|
Det er i det minste eit interessant eksperiment, for å prøva å finna noko positivt.Vi får se hvordah det spiller seg ut, og huske at handelskriger sjeldent er gunsige for noen av partene
De gjengse kommentarene i dag er at dette er en dårlig avtale for EU og Tyskland. Bare at alternativene ble ansett som verre.– Dette er ikke en enighet. Donald Trump spiste von der Leyen til frokost, sier den ungarske statsministeren.
(NTB)
Men absolutt en av de bedre som utforsker teorier utenom, bølle, tosk, sjarlatan, og alt de andreIkke den første tRump forståeren, og trolig ikke den siste.
![]()
The key to understanding Trump? It’s not what you think
Everything the US president does is for money – and in serving his avarice, he’s managed to triumph over the marketwww.theguardian.com
Helt rett,,De gjengse kommentarene i dag er at dette er en dårlig avtale for EU og Tyskland. Bare at alternativene ble ansett som verre.
Og hvis noen er i tvil, den regelbaserte vestlige verdensordenen er i ferd med å smuldre bort. USA melder seg ut av det meste av viktige organisasjoner som setter rammebetingelser. Nå er det den sterkestes rett som gjelder, de mindre nasjonene blir særlig taperne i årene som kommer.
Ursula virket strålende fornøyd. Hu framstår som en bleieskifter for Trump, akkurat som Rutte.Hvis avtalen med EU er som de andre avtalene, så er vel ca. ingenting skrevet ned og ingenting signert. Det gir jo en liten smule håp.
Uansett særdeles skuffende. Gitt støyen på forhånd trodde jeg Angela ville være hardere i klypa enn som så.
Og legg merke til det urnorske utsagnet alle skal med![]()
Who are the winners and losers in US-EU trade deal?
Carmakers, consumers and European solidarity - a look at who is up and who is down due to the latest tariffs.www.bbc.com
Kun for å svare med samme mynt og ikke finne seg i alt det rare bølla forlanger..En evt EU-toll på amerikansk import ville jo rammet EU-borgere, da det jo ikke er slik Trump tror at det er eksportlandet som betaler importtoll, så hva skulle man oppnå med en gjensidig toll fra EUs side egentlig.
..
Det blir gøyalt å se Trump når det går opp for han at det er importør og ikke eksportør som betaler toll. For ikke å snakke om alle sleikerene rundt ham.En evt EU-toll på amerikansk import ville jo rammet EU-borgere, da det jo ikke er slik Trump tror at det er eksportlandet som betaler importtoll, så hva skulle man oppnå med en gjensidig toll fra EUs side egentlig.
Tror først og fremst det er uttrykk for at det er noen voksne hjemme som vil kjøpe seg litt tid, og at man teller dager i de 3,5 årene som er igjen av Trumps andre periode.
Bayrous statssekretær for utenrikshandel, Laurent Saint-Martin, responderte på nyheten ved å kreve en «omkalibrering»: – Jeg vil ikke at vi skal stoppe ved det som skjedde i går. Det ville i så fall være å akseptere at Europa ikke er en økonomisk stormakt, sier han i et intervju med en fransk tv-kanal, gjengitt av Le Monde.Statsministeren i Frankrike er ikke spesielt imponert han heller.
Frankrikes statsminister François Bayrou retter kraftig kritikk mot den nye tollavtalen mellom EU og USA, og mener EU har underkastet seg.
– Det er en dyster dag når en allianse av frie folk, samlet for å sikre sine felles verdier og forsvare felles interesser, bestemmer seg for å underkaste seg, skriver statsministeren på X.
Jeg leser også, som du, bloggen til Paul Krugman. Nå har han glemt mer om øknonomi enn jeg noensinne har kunnet eller vil kunne, men jeg klarer ikke helt å fri meg fra ideen om at han starter dagen med å bestemme seg for at Trump-administrasjonen har gjort noe som er dumt/kontraproduktivt/etc og så tar det derfra. Jeg har lest nok av prediksjoner og resonnementer fra smarte økonomer opp gjennom årene til å vite at den rasen - sett i ettertid med fasiten i hånd - tar feil fryktelig ofte uansett hvor logisk og fornuftig tankerekkene deres er eller i det minste fremstår.Den avtalen ligner jo veldig på avtalen USA inngikk med Japan, som de fleste mener er en svært dårlig avtale for USA.
Utgangspunktet til de fleste fagfolk er som regel den kunnskapen man besitter når man uttaler seg.Jeg leser også, som du, bloggen til Paul Krugman. Nå har han glemt mer om øknonomi enn jeg noensinne har kunnet eller vil kunne, men jeg klarer ikke helt å fri meg fra ideen om at han starter dagen med å bestemme seg for at Trump-administrasjonen har gjort noe som er dumt/kontraproduktivt/etc og så tar det derfra. Jeg har lest nok av prediksjoner og resonnementer fra smarte økonomer opp gjennom årene til å vite at den rasen - sett i ettertid med fasiten i hånd - tar feil fryktelig ofte uansett hvor logisk og fornuftig tankerekkene deres er eller i det minste fremstår.
Det var vel Taleb som skrev en gang at økonomer oppfører seg som om de driver med fysikk, det at man i et fag har masse tall, ligninger og dets like betyr ikke at man driver med realfag der man faktisk kan finne et korrekt svar og bevise ditt og datt.
Økonomi er, i motsetning til nevnte realfag et temmelig ideologisk fag og hvor det ligger i sakens natur at det knappest er mulig å utføre (kontrollerte) eksperimenter i stor skala. Det er stort sett mulig å lage en ganske konsistent tankerekke for nesten hva det skal være og så kan eventuelt interesserte kollegaer og andre slå hverandre i hodet med ting frem og tilbake så lenge de gidder. Poenget er at det neppe er noen som vet, men det hindrer ikke mange i å skrive som om de gjør det. En stor og - i alle fall inntil nå temmelig åpen økonomi er et fryktelig komplisert maskineri hvor et tårn av aktører begår et lass av handlinger og tar ørten beslutninger motivert av ett-eller-annet, og dette ett-eller-annet er ikke nødvendigiv rasjonelt motivert en gang.Utgangspunktet til de fleste fagfolk er som regel den kunnskapen man besitter når man uttaler seg.
jeg antar også at de som uttaler seg ikke har tilgang til den bakenforliggende informasjonen som ligger til grunn for den ene eller andre beslutningen
Ift resten av den vestlige verden så har Trump innført en grei VAT sats på alt som importeres. Så da blir det forhåpentlig mer penger i den føderale statskassen. Smart er det neppe, men kanskje bedre enn den «nesten» vat frie praksisen de har hatt.Det blir gøyalt å se Trump når det går opp for han at det er importør og ikke eksportør som betaler toll. For ikke å snakke om alle sleikerene rundt ham.
Eg meiner, sjølv om eg skreiv det mest på spøk, at dette reint faktisk er eit interessant eksperiment, om kanskje det er litt i overkant ukontrollert i vitskapleg forstand.Økonomi er, i motsetning til nevnte realfag et temmelig ideologisk fag og hvor det ligger i sakens natur at det knappest er mulig å utføre (kontrollerte) eksperimenter i stor skala.
Jeg tenker mer det er snakk om at han verken aner eller forstår hva som er avtalt, og bare sier noe han synes høres kult ut. "It's a beautiful deal".Det er verdt å merke seg at Trump lyver vilt og uhemmet om hva som er avtalt, ref hva som skrives om avtalen med Japan i en av Krugmanartiklene