Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.329
    Antall liker
    3.512
    Torget vurderinger
    4
    Litt av gunnen til at det fortsatt er fokus på sikkerhet i DC
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    @Asbjørn: Som virkemidler.

    Carl I. Hagen hadde alltid rett, men ble ledd av. Samme i Sverige. Raddisene gjør narr av Jimmy Åkesson og SD. Til tross for alt som skjer i Sverige. Man kan lure på hva som skal til for at de våkner. Sosialistdemokratene har en tendens til å ikke forstå før det er for sent. De er blendet av sine egen besservisserhet og godtroenhet. Selv om skuta tar inn vann nekter de å anerkjenne det.

    Jeg har lekt med tanken - vet jo ikke om det blir sånn - men om 10 år f.eks. frem i tid - om SD i Sverige og Demokratene i Norge kunne havne på oppslutning opp mot 30-40%... Ikke helt umulig, kanskje, selv om mange kunne tenke at det virker som en absurd tanke nå. Når det blir ille nok i samfunnet vil folk våkne, og mange er iferd med å gjøre det nå, men jeg er redd det allerede er for sent.

    Samfunnsutviklingen vi har sett i Sverige, og nå dessverre i flere land i Europa med utbredelse av voldelig ekstremisme, er et direkte resultat av sosialdemokratisk politikk. Noen kan sikkert bli provosert av en slik uttalelse, men det er bare å se på utviklingen i Europa. Man er blind om man ikke er villig til å ta det innover seg. Noen av sosialdemokratene ønsker naturligvis det beste, og er innerst inne fine mennesker, det er ikke det jeg mener at de ikke er det, men de har bare ikke evne til å forstå hvordan ting fungerer. De som er mer hardbarka derimot, den indre kjernen, er de som mer bevisst jobber mot en global agenda. (og overnasjonal, udemokratisk styresett)

    Ps. De som mener jeg står for noe som kan minne om fascisme har ikke skjønt noen ting. Jeg står for det stikk motsatte. Det gjør også de partiene jeg sympatiserer med. Faktisk er det slik at de som gir seg ut for å være så åpne og inkluderende i dag er de som baner vei for samfunn med økende polarisering og motsetninger - ikke fordi motivene altså ikke kan være edle nok, men fordi de ikke forstår enkle mekanismer og er altfor naive/godtroende.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Men så forklar hva du legger i begrepet fascisme da. Eller tør du ikke?
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke poenget her med definisjoner i hytt og vær. Bare kverulering slik jeg oppfatter det. Typisk argumentasjon fra «Kultur»-elite. Vi kan begrepene bedre enn deg, forstår mer enn deg. Ovenfra-ned-holdning. Er det rart folk går lei? Kan det være så vanskelig da?? Det vi snakker om her er det som foregår på gateplan. Reelt demokrati, valgfrihet, åpenhet, altså det motsatte av et samfunn som går i retning av å bli totalitært (grader av det også naturligvis) og ellers gå i oppløsning på så mange områder.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    @Asbjørn: Som virkemidler.

    Hagen hadde alltid rett, men ble ledd av. Samme i Sverige. Raddisene gjør narr av Jimmy Åkesson og SD. Til tross for alt som skjer i Sverige. Man kan lure på hva som skal til for at de våkner. Sosialistdemokratene har en tendens til å ikke forstå før det er for sent. De er blendet av sine egen besservisserhet og godtroenhet.

    Jeg har lekt med tanken - vet jo ikke om det blir sånn - men om 10 år f.eks. frem i tid - om SD i Sverige og Demokratene i Norge kunne havne på oppslutning opp mot 30-40%... Ikke helt umulig, kanskje, selv om mange kunne tenke at det virker som en absurd tanke nå. Når det blir ille nok i samfunnet vil folk våkne, og mange er iferd med å gjøre det nå, men jeg er redd det allerede er for sent.

    Samfunnsutviklingen vi har sett i Sverige, og nå dessverre i flere land i Europa med utbredelse av voldelig ekstremisme, er et direkte resultat av sosialdemokratisk politikk. Noen kan sikkert bli provosert av en slik uttalelse, men det er bare å se på utviklingen i Europa. Man er blind om man ikke er villig til å ta det innover seg. Noen av sosialdemokratene ønsker naturligvis det beste, og er innerst inne fine mennesker, det er ikke det jeg mener at de ikke er det, men de har bare ikke evne til å forstå hvordan ting fungerer. De som er mer hardbarka, den indre kjernen derimot, er de som mer bevisst jobber mot en global agenda.

    Ps. De som mener jeg står for noe som kan minne om fascisme har ikke skjønt noen ting. Jeg står for det stikk motsatte. Det gjør også de partiene jeg sympatiserer med. Faktisk er det slik at de som gir seg ut for å være så åpne og inkluderende i dag er de som baner vei for samfunn med økende polarisering og motsetninger - ikke fordi motivene altså ikke kan være edle nok, men fordi de ikke forstår enkle mekanismer og er altfor naive/godtroende.
    Synd du ikke svarte mitt forrige innlegg.

    Hvis du tar utgangspunkt i Norge i dag, hvilket land i verden mener du vi bør se til for en kursendring? Ta utgangspunkt i arbeidsledighet, økonomi, konfliktnivå, utdanning og generell velferd.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener Norge egentlig var et bra utgangspunkt, om du går 50-60 år tilbake i tid. For Ap og Gro rakk å ødelegge for mye. Bare å starte der! Som i monopol, rykk tilbake til start.

    ps/edit. At Ap tar kreditt for velferds-Norge er på villspor. Det kan vi takke oljen for, det hadde bare vært ennå bedre uten Ap... Norge burde f.eks. hatt et av verdes ledende miljøer innen forskning og utvikling. Men vi har ødslet bort mange av mulighetene oljeformuen har gitt oss og bygd opp et velferdssystem som i stedet - i for stor grad - syr puter under armene på folk, og som på sikt blir et problem snarere enn løsning.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Jeg mener Norge egentlig var et bra utgangspunkt, om du går 50 år tilbake i tid. Bare å starte der! Som i monopol, rykk tilbake til start.
    Hvis du mener det er verre å bo i Norge nå enn for 50 år siden så er du ganske innesnødd. Jeg regner med at du ikke kan si hva som har blitt verre på den tiden, bare nok en floskel fra ideologien til Demokratene.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Jeg mener Norge egentlig var et bra utgangspunkt, om du går 50-60 år tilbake i tid. For Ap rakk å ødelegge for mye. Bare å starte der! Som i monopol, rykk tilbake til start.
    Hva var bedre for 50-60 år siden rundt punktene jeg nevnte?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For seksti år siden kunne du banke en neger uten særlig god grunn, og slippe unna med det.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Hva var bedre for 50-60 år siden rundt punktene jeg nevnte?
    Det meste, om du ser på utgangspunktet og trekker fra oljeinntektene som har kommet senere, og som ville kommet også med annen politikk.

    For seksti år siden kunne du banke en neger uten særlig god grunn, og slippe unna med det.
    Tror ikke det var lettere da, nei.
    Nå slipper man så lett unna at det er skremmende. Se her f.eks.
    - https://www.document.no/2021/01/29/knivstakk-taxisjafor-flere-ganger-i-magen-slipper-trolig-fengsel/
    - https://www.document.no/2020/12/14/...t-psykisk-helsevern-etter-drapsforsok-i-oslo/
    - https://www.document.no/2010/03/03/psykotisk/
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Det er ikke poenget her med definisjoner i hytt og vær. Bare kverulering slik jeg oppfatter det. Typisk argumentasjon fra «Kultur»-elite. Vi kan begrepene bedre enn deg, forstår mer enn deg. Ovenfra-ned-holdning. Er det rart folk går lei? Kan det være så vanskelig da?? Det vi snakker om her er det som foregår på gateplan. Reelt demokrati, valgfrihet, åpenhet, altså det motsatte av et samfunn som går i retning av å bli totalitært (grader av det også naturligvis) og ellers gå i oppløsning på så mange områder.
    Er ikke det bra at utviklingen går denne veien? Jeg skjønner jo at du ønsker et lukket samfunn med en autoritær leder, men det hører mest hjemme i Nord-Korea.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    At du ber meg om å orientere deg er jo fint og tillitsfullt, men følger du virkelig ikke med på samfunnsutviklingen? Og har du ikke fått med deg noe av det jeg har skrevet eller linket til? Later heller til at du ikke vil forstå. Og forsøker å bortforklare alt med at dette bare er ull. Selvsagt ikke.
     
    Sist redigert:

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke det bra at utviklingen går denne veien? Jeg skjønner jo at du ønsker et lukket samfunn med en autoritær leder, men det hører mest hjemme i Nord-Korea.
    Nei, det er ikke bra at uviklingen går i retning av et mer lukket samfunn, med overstyring både nasjonalt og globalt. Slik det skjer under sosialdemokratene Og som vi nå er vitne til at utviklingen mot et mer åpent samfunn reverseres i USA.
    Se bare hvordan demokratiske krefter med f.eks. Twitter i spissen går frem.
    Nytt eksempel: https://www.document.no/2021/01/30/...ontoen-til-det-spanske-politiske-partiet-vox/

    Nord-Korea er for ekstremt og spesielt å trekke inn, og vil ikke jeg gjøre andre veien heller. Respekt, please!
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.496
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ps. De som mener jeg står for noe som kan minne om fascisme har ikke skjønt noen ting. Jeg står for det stikk motsatte. Det gjør også de partiene jeg sympatiserer med.
    Partier som Demokratene i Norge og Sverigedemokratene i Sverige, altså.
    Sverigedemokraterna ble dannet i 1988 med bakgrunn i det tidligere Sverigepartiet som igjen hadde opprinnelse i blant annet den «nasjonalrevolusjonære» kampanjeorganisasjonen Bevara Sverige Svenskt (BSS), begge høyreekstremenasjonalistbevegelser.[24][25][26][27] I 1994 fikk partiet sitt første politiske mandat i kommunestyrene i Dals-Ed, Höör og Ekerö. I 1998 fikk partiet mandat i ytterligere tre svenske kommuner.
    Det norske FrP nekter å ha noe med SD å gjøre pga sistnevntes bakgrunn i 1980-tallets nynazisme og fascistiske tankegods.

    Med «fascistiske virkemidler» forstår jeg først og fremst politisk voldsbruk fra paramilitære grupper, pøbelvelde, forakt og vold mot etablerte politiske institusjoner. Gjelder både Mussolinis svartskjorter, Hitlers brunskjorter og Trumps Oathkeepers.

    Igjen, hvis du kjører ut på motorveien og oppdager at alle andre enn deg kjører i feil retning kan det være på tide å stille seg selv noen kontrollspørsmål.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Nei, det er ikke bra at uviklingen går i retning av et mer lukket samfunn, med overstyring både nasjonalt og globalt. Slik det skjer under sosialdemokratene.

    Nord-Korea er for ekstremt og spesielt å trekke inn, og vil ikke jeg gjøre andre veien heller. Respekt, please!
    Du vil ikke ha globalisme, men et lukket samfunn. Du vil ha en autoritær leder. Du vil ha en presse som kun taler lederens sak. Du vil ha et valgsystem med forutbestemt utfall. Nord-Korea.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Går det an å ta så feil da?

    Jeg vil ikke ha globalisme fordi jeg IKKE vil ha et lukket samfunn, og ikke gjøre det lett for autoritære å komme til makten... Jeg vil ha en åpen og fri presse og åpent og robust valgsystem som ikke legger opp til valgfusk. Punktum.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Det er ikke poenget her med definisjoner i hytt og vær. Bare kverulering slik jeg oppfatter det. Typisk argumentasjon fra «Kultur»-elite. Vi kan begrepene bedre enn deg, forstår mer enn deg. Ovenfra-ned-holdning. Er det rart folk går lei? Kan det være så vanskelig da?? Det vi snakker om her er det som foregår på gateplan. Reelt demokrati, valgfrihet, åpenhet, altså det motsatte av et samfunn som går i retning av å bli totalitært (grader av det også naturligvis) og ellers gå i oppløsning på så mange områder.
    Så du mener at det å benytte seg av en felles oppfatning av begreper er unødvendig? Hva skal vi i det hele tatt med språk, dersom en hver kan legge en hvilken som helst betydning inn i et hvert ord eller begrep. Det eneste som gjelder, blir da den sterkestes rett.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Jeg mener Norge egentlig var et bra utgangspunkt, om du går 50-60 år tilbake i tid. For Ap og Gro rakk å ødelegge for mye. Bare å starte der! Som i monopol, rykk tilbake til start.

    ps/edit. At Ap tar kreditt for velferds-Norge er på villspor. Det kan vi takke oljen for, det hadde bare vært ennå bedre uten Ap... Norge burde f.eks. hatt et av verdes ledende miljøer innen forskning og utvikling. Men vi har ødslet bort mange av mulighetene oljeformuen har gitt oss og bygd opp et velferdssystem som i stedet - i for stor grad - syr puter under armene på folk, og som på sikt blir et problem snarere enn løsning.
    Igjen: Du har jo ikke satt deg inn i noe av det du uttaler deg om!!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Går det an å ta så feil da?

    Jeg vil ikke ha globalisme fordi jeg IKKE vil ha et lukket samfunn, og ikke gjøre det lett for autoritære å komme til makten... Jeg vil ha en åpen og fri presse og åpent og robust valgsystem som ikke legger opp til valgfusk. Punktum.
    Samtidig som du argumenterer for det fullstendig motsatte. Uten at du selv forstår akkurat det.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Igjen: Du har jo ikke satt deg inn i noe av det du uttaler deg om!!
    Samtidig som du argumenterer for det fullstendig motsatte. Uten at du selv forstår akkurat det.
    Jo, jeg tror vel snarere at det er du som ikke har det. Men for at vi ikke skal være som unger i sandkassa, la oss heller være enige om at vi er uenige i vår oppfatning av samfunnsutviklingen og politiske metoder i stedet for å si at «du ikke har satt deg inn i...»


    Akkurat det punktet er jeg enig med deg i. Ikke at jeg finner dagens SD spesielt spiselig, heller, men ei heller et fascistisk parti.
    Da var vi enig om noe i hvert fall :)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Jo, jeg tror vel snarere at det er du som ikke har det. Men for at vi ikke skal være som unger i sandkassa, la oss heller være enige om at vi er uenige i vår oppfatning av samfunnsutviklingen i stedet for å si at «du ikke har satt deg inn i...»
    Nei, armand68, jeg kan enkelt underbygge at du ikke har peiling på det du uttaler deg om, og du beskriver fenomener og samfunnstrender fullstendig feilaktig. Du viser med all mulig tydelighet at du ikke har lest historie, ikke har lest eller forstått særlig mye av politikk, maktfordeling og generelle demokratiske prinsipper. Kort sagt burde du begynne på scratch, og lese litt om det du hevder. Serien til Harald Eia på NRK er forresten en veldig informativ og enkel innfallsport til årsaker og virkninger. For du er i all hovedsak fullstendig på villspor, og velger å tro fremfor å vite.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Igjen, hvis du kjører ut på motorveien og oppdager at alle andre enn deg kjører i feil retning kan det være på tide å stille seg selv noen kontrollspørsmål.
    Jeg forstår hva du mener, men vil mane til moderasjon på å bruke et slikt bilde.
    For da er du fort talsmann for at majoriteten har rett. Og det er jeg sikker på at du selv vet at det finnes mange eksempler på det stikk motsatte.
    Men om du mente å se seg selv i speilet, reflektere over egne standpunkt osv er jeg naturligvis enig med deg. Og velger å tolke det slik:) Jeg kan ellers nevne at jeg har skiftet politisk syn nokså kraftig i mitt liv, og i den prosessen stilte jeg meg selv nokså mange spm.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Uhyggelig er vel beskrivelsen som passer på nattens hendelse. Hadde det vært BLM som hadde stormet hadde nok trappene vært bestrødd med døde.

    Ser at George Gooding (Nettavisen) prøver å fordele skyld, ikke uventet fra den kanten. Media og Antifa/BLM må ta sin del... . En total avsporing.

    Opprøret i Washington D. C., Meninger | Legitimering av politisk vold og en ansvarsløs president (nettavisen.no)
    Definitivt.
    At Petter Eide nå klarer å få seg til å nominere BLM - en ekstremist-bevegelse med mange liv på samvittigheten - til Nobels fredspris er skremmende. For et forskrudd verdensbilde. Forstår godt at SP ikke vil ha SV med på laget!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Jeg forstår hva du mener, men vil mane til moderasjon på å bruke et slikt bilde.
    For da er du fort talsmann for at majoriteten har rett. Og det er jeg sikker på at du selv vet at det finnes mange eksempler på det stikk motsatte.
    Men om du mente å se seg selv i speilet, reflektere over egne standpunkt osv er jeg naturligvis enig med deg. Og velger å tolke det slik:) Jeg kan ellers nevne at jeg har skiftet politisk syn nokså kraftig i mitt liv, og i den prosessen stilte jeg meg selv nokså mange spm.
    Dersom du for eksempel, etter 60 rettslige avgjørelser uten bevisførsel, fortsatt tror det har foregått et massivt valgfusk, da er Asbjørns bilde helt presist.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Definitivt.
    At Petter Eide nå klarer å få seg til å nominere BLM - en ekstremist-bevegelse med mange liv på samvittigheten - til Nobels fredspris er skremmende. For et forskrudd verdensbilde. Forstår godt at SP ikke vil ha SV med på laget!
    Igjen, vet du hva BLM står for?
    Har du i det hele tatt lest noe annet enn Document.no?

     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du for eksempel, etter 60 rettslige avgjørelser uten bevisførsel, fortsatt tror det har foregått et massivt valgfusk, da er Asbjørns bilde helt presist.
    Akkurat på det området har jeg - om du har lest innleggene mine - ikke påstått at det har foregått valgfusk. Dog tror jeg at det gjerne kan ha forekommet, fordi folk er korrupte - på begge sider - men mener man må respektere avgjørelsen som er tatt, og ikke spekulere i det så lenge det evt ikke skulle komme ytterligere beviser for dagen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Akkurat på det området har jeg - om du har lest innleggene mine - ikke påstått at det har foregått valgfusk. Dog tror jeg at det gjerne kan ha forekommet, fordi folk er korrupte - på begge sider - men mener man må respektere avgjørelsen som er tatt, og ikke spekulere i det så lenge det evt ikke skulle komme ytterligere beviser for dagen.
    På hvilket grunnlag?? Bare fordi noen har sagt det, og kommet med en masse motbevist pissprat i tillegg?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke poenget her med definisjoner i hytt og vær. Bare kverulering slik jeg oppfatter det. Typisk argumentasjon fra «Kultur»-elite. Vi kan begrepene bedre enn deg, forstår mer enn deg. Ovenfra-ned-holdning. Er det rart folk går lei? Kan det være så vanskelig da?? Det vi snakker om her er det som foregår på gateplan. Reelt demokrati, valgfrihet, åpenhet, altså det motsatte av et samfunn som går i retning av å bli totalitært (grader av det også naturligvis) og ellers gå i oppløsning på så mange områder.

    Kritikken din er ikke nødvendigvis helt på bærtur, men løsningene er det.
    Trump er ikke svaret. Snarere tvert imot....
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Samfunnsutviklingen vi har sett i Sverige, og nå dessverre i flere land i Europa med utbredelse av voldelig ekstremisme, er et direkte resultat av sosialdemokratisk politikk. Noen kan sikkert bli provosert av en slik uttalelse, men det er bare å se på utviklingen i Europa. Man er blind om man ikke er villig til å ta det innover seg. Noen av sosialdemokratene ønsker naturligvis det beste, og er innerst inne fine mennesker, det er ikke det jeg mener at de ikke er det, men de har bare ikke evne til å forstå hvordan ting fungerer. De som er mer hardbarka derimot, den indre kjernen, er de som mer bevisst jobber mot en global agenda. (og overnasjonal, udemokratisk styresett)

    Ps. De som mener jeg står for noe som kan minne om fascisme har ikke skjønt noen ting. Jeg står for det stikk motsatte. Det gjør også de partiene jeg sympatiserer med. Faktisk er det slik at de som gir seg ut for å være så åpne og inkluderende i dag er de som baner vei for samfunn med økende polarisering og motsetninger - ikke fordi motivene altså ikke kan være edle nok, men fordi de ikke forstår enkle mekanismer og er altfor naive/godtroende.
    Jeg liker disse postene der du skriver hvordan du tenker. Det er mye lettere å diskutere da.

    Jeg må likevel sette det på spissen for å være sikker på at jeg skjønner resonnementet ditt. Det du skriver har en del uuttalte momenter, så jeg prøver å sette dette opp så ryddig som jeg klarer. Er fortsatt litt usikker på om jeg forstår dette riktig.

    • Verden (eller Europa?) er på vei i dass.
      • Det vil si: økningen av voldelig ekstremisme kommer til å ende opp som det totale pandemonium?
      • Det er muslimer som driver med voldelig ekstremisme?
      • Fordi den globale eliten begynner å få fotfeste?
      • På grunn av innvandring og utvanning av de rene og ekte kulturer?
    • Det er noen som aktivt jobber for å kjøre verden i dass, og noen som bidrar passivt fordi de bare ikke skjønner hvordan verden faktisk henger sammen
      • Det finnes to parter her: de som er til høyre for midten og de som er til venstre for midten
        • De til venstre er de som øker polariseringen (mellom hva/hvem?)
        • De til høyre senker polariseringen (?)
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.329
    Antall liker
    3.512
    Torget vurderinger
    4
    Å lyve når det er videobevis er vel ikke lurt

    Som legal analyst sier
    If convicted, we could be planting tomatoes on Mars before he gets out :D
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker disse postene der du skriver hvordan du tenker. Det er mye lettere å diskutere da.

    Jeg må likevel sette det på spissen for å være sikker på at jeg skjønner resonnementet ditt. Det du skriver har en del uuttalte momenter, så jeg prøver å sette dette opp så ryddig som jeg klarer. Er fortsatt litt usikker på om jeg forstår dette riktig.
    • Verden (eller Europa?) er på vei i dass.
      • Fordi den globale eliten begynner å få fotfeste?
      • På grunn av innvandring og utvanning av de rene og ekte kulturer?
    • Det er noen som aktivt jobber for å kjøre verden i dass, og noen som bidrar passivt fordi de bare ikke skjønner hvordan verden faktisk henger sammen
      • Det finnes to parter her: de som er til høyre for midten og de som er til venstre for midten
        • De til venstre er de som øker polariseringen (mellom hva/hvem?)
        • De til høyre senker polariseringen (?)
    Fint det.

    Oppstillingen din blir som du sier satt litt på spissen, men ganske riktig, ja - men må gjøre en viktig nyansering/presisering:
    - «innvandring og utvanning av de rene og ekte kulturer»

    Jeg ville ikke bruke uttrykk som «ren» eller «ekte» kultur. Jeg mener at det er mange fine kulturer utenom Europa. Problemet behøver altså ikke være kulturen i seg selv. Jeg er ingen «hvit rase er den beste» tilhenger. Overhodet ikke, selv om jeg mener det er enkelte kulturer det er knyttet problemer med, hvor det råder en ideologi som understøtter undertrykkelse av enkelte grupper i samfunnet.

    For å forklare litt nærmere mener jeg problemstillingen med kulturblanding er todelt og vil forklare med egne ord uttrykke det slik:

    1) Problemer oppstår for det første når man mikser kulturer med ulike normer og moralske regler. Selv om det i utgangspunktet ikke er noe feil med noen av kulturene, eller man kan si at den ene er «bedre» enn den andre. Men som jeg har nevnt tidligere har jeg ikke tro på multikulturelle samfunn. Det oppstår det gnisninger av. Samfunn med ulike raser derimot er noe annet (Nb. viktig presisering!). Ulike raser som forener seg om samme kultur kan altså funke bra. Men for at det skal gjøre det må det altså stilles krav til den innvandrende delen av befolkningen om å tilpasse eller innordne seg kulturen man kommer til.

    2) Problemet forsterkes om man mikser inn kulturer som har normer og etikk som er mindre bra. F.eks. kulturer hvor det er greit med kvinneundertrykkelse eller avstraffelsesmekanismer som er helt uhørt iht vår etiske standard og universelle menneskerettigheter osv. Og når disse tar med seg - og jobber aktivt - for å utbre disse kulturene i vårt samfunn eskalerer problemene.

    Det er kombinasjonen av både nr 1 og 2 over som har skjedd i Europa og som er de mekanismene jeg mener sosialdemokrater ikke helt forstår. Jeg opplever at tankegangen er litt som «Bare de kommer til oss blir nok alt bra...» Det er litt som å lukke øynene og feie problemene under teppet. Det blir som kjent aldri gode, varige løsninger på slik tilnærming.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Så for å summere, muslimene er problemet og Norge var bedre for 50-60 år siden ettersom det ikke var noen av slaget her?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn