Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    La oss håpe det ikke er fake news denne gangen...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sist uke hadde jeg en lengre prat med en lokal fyr som har bodd i midt-vesten sammens med familien i 2 år. Han har nettopp vendt hjem. Temaet i badstuen var jo seff Donald Trump. Han bodde jo midt i Trump-land, men var ingen tilhenger av fyren selv.
    Men som han sa, her i Norge syns jo folk flest at folk som stemmer på Trump må jo være litt dum. Men sånn er det jo selfølgelig ikke.

    Han sa at man må ha bodd i USA for virkelig å skjønne den amerikanske folkesjela. Tankegangen om den amerikanske drømmen, at alle har muligheter til å nå toppen hvis man bare vil, er dypt forankret i folket, også i 2020. Og nettopp dette med abort, at Trump offisielt er mot abort, er nok til at han har fått alle de evangeliske kristne på kroken. At Trump selv har en livsstil som ikke det minste harmonerer med å være kristen, det er noe man lett ser gjennom fingrene med. Dette er USA i et nøtteskall.
    Vi snakket også om at den kommende generasjonen av middelklassen i USA vil få dårligere levekår med lavere kjøpekraft en nåværende generasjon.Noe som knapt har skjedd før.
    Vi var skjønt enige om at i den grad den amerikanske drømmen fortsatt er levende blant befolkninga, så vil befolkninga snart bli innhentet av realitetene.
    Og du mener at disse ikke er litt "dumme" ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt bakgrunn om uttalelsen Biden hadde i 1977 ( 43 år siden).
    Det er et ganske vesentlig poeng at Bidens argument var mot å busse folk på tvers av byen for integrert skolegang, og i stedet for integrert bosetting og lokal skolegang. «Jungelen» var konfliktpotensialet ved manglende integrasjon, ikke at naboen i gata er svart og barna går på samme skole. Det gir jo et litt annet inntrykk.

    Dette er hva Biden faktisk sa, fra linken i bambadoos link:

    B8288E2A-5A46-4AAC-AB47-8824CC158D6B.jpeg
    Påstanden fra tweeten amason klippet inn er 180 grader feil. Biden sa ikke at integrasjon vil gjøre skoler til en rasejungel. Biden sa at manglende integrasjon av hele samfunnet vil bygge opp spenninger som gjør samfunnet til en rasejungel som til slutt vil eksplodere.

    Etter å ha sett sommerens demonstrasjoner er det vanskelig å si at Biden tok veldig feil. Snarere sannspådd, for 43 år siden. Å legge ut noe slikt som amason nettopp gjorde er å vedde på at folk ikke gidder å sjekke fakta. Det veddemålet tapte amason. Igjen.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen folk vet ikke hva kontekst er.
    Tydeligvis ikke. Jeg mistenker også at å legge ut noe slikt fungerer best på de som automatisk assosierer noe sånt som «jungel ~ aper ~ svarte» og ikke de som assosierer mer i retning av «jungel ~ jungelens lov ~ vold», som ser ut til å være hva Biden mente den gangen. Dette var ikke en av GOPs hundefløyter. Hva det assosiasjonsmønsteret eventuelt sier om amason får han tenke over selv.
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    1.991
    Torget vurderinger
    8
    Så det å ikke ha sympati for løgnere som påfører folket sitt enorm smerte for intet annet enn egen vinnings skyld er barbari, disqutabel? Det er barbari å synes det er helt greit at han selv får føle på smerten han aktivt påfører andre?

    Husk hvem Trump er. Han er en løgner, en sjarlatan, en overgriper, en svindler, en "conman" som har solgt seg selv og nå også landet sitt. Trump er (rimelig nære) en forræder der han er kjøpt og betalt av Russland, Saudi, Emiratene og en rekke andre land. Trump er en fascist som bygger opp grunnen for borgerkrig. Trump oppfordrer til vold mellom statsborgere. Husk hva han sa senest i går til USAs brunskjorter ala 2020. "Stand down and stand by. Somebody should do something about antifa and the left".

    Det er altså barbari å mene at det er helt greit, kanskje fortjent at han selv får føle på en sykdom han har gitt totalt blanke i å forhindre med den følge at 100.000 vis av hands landsmenn har dødd. Landsmenn som han har tatt en ed på å beskytte.

    Det er altså barbari å ønske at Trump får 2 uker med "influensa".

    Du får sitte på din høye hest, disqutabel. Håper du ikke faller ned. Det kan bli et hardt fall.
    Hvordan kan voksne si så mye stygt og samtidi
    Det er et ganske vesentlig poeng at Bidens argument var mot å busse folk på tvers av byen for integrert skolegang, og i stedet for integrert bosetting og lokal skolegang. «Jungelen» var konfliktpotensialet ved manglende integrasjon, ikke at naboen i gata er svart og barna går på samme skole. Det gir jo et litt annet inntrykk.

    Dette er hva Biden faktisk sa, fra linken i bambadoos link:

    Vis vedlegget 665981
    Påstanden fra tweeten amason klippet inn er 180 grader feil. Biden sa ikke at integrasjon vil gjøre skoler til en rasejungel. Biden sa at manglende integrasjon av hele samfunnet vil bygge opp spenninger som gjør samfunnet til en rasejungel som til slutt vil eksplodere.

    Etter å ha sett sommerens demonstrasjoner er det vanskelig å si at Biden tok veldig feil. Snarere sannspådd, for 43 år siden. Å legge ut noe slikt som amason nettopp gjorde er å vedde på at folk ikke gidder å sjekke fakta. Det veddemålet tapte amason. Igjen.
    Nå forsvarer dere de rasistiske utsagnene til mannen som ikke har gjort en dritt politisk på 40 år. Videoer og bilder viser en pedofil syk person men det er helt innenfor for dere. Ikke rart det blir krangling i hifitrådene når vi har personen her som ønsker at andre skal dø etc! Ikke en har svart på de linkene jeg har lagt ut bl.annet fra brannmennene i Philadelphia som jo i følge dere er hjernedøde.
    Blir litt som når Asbjørn sier at man ikke skal bruke ørene når man handler seg anlegg men kjøpe etter målinger.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ikke rart det blir krangling i hifitrådene når vi har personen her som ønsker at andre skal dø etc!
    Det var litt av en anklage. Jeg håper du klarer å dokumentere den.

    Pek på den setningen hvor jeg har sagt at jeg ønsker at andre skal dø.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    1.991
    Torget vurderinger
    8
    Det var litt av en anklage. Jeg håper du klarer å dokumentere den.

    Pek på den setningen hvor jeg har sagt at jeg ønsker at andre skal dø.
    Det står vel i minst 20 innlegg her 😊
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kan voksne si så mye stygt og samtidi

    Nå forsvarer dere de rasistiske utsagnene til mannen som ikke har gjort en dritt politisk på 40 år. Videoer og bilder viser en pedofil syk person men det er helt innenfor for dere. Ikke rart det blir krangling i hifitrådene når vi har personen her som ønsker at andre skal dø etc! Ikke en har svart på de linkene jeg har lagt ut bl.annet fra brannmennene i Philadelphia som jo i følge dere er hjernedøde.
    Blir litt som når Asbjørn sier at man ikke skal bruke ørene når man handler seg anlegg men kjøpe etter målinger.
    joda

    og vi vet at politiets fagforeninger er i samme sumpa. radikale folk vet at de folka ikke er representative for fagforeninger. vi har vært innom det mens du var skrudd av.

    en omfavner ikke fascister.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ikke en har svart på de linkene jeg har lagt ut bl.annet fra brannmennene i Philadelphia som jo i følge dere er hjernedøde.
    Det hjelper sikkert om du legger det ut en fjerde gang.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Du slipper ikke så lett unna. Siter meg. Hvor står det at jeg ønsker at han skal dø?
    Det var ikke så lett, var det. Skal jeg hjelpe deg i dine lesevansker?

    Det står vel i minst 20 innlegg her 😊
    Her er et sitat som direkte kontraherer din hårreisende påstand. Hva jeg har sagt er faktisk det stikk motsatte av hva du påstår jeg har sagt.

    Tungt hevngjerrig? Trump har ikke skadet meg, så jeg ønsker han ikke død eller skadet. Dog så har jeg null sympati med han, for han har gitt totalt blanke i sitt folk. Dør han, så dør han. Jeg bare håper han får smake litt på korona, 2-3 uker med pustebesvær, kanskje en sykehusinnleggelse, at han selv får noen av konsekvensene han pålegger alle andre. Det har et navn. Karma.
     
    Sist redigert av en moderator:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok meg han sikter til, Larson.
    Jeg har ingen som helst skrupler med å si at den beste Donald Trump er en død Donald Trump.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Det er nok meg han sikter til, Larson.
    Jeg har ingen som helst skrupler med å si at den beste Donald Trump er en død Donald Trump.
    Vel, han hadde muligheten til å oppklare den eventuelle misforståelsen. Han valgte å ikke gjøre det. Så han får ikke den tvilen til gode.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    Cyber

    Gjest
    Hvorfor i all verden skal vi ønske han god bedring når han selv blir rammet av en sykdom som han har utsatt sin egen befolkning for? Bare fordi vi skal vise at vi er så overlegne? Vår etikk er bedre enn hans? Vårt nivå er høyere enn hans? Vrøvl!
    Faktisk så tenker jeg at netttopp det å ønske ham god bedring er å vise god etikk. Jeg ønsker ikke at noen skal dø av Covid-19 eller andre sykdommer, uansett. Jeg er også på den annen side enig i at vi nærmest har en slags "Darwin-i-praksis"-demonstrasjon ved at Trump og gjengen får Corona nå, men som menneske så mener jeg man skal legge en moralsk list - og den skal ligge der uansett om man liker eller ikke liker den og den personen.

    Jeg har alltid likt Kants kategoriske imperativ der. Selv klarer jeg ikke å nå opp til noe slik og må innrømme jeg smilte litt da nyhetene først kom om at Trump var smittet, men det var mer over "skjebnens ironi". Vi er mennesker og vi har ikke satt sammen noen perfekte enda, men likevel så bør vi strekke oss mot idealer fordi vi tenker de er riktige og gode.

    ----
    Stusser også over at det ikke er noen i apparatet rundt ham som har vært i stand til å ta gode beslutninger og anbefalinger på hans vegne. I etterkant nå virker jo alt han gjorde i dagene og ukene opp mot smitten helt irrasjonelt når man vet hvor mye smitte det er i USA, som å stå å personlig kaste caps etter caps ut til fremmøtte mens han var smittet - og så videre, og så videre.

    Mye støy om dagen. Lyttet til en podcast i går som diskuterte dette og meningen var, fritt etter hukommelsen:
    "I know that in 6 months Joe Biden will be president of the USA and that we will ha restored a resemblence of normality. But our problems go much, much deeper beyond who sits in the oval office at any given time."
    "We have an autocrat as president and I fear that he will not go quietly into "that good night" and can create an awful lot of mischief along the way."
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Fra Freedumbland:

    To: angry elephant

    The Dean of Notre Dame was NOT on the planes, this happened at the SCOTUS nomination they would do ANYTHING to stop this nomination ANYTHING but this is attempted murder if anyone there has underlying conditions this virus is very dangerous!! Of course the Dems DONT care about that the ends justify the means!!

    43
    posted on 10/3/2020, 12:13:39 AM
    by Trump Girl Kit Cat (Yosemite Sam raising hell)


    Oppfølger:

    To: Trump Girl Kit Cat

    I agree.

    The vast number of White House staff and campaign workers all suddenly getting exposed to coronavirus at the same time points to a possible deliberate release of a massive dose of virus into an area where all these people had been congregating, the ACB nomination
    ceremony being one likely target. Officals should be reviewing the recording of this event from all angles to see if they can find any suspicious activity before or during the event.

    51
    posted on 10/3/2020, 12:24:34 AM
    by FreedomVsControl
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Feilen med amerikansk kristendom er at dei baserer seg i mykje større grad på GT og den gamle pakt enn på NT og Jesus. Folk med sånt livssyn er ganske travle. Spesielt når dei tek det til inntekt for ein eller annan variant av halvbrun politikk.
    Dersom det har vore ein Jesus, må han ha vore langt kulare enn dei som skreiv 3.mosebok og dei som reknar dette for det viktigaste i religionen.
    Hvis man virkelig går inn i materien av Jesu' ord og gjerninger så tror jeg man ser at mange erklærte kristne ikke lever i "den strømmen", for det er rimelig radikale greier - uansett hvilken tid man lever i. Spesielt i tidene vi er i der folk flest spinner rundt sin egen akse.

    Ikonoklast er et godt ord i den forstand. Man har gjort seg opp et bilde og en mening om hva noe er, men når man går inn og ser på hva det virkelig er så knuses ens egne bilder og meninger om det. Livet er jo stort sett slik.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man virkelig går inn i materien av Jesu' ord og gjerninger så tror jeg man ser at mange erklærte kristne ikke lever i "den strømmen", for det er rimelig radikale greier - uansett hvilken tid man lever i. Spesielt i tidene vi er i der folk flest spinner rundt sin egen akse.

    Ikonoklast er et godt ord i den forstand. Man har gjort seg opp et bilde og en mening om hva noe er, men når man går inn og ser på hva det virkelig er så knuses ens egne bilder og meninger om det. Livet er jo stort sett slik.
    Einig med deg, Cyber. Har ikkje høyrt "ikonoklast" før, men fenomenet er nok ganske utbreidd, ikkje minst i hifi-miljøet.
    Under eit studium for nokre år sidan høyrte eg ein professor (hugsar ikkje namnet, men ho var frå Stavanger, trur eg) tilrå at ein held på tvilen så lenge ein kunne. Så lenge tvilen er der, tenkjest det. Men med ein gong du har bestemt deg, sluttar refleksjonen.....
    Sånn sett er ein agnostisk synsvinkel sunnast.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Einig med deg, Cyber. Har ikkje høyrt "ikonoklast" før, men fenomenet er nok ganske utbreidd, ikkje minst i hifi-miljøet.
    Under eit studium for nokre år sidan høyrte eg ein professor (hugsar ikkje namnet, men ho var frå Stavanger, trur eg) tilrå at ein held på tvilen så lenge ein kunne. Så lenge tvilen er der, tenkjest det. Men med ein gong du har bestemt deg, sluttar refleksjonen.....
    Sånn sett er ein agnostisk synsvinkel sunnast.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Det er bra at debatten mot Biden ble gjennomført før Trump fikk corona. Det kan kanskje ta litt av momentet fra konspirasjonsteoriene.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Poetic justice.

    Men litt alvorlig: Jeg håper virkelig han slipper unna på rimelig vis, slik at han kan fullføre en real valgkamp. Men i Alex-Jones-land vil det antakelig temmelig raskt poppe opp "velfunderte" teorier om biologisk krigføring; dette har demokratene gjort med vilje, de har smittet ham...!

    Dette vil uansett bli en av de mest spesielle valgkampene i historien.
    Ja, det lot ikke vente på seg...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen konspirasjonsteorier om at han har hatt et seksuelt forhold til den tidligere glamourmodellen som gjorde kometkarriere til en jobb hun ikke var kvalifisert for, og som var en av de første som testet positivt sammen med ham? Eller er den for sannsynlig?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Want a career path that leads to an ICU, a prison cell, or a mental hospital?
    Maybe Trump's campaign manager is the job for you!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Faktisk så tenker jeg at netttopp det å ønske ham god bedring er å vise god etikk.
    Jeg er noe uenig. gråsoner. for å eksemplifisere, da stalin fikk hjerneslag så ville det vært hinsides å ønske stalin god bedring. Trump er selvsagt ikke på stalins nivå.

    Trump har brydd seg døyten om alle de 200.000 døde menneskene, hvor han er direkte ansvarlig for stor andel av dem, så da er det helt greit å la være å ønske god bedring.

    Å ønske at han skal dø er en annen sak. Men jeg vil ikke si at det er direkte uetisk å ønske slikt heller. Han har forårsaket mye død og elendighet. I wizard of oz, var det feil å feire at heksa døde?

    Når Thatcher døde så var det mange som feiret. Jeg vil ikke kalle dem uetiske. Thatcher ødela livet for mange mennesker.

    Jeg sier ikke at det er feil å sitte på den høye hest, bare ikke døm de som ikke gjør det.

    Stusser også over at det ikke er noen i apparatet rundt ham som har vært i stand til å ta gode beslutninger og anbefalinger på hans vegne. I etterkant nå virker jo alt han gjorde i dagene og ukene opp mot smitten helt irrasjonelt når man vet hvor mye smitte det er i USA, som å stå å personlig kaste caps etter caps ut til fremmøtte mens han var smittet - og så videre, og så videre.
    Trump har rensket apparatet sitt for disse personene. Han er nå omringet med ja-mennesker. De som turte å ta til motmæle er kastet på hodet ut.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor i all verden er det etisk riktig å ønske ham god bedring? Er det for at han skal få fortsette å omfavne diktatorer, støtte rasister, splitte både USA og verden, ødelegge avtaler som sikrer nedrustning og klimatiltak osv?

    Nope. Få det vekk, til beste for alle.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Den største narsissisten vi har møtt har skaffet seg covid-19, eller har han det? Gleder meg til den første talen hans når han har stått an av.
     
    Sist redigert av en moderator:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg er mest skeptisk til med dette, er at Melania visstnok også har blitt smittet.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Du mener at akkurat der så er ikke meteren noe problem men likevel smittet?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    er faktisk sånn at det er fristende å tro at hennes COVID-smitte er fake news, siden noe annet ville virke trist for presidentens del... :sneaky:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.047
    Antall liker
    20.241
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det største "fake flop" ville være, at han ikke var smittet, og brugte det som et "se mig, hvad sagde jeg, det er ikke farligt"...... men konspirationsteorier er der nok af, så vi gemmer den til senere :)
     
    R

    rr30629

    Gjest
    This is US of A, ingenting, og da mener jeg ingenting, ville forundre meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn