Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    715
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hva betyr de ordene der? Skeptisk = holde påstander og hypoteser opp mot empiriske fakta. Eksempel: Jeg hører hva du sier, men jeg vil se uavhengige fakta og observasjoner for å gjøre meg opp en mening om det er slik eller det ikke er slik.

    Skeptisk til egen skeptisisme, betyr det at:
    1) Man vet at man selv er nokså feilbarlig og noen ganger lar seg forlede til å trekke forhastede konklusjoner. Man har jo lest Kahneman’s «Thinking fast and slow» og kjenner seg i gjen i mange av hans eksempler. Som Feynman skrev om vitenskapelig metode: The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool. Det har en tendens til å ende opp med falske positive. Om man ikke evner å være skeptisk til sin egen skeptisisme (dvs selvkritisk) kan man tråkke i det baret unødvendig ofte.

    Eller kanskje:
    2) Man er så opptatt av å ikke trekke forhastede konklusjoner at man i stedet ender opp med å bli faktaresistent og ikke engang lar seg overbevise av overveldende faktagrunnlag. Faktaresistente «klimaskeptikere» og «vaksineskeptikere» er der, og ingen rasjonelle argumenter eller empiriske datamengder kan rokke dem. Noen fortsetter å være «skeptiske» til coronavirusets eksistens helt til respiratoren deres slås av. Det gir falske negative. Om man ikke evner å være skeptisk til sin egen skeptisisme kan man også havne i det hjørnet.

    Det kreves et visst element av alminnelig vett for å bedømme hvor mye bevis som behøves. Jeg synes det er en grei tommelfingerregel å kreve mer bevis for det som fremstår som usannsynlige påstander. Sier du at det regner i Bergen i dag, 4 aug, så er det noe annet enn om du sier at det regner på Sydpolen i dag. Påstander som strider mot all kjent fysikk og annen etablert vitenskap krever ekstraordinære bevis for å overbevise. Sier du at Cthulhu eller Illuminati er skjulte krefter som styrer alt som hender rundt oss via telepati vil jeg gjerne se noen fakta som støtter det før jeg tar påstanden for god fisk.

    Det stemmer jo at «thinking slow» krever mer energi enn bare å skyte fra hofta og blindt godta selvbestaltede autoriteter. Alt fra religiøse profeter til kabelsjarlataner lever av det. Og siden vi fortsatt er i Trump-tråden: Trump er den verste sjarlatanen av dem alle. Han lyver helt uanfektet av at alle kan se bevisene på det motsatte. For ham er det en maktdemonstrasjon å påstå noe som åpenbart er usant og forlange at folk skal late som om de tror på juget hans. Da bruker jeg heller en kalori ekstra på å se etter selv.

    Men i så fall blir jo påstanden din om at det er «slitsomt å være skeptikker fordi skeptikkere ikke evner å være skeptisk til sin egen skeptisisme» bare feil. Det er tvert imot intellektuell latskap som fører til at man havner i den ene eller andre av de to grøftene jeg beskrev.
    Jeg er langt på vei enig. Men alle her snakker om fakta. Hva med årsak virkning prinsippet? Kan man finne årsak på ting ved å bare se på fakta?

    Jeg er redd en del løgner fra Trump er mediaskapte. Derfor må man undersøke bevisene for løgnene hans og om de er sanne. Ofte mener han noe annet. Mwn det andre må også undersøkes (republikanernes fornektelse om løgnen som mediaskapt) fordi republikanernes bevis (dette mener cnn at Trump sa, men han mente egentlig dette) som blir en sannhet nr 2.hvis du henger med. Så må jo sannhet nr 2 undersøkes. Hva mente Trump her at man kan drikke antibac?

    Men å dra inn kabler og trump i en suppe og religion, at sharlataner står bak i tillegg til konspiteorier. Og man avviswr enhvert forsøk på bevisføring for de må være ekstraordinære, da er man jo bare kverulant da.
    Hvis jeg sier at alt påvirker lyden. Så sier skeptikker og ateisten: "nei, bevis det" Da er man per def negativ.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    USA har sagt ja til å få Sverige og Finland som nye medlemmer i NATO.
    Det var en (1) republikaner som stemte mot å godta Finsk og Svensk Nato medlemskap.
    Denne dypt religiøse skruen heter Josh Hawley og er kjent for å være den første senatoren som annonserte at han kom til å protestere mot godkjennelsen av valgmannsstemmene for preseidentvalget i 2020. Hawley ledet senatets forsøk på å hindre tellingen av valgmannsstemmene og hisset opp supportere av konspirasjonsteorien bak «Stop the Steal» som eventuelt resulterte i stormingen av den amerkianske kongressen. Han er også medlem av Blackstone Legal Fellowship som er kjent for å være en anti-LHBT hatgruppe.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    10.130
    Jeg er redd en del løgner fra Trump er mediaskapte. Derfor må man undersøke bevisene for løgnene hans og om de er sanne. Ofte mener han noe annet. Mwn det andre må også undersøkes (republikanernes fornektelse om løgnen som mediaskapt) fordi republikanernes bevis (dette mener cnn at Trump sa, men han mente egentlig dette) som blir en sannhet nr 2.hvis du henger med. Så må jo sannhet nr 2 undersøkes. Hva mente Trump her at man kan drikke antibac?
    Denne tåler gjensyn:

    Likeledes denne:
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.643
    Sted
    Liten by
    Jeg er redd en del løgner fra Trump er mediaskapte. Derfor må man undersøke bevisene for løgnene hans og om de er sanne. Ofte mener han noe annet. Mwn det andre må også undersøkes (republikanernes fornektelse om løgnen som mediaskapt) fordi republikanernes bevis (dette mener cnn at Trump sa, men han mente egentlig dette) som blir en sannhet nr 2.hvis du henger med. Så må jo sannhet nr 2 undersøkes. Hva mente Trump her at man kan drikke antibac?
    Kan du nevne en eneste ting som beviselig er mediaskapt og ikke fra Trømpærns munn?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.765
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kjendiser overalt; i aviser, ukeblad, tv, radio. Og nå også her.

    Når begynner jaktsesongen på Kjendiser?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    715
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jesus var i det minste en god del mer marxistisk anlagt enn et stort antall andre jeg vet om.
    Blank løgn. Han gikk ikke rundt å sa at Gud eksisterer ikke og relgion, tro på Gud er de fattiges opium. Han fordømte også latskap og roste de som investerte.
    Noen sier han var Carl Marx var satanist og det kan likne eller prøve å kopiere. Men det jeg sa nå avviser du vel firdi det ikke er faktabasert
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Oppga han noen grunn?
    Det har jeg ikke greid å finne ut.

    Edit;
    Bara en ledamot, republikanen Josh Hawley, röstade nej. I debatten framförde han bland annat argument om att de båda länderna inte satsar tillräckligt mycket på försvaret.

    – Finlands och Sveriges anslutning skulle också medföra tydliga utmaningar. Sverige spenderar fortfarande inte två procent av bruttonationalprodukten (BNP) på försvaret och planerar inte att göra det förrän åtminstone 2028, sade Josh Hawley.

     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jaja. Finland har vel det beste forsvaret i Europa, per capita, og Sverige er vel heller ikke helt borte. Om noen skulle sparkes ut pga manglende forsvarsevne så måtte det vel være oss.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.103
    Antall liker
    9.407
    Litt rart med disse skeptikerne. De er skeptiske til informasjon fra anerkjente kilder, men informasjon fra diverse useriøse eller usikre kilder sluker de rått.

    NRK=Sosialistisk løgn
    FOX= Den eneste sannhet
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hvis den metafysiske verdenen inneholder Carl Marx ideologi. 😀😷😷🤪🤪🤪🤮
    Vet du, jeg gleder meg stadig mer til den tråden du lovte å legge ut, den hvor du tar et generaloppgjør med skeptikere og kritisk teori. Ønskereprise:
    A critical theory is any approach to social philosophy that focuses on reflective assessment and critique of society and culture to reveal and challenge power structures. With roots in sociology and literary criticism, it argues that social problems stem more from social structures and cultural assumptions than from individuals. It argues that ideology is the principal obstacle to human liberation.[1]
    Sjekk gjerne forfatternavnet på ditt eksemplar av «Das Kapital» en gang til, forresten.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Neppe lurt å investere veldig mye i forventningen. Skulle det mot formodning komme noe så blir det neppe videre lesverdig. Eller for den del lesbart.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi får vel se, men jeg holder ikke pusten mens jeg venter.

    I mellomtiden, et ekstranummer i serien «dagens tulling», og et celebert eksemplar også.
    Yer in a heap of trouble, boy, fer shure fer shure.
    “You know what perjury is, right?” Bankston said, referring to the crime of lying under oath. “I just want to make sure before we go further.”
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Han ser virkelig ikke videre komfortabel ut i stolen for tiltalte. Noe mindre bluster & bullshit enn vanlig.

    Håper juryen lander på en sum av typen vi rasjonelle europeere vanligvis fnyser i barten av.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    715
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Vet du, jeg gleder meg stadig mer til den tråden du lovte å legge ut, den hvor du tar et generaloppgjør med skeptikere og kritisk teori. Ønskereprise:

    Sjekk gjerne forfatternavnet på ditt eksemplar av «Das Kapital» en gang til, forresten.
    Vi får se hva jeg er i humør til. Må få wifi og pcn på plass først. Sentralen er håpløst på mobil. Her er link om israels gud den kristne og muslimske guden. Forskjellige teologiske guder. Men husk at kristne er uenig her. Teologisk er det forskjell på allah og den jødiske gud forhold til tid, hvor den jødiske og kristne er den samme og kan ikke forandre personlighet eller mening. Det kan den muslimske teologisk sett.
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    715
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Neppe lurt å investere veldig mye i forventningen. Skulle det mot formodning komme noe så blir det neppe videre lesverdig. Eller for den del lesbart.
    Blir vanskelig når sentalen er superknitete på mobilen. Har ikje autostaving heller.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hmmm, $4.1M. Greit nok kanskje, men det føles liksom litt utilstrekkelig. Men men, det var jo bare første kapittel. Fortsettelse følger.

    In other news: 9 år for Brittney Griner, for et gram cannabisolje på resept.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.643
    Sted
    Liten by
    4 mill dollar, svir det for en som har tjent ti-talls millioner på ren løgn, konspirasjon og oppspinn?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    To me, the election of Donald Trump was as much a story about the colossal failure of the Democratic Party as it was about the rise of a new type of hard-right radicalism. The same goes for Boebert: we can laugh at the absurd things she says, we can enjoy some schadenfreude when reading that her gun-themed restaurant has closed its doors, but if we are to keep people like her from holding public office, we need to better understand why they win elections. Lauren Boebert should not be in a position of any power whatsoever—she is an unhinged bigot and her legislative priorities are totally out of touch with what Americans want or need (she’s for banning abortion and expanding gun rights when people need decent healthcare and higher wages). But constituents voted for her because they like that she is “not a politician” or “speaks her mind.” She appeals to independents disgusted with Washington and eager to “shake it up” by tossing a human hand grenade into it. As with Trump, her misdeeds do not hurt her, because they are part of the appeal.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    715
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel hva man vanligvis kaller trolling, men litt uvanlig å se noen innrømme det så tydelig.

    Vel, da vet vi i det minste hvor vi har deg, uansett hva du egentlig måtte mene om dette og hint.
    Jeg vil si at mitt livssyn og verdensbilde er så og si konservativ. At jeg da tar Trumpisme i forsvar på faenskap, blir feil analyse. Når jeg tar Trump og republikanerne i forsvar, så mener jeg det nok der og da fordi diskusjonen har kommet dit.
    Men er jeg blodfan av Trump??????
    (Trond Viggo Torgersen "læreren"):
    "Ja, det er et interessant spørsmål, Trump, en kjent realitystjerne som ga folk sparken, altså youre fired, som betyt fratredelse på på norsk. Som amrikansk president som eeh.. hva skal vi si? eeh.. -kludret han det til for seg selv...med overlegg, ja, det var det han gjorde.

    Men liker jeg Trump. Mei. (Nei)"
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.624
    Antall liker
    15.701
    Torget vurderinger
    2
    Dommeren som utskrev ransakingsordren, med rett til beslag, er utnevnt av Trump.
    FBI-sjefen ble utnevnt av Trump.
    Guvernør deSantis, i Florida, er erkerepublikaner og vil ha blitt orientert på forhånd.

    Naturligvis er det sterke reaksjoner blant MAGA-dottene (det ropes om "This is the start of the Civil War. Lock and Load!"), men Trump har altså tatt med seg en rekke dokumenter med høy gradering, uten tillatelse.
    Maggie Habermann, journalist i NYT, har også nylig kommet med en bok, der hun har bilder av dokumenter som er revet i filler og som skylles ned i toalettet i Det hvite hus, av Trump.

    Nøyaktig hva FBI var ute etter vites ikke, men slike ransakelsesordrer utstedes ikke vilkårlig og dommeren må ha fått meget presise opplysninger om hva man regnet med å finne, kanskje fra en av Trumps nærmeste, som ønsker å inngå en avtale med FBI.

    Da man holdt en avstemning i CPAC-konferansen som nylig ble avholdt, fikk Trump et godt flertall av stemmene for "beste kandidat for 2024-valget", med deSantis på andreplass. Floridas guvernør er nok fornøyd nå.

     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nøyaktig hva FBI var ute etter vites ikke, men slike ransakelsesordrer utstedes ikke vilkårlig og dommeren må ha fått meget presise opplysninger om hva man regnet med å finne,

    Og jo høyere profil den som skal ransakes har jo sikrere må bevisene være, siden konsekvensene av et fuck-up blir tilsvarende større.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn