Pre out til tape in?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.091
Antall liker
1.069
Torget vurderinger
10
Ønsker å kopiere noe fra kassetter over på en annen kassettspiller via forsterker. Kan man koble pre out på forsterkeren direkte til tape in på en kassettspiller?
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.747
Antall liker
1.975
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det skal gå, men da får du ikke et fast nivå på lyden.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.091
Antall liker
1.069
Torget vurderinger
10
Hva med å bare plugge disse kassettspillerene inn i hverandre back-to-back?
Ut fra den ene (som idag går til forsterker) direkte inn i TapeIn på den andre spilleren.
Jo, men da har jeg ikke mulighet til høre på spilleren det skal tas opp fra, slik at jeg kan finne starten på en melodi jeg ønsker å ta opp. Her er det altså ikke snakk om å kopiere hele kassetter over på ny kassett, bare enkelte melodier fra her og der.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.416
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Jo, men da har jeg ikke mulighet til høre på spilleren det skal tas opp fra, slik at jeg kan finne starten på en melodi jeg ønsker å ta opp. Her er det altså ikke snakk om å kopiere hele kassetter over på ny kassett, bare enkelte melodier fra her og der.
Ok. Ikke så rett frem da nei.
Men, kan jo være så enkelt som at du kan kjøpe/lage deg en splitter (y-adapter) av signalet ut fra første kasettspiller.
Da får du signalet inn i anlegget og samtidig inn i den andre kasettspilleren.
Alternativt kjøpe en aktiv splitter.

Ev hodetelefonutgang som du kan høre på, som @Dr_BASS foreslår. (y)
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
627
Antall liker
1.007
Jo, men da har jeg ikke mulighet til høre på spilleren det skal tas opp fra, slik at jeg kan finne starten på en melodi jeg ønsker å ta opp. Her er det altså ikke snakk om å kopiere hele kassetter over på ny kassett, bare enkelte melodier fra her og der.
Du vil vel få lyden fra spilleren det skal tas opp fra hvis du setter spilleren du skal ta opp på i Rec + pause ?
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.091
Antall liker
1.069
Torget vurderinger
10
Skjønner ikke hva du mener her. Uansett, jeg har løst problemet nå. Det viste seg at min Beocord 9000 har snedig finesse med en egen inngang på fronten beregnet for kopiering direkte fra annen kassettspiller. Så bruker jeg hodetelefon på Nakamichi LX3 for å finne de melodiene jeg ønsker å kopiere. Behøver da ikke å gå via forsterkeren i det hele tatt, noe jeg ikke fikk til å fungere uansett hvordan jeg prøvde å koble. Det begynner å bli noen år siden jeg syslet med slike ting, så merker at jeg ikke lenger er helt stødig på området.

Takk til alle for innspill og forslag til hjelp.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.218
Antall liker
2.723
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ønsker å kopiere noe fra kassetter over på en annen kassettspiller via forsterker. Kan man koble pre out på forsterkeren direkte til tape in på en kassettspiller?
Så lenge du ikke har tape out buffer i preen ,, noe som var standard før i tida : (

Da må tape recorder ha record out " med egen buffer ( noe som flere tandberg hadde ) da koblet til pre in . Videre ,,, tape out fra kilde spiller til tape in " på tape recorder
 
Sist redigert:

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.242
Antall liker
4.874
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Så lenge du ikke har tape out buffer i preen ,, noe som var standard før i tida : (

Da må record "kasset player ha rec out med egen buffer ( noe som flere tandberg hadde ) da koblet til pre in . Videre ,,, tape out fra kilde spiller til tape in på record player
Å omtale en kassettopptaker som "record player" er å legge opp til misforståelser. :giggle:
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.218
Antall liker
2.723
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Hvis i tillegg du har en 3 hoders record "cassette deck , de gir ofte muligheten til play back av recorded ,,,,

ett par gode hode telefoner på record maskinen blir heller ikke feil om du ikke kan monitore lyden fra avspillings plassen din : )
 

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Innlegg
1.402
Antall liker
1.345
Sted
Stavanger
Jo, men da har jeg ikke mulighet til høre på spilleren det skal tas opp fra, slik at jeg kan finne starten på en melodi jeg ønsker å ta opp. Her er det altså ikke snakk om å kopiere hele kassetter over på ny kassett, bare enkelte melodier fra her og der.
jo for den du tar opp på kobler du til forsterkeren din som vanlig
 
Topp Bunn