Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Så for å summere, muslimene er problemet og Norge var bedre for 50-60 år siden ettersom det ikke var noen av slaget her?
    Les innlegget mitt over en gang til. Handler ikke om å henge ut noen folkegruppe, verken av religiøs eller etniske årsaker, men hvordan man kan få til god assimilering.

    Jeg har selv gode muslimske venner som er godt assimilert. Så finnes det dessverre altfor mange eksempler på muslimer som ikke ønsker å bli assimilert. De ødelegger dessverre mye for sine egne som vil la seg assimilere.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.516
    Antall liker
    35.407
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår hva du mener, men vil mane til moderasjon på å bruke et slikt bilde.
    For da er du fort talsmann for at majoriteten har rett. Og det er jeg sikker på at du selv vet at det finnes mange eksempler på det stikk motsatte.
    Men om du mente å se seg selv i speilet, reflektere over egne standpunkt osv er jeg naturligvis enig med deg. Og velger å tolke det slik:) Jeg kan ellers nevne at jeg har skiftet politisk syn nokså kraftig i mitt liv, og i den prosessen stilte jeg meg selv nokså mange spm.
    Majoriteten har ikke alltid rett. Som jeg skrev er det individets rettigheter som er utgangspunktet for en konservativ. I det ligger også minoritetens ytringsfrihet og andre rettigheter.

    Men når du sier at venstresidens «virkemidler» som globalisering og innvandring er det som gjør at du karakteriserer det som «mer i fascistisk retning» anviser jeg skivebom. Fascistiske virkemidler er organisert politisk vold, pøbelvelde og forakt for demokratiske institusjoner. Trumps Oathkeepers og Proud Boys i Capitol krysser av de fleste punktene.

    Les og lær, av de som oppfant begrepet fascister:

    Det er fascistiske virkemidler.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Majoriteten har ikke alltid rett. Som jeg skrev er det individets rettigheter som er utgangspunktet for en konservativ. I det ligger også minoritetens ytringsfrihet og andre rettigheter.

    Men når du sier at venstresidens «virkemidler» som globalisering og innvandring er det som gjør at du karakteriserer det som «mer i fascistisk retning» anviser jeg skivebom. Fascistiske virkemidler er organisert politisk vold, pøbelvelde og forakt for demokratiske institusjoner. Trumps Oathkeepers og Proud Boys i Capitol krysser av de fleste punktene.

    Les og lær, av de som oppfant begrepet fascister:

    Det er fascistiske virkemidler.
    Enig i at det også finnes fascistiske tendenser på høyresiden, og som må slås ned. Trump er likevel ingen fascist slik jeg ser det. Og omtale Proud Boys som «hans» er å ta vel hardt i. Tilsvarende om noen skulle like meg, kan jeg ikke deretter lastes for alt de står for eller gjør...

    Mitt poeng har ellers vært at det ikke bare er fare for fascistiske tendenser på høyresiden, men at det er minst like aktuelt på venstresiden, med ekstrem sensur f.eks. Man ser også hvordan venstresiden har støttet opp om vold og opptøyer som jeg har nevnt tidligere, f.eks ved støtte til Antifa og BLM.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TOH

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.384
    Torget vurderinger
    0
    Fint det.

    Oppstillingen din blir som du sier satt litt på spissen, men ganske riktig, ja - men må gjøre en viktig nyansering/presisering:
    - «innvandring og utvanning av de rene og ekte kulturer»

    Jeg ville ikke bruke uttrykk som «ren» eller «ekte» kultur. Jeg mener at det er mange fine kulturer utenom Europa. Problemet behøver altså ikke være kulturen i seg selv. Jeg er ingen «hvit rase er den beste» tilhenger. Overhodet ikke, selv om jeg mener det er enkelte kulturer det er knyttet problemer med, hvor det råder en ideologi som understøtter undertrykkelse av enkelte grupper i samfunnet.

    For å forklare litt nærmere mener jeg problemstillingen med kulturblanding er todelt og vil forklare med egne ord uttrykke det slik:

    1) Problemer oppstår for det første når man mikser kulturer med ulike normer og moralske regler. Selv om det i utgangspunktet ikke er noe feil med noen av kulturene, eller man kan si at den ene er «bedre» enn den andre. Men som jeg har nevnt tidligere har jeg ikke tro på multikulturelle samfunn. Det oppstår det gnisninger av. Samfunn med ulike raser derimot er noe annet (Nb. viktig presisering!). Ulike raser som forener seg om samme kultur kan altså funke bra. Men for at det skal gjøre det må det altså stilles krav til den innvandrende delen av befolkningen om å tilpasse eller innordne seg kulturen man kommer til.

    2) Problemet forsterkes om man mikser inn kulturer som har normer og etikk som er mindre bra. F.eks. kulturer hvor det er greit med kvinneundertrykkelse eller avstraffelsesmekanismer som er helt uhørt iht vår etiske standard og universelle menneskerettigheter osv. Og når disse tar med seg - og jobber aktivt - for å utbre disse kulturene i vårt samfunn eskalerer problemene.

    Det er kombinasjonen av både nr 1 og 2 over som har skjedd i Europa og som er de mekanismene jeg mener sosialdemokrater ikke helt forstår. Jeg opplever at tankegangen er litt som «Bare de kommer til oss blir nok alt bra...» Det er litt som å lukke øynene og feie problemene under teppet. Det blir som kjent aldri gode, varige løsninger på slik tilnærming.
    Interessant

    Hvilket årstall mener du verden bør rykke tilbake til der hvor alle verdens land hadde den reneste kulturen?
    Samme spørsmål for Europa?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    Jeg forstår hva du mener, men vil mane til moderasjon på å bruke et slikt bilde.
    For da er du fort talsmann for at majoriteten har rett. Og det er jeg sikker på at du selv vet at det finnes mange eksempler på det stikk motsatte.
    Men om du mente å se seg selv i speilet, reflektere over egne standpunkt osv er jeg naturligvis enig med deg. Og velger å tolke det slik:) Jeg kan ellers nevne at jeg har skiftet politisk syn nokså kraftig i mitt liv, og i den prosessen stilte jeg meg selv nokså mange spm.
    Et visst presidentvalg?
    Les innlegget mitt over en gang til. Handler ikke om å henge ut noen folkegruppe, verken av religiøs eller etniske årsaker, men hvordan man kan få til god assimilering.

    Jeg har selv gode muslimske venner som er godt assimilert. Så finnes det eksempler på muslimer som ikke ønsker å bli assimilert. De ødelegger dessverre mye for sine egne som vil la seg assimilere.
    Du er for assimilering, ja. Oppklarende.
    Hva er det som særpreger norsk kultur, sa du? Vi bør kanskje renske ut litt i Norge. Forby rock`n roll og jazz. Vekk med C&W og Bethoven. Hiv ut McDonald og Coca Cola. Gjeninnfør åsatro og deporter alle kristne. Behold smalahove, bunad og landskappleik.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.638
    Antall liker
    10.194
    Mitt poeng har ellers vært at det ikke bare er fare for fascistiske tendenser på høyresiden, men at det er minst like aktuelt på venstresiden, med ekstrem sensur f.eks. Man ser også hvordan venstresiden har støttet opp om vold og opptøyer som jeg har nevnt tidligere, f.eks ved støtte til Antifa og BLM.
    -ismer oppstår naturlig nok på flankene i politikken, og de har mye til felles, når de bare kommer langt nok ut, enten de nå har fostavelsen kommun eller fasc.
    Men du har jo valgt selv å tilhøre den ene flanken, samt rasjonalisere det ved å kalle det "sentrum".
    Din måte å omdefinere begreper på, er jo bare en flukt fra det faktum at du selv befinner deg svært nær en eller flere -ismer.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Det kan vi takke oljen for, det hadde bare vært ennå bedre uten Ap... Norge burde f.eks. hatt et av verdes ledende miljøer innen forskning og utvikling.
    Riktignok holder jeg til noe til høyre for Ap i de fleste spørsmål, men når det gjelder oljerikdommen er det direkte kunnskapsløst å hevde det ville vært bedre uten Ap. Som om oljerikdommen bare falt ned i fanget vårt. Du trenger tydeligvis å lese deg opp om Jens Evensen. Sant nok var det langt fra konsensus internt i Ap den gangen heller, men de tankene Jens Evensen utviklet om rettigheter og forvaltning av oljerikdommen ville aldri sluppet til i en Høyre-regjering slik Gerhardsen lot Evensen få styre arbeidet med havretten og petroliumsvirksomheten allerede på 60-tallet.

    Så kan man sikkert mene forskjellig om hvordan den oljeformuen forvaltes.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.326
    Torget vurderinger
    1
    Riktignok holder jeg til noe til høyre for Ap i de fleste spørsmål, men når det gjelder oljerikdommen er det direkte kunnskapsløst å hevde det ville vært bedre uten Ap. Som om oljerikdommen bare falt ned i fanget vårt. Du trenger tydeligvis å lese deg opp om Jens Evensen. Sant nok var det langt fra konsensus internt i Ap den gangen heller, men de tankene Jens Evensen utviklet om rettigheter og forvaltning av oljerikdommen ville aldri sluppet til i en Høyre-regjering slik Gerhardsen lot Evensen få styre arbeidet med havretten og petroliumsvirksomheten allerede på 60-tallet.

    Så kan man sikkert mene forskjellig om hvordan den oljeformuen forvaltes.
    Og så kan vil minnes Carl Ivar & Co som ville selge oljerettighetene i Nordsjøen i 1975. I ettertid har han «rasjonalisert» det med at han var ung og uerfaren.

    Mvh
    KJ
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    armand68 kan jo prøve, just for the fucking fun of it, å bruke noen minutter+ på denne, fremfor å bedrive synapselammelsesøvelser hos fox og documet. (førstnevnte er jo et av de største usannhetsprodusenter blant media. det er forresten merkelig hvordan de som roper høyest om lügenpresse er de som bader mest i den.)

    du vil muligens bli overrasket!

     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Fint det.

    Oppstillingen din blir som du sier satt litt på spissen, men ganske riktig, ja - men må gjøre en viktig nyansering/presisering:
    - «innvandring og utvanning av de rene og ekte kulturer»

    Jeg ville ikke bruke uttrykk som «ren» eller «ekte» kultur. Jeg mener at det er mange fine kulturer utenom Europa. Problemet behøver altså ikke være kulturen i seg selv.
    Jeg tror jeg skjønner hva du mener med det. Du mener sånn omtrent at det finnes en norsk kultur, og det finnes ulike andre kulturer som man kan gi lignende navn – dansk kultur, amerikansk kultur og kinesisk kultur, for eksempel.

    Så en "kultur" er én ting, og ulike kulturer overlapper ikke. Jeg må nesten forstå det du sier på denne måten, fordi du tenker på kulturer som enhetlige størrelser. Hvis jeg tar feil, og du mener at ulike kulturer overlapper, så er jeg veldig nysgjerrig på hvordan du ser for deg at dette fungerer. Kan vi for eksempel si at det finnes én kultur rundt Svinesund og at den er ulik den rundt Storskog? Eller følger kulturen landegrensene? Hvordan ser du for deg dette?

    Ellers klarer jeg ikke la være å si at jeg kjenner stort ubehag når du snakker om ulike raser, en global elite og "varige løsninger". Det minner for mye om noe det ikke bør minne om.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.516
    Antall liker
    35.407
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Samma det, Kalle har alltid hatt rett.

    Regler:

    § 1. Kalle har alltid rett.
    § 2. Skulle så ikke være tilfelle trer § 1 automatisk i kraft.
    Nei, regelen var at FrP til enhver tid inntok det standpunktet som ville få Kalle på Dagsrevyen samme kveld.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Samma det, Kalle har alltid hatt rett.

    Regler:

    § 1. Kalle har alltid rett.
    § 2. Skulle så ikke være tilfelle trer § 1 automatisk i kraft.

    Nå er vel Hagen en av få politikere som har innrømmet at han har tatt feil....
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man tenker litt (jeg er ikke smart, hadde tatt agnet hvis jeg hadde vært fattig i Us) men ser ikke folk som meg hvor dumt det er
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Ser man ikke hvor dum han er, så skjønner man det ikke
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.516
    Antall liker
    35.407
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.638
    Antall liker
    10.194
    Jeg tror jeg skjønner hva du mener med det. Du mener sånn omtrent at det finnes en norsk kultur, og det finnes ulike andre kulturer som man kan gi lignende navn – dansk kultur, amerikansk kultur og kinesisk kultur, for eksempel.

    Så en "kultur" er én ting, og ulike kulturer overlapper ikke. Jeg må nesten forstå det du sier på denne måten, fordi du tenker på kulturer som enhetlige størrelser. Hvis jeg tar feil, og du mener at ulike kulturer overlapper, så er jeg veldig nysgjerrig på hvordan du ser for deg at dette fungerer. Kan vi for eksempel si at det finnes én kultur rundt Svinesund og at den er ulik den rundt Storskog? Eller følger kulturen landegrensene? Hvordan ser du for deg dette?

    Ellers klarer jeg ikke la være å si at jeg kjenner stort ubehag når du snakker om ulike raser, en global elite og "varige løsninger". Det minner for mye om noe det ikke bør minne om.
    Et brilliant innlegg.

    🎯
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om republikanerne stemmer som forventet så trenger vel strengt tatt ingen av dem å møte opp.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.516
    Antall liker
    35.407
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tipper Trump forlangte at de skulle gjøre saken til et sirkus om påstått valgfusk etc. Han får høre med Giuliani igjen. Ikke så mange andre som vil ta en slik jobb.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ganske sikkert. Bowers har jo et visst rykte å ta vare på og har skkert ikke lyst til en fremtid der han utelukkende representerer høyreekstreme scumbags.

    Det blir interessant å se hvem de drar opp av hatten neste gang og om de i det hele tatt klarer å hyre inn et halv-kjent navn eller to.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.516
    Antall liker
    35.407
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det konstitusjonelle argumentet er jo også feil (presedens finnes), men det ville gi GOP et fikenblad å gjemme seg bak for å ikke felle ham. Alt for lite drama for Trump, som vil ha maksimalt sirkus og mest mulig fokus på ham selv, hele tiden.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    GOP er jo godt klemt mellom barken og veden her.

    Om Trump ikke blir felt, så risikerer de at han prøver å søke en ny valgperiode, eller stifter et nytt parti.

    Feller de Trump, så sikrer de seg at fyren ikke kan prøve å stille igjen, og dermed har han lite å vinne på å stifte et nytt parti. Samtidig så risikerer de at Trump-tilhengerne blir forbannet nok til å stifte en konkurrerende parti.

    Blir det stiftet et nytt, konkurrerende parti, til høyre for GOP, så er i prinsippet løpet kjørt for GOP ift kommende presidentkampanjer.

    Johan-Kr
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0


    Trump har ingen forsvarere igjen. De fem som var aktuelle har trukket seg, og Giuliani er ikke aktuell fordi han muligvis må vitne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.516
    Antall liker
    35.407
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vet du om det er ekte?
    Jeg vil tro det. Lederen for Nasjonalgarden i DC har sagt i et intervju at han hadde blitt fratatt sin vanlige myndighet til å gjøre disse tingene, og derfor måtte avvente godkjennelse fra høyere hold. Som valgte å ikke ta telefonen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.638
    Antall liker
    10.194
    Jeg vil tro det. Lederen for Nasjonalgarden i DC har sagt i et intervju at han hadde blitt fratatt sin vanlige myndighet til å gjøre disse tingene, og derfor måtte avvente godkjennelse fra høyere hold. Som valgte å ikke ta telefonen.
    Om jeg da forstår dette korrekt, ser det dermed ut til at øverste myndighet har rigget og tilrettelagt for et selvkupp? Kan det være andre grunner til en slik ordre?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Hva skal egentlig amerikanske velgere gjøre framover? De har nå valget mellom et konservativt parti (Demokratene) som de kaller sosialister (og kanskje t.o.m. kommunister) og et parti (Republikanerne) der medlemmene tror på konspirasjonsteorier og har representanter i kongressen som har sagt at de ønsker å ta livet av demokratiske representanter og som insisterer på å bære våpen inne i kongressen.
    Dette må bare gå galt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn