, står på talerstolen og roper ut at han hater sine motstandere og skal forfølge dem. etc. etc.
    Har ingen behov for å se han på norsk jord.
    Når man ser hvordan både nyhetskanaler og statsledere gjør knefall og smisker med den oransje bavianen for å smøre egoet hans, så tør jeg faktisk ikke stole på at fornuften seirer og at han ikke får den. Ikke før jeg får se det.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.284
    Torget vurderinger
    2
    Når man ser hvordan både nyhetskanaler og statsledere gjør knefall og smisker med den oransje bavianen for å smøre egoet hans, så tør jeg faktisk ikke stole på at fornuften seirer og at han ikke får den. Ikke før jeg får se det.
    Ja vi lever i tider der den ene sprø og utrolige tingen etter den andre slår inn, vi ramler ikke av stolen lenger når noe skjer så vanlig er det blitt, men når jeg ser på hvem som sitter i komiteen så velger jeg å tro at fornuften vil seire, så får jeg få rett eller feil. Hadde han fått prisen så mener jeg som flere at da kunne de like gjerne lagt ned hele greia.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.371
    Sted
    Sølvbyen
    Det nesten eneste verre enn å gi den til Trump som jeg kan komme på er om de gir den til Putin eller Netanyahu.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.117
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt oppsummert, dette har gått fort, og kommer til å gå fortere… og som vi så fra dokumentaren om benji, avkommet kan være mulig værre….
    Fra Digi/NTB

Styrtrik Trump-venn tar kontroll over stadig flere medier
    Larry Ellison og sønnen er nå i ferd med å ta kontroll over et Trump-vennlig medieimperium som inkluderer CBS, Paramount, Warner, CNN og deler av Tiktok.

Ellison grunnla i 1977 dataselskapet Oracle og er ifølge Fortune god for nærmere 4000 milliarder kroner. Han konkurrerer dermed med Elon Musk om tittelen verdens rikeste mann.

81-åringen er kjent for sin ekstravagante livsstil, eier alt fra jagerfly til en øy i Hawaii og har vært gift seks ganger.

Han er en raus støttespiller for Republikanerne i USA og er nå i ferd med å bygge opp et medieimperium som overgår både sagnomsuste William Randolph Hearst og Joseph Pulitzer, konstaterer The New York Times.

– Er Larry Ellison i ferd med å bygge et Maga-medieimperium, undret Newsweek nylig.

CNN og KI
    I august ledet Ellisons sønn David en vellykket fusjon mellom sitt eget produksjonsselskap Skydance Media og Paramount Global, som også eier CBS, en TV-kanal faren har eierandel i.

Ifølge BBC og flere andre medier jobber han nå også med et bud på Warner Bros. Discovery, som er morselskapet til CNN og HBO.

Tidligere i år lanserte Trump det han omtalte som «det største KI-prosjektet i historien» der det skal investeres over 5000 milliarder kroner.

Ved Trumps side under lanseringen sto Larry Ellison, sammen med OpenAI-toppen Sam Altman.

Tiktok
    I september kunngjorde Trump at Ellison også trolig blir med på et amerikanskledet oppkjøp av Tiktok fra kinesiske Bytedance, sammen med blant andre Robert Murdoch og hans sønn Lachlan.

Oppkjøpet forutsetter at Bytedance går med på avtalen og er langt fra sluttført, men amerikansk høyesterett besluttet i januar å forby Tiktok i USA dersom selskapet ikke kutter båndene til Kina.

Murdoch spiller fra før på lag med Trump og eier blant annet Fox News, Wall Street Journal og New York Post, samt hundrevis av aviser verden over gjennom sitt News Corp.

Tiktok oppgir å ha 170 millioner brukere bare i USA, og regnes for å være en svært viktig kanal for å nå unge.

Gjennom Elon Musks oppkjøp av Twitter ble også det en sentral plattform for Trumps Maga-bevegelse, og det samme er Murdochs Fox News.

Æresgjester
    Meta-eier Mark Zuckerberg og Amazon-eier Jeff Bezos var i likhet med Musk æresgjester under innsettelsen av Trump i januar.

Omtrent samtidig kunngjorde Zuckerberg at Meta ville droppe faktasjekking av innlegg på Facebook og Instagram.

Bezos, som eier Washington Post, nektet før valget avisen å støtte demokratenes kandidat Kamala Harris på lederplass.

Få uker etter at Trump hadde flyttet inn i Det hvite hus, kunngjorde Bezos at Washington Post ikke lenger ville publisere innlegg som går imot «personlige friheter og frie markeder», noe som fikk avisens debattredaktør til å trekke seg.

Washington Posts mangeårige karikaturtegner Ann Telnaes kunngjorde også at hun sluttet i protest da redaksjonsledelsen nekter å trykke en tegning der Bezos knelte foran en statue av Trump.

Trump-vennlige milliardærer
    Mens amerikanske medier tidligere var kritiske til Trump, er medielandskapet nå i økende grad kontrollert eller under press fra krefter som spiller på lag med Det hvite hus, konstaterte nettavisen Axios nylig.

– Trump-vennlige milliardærer konsoliderer kontrollen over amerikanske medier og styrer etablerte merkevarer og sosiale plattformer i en ny konservativ retning, påpeker de.

Trumps har utnevnt Brendan Carr til leder for det amerikanske medietilsynet (FCC), og han har truet med å ta lisensen fra TV-kanaler som lar komikere og talkshow-verter kritisere og drive gjøn med presidenten.

– Brendan Carr er fremragende. Han er en patriot. Han elsker landet vårt, og han er en tøff kar, sa Trump i forrige måned.

CBS-press
    Mens Larry Ellison lenge har vært en flittig bidragsyter til Det republikanske partiet og flere av deres kandidater, har sønnen David på sin side støttet en rekke demokrater, blant dem Kamala Harris.

Men både han og faren har nå tilsynelatende beveget seg til høyre.

Oppkjøpet av Paramount ble tidligere i år godkjent etter at selskapet gikk med på å betale 160 millioner kroner til Trump. Han hadde saksøkt CBS-programmet 60 Minutes på grunn av et intervju de gjorde med Harris i valgkampen.

CBS har også kansellert The Late Show with Stephen Colbert, som ofte kritiserte og latterliggjorde Trump.

David Ellison har utnevnt den tidligere Trump-rådgiveren Kenneth R. Weinstein som ombudsmann for CBS og vurderer ifølge The Guardian å kjøpe den høyreorienterte og israelvennlige nettavisen The Free Press.

Israel-støtte
    Larry Ellison vokste opp i en jødisk familie i Chicago og har opp gjennom årene markert seg som en varm støttespiller og forsvarer av Israel.

Han har blant annet bidratt med over 260 millioner kroner til organisasjonen Friends of the Israel Defense Forces og støttet arkeologiske utgravninger i okkuperte palestinske områder.

I 2021 tilbød han ifølge Haaretz Benjamin Netanyahu en lukrativ jobb i Oracle, som den israelske statsministeren takket nei til.

Netanyahu er etterlyst for krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten av Den internasjonale straffedomstolen (ICC) og har ifølge den israelske avisen feriert på Ellisons øy i Hawaii.

Ellison har ifølge The New Statesman også støttet Tony Blair Institute med 700 millioner kroner og lovet den tidligere britiske statsministerens institutt ytterligere 2,2 milliarder kroner.

Trump kunngjorde nylig at Blair er tiltenkt en sentral rolle i det framtidige styret på Gazastripen.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.489
    Sted
    Liten by
    Og vi klør hverandres rygger....så det holder.
    Drain the swamp? Kiss my ass!

Dette kommer det til å bli vanskelig å gjøre noe med. før det er for sent.
    Hvor i helvete er demokratene???

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.117
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sterk kost
    Men for leserne av denne tråden ikke ukjent, ei heller uventet

og kanskje noe av svaret på @defacto spørsmålet ^^

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.489
    Sted
    Liten by
    Man må spørre seg, hvor er Putlers marionetter her inne? Begynner å føle at vi ikke er viktige nok.... :cry:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.459
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo mere enn bare "ass kissing". De fleste demokratiske landene er jo redde for, hva som kan skje,
    om de tydeligt motarbeider eller viser forakt for Trump. Noe, som er ganske forståeligt.
    Men..... Nobelkomiteen er (skulle være) uavhengig. Om Norge´s regjering midlertidigt kysser rævva til Trump
    for å unngå konfrontasioner på nationalt plan, bør dette ingen innflytelse ha på komiteens arbeide.
    Skulle det mot forventning komme press fra den norske regjeringen, for å få komiteen til å overveie Trump,
    da har Nobels fredspris mistet all relevans og kan likegodt nedlegges.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.804
    Defense Secretary Pete Hegseth’s short-notice, no-explanation summoning of more than 800 general and flag officers from command positions around the world demonstrates a lack of respect for their time and their jobs. It suggests a concomitant lack of respect for their advice.
    Nine months into the second Trump administration, Defense Secretary Pete Hegseth’s effort to shrink and reshape the Pentagon’s civilian workforce has netted a reduction of more than 60,000 employees, or about 7.6 percent

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.284
    Torget vurderinger
    2
    Skulle det mot forventning komme press fra den norske regjeringen, for å få komiteen til å overveie Trump,
    da har Nobels fredspris mistet all relevans og kan likegodt nedlegges.
    Her velger jeg å inta en naiv holdning, noe slikt hadde ikke skjedd her med de politikerne vi har i dag, ser heller ikke helt for meg at det hadde f.eks. nyttet å dra Anne Enger og Kristin Clemet litt til side i korridoren og fortalt dem hva de skulle gjøre.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.832
    Sted
    Portugal

– Skutt seg selv i foten
    Det nye visumet, som ble innført onsdag, gir utlendinger rett til innreise, opphold og arbeid i Kina uten krav om jobbtilbud eller arbeidsgiversponsing.

Dette skiller seg fra USAs H-1B-ordning, som krever arbeidsgiversponsing og er begrenset til 85.000 årlige tillatelser fordelt via et lotteri. Trump-administrasjonen har dessuten økt gebyret til 100.000 dollar per søknad – en over 20-dobling av tidligere nivå.

– USA har skutt seg selv i foten. Timingen er perfekt, sier sjefstrateg Michael Feller i Geopolitical Strategy til Reuters.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.134
    Sted
    Holmestrand
    Litt merkelig at det er så mange usmakelige karakteristikker av medforumister selv på dagtid. På kveld og nattestid kan jo promillen gi litt ekstra pepper i språkbruken. Noen burde gå i seg selv og akseptere at man kan ha forskjellige meninger om Trump og den politikken som føres. Et ekkokammer blir utrolig kjedelig å følge med på.
    Forskjellige meninger om tRump?
    Virkelig,trengs det rom for det?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Forskjellige meninger om tRump?
    Virkelig,trengs det rom for det?
    Dette blir jo opp til hver enkelt å vurdere. Mannen er jo ikke helt god. Men det er ikke alt han gjør og sier som er helt på jordet etter min mening og tydeligvis mange andre. Men mye av det han driver med er direkte uspiselig, og han drar USA i en autoritær retning som er farlig. Men landet får de politikere de fortjener. Han er tross alt lovlig valgt.
    Edit;
    Og for å legge til: Det var karakteristikken av andre som skriver her jeg reagerer på. Skulle ikke forundre meg om det kommer innlegg nå som beskriver meg som en tulling o.l.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    USAs tid som imperium er over. Trumps politikk akselererer denne trenden. Kina tar USAs plass.
    Spørsmålet er om dette vil gå fredelig for seg.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.371
    Sted
    Sølvbyen
    Hva er sjansene for opptøyer og borgerkrig der borte til slutt? Jeg har det litt for meg at det er den logiske konklusjonen på det som skjer der nå. Man ser Trump og de andre lederne bli rikere og rikere, mens vanlige folk får dårligere og dårligere råd.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.134
    Sted
    Holmestrand
    Dette blir jo opp til hver enkelt å vurdere. Mannen er jo ikke helt god. Men det er ikke alt han gjør og sier som er helt på jordet etter min mening og tydeligvis mange andre. Men mye av det han driver med er direkte uspiselig, og han drar USA i en autoritær retning som er farlig. Men landet får de politikere de fortjener. Han er tross alt lovlig valgt.
    Edit;
    Og for å legge til: Det var karakteristikken av andre som skriver her jeg reagerer på. Skulle ikke forundre meg om det kommer innlegg nå som beskriver meg som en tulling o.l.
    Hitler var vegetarianer og visstnok glad i dyr.
    tRump har sikkert et eller annet positivt han også, men slik han framstår så er det faktisk totalt uinteressant. Akkurat på samme vis.

For eksempel her, mannen tror han er keiser av verden!
    IMG_0943.jpeg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.347
    Sted
    Trondheim
    MAGA begynner visst å mukke litt over beskjeden om at Trump vil redde Argentina med å gå inn med milliarder av US$. Argentina har lite handel med USA, og den eneste grunnen ser ut til å være at Milei, som har mye av den samme tilnærmingen til politikk og økonomi som Trump, har kjørt Argentina på ratata.
    Krugman har skrevet om det for en liten stund siden.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.654
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Bonde-delen av MAGA er spesielt mugne, siden Milei umiddelbart droppet eksportavgiftene på en rekke jordbruksprodukter, hvorpå Kina like umiddelbart handlet et shit-ton med soyabønner. Til dato er antallet bønner kjøpt fra USA nøyaktig 0.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.134
    Sted
    Holmestrand
    Bonde-delen av MAGA er spesielt mugne, siden Milei umiddelbart droppet eksportavgiftene på en rekke jordbruksprodukter, hvorpå Kina like umiddelbart handlet et shit-ton med soyabønner. Til dato er antallet bønner kjøpt fra USA nøyaktig 0.
    FAFO…

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn