Norge hevder seg fortsatt godt som et møkkaland å bo i.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1812320.ece
Hva mener du?ErosLoveking skrev:Norge hevder seg fortsatt godt som et møkkaland å bo i.
Mer et utslag av at jeg er veldig fonøyd med å bo i Norge, og er veldig klar over det selv. Jo mer jeg reiser og opplever andre land og kulturer, forstår jeg mer og mer hvor bra vi har det. Når jeg ser hva misnøyen med fedrelandet ofte handler om, slå det meg hvor bortskjemte vi nordmenn ofte kan fremstå. De minste uvesenligheter og bagateller, er det som oftest opptar oss.Pink_Panther skrev:Hva er det som plager deg? Er det for lite voldelig kriminalitet her eller ønsker du deg lavere levestandard?
Er det ikke noe som heter mye vil ha mer? Nå har jeg ikke reist så mye rundt i verden, men etter at jeg ble far til et funksjonshemmet barn har jeg fått øynene enda mer opp for hvor godt vi har det.ErosLoveking skrev:Mer et utslag av at jeg er veldig fonøyd med å bo i Norge, og er veldig klar over det selv. Jo mer jeg reiser og opplever andre land og kulturer, forstår jeg mer og mer hvor bra vi har det. Når jeg ser hva misnøyen med fedrelandet ofte handler om, slå det meg hvor bortskjemte vi nordmenn ofte kan fremstå. De minste uvesenligheter og bagateller, er det som oftest opptar oss.Pink_Panther skrev:Hva er det som plager deg? Er det for lite voldelig kriminalitet her eller ønsker du deg lavere levestandard?
ErosLoveking skrev:Når jeg ser hva misnøyen med fedrelandet ofte handler om, slå det meg hvor bortskjemte vi nordmenn ofte kan fremstå.
Selvsagt, alt annet tar Staten seg av. Hva annet er igjen å være opptatt av?De minste uvesenligheter og bagateller, er det som oftest opptar oss.
1 Les den statistikken bedre.Slubbert skrev:ErosLoveking skrev:Når jeg ser hva misnøyen med fedrelandet ofte handler om, slå det meg hvor bortskjemte vi nordmenn ofte kan fremstå.
1 Er det fordi de er bortskjemte at så mange nordmenn relativt sett tar selvmord?
2 Og hva betyr velstand, hvis vi ikke har frihet til å disponere den?
3 Selvsagt, alt annet tar Staten seg av. Hva annet er igjen å være opptatt av?
Kaos er da et mindre akademisk ord enn hva anarki er? Ville bare påpeke hvor misvisende det er å fremstille anarkister som kaosdyrkere.Gjest skrev:Slik akademisk språkføring og presisjon passer i en oppgave på universitetet. I vanlig språk er kaos og anarki det samme. Jeg skriver for at flest mulig skal kunne lese det.
Bortsett fra det er jeg enig.
![]()
gesp, ta deg ei pille davel.Slubbert skrev:1. Hvorfor? Fordi flere tar selvmord i Hviterussland? Det er fortsatt flere nordmenn relativt sett som tar selvmord enn det er engelskmenn, amerikanere, nederlendere, israelere, indere...
2. Les den statistikken bedre.
3. Konformitetskravet umyndiggjør i større eller mindre grad de aller fleste. Kanskje ikke avholds besteborgere med Volvo stasjonsvogn....unnskyld, Fiat Uno, stabilt ekteskap, 1.7 barn og boliglån, men de fleste andre.
Ja, barnevernet - som de fleste andre offentlige etater i Norge - fungerer jo så fortreffelig, ikke sant?Gjest skrev:Fjern barnevernet - da vet ingen om ulykkelige barn lenger, de blir jo ikke sett da.
Mener du at norske barn ville få det bedre av å være helt i foreldrenes vold?maestro skrev:Ja, barnevernet - som de fleste andre offentlige etater i Norge - fungerer jo så fortreffelig, ikke sant?Gjest skrev:Fjern barnevernet - da vet ingen om ulykkelige barn lenger, de blir jo ikke sett da.
Håper da ikke han mener det, men det må være det verste forsvaret for barnevernet jeg har hørt.knutinh skrev:Mener du at norske barn ville få det bedre av å være helt i foreldrenes vold?maestro skrev:Ja, barnevernet - som de fleste andre offentlige etater i Norge - fungerer jo så fortreffelig, ikke sant?Gjest skrev:Fjern barnevernet - da vet ingen om ulykkelige barn lenger, de blir jo ikke sett da.
-k
Neida. Bortskjemte er vi ikke. Vi er bare så jævlig usosiale. Andre steder dreper folk hverandre, og da treffer de i hvert fall folk.Slubbert skrev:Er det fordi de er bortskjemte at så mange nordmenn relativt sett tar selvmord?
Det fine med debatter er at folk blir drevet til ytterpunkter.Akle skrev:Håper da ikke han mener det, men det må være det verste forsvaret for barnevernet jeg har hørt.
Jeg har ikke sagt det fungerer fortreffelig. Men barnevernet i Norge er bedre enn ikke noe barnevern. Selv om du ikke er fornøyd med det så trenger du ikke være imot det, slik disse statshaterene er.maestro skrev:Ja, barnevernet - som de fleste andre offentlige etater i Norge - fungerer jo så fortreffelig, ikke sant?Gjest skrev:Fjern barnevernet - da vet ingen om ulykkelige barn lenger, de blir jo ikke sett da.
Riktignok noen år siden denne rapporten, men har det blitt bedre siden?
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=54185
Eller denne:
http://bestforbarnet.neuro.no/category/uncategorized/
Jeg skrev et ironisk innlegg.knutinh skrev:Mener du at norske barn ville få det bedre av å være helt i foreldrenes vold?maestro skrev:Ja, barnevernet - som de fleste andre offentlige etater i Norge - fungerer jo så fortreffelig, ikke sant?Gjest skrev:Fjern barnevernet - da vet ingen om ulykkelige barn lenger, de blir jo ikke sett da.
-k
Poenget mitt var utelukkende at vanskeligstilte barn ikke får oppfølgningen de trenger.Zomby_Woof skrev:Jeg vil tro at mye allerede har gått galt når et barn blir plassert i barnehjem.
Jeg vil også tro at mye allerede har blitt prøvd uten hell.
Da er det ikke spesielt godt grunnlag for å forklare problemer som oppstår i ettertid med at barnehjemmet har gjort noe galt.
Folket har makta i et demokrati Arve, trodde du visste detteAudiophile-Arve skrev:Ein sånn streng igjen.....
Anarkisme som styreform er interessant, men neppe realistisk, då det saknar maktkontroll ut over desentalisering - når ingen kontrollerer (og dermed vaktar) makta, vil nokon ta henne.
Jeg kjenner ikke barnevernet i detalj, men jeg har forstått det slik at deres oppgave først og fremst er å ta imot bekymringsmeldinger, undersøke situasjonen og så med evt hjemmel veilede foreldre, ta barna ut for kortere eller lengre perioder, eller lage "ordninger" hvor barna plasseres hos fosterfamilie eller i verste fall barnehjem deler av tida. F.eks i helga hvis familien har problemer med helgefyll. Det som slår meg er at det nesten ikke er grenser for hvor stor rett foreldre har til å være foreldre. Man fradømmes bortimot ikke foreldreretten uten å fysisk mishandle eller misbruke barna, og selv om barnet selv ikke ønsker kontakt så er foreldrenes rett til samvær med barn de tydelig påvirker negativt veldig sterk.Akle skrev:Et av hovedprolemene ser ut til å være at mange som jobber i barnevernet er vel så uskikket til å ta seg av barna som deres uskikkede foreldre. Vi snakker om barn som blir lempet fra en traumatisk tilværelse inn i en annen.
Som en annen nevnte: statistikken sier ingenting om hva som ville ha skjedd dersom barnevernet ikke hadde grepet inn. Men jeg kjenner til rettssaker hvor barnevern og andre har blitt saksøkt for IKKE å ha grepet inn og dermed passivt latt barn få vokse opp i familier med misbruk og rusproblemer.Hvordan var statestikken; 50% av barnehjemsbarn havner på trygd, 25% kommer ut i lønnet stilling, og 25% tar livet sitt? Horribel var den i alle fall.
Ingen vanskeligstilte får den oppfølginga de trenger. Da hadde de ikke vært vanskeligstilte.Akle skrev:Poenget mitt var utelukkende at vanskeligstilte barn ikke får oppfølgningen de trenger.Zomby_Woof skrev:Jeg vil tro at mye allerede har gått galt når et barn blir plassert i barnehjem.
Jeg vil også tro at mye allerede har blitt prøvd uten hell.
Da er det ikke spesielt godt grunnlag for å forklare problemer som oppstår i ettertid med at barnehjemmet har gjort noe galt.
Som Knutinh og Rolfozzy skriver. Det er tilfeller hvor barnevernet kvier seg for å gripe inn.Akle skrev:Poenget mitt var utelukkende at vanskeligstilte barn ikke får oppfølgningen de trenger.
Jeg tror også at behovet kan være bortimot uendelig. Dvs at barn som har vokst opp under veldig vanskelige forhold kan kreve nesten uendelige mengder med oppfølging og likevel dessverre være bortimot en "lost cause".rolfozzy skrev:Ingen vanskeligstilte får den oppfølginga de trenger. Da hadde de ikke vært vanskeligstilte.
Intet barn er "lost cause" i min verden. Men barnevernets kapasitet er helt klart for dårlig. Ungdommer på 18 år som vokser opp med narkomane foreldre, og selv før tenårene begyner å ruse seg på lim og bensin, blir kastet ut etter å ha pisset positivt på hasj to ganger; fordi institusjonen ikke kan tillate slike tillitsbrudd? Hjem til foreldrene, etter en uke blir det umulig å opprette kontakt med ham. Selvfølgelig karen var ikke en plaget ungdom som røykte hasj to ganger og ellers var en god venn og en fantastisk kar, han var en "lost cause"...knutinh skrev:Jeg tror også at behovet kan være bortimot uendelig. Dvs at barn som har vokst opp under veldig vanskelige forhold kan kreve nesten uendelige mengder med oppfølging og likevel dessverre være bortimot en "lost cause".rolfozzy skrev:Ingen vanskeligstilte får den oppfølginga de trenger. Da hadde de ikke vært vanskeligstilte.
I slike diskusjoner synes jeg også at fosterfamilier får for lite ære - ofte ressurssterke mennesker med egne familier og fritid å ta seg av påtar å ta seg av 13-14åringer med store problemer etter vanskelig oppvekst. Lite penger, lite ære og mye slit tror jeg.
For samfunnet mener jeg at man - enten man regner kroner og øre eller livskvalitet og lykke - kan koste på seg veldig mye innsats for å hjelpe en 13-åring på rett kjøl i stedetfor å få 60 år med kriminalitet, helseproblemer og egen familie med nye problemer.
-k
Det er en motsetning mellom "frihet" og "ansvar". Dersom man ønsker (mer) frihet kan man ikke samtidig kreve at alle tar ansvar. Dersom man ønsker friheten til å røyke hasj, banke kone og barn, kjøre bil i fylla etc (uten å sammenligne disse) kan man ikke samtidig kreve at samfunnet stiller opp med stoff-avvenning, gratis helsetjenester etc. Det er en klassisk høyre/venstre-avveining.rolfozzy skrev:Som samfunn har vi selfølgelig et ansvar overfor disse "lost causene." Men det er ikke et ansvar som hvem som helst kan påta seg. Det må være skikkelige fagfolk som har 24 timer i døgnet til disposisjon. Og hvor mange slike fins ?
Så dette er en kamp som på forhånd er tapt, slik jeg sser det. Det finnes selvfølgelig unntak.
Og disse såkalte "lost causes" er et resultat av å vokse opp i et land der så mange skriker på mer frihet. Underlig.
Faktisk trodde jeg i min naivitet at barnas ve og vel i prinsippet var foreldrenes ansvar. Og at for dem som av en eller annen grunn faller utenfor må offentlige ordninger finnes, f.eks. et barnevern eller hva man nå måtte kalle det. Mitt poeng var at barnevernet som de fleste andre offentlige institusjoner i vårt land ofte oppfatter seg å stå over menigmanns liv og levnet og også i noen tilfelle uten konsekvenser kan bryte lover og regler. Det er bare å studere den siste linken jeg henviste til.knutinh skrev:Mener du at norske barn ville få det bedre av å være helt i foreldrenes vold?
-k
Jeg har vært en god del omkring i verden, men ergrer meg likevel grønn over norsk formyndermentalitet. Jeg synes ikke at menneskene i Norge ser påfallende mer lykkelige ut enn i andre land.rolfozzy skrev:Kanskje sutrekoppene burde komme seg litt rundt i verden ? Hjelper lite på perspektivet å sitte hjemme og klage. Hva slags frihetsbegreper har disse sytene egentlig.