Forsterkere Preamp er "et helvete" å få transparent nok

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.688
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvem er alle disse folka som kun sitter foran scopet eller ser på grafer og aldri lytter på ting som ikke måler perfekt? Har du noen navn du kan nevne, eller i det minste noen detaljerte anekdoter som kan indikere at det er det aller, aller minste hold i det du sier?

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.339
Sted
Horten
Har sluttet å høre på musikk i kommersiell form. Er man ordentlig audiofil så lytter man på selve utstyret.

Jeg tar heller en rolig fredagskveld å kobler fra og ruller ut høyttaler- og signal kablene midt på stuegulvet for en god lyttestund bare meg og kablene med noe godt i glasset, fremfor å skulle bli påtvinget noen opplevelser fra en eller annen artist som tydelig er høy på seg selv.

En gang å måneden så tar jeg frem kjøkkenvekta og sjekker at kablene fortsatt har masse.
Bare for å sjekke om dette har noen betydning for det kablene forteller meg. Har enda ikke funnet en sammenheng som betyr noe for meg.

Men, back to topic: Er det noen som har noen innspill på om det kan ha betydning for lyden hos trådstarter hvordan overgangen RCA til XLR gjøres?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.680
Torget vurderinger
2
Utfordringen for "målemafiaen" er at de ofte ikke lytter til utstyr som mangler "tilstrekkelig gode måledata". Det blir som å dømme et menneske kun basert på tall og overse hva intuisjon og erfaring kan fortelle deg.
Mål og vekt sier ganske mye da, om en dame veier mye mer enn meg ville interessen min for fysisk samkvem falt nokså fort, med Hifi vet jeg av erfaring at rusk og rask under -60db ikke gir hørbare problemer. Mens frekvenavvik på 2db ikke nødvendigvis er plagsomt.
Det finnes knapt utstyr som måler så dårlig at det er hørbart, unntaket er visse små rørforsterker og ett par høyttalerfabrikat
Jeg hører forøvrig på alt jeg kommer over , jo verre det måler desto mer interessant å lytte på det.
Jeg har en hodetelefon rørforsterker som måler forferdelig, men den høres helt støyfri og @transparent» ut…. Passer utmerket til hodetelefonene som har svak bass…

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.353
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
"dagsform/hjernens noe ustabile tolkningsevne" 😀 Eller i motsatt fall å neglisere forholdet, fordi en ikke evner å finne en plausibel teknisk målbar forklaring.
Det er en rasjonell reaksjon når man kjenner til hvordan hjernen påvirkes av diverse biaser ja.

• Liker
Reaksjoner: KMR

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
791
Soundstage, rom, dybde kommer nok typisk av tre ting; Rommet, høyttalerne eller dagsform/hjernens noe ustabile tolkningsevne som gjør at vi "hører" forskjellige ting selv om inputen (lyden) er den samme.

En forforsterker påvirker ikke disse elementene.
Det er jo lige nøjagtig det, en god rør-forstærker gør :)

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
791
Om du kan lide lyden af rør og om det er transperent osv, så er der jo ingen tvivl om, at rum og holografi er deres stærkeste side. Jeg har selv en ARC REF 5 som gør netop dette, men en Rogue audio magnum 99 brillierer også på det område.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.661
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Haha, jepp, her snakker vi skikkelig gammeldags hi-fi med sjel! Rørforsterkere, enten det er preamp eller klasse A/B-sluttrinn, har definitivt en egen plass i hjertet til lydentusiaster. Den varme, fyldige lyden fra rørene er som en tidsreise – det er noe magisk med hvordan de farger lyden. Og for ikke å snakke om klasse A/B-sluttrinn med digre trafoer og kondensatorbanker som pumper ut strøm som om det var en liten kraftstasjon! Det er nesten så man får lyst til å skru opp volumet og bare nyte suset fra vinyl og rørgløden. :eek:

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.353
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Om du kan lide lyden af rør og om det er transperent osv, så er der jo ingen tvivl om, at rum og holografi er deres stærkeste side. Jeg har selv en ARC REF 5 som gør netop dette, men en Rogue audio magnum 99 brillierer også på det område.
Rør kan låte fint det. Jeg mistenker at vi snakker litt forbi hverandre når vi snakker om rom og holografi, og kanskje mener litt forskjellige ting. En rørforsterker kan helt klart gjøre noe med lydbildet og hvordan forskjellige deler av frekvensene gjengis, og dermed også gi en opplevelse rom/romklang.

Men instrumenters plassering i lydbildet, dybde, stereobredde, osv, er først og fremst et resultat av høyttalere og rom.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.661
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Swith-mode PS, klasse-D-forsterkere og et vell av konverteringer og filtre kan også påvirke lyden.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.353
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Swith-mode PS, klasse-D-forsterkere og et vell av konverteringer og filtre kan også påvirke lyden.
Klasse D forsterkere av noenlunde moderne utgave er ikke spesielt gode til å påvirke lyden. Da er nok en rørforsterker bedre egnet hvis man ønsker det. De andre noe upresise kategoriene dine kan muligens påvirke. Men igjen typisk ikke stereoperspektiv/holografi.

Topp Bunn