Alt til hus og bolig Prepping med nødstrømaggregat?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.537
Torget vurderinger
2
La oss holde Stromtank utenfor diskusjonen, og nødaggregat er temaet i denne tråden :)

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
187
Torget vurderinger
7
Gr
La oss holde Stromtank utenfor diskusjonen, og nødaggregat er temaet i denne tråden :)
Greit. Synes bare Aurora sprer så ufattelig mye negativitet i nesten alle tråder. Greit å være uenig, men han er bare en sur bedreviter som rakker ned på alt som har med high end å gjøre. Men dette vet du nok veldig godt allerede.

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Antall liker
78
Sted
Risør
Jeg har et strømaggregat som kan driftes både på propan og bensin.
Felleskjøpet selger disse (Champion) og de leverer ren sinus.
Jeg syns de har en fin pris og har god byggekvalitet.

Propan forringes ikke og 98 oktan tilsatt stabilisator kan lagres i ett år.
Propan kjøpes på 11kg industri stålflasker

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.732
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Propan er kurant for aggregatkjøring og er som du sier ikke heftet med stabilitetsproblemer, men det er begrenset hvor mye en har lov å lagre innendørs av dette (max 2 stk 11kg flasker). En propantank er en litt annen historie, men kanskje ikke helt enkelt å få fylt opp.

Jihan-Kt

• Liker
Reaksjoner: tkr

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Antall liker
78
Sted
Risør
Ja det er jo begrensninger på lagring av brennbare stoffer.
Men hvor mye trenger man å lagre? Her i Agder hvor jeg bor hadde vi jo nylig verste stormen i manns minne og vi mistet strømmen en halv dag.

Sakser fra Felleskjøpet:
Dual Fuel-teknologi har flere fordeler, og fordelene med LPG er mange:

For eksempel mindre utslipp, billigere drift, mulighet til å velge tankstørrelse selv og ikke minst bedre i tilfelle en nødsituasjon. På en 10 kg gassflaske kan du kjøre generatoren i hele 20 timer ved 25% belastning, og med en full bensintank varer den i 7 timer.

Edit: dette er for 3kW utgaven

• Liker

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.532
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Endte opp med dette:

IMG_2072.jpeg

1,6 kW, bensindrevet. Kan holde liv i frysebokser og ladere i noen uker. Det får være nok for nå. Neste prosjekt er å kjøpe et par jerrykanner til, og få et lite (rullerende) lager med bensin og diesel.

Mvh

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.732
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
1,6 kW, bensindrevet. Kan holde liv i frysebokser og ladere i noen uker. Det får være nok for nå. Neste prosjekt er å kjøpe et par jerrykanner til, og få et lite (rullerende) lager med bensin og diesel.

Mvh
Helt grei begynnelse.

Baser deg på 98-oktan bensin. Det er mer langtidsstabilt enn 95.

Så kan du evnt supplere med en Ecoflow om du vil redusere behovet for bensinlahring for krisesituasjoner.

Joohan-kr

• Liker

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.695
Torget vurderinger
96
Tror ikke at jeg rekker å spise opp 40 kg rent hjortekjøtt på 3-4 dager, gitt, nesten uansett hvor mange jeg inviterer på (enkel) middag.....

Mvh
Har du vakuumpakket det eller? Kjøtt mister smak og fettet harskner i fryser etter en tid. Ett år eller noe for viltkjøtt. 40 kg er jo helt spinnvilt mye.

Sist redigert:
  • Liker

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.038
Har du vakuumpakket det eller? Kjøtt mister smak og fettet harskner i fryser etter en tid. Ett år eller noe for viltkjøtt. 40 kg er jo helt spinnvilt mye.
Vilt holder fryktelig mye lengre enn et år i fryseren i alle fall. Valumpakking en selvfølge.

vi har også kjøpt aggregat. Husker ikke hva det het men det er en knockoff av Honda men mye billigere. Svigerfar er min autoritet på slikt - han som kjøpte det for oss - og han sa at man skulle bruke 98 oktan og kjøre det en gang i året.

• Liker

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.732
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Vilt holder fryktelig mye lengre enn et år i fryseren i alle fall. Valumpakking en selvfølge.

vi har også kjøpt aggregat. Husker ikke hva det het men det er en knockoff av Honda men mye billigere. Svigerfar er min autoritet på slikt - han som kjøpte det for oss - og han sa at man skulle bruke 98 oktan og kjøre det en gang i året.
Loncin eller Gebe? Svært mange kina-produsenter bruker motorer som er knockoff av Honda.

Johan-Kr

Topp Bunn