Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.680
    Antall liker
    15.788
    Torget vurderinger
    2
    Siste gang jeg skal plage folk med denne anekdoten. Høsten 2010 forhandlet vi med International Chamber of Commerce i Paris. Jeg satt i en stiftelse som hedrer næringslivsledere som har vist nye veier i samspill mellom virksomhet og samfunn. Hvert år deles det ut en pris til disse og et råd bestående av tidligere vinnere av Nobelprisen i fred og økonomi velger dem ut. ICC ønsket å bli støttespiller og å ha rett til å nominere kandidater til prisen og dette hadde vi hatt en del samtaler om.
    Fire av oss reiste til Paris og møtte med styret i ICC og vi kom frem til en avtale. Neste prisutdeling var i mai, 2011 og ICC ville sende en delegasjon dit, for så å kunne nominere til prisen året etter. Toppledelsen i U.S. Chamber of Commerce kom til den prisutdelingen og pga mitt tidligere arbeid for amerikansk næringsliv ble det jeg som var deres kontakt under besøket i Oslo og spesielt under æresmiddagen etter prisseremonien i Oslo rådhus.

    Det var bakgrunnen, her kommer anekdoten -- for garantert siste gang.

    Æresmiddagen ble holdt på Akershus festning og deltakerne samlet seg i Kanonhallen, for en times mingling med champagne. Topper i europeisk næringsliv og politikk var til stede, prisvinnerne, ambassadører, osv. Ledelsen i U.S. Chamber of Commerce var behørig imponerte over opplegget og ville gi full støtte til at ICC skulle gå inn som sponsor og nominasjonspartner til neste år.

    Så kom spørsmålet: Isn't it a bit strange to gather in an armory, to celebrate a peace award? Rundt oss stod kanoner og på veggene hang mengder av våpen, fra blanke til skytevåpen.
    Vi diskuterte at det internasjonale handelskammeret var blitt stiftet av det som senere ble kalt "The Merchants of Peace", i 1919, som reaksjon på 1. Verdenskrig. Og kom frem til at det kanskje ikke var så irrelevant, som en påminnelse.

    Jeg nevnte at i gamle dager var det streng kontroll med våpendistribusjon i byen. De ble hentet i våpenlagrene i tilfelle stridsmobilisering eller uro og måtte innleveres straks slikt var over. Det var dødsstraff for dem som ikke fulgte reglene for våpenplikt. Og jeg kom innom hvor lett det hadde vært for meg å kjøpe våpen da jeg skulle på jakt i South Carolina (unnagjort etter en kjapp visitt til en våpenbutikk).

    Under middagen etterpå snakket vi mye om det. Emnet var ubehagelig for amerikanerne, som på den ene siden var opptatt av alles rett til å bære våpen, mens de innrømte at det burde være en kilde til uro at det var så mange våpen på private hender i USA. Jeg burde nok vært diplomatisk og funnet et annet emne å bruke kvelden på.

    Det er tomt for ammo i USA:

    Skjermbilde 2021-01-10 kl. 12.45.26.png
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke klart å få bekreftet dette, men på kvelden etter at kuppforsøket i første omgang var avblåst, fikk jeg høre at Aero Precision, en av de mer respektable produsentene av høykvalitets AR-15 deler, hadde fått bestillinger inn de siste 24 timene som var nok til å dekke 19 måneders produksjon. På ett døgn!
    Helt siden Koronaviruset traff USA har det vært en helt absurd etterspørsel, spesielt når lockdown-protestene kom på banen. Så kom BLM-protestene, som fortsatte spiralen, og så ble folk bekymra for hva som ville skje i forbindelse med valget... og nå altså, et føkkings statskuppforsøk.
    Med støtte fra millioner av amerikanere.

    Spennende tider.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.680
    Antall liker
    15.788
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke klart å få bekreftet dette, men på kvelden etter at kuppforsøket i første omgang var avblåst, fikk jeg høre at Aero Precision, en av de mer respektable produsentene av høykvalitets AR-15 deler, hadde fått bestillinger inn de siste 24 timene som var nok til å dekke 19 måneders produksjon. På ett døgn!
    Helt siden Koronaviruset traff USA har det vært en helt absurd etterspørsel, spesielt når lockdown-protestene kom på banen. Så kom BLM-protestene, som fortsatte spiralen, og så ble folk bekymra for hva som ville skje i forbindelse med valget... og nå altså, et føkkings statskuppforsøk.
    Med støtte fra millioner av amerikanere.

    Spennende tider.
    Kanskje en trøst at de er beinharde abortmotstandere som har stor respekt for liv?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er ihvertfall ingen som ser noen grunn til å stole på hverandre. Hver mann for seg selv, har jo vært mottoet deres i lang tid, og det er jo ikke akkurat mindre relevant nå.

    Lurer veldig på om vi får se del 2 i løpet av de neste to ukene.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hiv dem ut, det politiske avskummet

    det 14.
    Section 3.
    No person shall be a Senator or Representative in Congress, or elector of President and Vice President, or hold any office, civil or military, under the United States, or under any state, who, having previously taken an oath, as a member of Congress, or as an officer of the United States, or as a member of any state legislature, or as an executive or judicial officer of any state, to support the Constitution of the United States, shall have engaged in insurrection or rebellion against the same, or given aid or comfort to the enemies thereof. But Congress may by a vote of two-thirds of each House, remove such disability.


     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gjør man det blir det tynt i enkelte rekker er jeg redd... :LOL:
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en liste

     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Impeachment fungerer skkert hvis kongressen bestod av representater med integritet og grunnleggende demokratisk sinnelag. Men man risikerer vel, basert på erfaring, at egeninteresser og politisk makt atter en gang blir dominerende.

    Resultatet blir i så fall fort at Trump nok en gang frifinnes, og at medhjelperne kan vaskes rene for skyld ("Vi var bare opptatt av å sikre at valgresultatet var sikkert og fritt for juks. Vi burde hylles som sanne patrioter osv."). Mens en selvrettferdiggjørende pekefinger kan plassere all skyld hos noen gærne enkeltindivider fra Qanon, Proud Boys osv.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.680
    Antall liker
    15.788
    Torget vurderinger
    2
    Han ble ikke frifunnet. Riksrettserklæringen ble gjennomført, i Huset. Senatet dømte ikke i henhold til erklæringen, som ville avsatt ham, men Trump er «Impeached».

    Og vil bli det igjen, dersom Pence og kabinettet ikke avsetter ham. For GOP blir det så en kalkyle: forsvare at de støttet Trump, når de står til valg neste gang, eller kunne vise til at de tok et oppgjør, om enn sent. Senatsbehandlingen vil først skje etter at Biden er innsatt, mens riksretterklæringen. vil kunne voteres over før.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    nå har jo 147 representanter gjort det veldig tydelig at republikanere ikke bryr seg om hva som er riktig, så lenge en republikaner står på tiltalebenken.
    Det er ikke behov for å gjøre det rette. nesten ingen andre enn motstanderne bryr seg om det uansett.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Han ble ikke frifunnet. Riksrettserklæringen ble gjennomført, i Huset. Senatet dømte ikke i henhold til erklæringen, som ville avsatt ham, men Trump er «Impeached».

    Og vil bli det igjen, dersom Pence og kabinettet ikke avsetter ham. For GOP blir det så en kalkyle: forsvare at de støttet Trump, når de står til valg neste gang, eller kunne vise til at de tok et oppgjør, om enn sent. Senatsbehandlingen vil først skje etter at Biden er innsatt, mens riksretterklæringen. vil kunne voteres over før.
    Han ble sittende og "aquitted from the charges". Men at han ble impeached er det få som vil nekte for...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.680
    Antall liker
    15.788
    Torget vurderinger
    2
    Redaktørrådet i Forbes med en klar melding til dem som har vært løgnaktige talerør for Trump:

    So what’s the parallel in the dark arts of communication? Simple: Don’t let the chronic liars cash in on their dishonesty. Press secretaries like Joe Lockhart, Ari Fleischer and Jay Carney, who left the White House with their reputations in various stages of intact, made millions taking their skills — and credibility — to corporate America. Trump’s liars don’t merit that same golden parachute. Let it be known to the business world: Hire any of Trump’s fellow fabulists above, and Forbes will assume that everything your company or firm talks about is a lie. We’re going to scrutinize, double-check, investigate with the same skepticism we’d approach a Trump tweet. Want to ensure the world’s biggest business media brand approaches you as a potential funnel of disinformation? Then hire away.

     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Wow. Dette er det nærmeste jeg noengang har sett noe som har lignet på faktiske konsekvenser innen politikken.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.544
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er noen korthus som ramler nå. Regner med at CIA og FBI kommer til å granske ganske nøye det forsøket på statskupp som dette var, og hvem som sto bak, koordinerte og lekket informasjon (for her var det åpenbart insidere med informasjon om interne forhold i Capitol som har plapret). Spennede dager.....
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nå kan det kanskje høres ut som jeg tok til orde for å glatte over ting. Jeg gjør jo ikke det. Men det er et par ting jeg synes er verdt å nevne:
    Riksrettsak: Det er en rettssak som avgjøres i senatet. Demokratene har nok stemmer til å få Trump avsatt, men det er også alt. Riksrett gir ingen straff utover avsettelse og forhindrer senere offentlige verv. Trump har 10 dager igjen og så er han ute.

    Det som vil være helt superviktig fremover, er å hindre at Trump får noensomhelst form for juridisk og rettslig immunitet etter 20 januar. Derfor er det også viktig (tror jeg) at Pence og regjeringen ikke avsetter Trump. Da vil presset for benådning av Trump bli kollossalt innad. Det må man unngå for enhver pris.

    Så når disse 10 dagene er gått: Da kan man starte nye strafferettslige forfølgelser med et faktisk håp om domfellelse. Altså at kuppforsøket og oppildningen havner i de føderale domsstolene. Om 10 dager vil også alle andre mulige lovovertredelser kunne forfølges.

    Som sagt: Man må sørge for at det ikke følger noen form for strafferettslig immunitet med på lasset ut dørene. Jeg kjenner ikke amerikansk jus. Kanskje må det lovendringer til også. Det krever slik jeg forstår det 2/3 flertall i senatet. Da må man ha noen republikanere med på laget.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    4.409
    Torget vurderinger
    0
    Nå kan det kanskje høres ut som jeg tok til orde for å glatte over ting. Jeg gjør jo ikke det. Men det er et par ting jeg synes er verdt å nevne:
    Riksrettsak: Det er en rettssak som avgjøres i senatet. Demokratene har nok stemmer til å få Trump avsatt, men det er også alt. Riksrett gir ingen straff utover avsettelse og forhindrer senere offentlige verv. Trump har 10 dager igjen og så er han ute.

    Det som vil være helt superviktig fremover, er å hindre at Trump får noensomhelst form for juridisk og rettslig immunitet etter 20 januar. Derfor er det også viktig (tror jeg) at Pence og regjeringen ikke avsetter Trump. Da vil presset for benådning av Trump bli kollossalt innad. Det må man unngå for enhver pris.

    Så når disse 10 dagene er gått: Da kan man starte nye strafferettslige forfølgelser med et faktisk håp om domfellelse. Altså at kuppforsøket og oppildningen havner i de føderale domsstolene. Om 10 dager vil også alle andre mulige lovovertredelser kunne forfølges.

    Som sagt: Man må sørge for at det ikke følger noen form for strafferettslig immunitet med på lasset ut dørene. Jeg kjenner ikke amerikansk jus. Kanskje må det lovendringer til også. Det krever slik jeg forstår det 2/3 flertall i senatet. Da må man ha noen republikanere med på laget.
    Det er også et poeng av Trump ikke vil kunne stille til valg på nytt hvis han blir dømt. Det kan ha betydning for hans makt og påvirkning videre vil jeg tro.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    husk at han lett kan anses som en martyr, om han klarer å spille kortene sine riktig.

    hittil ser det heldigvis ikke slik ut. men han klarte jo å hanke inn noen millarder rett i lomma fra folk som mente han var det.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.036
    Antall liker
    8.269
    Torget vurderinger
    1
    husk at han lett kan anses som en martyr, om han klarer å spille kortene sine riktig.

    hittil ser det heldigvis ikke slik ut. men han klarte jo å hanke inn noen millarder rett i lomma fra folk som mente han var det.

    Ærlig talt tror jeg fyren er for dum til å spille sine kort riktig. Hadde han vært smart, og man trenger ikke å være særlig smart heller, hadde han vunnet valget. Det var ikke langt unna; litt bedre håndtering av corona hadde vært nok....
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    altså, kravene for å "spille kortene sine riktig" er vel heller "ikke drite seg ut så mye at selv de mest fanatiske religiøse disiplene han har ikke lenger klarer å støtte han"
    Når presten som du har støttet i tykt og tynt, bestemmer seg for å brenne deg på bålet, sammen med alle de andre som har stått ved hans side og beskyttet han siden starten av, DA begynner det til slutt å kunne gå opp for noen at det er noe galt.

    Men han må altså gjøre noe slikt. Han må tillate at FBI knuser hver eneste som kan identifiseres som medløpere, og ikke bry seg om å benåde noen av dem.
    Det er først da han klarer å drite seg ut.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.546
    Antall liker
    35.452
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han så scenene på TV, syntes tullingene ga et «low class» inntrykk, og erklærte at lovløsheten må straffes. Deretter ble twitter-kontoen hans stille. Han har snart ingen kort å spille. Gir han en blankobenådning nå vil han selv være den eneste som kan etterforskes og straffes, og det er kanskje ikke det han ønsker seg mest. Han kommer til å hive alt og alle under bussen og distansere seg så hardt han bare greier. "Nei, det var jo ikke slik ment... Jeg hadde jo ingen ting med dette å gjøre..."

    D.C.'s Acting U.S. Attorney Calls Scope Of Capitol Investigation 'Unprecedented'
    On Thursday you were quoted saying the conduct of "all actors" would be examined, which was interpreted to mean President Trump might face charges. Is that what you meant — the man who gave the speech at the start of the day could be looking at charges?

    Look, I meant what I said before. In any criminal investigation, I don't care if it's a drug trafficking conspiracy case, a human trafficking case or the Capitol — all persons will be looked at, OK? If the evidence is there, great. If it's not, you move on. But we follow the evidence. If the evidence leads to any actor that may have had a role in this and if that evidence meets the four corners of a federal charge or a local charge, we're going to pursue it.

    How convinced are you that there was some kind of a plan or coordination between at least some of these people?

    I don't think there was an overall command and control. However, I would not be surprised if we find loose affiliations of groups that were organized and had plans in place. Look, we saw in some of these individuals we identified — they look paramilitary almost, right? You've got the uniform, you've got communication, you have all the paraphernalia. Those show indications of affiliation and a command and control. So I believe we are going to find those hallmarks. But I think we're weeks, if not months, out to understanding how clear that picture is.

    [...]

    What's your shorthand for describing what happened at the Capitol on Wednesday? What do you call it?

    This is unprecedented. I don't think we've ever seen a "crime scene" with such a diversity of charges, with such a large group of individuals on such a large grounds, in such egregious conduct.

    Some people call this a coup. Some call it a riot. Where do you fall in that?

    I don't want this tyranny of labels saying this was sedition, this was a coup. But what I will say is, it was criminal. I'm a prosecutor. I'm not a political scientist. But what happened was criminal, and I'll leave the labels, whatever it was, in terms of a coup or sedition, to the political scientists that I'm sure are going to look at this for decades. But as I sit here as a prosecutor, what we've seen and what we'll prove and what we'll charge is criminal conduct.
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.338
    Antall liker
    3.537
    Torget vurderinger
    4
    Han har 24/7 tilgang til alle de store nyhets kanalene i sitt eget presserom hvor kameraene er på hele tiden. Men er jo lettere med twitter da...
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.338
    Antall liker
    3.537
    Torget vurderinger
    4
    Når kom det sist et knyst fra ham i det presserommet?
    Si det, poenget mitt var bare at at selv om twitter /facebookk etc stenger har han full tilgang til det amerikanske folket - for de som kritiserer hva twitter/facebook har gjort
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.546
    Antall liker
    35.452
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Si det, poenget mitt var bare at at selv om twitter /facebookk etc stenger har han full tilgang til det amerikanske folket - for de som kritiserer hva twitter/facebook har gjort
    Helt klart. Han burde jo vært utestengt for lenge siden. Det kan godt hende at han får sitt ønske oppfylt om å innføre et redaktøransvar for brukergenerert innhold på digitale plattformer, slik han truet teknologiselskapene med så sent som forrige uke.

    Da jeg var redaktør i studentavis hadde jeg personlig straffeansvar for innkomne leserbrev som jeg valgte å trykke. Noe slikt som Trumps twitter-meldinger ville aldri kommet på trykk. Hvis Zuckerberg hadde personlig straffeansvar for injurier og løgner som ble pumpet ut på Facebook ville det være sterkt disiplinerende.

    Da ville Trump aldri mer komme til orde på noen digital plattform som han ikke eier selv, og selv da ville han slite med å få distribuert løgnene og truslene hvis nettverksselskapene også holdes ansvarlige. Han ville definitivt ikke like konsekvensene av sitt eget forslag, klovnen.

    Social media companies have blocked U.S. President Donald Trump’s accounts on the grounds that his messages threatened democracy and incited hatred and violence. In doing so, they have recognized their responsibility, duty and means to prevent the spread of illegal viral content. They can no longer hide their responsibility toward society by arguing that they merely provide hosting services.

    The dogma anchored in section 230 — the U.S. legislation that provides social media companies with immunity from civil liability for content posted by their users — has collapsed.

    If there was anyone out there who still doubted that online platforms have become systemic actors in our societies and democracies, last week’s events on Capitol Hill is their answer. What happens online doesn’t just stay online: It has — and even exacerbates — consequences “in real life” too.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.546
    Antall liker
    35.452
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.338
    Antall liker
    3.537
    Torget vurderinger
    4


    The acting U.S. attorney for the District of Columbia, Michael Sherwin, says "hundreds" of people may ultimately face charges related to the storming of the U.S. Capitol on Wednesday, which interrupted a session of Congress and left five people dead.

    Sherwin spoke with NPR's Martin Kaste in an exclusive interview Saturday evening about the multiagency investigation, the challenges officials face and what they'll be looking for.

    Sherwin says he doesn't want to "Monday morning quarterback" the U.S. Capitol Police, but the fact that they allowed hundreds of potential suspects to leave the scene has made his job more difficult. Now he says staffers are putting in "24-hour shifts" to identify suspects, searching for evidence online and saving it before it can be deleted.

    He says there's likely to be a wide array of criminal charges, ranging from destruction of federal property to murder. He also expects to find evidence of coordination among at least some of the rioters.
     

    Plodder57

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    46
    Vi må vite hvorfor det tok tre timer før guvernøren i Maryland fikk sende inn styrker han umiddelbart etter at opprøret kom i gang gjorde klare. Hvem i det hvite hus unnlot å skaffe personell og be om assistanse og hvorfor i all verden virker det som ansatte ved Capitol var "vennlige" overfor inntrengerne. Hvorfor hadde to stykker med seg zip ties?
    Tanken på tilsvarende hendelser i vårt egen Stortingsbygning skremmer meg skikkelig. Har selvfølgelig enorm tillit og respekt til vårt demokrati men vi må stå opp for lov og orden alle sammen. Hadde vært godt med en avklaring fra Trumpianerne her inne om hvor de står nå.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.680
    Antall liker
    15.788
    Torget vurderinger
    2
    Vi må vite hvorfor det tok tre timer før guvernøren i Maryland fikk sende inn styrker han umiddelbart etter at opprøret kom i gang gjorde klare. Hvem i det hvite hus unnlot å skaffe personell og be om assistanse og hvorfor i all verden virker det som ansatte ved Capitol var "vennlige" overfor inntrengerne. Hvorfor hadde to stykker med seg zip ties?
    Tanken på tilsvarende hendelser i vårt egen Stortingsbygning skremmer meg skikkelig. Har selvfølgelig enorm tillit og respekt til vårt demokrati men vi må stå opp for lov og orden alle sammen. Hadde vært godt med en avklaring fra Trumpianerne her inne om hvor de står nå.
    Da bør du ikke se Norge i mørke kroker, hatet - på TV2 i morgen. De har gått inn og sett på hva som foregår i ulike grupper i Norge. Full grunn til bekymring også her.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.969
    Antall liker
    11.377
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Flere reportasjeinnslag i kveldens Dagsrevy.... for de verste og fremste lederne for denn galskapen, kan man kun forundres og hvor totalt rasert i skallen det går an å bli.....
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.338
    Antall liker
    3.537
    Torget vurderinger
    4

    Blir nok bak murene resten av livet
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.546
    Antall liker
    35.452
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Loser in Chief. The Biggest LOSER Ever!!!
    The Trump-led Republican Party suffered historic losses on the federal level in a short four-year span that has rarely, if ever, been duplicated in modern American history.

    Let's start with the basic fact that the Republican Party will no longer control the White House, Senate or House of Representatives when President-elect Joe Biden takes his oath of office. This is a sharp reversal from when Trump entered the White House in 2017. Back then, it was the Republicans who controlled all three.

    Starting off with all three of these bodies or offices and losing control of one or two of them is not unusual for a president after one term. Losing all three is something different all together.

    Indeed, there's really only one other historic parallel since senators were popularly elected: Herbert Hoover nearly 90 years ago. Hoover's presidency suffered through the beginnings of the Great Depression.

    Beyond Hoover, no president in the modern era managed to oversee his party losing control of three elected parts of the federal government over his first term in office.

    What's more amazing is that Trump entered the White House with a Democratic predecessor. Hoover, on the other hand, was preceded by another Republican in office. Often, presidents who are preceded by a president of the same party find it more difficult to win reelection. Trump, unlike Hoover, doesn't have that excuse.

    You have to go all the way to when senators were not popularly elected (before the 17th Amendment) to find any examples of what Trump managed to do, and they are rare at that.
    Indeed, while many may find it hard to believe that a president like Trump remained popular enough to get 74 million votes, his record facing the voters suggests otherwise.

    He managed to squeeze by Democratic nominee Hillary Clinton in the Electoral College, while losing the popular vote in 2016.

    This time, he lost the popular vote again to Biden -- and the Electoral College, too. Beyond being the rare president to lose reelection (and the even rarer president to lose the White House for his party after just one term), losing the popular vote twice is quite unusual for a president.

    Trump was the first elected president since Benjamin Harrison in the late 19th century to pull that feat off. John Quincy Adams in the 1820s was the other to be elected president and lose the popular vote twice on a major party ticket.

    The bottom line is Trump is no electoral savant. He is a historic loser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn