Alt til hus og bolig Powertools-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Dykksag altså? Jeg er nok for lite bevandret innenfor powertools verden til og ha hørt om det engang ;) Må lese meg litt rundt.
    Mulig jeg er gammeldags, men trodde ikke bosch var så anerkjent blant de som driver med slikt?
     
    N

    nb

    Gjest
    Dykksag altså? Jeg er nok for lite bevandret innenfor powertools verden til og ha hørt om det engang ;) Må lese meg litt rundt.
    Mulig jeg er gammeldags, men trodde ikke bosch var så anerkjent blant de som driver med slikt?
    Dykksag var lenge en "hemmelighet" for proffene, men når patentet til Festool gikk ut(?) poppet det opp med alternativer.

    Blå Bosch er fine saker det. Og særlig stikksagen har vært en tømrerfavoritt i et par-tre tiår så vidt jeg har skjønt.

    Jeg sverger mest til Festool. Det koster litt mer enn andre "proffmerker" men er genialt og avhengighetsskapende. De har en systemtenkning og mange smarte løsninger ingen andre har, selv om mye av det de har funnet på etter hvert har blitt kopiert av ganske mange.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har sett litt på festool, men med de prisene så må jeg velge mellom det og billigere flisløsning på det nye badet ;)
     
    N

    nb

    Gjest
    Har sett litt på festool, men med de prisene så må jeg velge mellom det og billigere flisløsning på det nye badet ;)
    Ja, komplett maskinpark derfra nærmer seg en like-under-toppnivå-signalkabel eller så.

    Kan være en god del å spare på å importere fra utlandet.
    For øvrig er Motek ganske rause med rabatter, så man betaler ikke katalogpris hod de heller. Nå er det en stund siden jeg har handlet der og tror de har endret systemet sitt en del, men jeg fikk 30% rabatt på villendende omtrent uten å spørre på Festool-maskiner. Nå tror jeg de villedende prisene er noe mindre villedende og rabattene mindre slik at man fortsatt betaler omtrent det samme.

    Det dukker også opp ting brukt av og til, men annenhåndsverdien er ganske stor så det koster litt da også. Jeg fikk eksempelvis kjøpt dykksagen med to styreskinner, to sagblad og en Festool-støvsuger for 6000 kroner av en eks-snekker i litt pengenød, så av og til kan man være heldig også.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Er det noen som har erfaring med kvistkutter/kompostkvern til privat bruk?
    Det er en fordel om den ikke er større enn at den kan bæres av 2-4 mann (dvs ikke tilhengerbasert sak).
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Er det noen som har erfaring med kvistkutter/kompostkvern til privat bruk?
    Det er en fordel om den ikke er større enn at den kan bæres av 2-4 mann (dvs ikke tilhengerbasert sak).
    Kan leies, kjøper du bør du skaffe en ordentlig en.
    Mål hvor store grener du skal hogge opp, og velg i forhold.

    Denne er meget god: Fliskutter / grenkutter - Meget kraftig modell ! - FINN Torget

    Caravaggis er også bra.

    Jeg skal leie en Green Mech som tar opp til 15cm tykke grener - har en mengde trær som skal reduseres til sine minste bestanddeler.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har aldri brukt en slik maskin. I utgangspunktet er det greit om den kan ta størst mulig kvister. Jeg ser at mange av de mindre "husholdningsmaskinene" takler ca 40 mm. Det er mulig at jeg kommer til å bruke alt over 40 mm til ved, men det hadde vært ønskelig at den tok noe større enn 40 mm. Det aller viktigste er imidlertid at den ikke kiler seg til stadighet, at den ikke går i stykker om noe setter seg fast, menaller viktigst, at den er kjapp. Om det blir store eller små fliser, det bryr jeg meg ikke om.

    160 kg, er litt i overkant i vår ulente hage, men jeg skjønner jo at det er noe sånt jeg egentlig har lyst på ...
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Etter litt lesning her og der ble det enkle fort det beste, endte opp med full Hitatchi linje med sirkel og stikksag i selskap med batterimaskinen jeg har fra før av.
     
    N

    nb

    Gjest
    Etter litt lesning her og der ble det enkle fort det beste, endte opp med full Hitatchi linje med sirkel og stikksag i selskap med batterimaskinen jeg har fra før av.
    Et fornuftig valg. Det er nesten umulig å ødelegge profesjonelt verktøy ved privatbruk - sakene er tross alt laget for å bli brukt hele dagen dag ut og dag inn, det er begrenset hvor mye slitasje man klarer å påføre sakene ved privatbruk. Når tingene holder i årevis så blir det ikke så dyrt i lengden allikevel, og min erfaring tilsier at man til slutt ender opp med noen ordentlige saker, så da kan man like gjerne kjøpe det med en gang, i det minste for de mest sentrale tingene som sager og driller som er det som blir mest brukt. Det er også enklere å få et godt resultat med skikkelig verktøy.

    Jeg ville dog som nevnt mye heller kjøpt dykksag enn sirkelsag. En dykksag kan omtrent alt en sirkelsag kan, men ikke omvendt. Prøv å få lånt deg en i det minste om du kjenner noen som har - det er utrolig praktisk.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    For engangsskyld så tenkte jeg logisk, av erfaring så vet jeg at jeg som så mange andre hobbyentusiaster gjerne kjøper betraktelig dyrere utstyr enn de som faktisk jobber innenfor faget, så jeg ringte to kompiser som er snekkere for å høre hva ville de valgt :) Enkelt å greit.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte disse godbitene i fjor sommer GSB 18 VE-2-LI Professional Batteridrevne kombimaskiner Batteridrevne kombimaskiner | Bosch Professional GST 18 V-LI Professional Batteridrevet stikksag Batteridrevne stikksager | Bosch Professional Fy flate for et beist av en maskin,85Nm(38 i høyeste gir) og med en slagfunksjon som funker som fy :) Og stikksaga sager helt supert,ante ikkje at det var slike forskjeller på stikksager. Begge har den supre fartsreguleringa,veldig enkel i bruk.Fantastiske verktøy er blå Bosch,har hatt det i mange år aldri tull,bruker det på jobb også,drill og muttertrekker(bilmekaniker) :cool:
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Etter litt lesning her og der ble det enkle fort det beste, endte opp med full Hitatchi linje med sirkel og stikksag i selskap med batterimaskinen jeg har fra før av.
    Et fornuftig valg. Det er nesten umulig å ødelegge profesjonelt verktøy ved privatbruk - sakene er tross alt laget for å bli brukt hele dagen dag ut og dag inn, det er begrenset hvor mye slitasje man klarer å påføre sakene ved privatbruk. Når tingene holder i årevis så blir det ikke så dyrt i lengden allikevel, og min erfaring tilsier at man til slutt ender opp med noen ordentlige saker, så da kan man like gjerne kjøpe det med en gang, i det minste for de mest sentrale tingene som sager og driller som er det som blir mest brukt. Det er også enklere å få et godt resultat med skikkelig verktøy.

    Jeg ville dog som nevnt mye heller kjøpt dykksag enn sirkelsag. En dykksag kan omtrent alt en sirkelsag kan, men ikke omvendt. Prøv å få lånt deg en i det minste om du kjenner noen som har - det er utrolig praktisk.

    Kutt ut ordet omtrent nb. Den gjør alt ei sirkelsag gjør.
    grunnen til å ha en av de minste sirkelsagene er størrelsen. I endel jobbsituasjoner er det at den er lita og hendig en fordel i forhold til ei større dukksag med sine fordeler..
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Angående powertools så kjøpte jeg nylig en Partner motorsag til 1600 kroner, hadde ikke de store forventningene men den overrasker med å være lettstartet, lett og med lite vibrasjoner. Hadde ikke forventet at et amatørprodukt skulle være såpass ok.
     
    N

    nb

    Gjest
    Kutt ut ordet omtrent nb. Den gjør alt ei sirkelsag gjør.
    grunnen til å ha en av de minste sirkelsagene er størrelsen. I endel jobbsituasjoner er det at den er lita og hendig en fordel i forhold til ei større dukksag med sine fordeler..
    Ja, som regel. Min sirkelsag har 75mm kuttdybde, det har jeg hatt bruk for ved noen få anledninger, samt at bladene er MYE billigere enn til Festoolen, så den er fin til en del riving, oppkapping og lignende hvor det går litt hardt for seg. 18v - saken bruker jeg først og fremst på trelasthandelen for å sage ting slik til at jeg får det i bilen. Ganske artig, faktisk, å ha batteridreven sirkel- og stikksag mens andre strever med de sløve håndsagene som er til låns.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tenkte jeg skulle legge ut et lite tips til de som har Makita sin 18V serie.

    Å kjøpe batterier er smertefullt for oss som er litt gnitne.

    Kjøpte for en tid tilbake en pakke med 4 erstatningsbatterier fra E-bay. De var jeg ikke spesiellt fornøyd med - kapasiteten var dårligere en originale, de passet dårligere i lader og verktøy og et av batteriene tok kvelden umiddlebart. Sirkelsag er farlig i så måte - den har vel tatt 2 eller 3 batterier hos meg!

    Kjøpte nå 2 stk av disse, som kom i posten i forrige uke. Disse virker mye bedre, har ikke testet de all verden, men med 4.0 Ah så burde det jo være greit!
    Makita Battery 18V 4 0AH BL1830 Lithium ION LI ION FOR LXT Power Tool LXT400 4AH | eBay

    Mvh
    OMF
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Kan med fordel vekke denne tråden til live.

    Swedol kjører kampanje på diverse til tirsdag i Kristiansand.

    Swedoldagar Norge
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    2496.jpg

    Den utgamle Johnsreden begynte å miste kreftene og dessuten er jeg litt lei av å nesten dra på meg hjerteinnfarkt alle de fire gangene i året jeg bruker den. Da får vi prøve Teslavarianten av motorsag. Stiga SEV 2416 Q
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Trenger tips til hvor man kan få kjøpt batterier til Ryobi verktøy til en rimelig penge. Har googlet og sjekket ebay uten større hell. Fant en på ebay som selger brukte batterier fra kina, men det virker som litt risiko sport. Er det gamle batterier er de ubrukelige.

    Uansett, er det noen som har tips til gode og rimelige verktøysjapper online?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Trenger tips til hvor man kan få kjøpt batterier til Ryobi verktøy til en rimelig penge. Har googlet og sjekket ebay uten større hell. Fant en på ebay som selger brukte batterier fra kina, men det virker som litt risiko sport. Er det gamle batterier er de ubrukelige.

    Uansett, er det noen som har tips til gode og rimelige verktøysjapper online?
    Mulig du finner noe her:

    https://altitec.no/batterier/batteri-til-verktoy/ryobi-verktoybatteri.html

    Verktøy batterier * Batteri - nettbutikk for batterier og ladere
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Tja, sagen har en motor på 2.4 KW så den burde klare rosebuskene
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Drill og skrutrekker CD 16 - Batteri - Biltema

    På veg mot kassen ved siste besøk hos Biltema nappet jeg med meg denne saken til hele kr. 499.- Jeg hadde ikke de helt store forventningene, men jammen viste den lille saken seg å være verd prisen og vel så det. Veldig god balanse, lett og sprek nok til terasseskruer. Grei levetid på batteriet og kjapp lading. Riktignok ikke powertool, men et meget godt kjøp, mener nå jeg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Bytter noen dårlige panelbord på huset i disse tider. Ikke veldig morsomt, men det er i det minste fullt av Feinsag-øyeblikk. Med dagens priser på trelast tror jeg jammen jeg har tjent inn hele kostnaden på Feinsaga med å kunne kutte bordene der det er nødvendig fremfor å bytte hele bord. En operasjon som ikke ville vært mulig uten Feinsag eller tilsvarende rekvistia. Har weatherboards, eller skråkledning som det også kalles, så ikke helt trivielt å kutte de på egnet sted uten en slik sag.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mitt favoritt multiverktøy. Brukes hele tiden til nesten alt. Umulig å skjønne hvordan man har klart seg uten når man først har fått en.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hvordan er erfaringen med fein multimaster som går på batteri – og hvilen av de forskjellige størrelsene bør en gå for?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har 220 V på min så.......

    Har bare batteri på drill samt på en av mine to stikksager. Finner det svært nyttig med en stikksag som kan tas med overalt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    takker.

    jeg har også en 220v som jeg har hatt i mange år. svogern ble så fascinert at han skulle kjøpe en selv, men lurte på dette med batteridrift.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Hitachi batteridrill som er stor, tung, ikke spesielt sterk, og har dårlige batterier. Og kosta i sin tid alt for mye penger. Jeg har hatt bruk for den, så det var et betydelig bedre valg enn ingen drill, men jeg er ikke spesielt fornøyd.

    Nå mange år etter har jeg gitt opp og tar til håndverktøy istedenfor når jeg skal ha gjort noe. eller bruker en bitteliten fjolle-batteri-skrutrekker jeg plukka opp på jula for et par hundrelapper for noen år siden.

    Nå føler jeg tiden er inne for å gjøre noe med dette.
    Jeg prøvde en gang med en bitteliten Bosh drill/trekker som imponerte stort. Den var liten, lett, veldig hendig, og hadde sjokkerende mye fres.
    Klart, batteriene var små, så det er jo ikke noe jeg forventer kan brukes en hel arbeidsdag av profesjonelle, men jeg er ikke profesjonell. Jeg trenger bare en god trekker til ymse prosjekter i hjemmet, og jeg er glad i ting som har litt kvalitet, men jeg har ikke tenkt til å forsvare noen fem tusen kroners panasonic eller festool.
    Så jeg lurer på om dette kan være et godt valg.

    Er det noen som kjenner til noe bedre alternativ til ca denne prisen?
    Bosch GSR 12V-15 hos Ski Bygg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg var ikke det minste sur da den siste maskinen min med Ni-Cd batterier ramla ned kjellertrappa...... ( Den fikk faktisk ikke hjelp på turen....)
    Greit å holde seg til samme serie for batteriverktøy...... Merke avhenger vel litt av behov, ønsker, kronasje... etc etc :cool:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Er det noen som kjenner til noe bedre alternativ til ca denne prisen?
    Bosch GSR 12V-15 hos Ski Bygg
    Jeg har en lignede drill i 12v-serien til Bosch og det er den jeg bruker til nesten alt - min er > 10 år gammel så det er en litt annen modell. Den er liten, lett og kraftig nok til det meste i heimen. Eneste minus jeg kan komme på er at min ikke har spennchuck (eller adapter for det), men siden jeg har andre driller som har det så har det begrenset betydning for min del.

    Det burde være mulig å finne noe på finn.no - alt som er i ymse proffserier bør holde ca evig ved privatbruk.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Hitachi batteridrill som er stor, tung, ikke spesielt sterk, og har dårlige batterier. Og kosta i sin tid alt for mye penger. Jeg har hatt bruk for den, så det var et betydelig bedre valg enn ingen drill, men jeg er ikke spesielt fornøyd.

    Nå mange år etter har jeg gitt opp og tar til håndverktøy istedenfor når jeg skal ha gjort noe. eller bruker en bitteliten fjolle-batteri-skrutrekker jeg plukka opp på jula for et par hundrelapper for noen år siden.

    Nå føler jeg tiden er inne for å gjøre noe med dette.
    Jeg prøvde en gang med en bitteliten Bosh drill/trekker som imponerte stort. Den var liten, lett, veldig hendig, og hadde sjokkerende mye fres.
    Klart, batteriene var små, så det er jo ikke noe jeg forventer kan brukes en hel arbeidsdag av profesjonelle, men jeg er ikke profesjonell. Jeg trenger bare en god trekker til ymse prosjekter i hjemmet, og jeg er glad i ting som har litt kvalitet, men jeg har ikke tenkt til å forsvare noen fem tusen kroners panasonic eller festool.
    Så jeg lurer på om dette kan være et godt valg.

    Er det noen som kjenner til noe bedre alternativ til ca denne prisen?
    Bosch GSR 12V-15 hos Ski Bygg
    Jeg vil anbefale Ryobi. Synes dette billigmerket har svært god kvalitet. Drillene er fine, men kanskje litt tunge. Jeg har ellers mye Festool og annet påkostet verktøy, men bruker nesten utelukkende Ryobidrillen i det daglige. I tillegg finnes nesten ubegrenset andre verktøy fra Ryobi som bruker samme batteri.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Innen 12v så er det vel ikke så mye annet enn driller som funker bra? Ser for meg at annet kan bli i slappeste laget, jeg har også stikksag og sirkelsag på 18v og det er jo en vits sammenlignet med ting som går på nett.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Har ingen sager på batteri og tenker nok at alle sager av billigmerker er av ditto kvalitet. Av Ryobi har jeg drill, dykkertpistol, momentdrill, arbeidslamper, kantklipper og hekksaks. Alt dette fungerer upåklagelig med mer enn nok effekt og de enkelte verktøyene er svært billige så lenge man har batteri fra før.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    når du sier det så har jeg forsåvidt også slagtrekker (funker utmerket), stiftepistol (ditto), arbeidslampe (fin til småting), vinkelsliper (spikerkutter+) og bajonettsag (ok til greiner, ikke til særlig annet) så det er litt ymse. Alt dette er 18v - serien til Makita. Det er kjekt å ha innimellom, men blir ikke mye brukt. Sirkel- og stikksaga er mest brukt på byggvaren for å kappe materiale for å få i bilen, hjemme finner jeg stort sett frem ledningen. Også fordi jeg har dykksag som i stort sett 100% av tilfellene er bedre enn sirkelsag uansett.

    Enig i poenget med at det er fint med en batteriserie som går til mye, da er det rimelig å utvide. Men om man skal bruke en drill mye så har vekten ganske mye å si over tid. Skal man skru mye så har også hastigheten litt å si, men på privaten er det begrenset hvor ofte man kommer bort i slike situasjoner. Min park fikk relativt intensiv bruk mens vi pusset opp, men nå går det vinter og votter mellom hver gang noe er i bruk så har solgt unna litt de siste årene. Profesjonelt verktøy holder seg relativt greit i pris.

    I fjor klippet jeg hekken på nett, i år på bensin. Det var et hav av forskjell, men hekken vår er i overkant stor skal det sies.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg vil anbefale Ryobi. Synes dette billigmerket har svært god kvalitet. Drillene er fine, men kanskje litt tunge. Jeg har ellers mye Festool og annet påkostet verktøy, men bruker nesten utelukkende Ryobidrillen i det daglige. I tillegg finnes nesten ubegrenset andre verktøy fra Ryobi som bruker samme batteri.
    Veldig enig med deg at Ryobi er helt ok, jobber som vaktmester/altmuligmann og det fungerer som det skal. Bruker 18V serien. Nå har Ryobi flere og flere produkter som bruker børsteløse motorer også. De fungerer fint til tyngre arbeider. Har hatt dette i 10 år og har brent opp 2 billige sirkelsager til tusenlappen, bruker nå en børsteløs versjon og den ser ut til å tåle hundrevis av kapp uten å bli skummelt varm.
    I løpet av disse 10 årene har 1 batteri tatt kvelden. Og jeg bruker fortsatt samme borrmaskin og 3 av de gamle batteriene fra 2011 :D .
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Skal du ha en Bosch, så gå for en 18V-maskin i blå serie. Har to av de nå, hvorav den første er 6-7 år gammel. Den virker fortsatt den og, men
    funksjonen som slår av slagborfunksjonen begynner å bli litt sliten. (Blir slagbor av det om en legger litt press på maskinen.)
    Batteriene til denne fungerer fortsatt helt kanon. Den maskinen har gjennomgått mye.
    Nr to er helt ny, så kan ikke si så mye annet om den enn at den virker, og er sterk og god å holde i. Batteriene har også blitt litt større, uten å ha blitt fysisk større.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    takker.

    jeg har også en 220v som jeg har hatt i mange år. svogern ble så fascinert at han skulle kjøpe en selv, men lurte på dette med batteridrift.
    I forhold til kraft har jeg god erfaring med DeWalt sitt børsteløse 18V system. Står ikke tilbake for 230V på noen måter annet enn at verktøyene kan bli litt tunge med 5Ah batteriene som faktisk behøves for å få maks kraft.
    https://www.toolstop.co.uk har ofte knalltilbud på startpakker og jeg fikk i prinsippet gratis slagtrekker og koffert sammnelignet med de beste tilbudene i Norge.

    Men den kraftige DCD996 slagdrillen ble etter vært for tung med sine 2+ kg til daglig bruk så jeg fanget en av disse små blå Bosh maskinene GSR 12V-15 med 2Ah batterier på tilbud. Bortsett fra at innfesting til girkassen i den virker litt slarket samt den er langt tregere og selvsagt en pingle når det kommer til kraft 30 Nm sammenlignet med DeWalt sine 80 Nm er jeg blitt glad i det hendige formatet. Såpass at jeg leker med tanken også kjøpe FlexiClick versjonen (GSR 12V-15 FC). Det skal dog nevnes at DeWalt-håndtakene faktisk oppleves som slankere og lettere å holde enn denne Bosch modellen som har batteriet i håndtaket. Om en fysisk større maskin ikke er et problem er en av de mindre og lettere DeWalt maskinene bedre rent ergonomisk.

    Noen år tilbake forsøkte jeg å bygge et sagsystem med Ryobi. Har fortsatt 4 stk igjen. Konklusjon jeg endte på er at de ikke er designet av folk som benytter slike verktøy. For sirkelsagene som jeg har to av er utforming av anleggsflater og plassering av justeringskruer samt manglende kvalitet på slike deler det mest frustrerende.
    For bajonettsagen er det overlastvernet som slår inn alt for tidlig samt irriterende utformet sikring for aktivatorknapp gjør den klønete og direkte smertefull å benytte i mer uvanlige stillinger, — som er nettop da man behøver denne type sager.
    Og for greinsagen med langt skaft knekket festene for elektriske kontakter inne i kuplingene etter første demontering. Samt kjedeoljen renner rett gjennom og kjedet hopper derfor av etter 10-15 minutters drift. Svigers har samme problem med sin. Men det skal sies at når kjedet er på om man har fiklet til kontaktene sager den overraskende effektivt.
    Frustrerende er det også at den lille batteridrevne sirkelsagen og bajonettsagen tømmer batteriet selv om verktøyet ikke er i bruk. Det samme gjorde stikksagene fra Ryobi. Jeg har gjort bekjentskap med to stk som begge ble levert i retur til butikken grunnet de styrer bladet som en full person. DeWalt DCS335 jeg endte opp med fikk endelig nok kontroll på bladet slik at verktøyet faktisk kan nyttes med resultatet som ikke ser ut som det er første gang man har holder en slik hoppesag :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn