Alt til hus og bolig Powertools-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ottone skrev:
    Nei, jeg mener www.verktøy.no

    altså med norsk ø i adressen . Funker fint hos meg.

    Alternativ adresse er
    http://www.xn--verkty-fya.no/
    Ingen av lenkene virker hos meg med Microsoft Internet Explorer v. 8.0.6001.18702:
    Internet Explorer cannot display the webpage

    What you can try:
    Diagnose Connection Problems

    More information
    Norske bokstaver i lenker er ikke standard og krever muligens noe ekstra dill dall (erindrer jeg vagt)?

    Denne adressen ser også rar ut:
    http://www.xn--verkty-fya.no/

    Har firmaet en standard vevadresse?

    Det virker derimot i Mozilla Firefox v. 3.6.16

    Jeg har ikke handlet med dette firmaet, men derimot med WWW Verktøy AS (http://www.verktoyas.no/).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Parelius skrev:
    Et lite spørsmål helt ut fra åkern, siden noen av oss av og til orienterer oss på kjøp ut fra merke og assosiativ tro på kvalitet:

    Hvilke merker er det som i dag ansees som kvalitetetsmerker?

    Tidligere så gikk jo Fein og Metabo og liknende for å være fine ting, men fins det en slik assosiativ tilnærming som er brukandes i dag?

    Makita er nevnt. Noen en bør holde seg borte fra?
    Jeg er blitt fortalt ganske mange ganger av forskjellige forhandlere m.m. at alle fabrikanter har noen områder de er gode på og noen de behersker dårligere, men de må allikevel ha fullt sortiment. I tillegg er gjerne noen modeller gode, mens andre ikke er helt heldige. M.a.o. ingen fabrikant er god på alt. Noen ganger tar de konsekvensen av det, og kjøper konstruksjoner/modeller av hverandre. F.eks. har Metabo kjøpt store bor- og meiselhammere fra DeWalt, mens DeWalt har kjøpt slipemaskiner fra Metabo.

    Forhandlernett, serviceverksteder, håndtering av reklamasjoner og låneverktøy ved service er andre aspekter som kan være viktige.

    Det meste av profesjonelt verktøy er mest sannsynlig solid nok for de som ikke bruker det som yrkesverktøy. Noen modeller kan dog som nevnt være dårlige konstruksjoner med ditto driftssikkerhet og levetid. Disse bør man unngå. Dermed teller andre aspekter som ergonomi, vekt, funksjonalitet, punktene fra forrige avsnitt m.m.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    CDWMcInSpots skrev:
    ottone skrev:
    Nei, jeg mener www.verktøy.no
    altså med norsk ø i adressen . Funker fint hos meg.
    Alternativ adresse er
    http://www.xn--verkty-fya.no/
    Ingen av lenkene virker hos meg med Microsoft Internet Explorer v. 8.0.6001.18702:
    Internet Explorer cannot display the webpage

    What you can try:
    Diagnose Connection Problems

    More information
    Norske bokstaver i lenker er ikke standard og krever muligens noe ekstra dill dall (erindrer jeg vagt)?
    Denne adressen ser også rar ut:
    http://www.xn--verkty-fya.no/
    Snodig.
    Begge adresser funker hos meg, både i IE v.8.0.6001.18702 (Windows XP) og Firefox 3.0.12 på Linux.
    ed: og i Safari 5.0.5 på Mac...
    Har firmaet en standard vevadresse?
    Aner ikke, det var disse som dukket opp da jeg googlet på Fein Multimaster, gjennom link på epriser.no
    http://www.epriser.no/s/s1/fein+tools/?gclid=CMzSxIiyv6gCFcOHDgodJQswqQ

    Der finner jeg at
    Verktøy.no er G. Coward AS sin nettbutikk, og holder til i Skien.
    Ser ut som et firma med kvalitetsvarer
    Prøv om du kommer noen vei her:
    http://www.epriser.no/m/456/verktoeyno/
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    ottone skrev:
    -tar en dobbeltposting,siden det kanskje er flere som leser denne tråden:

    Neste på ønskelista til far er en Fein Multimaster


    http://www.xn--verkty-fya.no/multimaster

    Noen som har erfaring med denne, og generelt kjøpt noe fra www.verktøy.no ?
    Fein Multimaster er genial. Helt enkelt.
    Om jeg skal si noe negativt så må det være at tilleggsutstyret og bladene spesielt som jeg er storforbruker av er i overkant dyre.
    Det er nok her Fein tjener pengene sine!
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Fein synes jeg er litt oppskrytt og med latterlig dyrt tilbehør/blad, fungerer greit på små trejobber, kutte lister ol ved restutrering, på andre materialer er den ikke noe særlig
     
    N

    nb

    Gjest
    Julenissen skrev:
    Fein synes jeg er litt oppskrytt og med latterlig dyrt tilbehør/blad, fungerer greit på små trejobber, kutte lister ol ved restutrering, på andre materialer er den ikke noe særlig
    Det er vel stort sett det den er ment til å brukes til og brukes til i praksis. Bladene er latterlig dyre (dog noe rimeligere fra Junaiten som vanlig), men med en overgang til en drøy femtilapp kan man bruke sagbladene fra Bosch som koster en del mindre.

    http://cgi.ebay.com/Bosch-260800046...Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item2c5c4ada41

    Finnes også overganger som lar deg bruke blader fra Biltema o.l. så vidt jeg vet (har Bosch selv)

    6 pund på ebay
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    nb skrev:
    [...]
    [Fein: ]
    Bladene er latterlig dyre (dog noe rimeligere fra Junaiten som vanlig),
    [...]
    Ifølge en forhandler jeg nylig snakket med, er prisen på Fein-blader redusert ganske mye etter at Bosch kom med sine konkurrerende (blå) maskiner.

    Det finnes også forhandlere som kjøper inn blader i bulkpakninger og selger dem ut igjen i løst med gradert pris etter hvor mange man kjøper, f.eks. 1-4, 5-9, 10-19, 20+

    Takk for overgangstipsene.
     
    N

    nb

    Gjest
    Yes! Scoret en Festool TS55EBQ dykksag (samme som "room" viste til tidligere i tråden) med to føringsskinner og to sagblad, samt en Festool CTL 22E støvsuger med longlife-støvsugerpose og en del munnstykker for 6k på finn.no

    Ikke ofte slike saker er til salgs og responsen hadde vært enorm i følge selgeren som hadde gitt seg som snekker.
     

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    slartibartfast skrev:
    sverger på denne toolen- den har power nok til de fleste oppgaver ;)
    Synes du ser litt liten ut til å svinge den slegga jeg ;)
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Har planer om å kjøpe dewalt sett. (Batteri)
    Noen på jobben har kjøpt sett hvor det følger med flere forskjellige sager/driller. (noen år siden)
    Det jeg jeg lurer på er linker til inn og utland.
    Fant ikke pakker men bare stykkvis. Vet det er der ute men har ikke funnet...

    @nb. Du er jo en råtass på powertools.. ;)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    room skrev:
    Har planer om å kjøpe dewalt sett. (Batteri)
    Noen på jobben har kjøpt sett hvor det følger med flere forskjellige sager/driller. (noen år siden)
    Det jeg jeg lurer på er linker til inn og utland.
    Fant ikke pakker men bare stykkvis. Vet det er der ute men har ikke funnet...

    @nb. Du er jo en råtass på powertools.. ;)
    DeWalt, Bosch, Milwaukee, Makita, Hitatchi, Metabo, Panasonic m.fl. har stadig slike sett i ulike varianter, ofte på kampanjetilbud. Jeg ser dem stadig hos forhandlere i Bergen (profilen din forteller ikke hvor du bor) og i kampanjetilbudspublikasjoner. Senest på lørdag så jeg minst ett rimelig stort DeWalt-sett.

    DeWalt presenterer en del sett på undersidene til denne vevsiden:
    Produkter -> Verktøy -> Oppladbart - Sett
    http://www.dewalt.no/powertools/productoverview/hierarchy/830/
     
    N

    nb

    Gjest
    room skrev:
    Har planer om å kjøpe dewalt sett. (Batteri)
    Noen på jobben har kjøpt sett hvor det følger med flere forskjellige sager/driller. (noen år siden)
    Det jeg jeg lurer på er linker til inn og utland.
    Fant ikke pakker men bare stykkvis. Vet det er der ute men har ikke funnet...

    @nb. Du er jo en råtass på powertools.. ;)
    Disse er populære:

    www.coastaltool.com
    www.hardwaresales.com
    www.toolstop.co.uk
    http://www.maxtools.com/
    www.tools-plus.com
    www.amazon.com

    Av disse har jeg handlet fra coastaltool.com og tools-plus.com og amazon.com. De andre er også populære, fordelen med toolstop.co.uk er at du får 230v lader, fra amerikanske butikker må det kjøpes europeisk lader separat eller så må det brukes transformator. Kan ta kontakt med butikken for å se om de kan tilby 230v lader i settet, vet noen har fått det på Milwaukee-saker fra hardwaresales.com, men vet ikke om det er generell praksis. Separate ladere er dyre i Norge, ganske rimelige fra England. Alternativt kan du kjøpe en enkel maskin i Norge for å få laderen (og ekstra batterier som uansett er kjekt å ha).

    Jeg er ikke så veldig glad i DeWalt grunnet et par uheldige opplevelser, men det er sikkert bare meg. Min 18v serie er fra Makita - det jeg har lest meg til er at den generelt går for å være hvassere enn DeWalt si, men smaken er jo som baken osv.

    Det blir fort en del i frakt til Norge siden det veier en del, så sjekk det grundig først. Enkelte speditører har også ganske voksne gebyrer for fortolling osv. Jeg har kun brukt jetcarrier selv for å få sakene til Norge.

    Skal du ha det til jobbruk må du vel nesten handle i Norge pga service og garantier? Som hobbybruker regner jeg sjansen for å ødelegge utstyret til omtrent null, så garanti bryr jeg meg ikke om.

    Er vel noe ala dette du ser etter:
    http://www.hardwaresales.com/Cordle...s/18-Volt/DEWALT-18V-XRP-9-Tool-p6960662.html

    Finnes også med færre verktøy i. Har du først lader og batterier er det veldig rimelig å kjøpe såkallte "bare tools", dvs maskiner solgt uten lader og batterier.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    nb skrev:
    [...]
    Skal du ha det til jobbruk må du vel nesten handle i Norge pga service og garantier? Som hobbybruker regner jeg sjansen for å ødelegge utstyret til omtrent null, så garanti bryr jeg meg ikke om.
    [...]
    Jeg har da opplevd driller med kast og andre feil på både elektroverktøy og annet verktøy. Da er det praktisk å ha en lokal forhandler. Hvis man er god kunde, får man også låne verktøy mens ens eget evt. er til reparasjon. Man kan også få prøve verktøy hjemme for å finne ut om det passer for en selv. Det er av og til fint.

    Jeg har dessverre svidd av en Bosch GBH 2-24 DFR ved meisling av puss på en varm sommerdag ved rehabilitering av en grunnmur. Modellen er (vel) erstattet av Bosch GBH 2-26 DFR både hos Bosch og meg (reparasjon kostet dessverre nesten like mye som ny maskin).


    Bosch GBH 2-24 DFR SDS-Plus borhammer med meiselfunksjon og utbyttbar chuck.

    Prisene i Norge er vel ikke så gale hvis man handler kampanjetilbud, benytter messedager o.l.(?) Et godt kundeforhold åpner også for rabatter (i tillegg til ovennevnte fordeler). Norske garanti- og reklamasjonsbestemmelser er heller ikke å forakte.
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Prisene i Norge er vel ikke så gale hvis man handler kampanjetilbud, benytter messedager o.l.(?) Et godt kundeforhold åpner også for rabatter (i tillegg til ovennevnte fordeler). Norske garanti- og reklamasjonsbestemmelser er heller ikke å forakte.
    Enig i det - har selv handlet en del på kampanjer i Norge hos proffsjappene i Oslo og på Bauhaus o.l. - da er prisene ofte omtrent på internasjonalt nivå, men dette gjelder først og fremst saker fra Bosch har jeg inntrykk av, de har mye kampanjer. Det er til dels svært mye å spare på å handle batteridrevne saker fra USA og nettdrevne fra England eller Tyskland - særlig om man tar inn en del i slengen for å få spredd fraktkostandene på flere enheter. En annen sak som bør tas med i regnestykket er at det kan være bra avstand fra norsk listepris og hva man faktisk betaler.

    På en del saker er prisforskjellen så stor at man like gjerne nesten kan kjøpe en helt ny maskin fra utlandet om den mot formodning skulle streike. Det fordrer dog at man ikke trenger den med en gang, alternativt har en backup. Ethvert møblert hjem har vel uansett mer enn en batteridrill f.eks. For min del er faren til samboeren ganske godt bevæpnet, så jeg kan låne av han om mine saker skulle streike og jeg har selv mer enn en av det mest kritiske uansett. Eneste jeg har klart å ødelegge sålangt er en nettdrevet drill fra Clas Ohlson som begynte å ryke etter å ha blitt kjørt med litt sløv hullsag altfor lenge.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    DeWalt XR batteri

    Forøvrig kan det være lurt å være oppmerksom på at DeWalt nylig har kommet med en ny batteriserie kalt XR-systemet (http://www.dewalt.no/powertools/cordless/xr-system/batterysystem/)

    De nye batteriene har glideskinner istedenfor tapp opp i (drill)håndtaket. Dette gir mulighet for mer ergonomiske håndtak og brukes vel nå (snart) av alle elektroverktøyprodusenter. De har etter sigende også flyttet elektronikk fra batteriene til maskinene ++

    Ifølge min forhandler vil de eldre batteriene med tapp og tilhørende maskiner fases ut fra butikkene, og bli bestillingsvare for de (håndverkere) som har store maskinporteføljer av denne typen.

    Eldre DeWalt batterier med tapp:


    Li-Ion


    NiMH
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    nb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Prisene i Norge er vel ikke så gale hvis man handler kampanjetilbud, benytter messedager o.l.(?) Et godt kundeforhold åpner også for rabatter (i tillegg til ovennevnte fordeler). Norske garanti- og reklamasjonsbestemmelser er heller ikke å forakte.
    Enig i det - har selv handlet en del på kampanjer i Norge hos proffsjappene i Oslo og på Bauhaus o.l. - da er prisene ofte omtrent på internasjonalt nivå, men dette gjelder først og fremst saker fra Bosch har jeg inntrykk av, de har mye kampanjer.
    Metabo og Hitatchi kjører fast med to halvårlige kampanjer. Makita har hatt noe lignende, men de har ikke alltid vært like lette å finne på internett. Man måtte gjerne besøke en forhandler. Milwaukee har noen tilbudsaviser, men igjen gjerne mindre blest, i tillegg til forhandleraktiviteter. DeWalt har kvartalsvise utgaver av "Onsite Offers" (se vevsidene) + forhandleraktiviteter og turneer.

    En annen sak som bør tas med i regnestykket er at det kan være bra avstand fra norsk listepris og hva man faktisk betaler.
    Man betaler IKKE listepris/veiledende pris på elektroverktøy i Norge. Da har man faktisk gjort et dyrt kjøp. Det er allmen kunnskap hvis man har fulgt med bare litt.

    Eneste jeg har klart å ødelegge sålangt er en nettdrevet drill fra Clas Ohlson som begynte å ryke etter å ha blitt kjørt med litt sløv hullsag altfor lenge.
    I tillegg til skarpt og godt verktøy ;), kan det være lurt å passe på å velge rett maskin til jobben. Store hullsager er krevende for driller. Noen få produsenter oppgir hullsagkapasiteten i spesifikasjonene, men de fleste gjør det ikke. Det finnes noen små, lavt girede driller som kan dra meget store hullsager (og karmskruer).


    Eks: Hitatchi D13VG:
    Varenummer 60100413
    NOBB-nr. 25053687
    EAN-nr. 4966376103072
    El.nummer 8820700
    Varetekst 1 BORMASKIN D13VG 710W
    Varetekst 2 HITACHI
    Enhet STK
    Pakningsantall
    Vekt
    Volum 13 539,78
    Veil. pris (eks. mva.) 1990
    Produkttype Bormaskin 710W
    Typebetegnelse D 13VG
    Effekt 710W
    Chuckkapasitet 1,5 - 13 mm
    Spindelgjenge 1/2" x 20 UNF
    Kapasitet i tre/stål 38/13 mm
    Kapasitet hullsag i tre/stål 114/70 mm
    Kapasitet hullsag i tre/betong*/tegl
    Hastighet ubelastet (Lavgir)
    Hastighet ubelastet (Høygir)
    Hastighet ubelastet 0 - 600 /min
    Maks moment 78 Nm
    Vibrasjonsnivå m/s² (3D)
    Lydtrykksnivå dB (A) 84,0
    Lyddeffekt dB (A)
    Dimensjon (L x H) 290 x 185 mm
    Vekt 2,0 kg
    Man er også rimelig sikker med de klassiske store D-håndtaksdrillene med 2 gir, 1000-1500 watt, høyt dreiemoment og gjerne 16 mm chuck og større hals enn standard Ø 43 mm hals, f.eks. Ø 57 mm.


    Eks: Milwaukee SB 2-35 D

    Egenskaper
    • 1010 W motor som sikrer tilstrekkelig kraft og moment til boring hull med diameter opp til 40 / 90 mm ( med kjernebor)
    • Metallgirhus for lang levetid
    • D-håndtak
    • Hammerstoppfunksjon for boring i treverk, keramikk eller metall

    Teknisk data
    Opptatt effekt 1010 W
    Borediameter i betong/stein 35 / 40 mm
    Borkapasitet i stål/treverk 16 / 50 mm
    Turtall ved full belastning 1./2. gir 650 / 1.350 o/min
    Turtall på tomgang 1./2./3./4. gir 800 / 1.800 o/min
    Verktøyholder 3 - 16 mm
    Statisk kippmoment 88 / 67 Nm 1./2. gir
    Dreiemoment 57/ 29 Nm 1./2. gir
    Nominelt dreiemoment 10/ 4,7 Nm 1./2. gir
    Vekt 4.2 kg
    Effektivitet 50 %
    Spenning 220 - 230 V AC
    Ampere 4.9 A
    Kjernebor er her (formodentlig) ment for boring i mur. Den bør dermed klare betydelig større hullsager i tre.

    Bruksanvisning med utvidede tekniske spesifikasjoner:
    http://www.milwaukeetool.no/int/int_opmanual.nsf/vwOMLink/289%20644%20-%20SB2-35D.pdf/$FILE/289%20644%20-%20SB2-35D.pdf
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Metabo og Hitatchi kjører fast med to halvårlige kampanjer. Makita har hatt noe lignende, men de har ikke alltid vært like lette å finne på internett. Man måtte gjerne besøke en forhandler. Milwaukee har noen tilbudsaviser, men igjen gjerne mindre blest, i tillegg til forhandleraktiviteter. DeWalt har kvartalsvise utgaver av "Onsite Offers" (se vevsidene) + forhandleraktiviteter og turneer.
    Jeg hadde en lengre handleliste for 230v-saker jeg skulle bestille fra England, den har blitt kortere og kortere etter hvert som ting har dukket opp på kampanje eller bare generelt rimelig i Norge. Har vært noen ganske få hundrelapper i forskjell, og da handler jeg heller her i landet.

    Men det er mye rart rundtomkring, jeg kjøpte den argeste bajonettsagen fra Makita, den som heter 3070 eller noe slikt. Den skulle verkøy.no har 4300 villedende for, Jegard skulle ha 3000 (de sa at de kanskje hadde noen få prosenter å gå på dersom jeg skulle ha en del annet samtidig), Bauhaus skulle ha 2300 for den, import fra England hadde kommet på rundt 2000 inkl mva men eks frakt og ymse gebyrer.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    nb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Metabo og Hitatchi kjører fast med to halvårlige kampanjer. Makita har hatt noe lignende, men de har ikke alltid vært like lette å finne på internett. Man måtte gjerne besøke en forhandler. Milwaukee har noen tilbudsaviser, men igjen gjerne mindre blest, i tillegg til forhandleraktiviteter. DeWalt har kvartalsvise utgaver av "Onsite Offers" (se vevsidene) + forhandleraktiviteter og turneer.
    Jeg hadde en lengre handleliste for 230v-saker jeg skulle bestille fra England, den har blitt kortere og kortere etter hvert som ting har dukket opp på kampanje eller bare generelt rimelig i Norge. Har vært noen ganske få hundrelapper i forskjell, og da handler jeg heller her i landet.
    Det hjelper mye hvis man kan være litt tålmodig. Det meste av nogenlunde vanlige verktøy kommer før eller senere på tilbud. Noen er dog oftere på tilbud enn andre.

    Spesialverktøy finnes på kampanjetilbud hos spesialverktøyfirmaene. Messedager o.l. er også nyttige. Da får man gjerne prosentrabatt på bestillingsvarer som sjelden eller aldri er på tilbud, f.eks. tilbehør til elektroverktøy.

    Det kan derfor være lurt å gjøre lekser på forhånd og sette opp lister over det man trenger eller har lyst på ;), og handle når mulighetene byr seg.

    Men det er mye rart rundtomkring, jeg kjøpte den argeste bajonettsagen fra Makita, den som heter 3070 eller noe slikt. Den skulle verkøy.no har 4300 villedende for, Jegard skulle ha 3000 (de sa at de kanskje hadde noen få prosenter å gå på dersom jeg skulle ha en del annet samtidig), Bauhaus skulle ha 2300 for den, import fra England hadde kommet på rundt 2000 inkl mva men eks frakt og ymse gebyrer.
    Det har antageig en del med forskjellige volumaspekter å gjøre, f.eks:
    • Hvis en forhandler kjøper en palle av noe istedenfor 1, får han en lavere innkjøpspris. Det gjør den lille forhandleren av og til i forbindelse med arrangementer.
    • Bauhaus, Byggmakker o.l. kan (regelmessig) på kjedebasis kjøpe inn en eller flere kontainere (= mange paller), og får en enda lavere innkjøpspris.
    • En (liten) forhandler får også innkjøpspriser i forhold til totalt innkjøpsvolum fra en leverandør/produsent. Også det medfører at han kan holde lavere priser på merker han selger mye av enn de han selger lite av.

    Eksempel:
    På lørdag kjøpte jeg et par Fischer skruesett/-kofferter. Det var ikke noe annonsert tilbud. Jeg spurte om pris. Forhandleren sa at de hadde tatt dem inn til gunstig innkjøpspris i forbindelse med en kampanje/arrangement og at jeg kunne få den for kr. 390,- eks. mva. Normalpris var kr. 6xx,-. Jeg har opplevd det samme for elektroverktøy.

    Dette er noen naturlige og rasjonelle forklaringer på hvorfor prisene på et produkt kan varriere (vilt) mellom forhandlere på et gitt tidspunkt.
     
    N

    nb

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Dette er noen naturlige og rasjonelle forklaringer på hvorfor prisene på et produkt kan varriere (vilt) mellom forhandlere på et gitt tidspunkt.
    Selvsagt, men det virker som noen priser villedende og så har de store kundene store rabatter mens andre opererer med nettopriser. Til slutt blir det sikkert omtrent det samme. Selv jeg som privatperson med svært beskjedet innkjøp sammenlignet med store firmaer som handler for flere millioner i året får f.eks gandke gode rabatter hos Motek, på en annen side er det lite sannsynlig at de må reparere noe for meg eller komme hjem til meg med erstatningsverktøy om noe klikker. Sånn sett er det ikke allverdens utgifter med å ha meg som liten kunde. For øvrig glimrende service og ekspertise der, noe som selvsagt er verdt en del, særlig om man trenger hjelp til å velge riktig utstyr til en gitt oppgave.

    Garantier er imidlertid ikke hele forklaringen på Norge vs utlandet. På proffsaker er det gjerne like gode garantier i utlandet som i Norge. Bosch gir 3 år om man registrerer så vidt jeg vet, Festool har svært gode garantiordninger verden rundt og Hilti har så vidt jeg vet verdensomspennende garanti.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    nb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Dette er noen naturlige og rasjonelle forklaringer på hvorfor prisene på et produkt kan varriere (vilt) mellom forhandlere på et gitt tidspunkt.
    Selvsagt, men det virker som noen priser villedende og så har de store kundene store rabatter mens andre opererer med nettopriser. Til slutt blir det sikkert omtrent det samme. Selv jeg som privatperson med svært beskjedet innkjøp sammenlignet med store firmaer som handler for flere millioner i året får f.eks gandke gode rabatter hos Motek, på en annen side er det lite sannsynlig at de må reparere noe for meg eller komme hjem til meg med erstatningsverktøy om noe klikker. Sånn sett er det ikke allverdens utgifter med å ha meg som liten kunde. For øvrig glimrende service og ekspertise der, noe som selvsagt er verdt en del, særlig om man trenger hjelp til å velge riktig utstyr til en gitt oppgave.
    Noen bransjer og firmaer har tradisjon for "tullepriser" og kjemperabatter, gjerne nær 50 %. I min barndom var standardrabatten i møbelbutikker i Norge 10 %. Würth er et godt/dårlig eksempel fra verktøybransjen. De er gjerne dyre selv etter 40-50 % rabatt. Motek er (vel langt på vei) et annet, men kunnskapen (og selgerapparatet) du nevner koster sikkert penger.

    Noen mennesker synes det er stas med rabatter, formodentlig fordi de synes/tror de har gjort en god handel. Andre mennesker synes slikt er noe stort tull og vil ha nettopris (egentlig et snurrig begrep i seg selv) og bli ferdig med det/slippe tullet.

    En ansatt ved en verktøyforhandler i Bergen har flere ganger fortalt meg at mange i bergensområdet er mer opptatt av hvor stor rabattsatsen er enn nettoprisen. Rabattsatsen har altså blitt viktigere enn hva man faktisk betaler. Der er jo selvsagt tullete og aktivt å lure seg selv.

    Garantier er imidlertid ikke hele forklaringen på Norge vs utlandet.
    Det stemmer. Jeg har lest at svenske kjeder som Clas Ohlson m.fl. har operert med samme kronepris i Sverige og Norge, f.eks. SEK 99,- vs NOK 99,-. Varen er dermed dyrere i Norge. Hva skyldes så det? Det skyldes i hvert fall delvis at kostnadene er høyere i Norge p.g.a. bl.a. høyere lønnskostnader i Norge for alle involverte i (den norske delen av) varekjeden, høyere husleie, et mindre marked (halve befolkningen), vanskeligere geografi (Sverige er (nesten) flatt og (nesten) alle bor sør for en linje noe nord for Stockholm) med tilhørende økte transportkostnader.

    Storbritannia, Tyskland, enn si USA, er kjempestore markeder i forhold til Norge. Vi sikler på f.eks. svenske og britiske priser. Britene sikler på amerikanske priser (se f.eks. bøker med (tilnærmet) samme språk) og muligens tyske(?) Jeg tror også canadierne titter misunnelig på USA jfr. noe lesing her og der. Kanskje islendingene titter litt på oss?

    På proffsaker er det gjerne like gode garantier i utlandet som i Norge. Bosch gir 3 år om man registrerer så vidt jeg vet, Festool har svært gode garantiordninger verden rundt og Hilti har så vidt jeg vet verdensomspennende garanti.
    De fleste har vel utvidet, typisk 3 års, garanti ved internettregistrering av elektroverktøyet. Jeg har i hvert fall registrert Bosch, Metabo, Milwaukee og Festool.

    I Norge har forbukere i tillegg til fabrikantens eller importørens garanti, reklamasjonsrett etter kjøpsloven. Den er formodentlig 5 år for elektoverktøy.
     
    N

    nb

    Gjest
    Hvor mange % rabatt man får er selvsagt uinteressant i seg selv, det er sluttprisen som teller. Selv sjekker jeg hva noe koster å få hjem fra utlandet vs kjøpe i Norge. Er prisdifferansen "veldig stor" handler jeg i utlandet, ellers handler jeg i Norge. Det siste er en del enklere, særlig for meg som bor i Oslo og følgelig får tak i hvasomhelst over disk og kan få kyndig veiledning - noe forresten jeg synest de proffe sjappene er veldig gode på.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    nb skrev:
    Hvor mange % rabatt man får er selvsagt uinteressant i seg selv, det er sluttprisen som teller. Selv sjekker jeg hva noe koster å få hjem fra utlandet vs kjøpe i Norge. Er prisdifferansen "veldig stor" handler jeg i utlandet, ellers handler jeg i Norge. Det siste er en del enklere, særlig for meg som bor i Oslo og følgelig får tak i hvasomhelst over disk og kan få kyndig veiledning - noe forresten jeg synest de proffe sjappene er veldig gode på.
    Ja mange av de vanlige jernvarebutikkene har forfalt. Før hadde de også kunnskapsrikt personale. Nå er det ofte mere så som så.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Oii! her har det skjedd litt mens jeg har vært på jobb.
    Grunnen til Dewalt er ganske så enkelt at jeg har fått prøvd litt utstyr av en på jobben. Jeg er komplett utstyrt med utstyr på strøm, men noen batteriverktøy er kjekt å ha ekstra. Forelska meg litt i denne. http://www.coastaltool.com/a/dewalt/dc390k.htm
    Bajonettsag er også noe jeg kunne tenkt meg å ha ekstra på batteri.
    Driver jo med dette daglig så kjøp i Norge er nok best med tanke på garanti..
    Må bruke litt tid på linker og kommentarer. Ferie pr i morgen ettermiddag så til uka skal jeg myse litt i butikker og på nett. (Kongsbergjazzen er prioritert i helga).

    Powertools er gøy dere :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    room skrev:
    Denne sirkelsagen ser ut til å ha den gamle batteritypen med tapp. Et raskt googlesøk tyder dessuten på at det er Ni-Cad-batterier. Det er en teknologi som fases ut p.g.a. miljøbelastning og andre ulemper som meget rask selvutladning. De ble for mange år siden i hovedsak avløst av NiMH-batterier, og i de senere år har begge blitt faset ut til fordel for Li-Ion. Det er dog fremdeles et visst salg av Ni-Cad og NiMH i den rimelige enden av markedet der gammel teknologi dominerer.

    Li-Ion har en rekke fordeler, bl.a.:
    • Mye lavere vekt for samme kapasitet
    • Liten eller ingen selvutladning. Du har fremdeles strøm i et batteri etter 1 år
    • Jeg tror de virker bedre i kulde
    • Teknologien fabrikantene satser på for de kommende år

    Jeg ville dessuten valgt DeWalt batteriverktøy som benytter de nye XR batteriene. Se svar #58 på side 3.


    DeWalt DC352KBR

    DeWalts batteridykksagsag for føringsskinner er jo en interessant sak, men det er mulig at de foreløbig ikke lager en variant for de nye XR batteriene. Noen ganger er det lurt å vente tålmodig eller endog somle. ;)
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    Li-Ion lades vel også mye raskere? Det jeg har av Li-Ion (dvs alt jeg har på batteri) lader på en 20-30 minutter.

    Ville aldri kjøpt noe med gammel batteriteknologi i alle fall.

    Ad dykksagen, det jeg har lest om den nettdrevne utgaven til DeWalt er at det er kanskje den dårligste på markedet (er ikke så mange å velge mellom). Men at den blir kurant derom man setter et ordentlig blad på den. Ingen erfaring med den selv (jeg har Festool sin).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    nb skrev:
    Li-Ion lades vel også mye raskere? Det jeg har av Li-Ion (dvs alt jeg har på batteri) lader på en 20-30 minutter.

    Milwaukee PES 9.6T

    Det varierer kanskje noe? Alle batterier for elektroverktøy for profesjonell bruk har vel hatt rimelig rask ladetid i mange år? Typisk ca. 1 time for min Atlas Copco PES 9.6T (senere omdøpt til Milwaukee) fra ca. midten av 1990-tallet(?)

    Forøvrig en utmerket batteridrill. Den var rimelig lett, hadde smalt håndtak og var kraftig for sin klasse. Batteriet kunne peke enten forover (som på bildet) eller bakover. Det siste var fint for å balansere tyngre (chuckmonterte) verktøy og de gangene foroverpekende batteri kom i veien for noe. Samme grunnkonstruksjon har også vært solgt under AEG-navnet med blå farge. Dette skyldes at opphavet var tyske AEG. De hadde etterhvert en blå og en svart (profesjonell) serie. Før det var alle modeller blå. Atlas Copco kjøpte elektroverktøyvirksomheten. De svarte ble etterhvert omdøpt til Atlas Copco, mens de blå fremdeles het AEG. Senere kjøpte Atlas Copco amerikanske Milwaukee som hadde rød farge. Etterhvert ble den svarte serien omdøpt til Milwaukee og gitt rød farge. Samtidig ble en del modeller med amerikansk opphav introdusert på det europeiske markedet. Det er som regel lett å se hvilke modeller som er av tysk og amerikansk opphav i Milwaukee-sortimentet. Den store drillen i svar #59 er tysk med tydelig AEG-opphav.

    Panasonic Li-Ion: 80% kapasitet etter 30 minutter lading. 100% etter 50 minutter jfr. http://www.norbond.no/panasonic-stikksag-144v-liion-3ah-p-203-c-118.aspx. Det siste stemmer bra med min erfaring. Makita hadde vel fra starten en lignende tid for sine Li-Ion-batterier, for deretter ganske tidlig å redusere den ved lansering av raskere ladere(?)

    Bosch 10,8 V-serie har vel en ladetid på ca. 30 minutter(?)

    Ladetid avhenger (bl.a.) av batteriets kapasitet i Ah. Et 18 V 2 Ah-batteri har kortere ladetid enn et ellers makent 18 V 3 Ah-batteri med samme lader.

    Jeg tror også det har vært litt argumentasjon frem og tilbake om (for) rask lading er gunstig for (en del) batterier.

    Min erfaring er dog at det er OK (for meg) så lenge ladetiden er <= 1 time. Det følger normalt typisk 2 batterier med verktøyet. Når et batteri er tomt, setter jeg det til lading og fortsetter med det andre. Det er sjelden jeg tømmer et batteri på 1 time. Verktøyet kjøres jo sjelden konstant. Man må jo tilrettelegge, måle osv. Unntakskandidater er verktøy som benyttes konstant over lengre tid, f.eks. vinkelslipere, sirkelsager og kanskje profesjonell gipsskruing. Betongmeisling utføres fremdeles med kablet verktøy.

    Ville aldri kjøpt noe med gammel batteriteknologi i alle fall.
    Nei, den tiden er definitivt forbi. Det er etter min mening dårlig sparte penger å kjøpe noe annet enn Li-Ion.

    Ad dykksagen, det jeg har lest om den nettdrevne utgaven til DeWalt er at det er kanskje den dårligste på markedet (er ikke så mange å velge mellom). Men at den blir kurant derom man setter et ordentlig blad på den. Ingen erfaring med den selv (jeg har Festool sin).
    Ingen sager er gode med et dårlig (eller sløvt) blad. Ditto for f.eks. bor, gjengetapper osv. Det blir vel litt som å si at en bensinbil som trenger 98 oktan er dårlig fordi den ikke virker bra med 85 oktan(?)

    Festool er vel opphavet til de moderne dykksagene med styreskinner(?) For noen år siden gikk visst patentet ut, og da kom noen av konkurrentene med lignende produkter, f.eks.:
    • DeWalt
    • Makita
    • Mafell

    Andre produsenter har også og har hatt styreskinner for sirkelsager inkl. Bosch og Metabo.

    Jeg har forsøkt en DeWalt-skinnesag under en messe, men husker ikke om den var kablet eller ei. Den virket bra. DeWalt er vel fremdeles den eneste produsenten av slike sager som også tilbyr en modell med batteridrift(?)

    Jeg kjøpte etterhvert selv en Festool TS 55. Festools omfattende og grundige systemtankegang tiltalte meg. Festool MFT 3 arbeidsbord er f.eks. fiffig. Dessverre vet de å ta seg betalt. :(
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg kjøpte etterhvert selv en Festool TS 55. Festools omfattende og grundige systemtankegang tiltalte meg. Festool MFT 3 arbeidsbord er f.eks. fiffig. Dessverre vet de å ta seg betalt. :(
    Det skal være sikkert... har en lengre handleliste av grønnsort tysk herlighet (og MFT/CMS/etc) og totalsummen i bunnen av regnearket begynner å nærme seg en toppklasse høyttalerkabel. Får ta det litt over langen. Det blir nok handel hos Motek med ett unntak. Festool er dyrt også i utlandet, men av det jeg skal ha så er særlig prisforskjellen på Domino-fresen med pluggsettet brutal. Ellers skiller det rundt en tusenlapp på maskiner. Da er Moteks totalpakke verdt mellomlegget synest jeg. Særlig siden Festool-maskiner ikke blir sendt i posten til Norge av utenlandske forhandlere. Dog kan alt av tilbehør kjøpes på postordre.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    nb skrev:
    [...]
    Det blir nok handel hos Motek med ett unntak. Festool er dyrt også i utlandet, men av det jeg skal ha så er særlig prisforskjellen på Domino-fresen med pluggsettet brutal. Ellers skiller det rundt en tusenlapp på maskiner. Da er Moteks totalpakke verdt mellomlegget synest jeg. Særlig siden Festool-maskiner ikke blir sendt i posten til Norge av utenlandske forhandlere. Dog kan alt av tilbehør kjøpes på postordre.
    Hvordan ordner du Domino-fres fra utlandet da da? Jet Carrier virker vel bare fra USA?
     
    N

    nb

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    nb skrev:
    [...]
    Det blir nok handel hos Motek med ett unntak. Festool er dyrt også i utlandet, men av det jeg skal ha så er særlig prisforskjellen på Domino-fresen med pluggsettet brutal. Ellers skiller det rundt en tusenlapp på maskiner. Da er Moteks totalpakke verdt mellomlegget synest jeg. Særlig siden Festool-maskiner ikke blir sendt i posten til Norge av utenlandske forhandlere. Dog kan alt av tilbehør kjøpes på postordre.
    Hvordan ordner du Domino-fres fra utlandet da da? Jet Carrier virker vel bare fra USA?
    Svigers har postadresse i sverige og er der ofte. De aller fleste tyske nettbutikker sender dit.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    nb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    nb skrev:
    [...]
    Det blir nok handel hos Motek med ett unntak. Festool er dyrt også i utlandet, men av det jeg skal ha så er særlig prisforskjellen på Domino-fresen med pluggsettet brutal. Ellers skiller det rundt en tusenlapp på maskiner. Da er Moteks totalpakke verdt mellomlegget synest jeg. Særlig siden Festool-maskiner ikke blir sendt i posten til Norge av utenlandske forhandlere. Dog kan alt av tilbehør kjøpes på postordre.
    Hvordan ordner du Domino-fres fra utlandet da da? Jet Carrier virker vel bare fra USA?
    Svigers har postadresse i sverige og er der ofte. De aller fleste tyske nettbutikker sender dit.
    ... og vi som på død og liv skal være utenfor EU(ropa). :(
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    CDWMcInSpots skrev:
    room skrev:
    Denne sirkelsagen ser ut til å ha den gamle batteritypen med tapp. Et raskt googlesøk tyder dessuten på at det er Ni-Cad-batterier. Det er en teknologi som fases ut p.g.a. miljøbelastning og andre ulemper som meget rask selvutladning. De ble for mange år siden i hovedsak avløst av NiMH-batterier, og i de senere år har begge blitt faset ut til fordel for Li-Ion. Det er dog fremdeles et visst salg av Ni-Cad og NiMH i den rimelige enden av markedet der gammel teknologi dominerer.

    Li-Ion har en rekke fordeler, bl.a.:
    • Mye lavere vekt for samme kapasitet
    • Liten eller ingen selvutladning. Du har fremdeles strøm i et batteri etter 1 år
    • Jeg tror de virker bedre i kulde
    • Teknologien fabrikantene satser på for de kommende år

    Jeg ville dessuten valgt DeWalt batteriverktøy som benytter de nye XR batteriene. Se svar #58 på side 3.


    DeWalt DC352KBR

    DeWalts batteridykksagsag for føringsskinner er jo en interessant sak, men det er mulig at de foreløbig ikke lager en variant for de nye XR batteriene. Noen ganger er det lurt å vente tålmodig eller endog somle. ;)
    Nå har jeg Festool skinnesag ;D
    det jeg er ute etter er ei enhånds sirkelsag som er kjapt tilgjengelig ved småjobber.
    skal man skjære lengre strekk med sirkelsag så drar jeg frem makitan på strøm.
     
    J

    J.J

    Gjest
    room skrev:
    det jeg er ute etter er ei enhånds sirkelsag som er kjapt tilgjengelig ved småjobber.
    skal man skjære lengre strekk med sirkelsag så drar jeg frem makitan på strøm.
    Makita på batteri 18V . Super sag til småjobber !!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Det er antagelig lurt å gjøre lekser/undersøkelser i marken og deretter velge ett batterisystem/én batteriserie fra én leverandør. Jeg tror det er praktisk å ikke ha f.eks. fem forskjellige batteriverktøy som alle har forskjellige batterier og ladere.

    Det kan dog være praktisk med både noe smått i en 10,8 V-serie og noe større i en 18 V-serie.

    Med kablet verktøy spiller dette mindre rolle bortsett fra for verktøy som benytter og gjerne er avhengig av mye tilbehør som ikke er merkeuavhengig. Overfreser inngår f.eks. ofte i et system.
     
    N

    nb

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Det kan dog være praktisk med både noe smått i en 10,8 V-serie og noe større i en 18 V-serie.
    Tiltredes. Jeg har basert meg på 10.8V blå Bosch og 18V Makita (+ en montasjedrill fra Festool med vinkel- og eksenterchuck). Uansett smart å holde seg til en serie siden verktøy uten lader og batterier kan anskaffes svært rimelig dersom man allerede har lader og tilstrekkelig med batterier. 10.8V sakene veier ingen ting, tar liten plass og er kraftige nok til nesten alt det daglige i heimen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.437
    Det er veldig viktig å oppbevare verktøyet på en skikkelig måte. Innerste endevegg i garagen er et fint sted. Husk riktig belysning.

    ;D
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Pink_Panther skrev:
    Det er veldig viktig å oppbevare verktøyet på en skikkelig måte. Innerste endevegg i garagen er et fint sted. Husk riktig belysning.

    ;D
    Eller f.eks. slik:
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn