M
maestro
Gjest
Jaja, det er sikkert best at staten overtar alt ansvar for barna like godt først som sist, da får vi sikkert et bra samfunn. Jeg gidder ikke kverulere - -
Tydeligvis ikke i Norge, hvor borgere blir ganske strengt "hjernevasket" av statlig skolegang, statlig media, etc. Alle verktøy som er innført med gode argumenter kan også sees på som en måte å sikre at vi alle tenker likt og blir gode tannhjul i maskineriet.Parelius skrev:Er det "Staten" totalt uvesentlig hvordand dens "borgere" blir oppdratt?
Jeg tenkte spørsmålet litt mer prinsipielt. Er det slik at det er opp til enhver å gjøre seg/sine barn til hva de vil, uten tanke på den type stat de lever innenfor? Det er slik jeg ser det et ganske så vesentlig spørsmål. Såfremt en ikke er så fordreid at en setter likhetstegn mellom "sosialisering" og "hjernevask", så ligger her interessante utfordringer (både i teori og praksis).knutinh skrev:Tydeligvis ikke i Norge, hvor borgere blir ganske strengt "hjernevasket" av statlig skolegang, statlig media, etc. Alle verktøy som er innført med gode argumenter kan også sees på som en måte å sikre at vi alle tenker likt og blir gode tannhjul i maskineriet.Parelius skrev:Er det "Staten" totalt uvesentlig hvordand dens "borgere" blir oppdratt?
Hvorfor det, har jeg sagt noe annet? Jeg siterer fra mitt tidligere innlegg:knutinh skrev:Jeg anser maestros argumentasjon lengre opp som tøv fordi jeg eksplisitt sa at mine argumenter ikke innebar en overdragelse av barneoppdragelsen fra foreldrene til staten.
Og hva er så ditt svar på det? Og hvor skal ev. grensen gå mellom barnets biologiske behov, foreldrenes innflytelse og "Statens" interesser?Parelius skrev:Er det "Staten" totalt uvesentlig hvordand dens "borgere" blir oppdratt?
Hvorfor skal jeg ha et svar på det? Kan du ikke tenke litt selv? (Det fins vel neppe noen fasit her, uansett). Men problemstillingen kunne kanskje være verdt å ha i bakhodet før en brøler ut om det ene eller det andre?maestro skrev:Og hva er så ditt svar på det? Og hvor skal ev. grensen gå mellom barnets biologiske behov, foreldrenes innflytelse og "Statens" interesser?Parelius skrev:Er det "Staten" totalt uvesentlig hvordand dens "borgere" blir oppdratt?
Hvorfor ikke? Når du stiller spørsmålet forventer du vel at andre skal svare, så da kan kanskje også andre forvente et svar fra deg?Parelius skrev:Hvorfor skal jeg ha et svar på det?maestro skrev:Og hva er så ditt svar på det? Og hvor skal ev. grensen gå mellom barnets biologiske behov, foreldrenes innflytelse og "Statens" interesser?Parelius skrev:Er det "Staten" totalt uvesentlig hvordand dens "borgere" blir oppdratt?
Tenke prøver jeg etter fattig evne, men det er selvfølgelig beskjedent i forhold til en profesjonell tenkers logiske dialektikk.Kan du ikke tenke litt selv?
Mine innlegg var kun av generell art. Jeg beklager hvis noen følte seg truffet.Parelius skrev:maestro; hvorfor skal jeg ikke kunne stillle spørsmål uten en fasit. Videre; hvorfor denne feighet i tenkingen, ved å gjøre det som sies til en "profesjonell tenkers logiske dialektikk"? Har du tatt kraften ut av spørsmålet da? Godt fornøyd med deg selv?
(Er ikke du på akademiet selv, eller vært der? Var alt du lærte å gjøre profesjonaliteten til et skjellsord? Og om du ikke kjenner akademiet, kanskje du skulle ta en tur?)
Hyggelig å være til glede!Parelius skrev:En "fryd" å se hvordan du rent retorisk svever mellom det generell og spesielle, senor maestro.
Jeg forstod egentlig at du var ute etter det generelle spørsmålet, men valgte å svare på det spørsmålet jeg hadde lyst påParelius skrev:Jeg tenkte spørsmålet litt mer prinsipielt. Er det slik at det er opp til enhver å gjøre seg/sine barn til hva de vil, uten tanke på den type stat de lever innenfor? Det er slik jeg ser det et ganske så vesentlig spørsmål. Såfremt en ikke er så fordreid at en setter likhetstegn mellom "sosialisering" og "hjernevask", så ligger her interessante utfordringer (både i teori og praksis).knutinh skrev:Tydeligvis ikke i Norge, hvor borgere blir ganske strengt "hjernevasket" av statlig skolegang, statlig media, etc. Alle verktøy som er innført med gode argumenter kan også sees på som en måte å sikre at vi alle tenker likt og blir gode tannhjul i maskineriet.Parelius skrev:Er det "Staten" totalt uvesentlig hvordand dens "borgere" blir oppdratt?