Posten skal frem

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Nå har jeg ventet 8 dager på at Posten skal klare å få SENDT en pakke avgårde fra Hovedstaden til vestfold. I verste fall er pakka borte og det må bestilles en ny fra Rotterdam via forhandler. Har fortsatt et håp om at den kommer i løpet av noen få dager. Sukk....
Om noen postansatte leser denne, så er det selvsagt ikke dere jeg sukker over, men systemet eller mangel på sådant.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Håper det er NOEN i Posten som leser her på sentralen.
Og håper de bringer videre det dårlige ryktet de har, til de som kan ta besluttninger og lage en kvalitetsikring som holder mål.

Det går som regel bra, men alt for ofte ikke....dette med å frakte fra A-B


Håper det ordner seg "raskt" i ditt tilfelle mrx.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
....så kom det en hastelapp fra posten hvor det spørres om jeg kan gi en erklæring på at pakke ikke er mottatt fra dem eller andre og sende denne i retur. Greit og så får jeg meg samtidig en behagelig spasertur til det lokale postkontor i det fine været. Men for å være helt ærlig så har jeg gitt opp håpet om at denne pakka noensinne kommer. Sikkert bare jeg som har hatt uflaks denne gangen, men det er ikke første gangen heller, for for mange år siden klarte posten å rote vekk en særdeles viktig post med arveoppgjørspapirer, og jeg måtte fylle ut alt på nytt. Noen burde føle seg kallet til å opprette et troverdig postverk i dette vårt langstrakte land.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
....så kom faktisk pakke etter en 14 dagers ventetid. Når enden er god er allting godt eller...
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Hvis det er utenlandspakke så er det ikke sikkert det er Posten sin feil at den blir liggende mange dager for tollklarering på Postens Godssenter. Der jobber det også noen folk fra en etat som heter Tollvesenet. ::)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.077
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Fikk for en ukes tid tilbake et brev. "Melding om ufortollet pakk". Dette var en pakke som var sendt fra Audio Note UK og inneholdt noen kondiser som skulle byttes. Dvs. garanti sak. Sendte mail til privatfortolling@posten.no med signert brev og mailkorrespondansen jeg hadde hatt med AN. Deretter tok det noen dager saa kom pakken i posten merket "Ikke tollpliktig".

Fikk inntrykk av at posten overtar mer og mer av hele tollskiten.
De paa det lokale KIWI postkontoret hadde aldri sett et slikt brev faktisk.
Husk ogsaa at det er ferietid. Ting kan ta litt ekstra tid da....
Sendte denne mailen:

Hei – fikk en melding om ankommet ufortollet sending.

Jeg legger ved underskrevet skjema samt mailkorrespondanse fra leverandør i England og meg. Som dere kan se så er dette 2 små kondensatorer som er defekte og skal byttes. Ikke noe mer enn det.

Verdi er satt til kr. 0

Jeg skal sende de 2 defekte tilbake til Audio Note UK. Disse brukes til inspeksjon for å finne årsaken til at de begynte å lekke.
 

Vedlegg

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Har fått samme brevet sjøl. Stemmer det at Posten kan ordne fortollinga mot ett gebyr. Posten ordner da det rent praktiske papirarbeidet. Selve fortollinga er det fortsatt Tollvesnets folk på Postens Godssentret som foretar.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Hei!

Slenger denne inn i en av "Posten"

Har sendt og mottatt mye med posten , har alltid vært nøye med sporings nr. og kvitteringer.

Sist mnd. sendte jeg en Smartpostpakke med retur utstyr til NGT, men rotet bort kvitteringen....ja ja tenkte jeg det vil vel gå like bra som alltid.....men nei!

Fikk purring på utstyr.....ikke ankommet....

Har mailet posten, om de ikke kan spore utgående på vært lille Rimipostkontor her hvor jeg bor, men det er ikke noe
respons....ja ja 499 x 2 til NGT i gebyr....

Typisk at det forsvinner den ene gangen kvitteringen forsvinner!

Vh

S
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Hehe - kan ikke annet enn å le.
Venter på en kolli fra Kirkenes. Den skal til postnr. 0169 Oslo, men havnet i 9016 Tromsø.
Som Dere ser er jo tallene riktig, men rekkefølgen ikke helt korrekt. Går ikke dette på strekkode da????
Hur som helst så er den iflg sporing videresendt fra Tromsø i kveld. Skal bli spennende å se om Oslo blir neste stoppested. Ønsker Posten lykke til!
 
C

Cyber

Gjest
bambadoo skrev:
Fikk for en ukes tid tilbake et brev. "Melding om ufortollet pakk". Dette var en pakke som var sendt fra Audio Note UK og inneholdt noen kondiser som skulle byttes. Dvs. garanti sak. Sendte mail til privatfortolling@posten.no med signert brev og mailkorrespondansen jeg hadde hatt med AN. Deretter tok det noen dager saa kom pakken i posten merket "Ikke tollpliktig".

Fikk inntrykk av at posten overtar mer og mer av hele tollskiten.
De paa det lokale KIWI postkontoret hadde aldri sett et slikt brev faktisk.
Husk ogsaa at det er ferietid. Ting kan ta litt ekstra tid da....
Sendte denne mailen:

Hei – fikk en melding om ankommet ufortollet sending.

Jeg legger ved underskrevet skjema samt mailkorrespondanse fra leverandør i England og meg. Som dere kan se så er dette 2 små kondensatorer som er defekte og skal byttes. Ikke noe mer enn det.

Verdi er satt til kr. 0

Jeg skal sende de 2 defekte tilbake til Audio Note UK. Disse brukes til inspeksjon for å finne årsaken til at de begynte å lekke.
Utrolig hva post i butikk-damene ikke vet. Skulle her om dagen sende i oppkrav. Det hadde hun aldri vært borti før.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.221
Antall liker
3.331
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
decibelius skrev:
Som Dere ser er jo tallene riktig, men rekkefølgen ikke helt korrekt. Går ikke dette på strekkode da????
Av og til gjør til og med en datamaskin feil...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.448
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Avkommet jobber pt. i Posten på et postkontor. Han har tidligere også jobbet i "Post i butikk".

For å si det som det er så har nok ikke alle kassadamene på RIMI/REMA/JOKER/COOP, og hva de nå heter alle disse butikkene, fått like god opplæring i postens systemer. Ikke alle har vært påtagelig interessert når opplæring ble gitt, og ikke alle har de nødvendige forutsetninger for å forstå den opplæring "noen" har forsøkt å gi dem. Posttjenesten i butikk er kun en bi-gesjeft hos butikken, det er faktisk andre ting som har hovedfokus hos RIMI/REMA.

Dette bør forklare hvorfor "opplevd kvalitet" kan gå ned, men det tilfredstiller Ola Dunks Pri 1, det bidrar til lavere pris på posttjenestene. Og det synes å være det viktigste. Og skal vi være ærlige så vet vi dette.

Det er dyrere å handle High End HiFi hos spesialistbutikken, enn "Middle of the road" hos HiFi Klubben, og det er enda billigere å handle "Lyd" hos Expert. Dette vet vi! Hvis vi virkelig vil så vet vi også at det finnes en helvetes mengde mennesker "der ute" som er mer enn happy med "Lyd" de kjøper på Expert, og de hører faktisk ikke forskjell på et microanlegg til 449,- og et McIntosh til flere 100K. Synd for dem selvsagt, men de er mange flere enn oss så Expert lever i beste velgående!

Når det gjelder posttjenester er vel de fleste av oss på HFS også happy med "Expert-løsningen", det er billig! Eller rettere, det er billigere enn det ellers ville vært!! Og vi har alle enten selv mistet noe i postgangen, eller så har vi i allefall en i omgangskretsen som har det, og vi har vent oss til det og aksepterer det som en naturlig del av livet. Resultatet blir at det vi får er på dette nivået. Det er bare å sammenligne med DAB radioen som fra 2017 skal forsure hverdagen vår! Vi aksepterer det og da blir det slik. Norge er et land for det middelmådige, og det er noe som sementeres og podes inn i sjela på nyfødte! Hvis noen stikker seg ut på noen som helst måte så skal dyret fra folkedypet jaggu se til at vedkommende trykkes ned på plassen sin på linja for det gjennomsnittlige!

Men tilbake til posten, så skyldes mye her en tiltakende tendens i retning av at folk tenker, "det er ikke mitt ansvar". Noen ser en konvolutt til Oslo går i boksen med post til Tromsø, men det "er ikke mitt ansvar", og da gidder ikke "jeg" plukke den opp og legge den riktig, - det får "noen andre" gjøre! Slik har det blitt mer og mer av i de fleste bransjer. Guttungen har faktisk opplevd å få irettesettelse fordi han hjalp en gammel dame med å pakke inn det som skulle sendes, hun forsto ikke hvordan Norgespakken skulle brettes! Det tok kanskje ett minutt, men "DET ER IKKE VÅR JOBB!!!" Så da så! Og som sagt det er ikke bare posten dette gjelder.

Har selv opplevd at et brev til Oslo ble borte her for drøyt to uker siden. Stor A4 konvolutt med påtrykket adresse til NORSTAT, burde ikke være mulig å misforstå, men etter snart 3 uker har det fortsatt ikke kommet fram. Det ligger vel på en eller annen "feil" plass helt til "noen" blir lei av å se det og gjør noe med det!

En annen sak som kan skje er at brev legges i feil postkasse/boks og den som får dette brevet kan bruke lang tid på å returnere det til Posten. I følge Jr. har de mer enn en gang fått brev med kommentaren, dette ble lagt i postboksen vår for en-to måneder siden, det er ikke vi som skal ha det! Så "vi" som postens kunder kan nok heller ikkk fri oss fra ansvar!
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Trenger ikke skrive så mye, bildene sier sitt.

Bilde 1. Ny printer kom slik forrige fredag (nekta å ta imot den, og DustinHome sendte ny azap :))



Bilde 2. DustinHome valgte tydeligvis å sikre seg for at det samme ikke skulle skje en gang til... og ny printer kom i dobbel embalasje i går :)



-K
 

Vedlegg

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Trond_B skrev:
Hvis det er utenlandspakke så er det ikke sikkert det er Posten sin feil at den blir liggende mange dager for tollklarering på Postens Godssenter. Der jobber det også noen folk fra en etat som heter Tollvesenet. ::)
Tror ikke det er tollvesenet som er det største hinderet her, altså. Har bestillt ting fra Japan som har brukt lenger tid fra postens fortollingskontor på Gardermoen og inn til Oslo sentrum, enn det pakka brukte på å komme fra Tokyo og til Gardermoen.

Når jeg har bestillt ting fra USA som har blitt sendt med UPS har jeg hatt varene levert på døra innen fire-fem dager, og regningen på fortolling kommer i posten lenge etter at varene er mottatt. Så hvorfor tar det så lang tid med Posten, når UPS klarer det samme på no-time?

Kanskje det har noe med at UPS er firma som er avhengig av å yte god service for å overleve, og ikke er en monopolmakt innen logistikkens verden eller en vernet bedrift sånn Posten kan synes å være.

Posten har mye å svare for.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.199
Antall liker
101.658
Torget vurderinger
23
Fikk en pakke inn døra her nettopp, 0,5 kg., sendt fra TYRKIA kl. 16.15 med UPS Express Saver i GÅR!!

Fraktkostnadene? US $ 45.00 eller ca. NOK 260,-

Way to go.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Pakka har fremdeles ikke ankommet Alnabru. Regner vel med att forsterkeren ender opp i racket til en postansatt. Glad jeg ikke har forhåndsbetalt annet enn porto. God helg!
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
fra tromsø må du nok påregne 2-3-4 døgn frakttid...
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
kaap skrev:
fra tromsø må du nok påregne 2-3-4 døgn frakttid...
Går det med hest og kjerre da elller? Flyet fra Tromsø tar vel ikke flere dager. Men ok, vi snakker selveste Posten så jeg ser den ;)
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Har du betalt for flyfrakt?
Forsterker var det ikke.... Det blir tog+trailer vil jeg tro...
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
kaap skrev:
Har du betalt for flyfrakt?
Forsterker var det ikke.... Det blir tog+trailer vil jeg tro...
Landeveien? Javel, jeg trodde de brukte fly på så lange avstander. Det var kanskje litt vel optimistisk her i annerledeslandet. Mange takk for info. Smøre seg inn med skokrem og tålmodighet nå.
 
C

Cyber

Gjest
Kanonservice av posten, pakken kom til Oslo 8/2 fra Tyskaland og brukte 6 dager på å bli fortollet, så fortsatte den ferden mot sør og har enda ikke dukket opp. 8 dager så langt fra den kom til landet. Har et håp i morgen.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.721
Antall liker
4.395
Sted
Nøtterøy
Tønsberg-Hønefoss. 170kr for å sende et par høyttalerkabler!!!! :eek:

Angrer for at jeg ikke kjørte. Selv med bompengeavgift ville det blitt rimeligere!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Da kjører du billig. I følge Gule Sider måtte du har kjørt ca. 230 km i alt - du skal jo hjem igjen til Tønsberg også. Med dagens bensinpriser ville det ha kostet meg rundt 250 kroner - men det er jo min bil, da - den bruker ca. 0,7 liter/mil. I tillegg kommer slitasje på bil og dekk.
 
C

Cyber

Gjest
Ulf-B skrev:
Da kjører du billig. I følge Gule Sider måtte du har kjørt ca. 230 km i alt - du skal jo hjem igjen til Tønsberg også. Med dagens bensinpriser ville det ha kostet meg rundt 250 kroner - men det er jo min bil, da - den bruker ca. 0,7 liter/mil. I tillegg kommer slitasje på bil og dekk.
Og bompenger, og matstopp med pølsemeny på Statoil. :)
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.062
Antall liker
2.003
Andy skrev:
Tønsberg-Hønefoss. 170kr for å sende et par høyttalerkabler!!!! :eek:

Angrer for at jeg ikke kjørte. Selv med bompengeavgift ville det blitt rimeligere!
Det finnes billigere alternativ med Posten da. Kr.170.- er jo med sporingsmulighet og forsikring. Ikke glem at tid er penger. Tiden du ville brukt til kjøreturen må også med i regnestykket.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.721
Antall liker
4.395
Sted
Nøtterøy
Ulf-B skrev:
Da kjører du billig. I følge Gule Sider måtte du har kjørt ca. 230 km i alt - du skal jo hjem igjen til Tønsberg også. Med dagens bensinpriser ville det ha kostet meg rundt 250 kroner - men det er jo min bil, da - den bruker ca. 0,7 liter/mil. I tillegg kommer slitasje på bil og dekk.
Jo, men jeg har jo en venn i Hokksund som jeg skulle innom likevel. Da kunne jeg jo tatt det i samme slengen.

Hvordan blir regnestykket da? Der tenker jeg du fikk noe å tenke på. Han serverer mat også, så da hadde jeg sluppet pølsemeny.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Andy skrev:
Ulf-B skrev:
Da kjører du billig. I følge Gule Sider måtte du har kjørt ca. 230 km i alt - du skal jo hjem igjen til Tønsberg også. Med dagens bensinpriser ville det ha kostet meg rundt 250 kroner - men det er jo min bil, da - den bruker ca. 0,7 liter/mil. I tillegg kommer slitasje på bil og dekk.
Jo, men jeg har jo en venn i Hokksund som jeg skulle innom likevel. Da kunne jeg jo tatt det i samme slengen.

Hvordan blir regnestykket da? Der tenker jeg du fikk noe å tenke på. Han serverer mat også, så da hadde jeg sluppet pølsemeny.
Hehe - tenker ikke så mye på det, jeg.... Men det er jo et stykke fra Hokksund til Hønefoss, da - tror ikke at det er noen stor forretningsdé å konkurrere med Posten når portoen er under 200 kroner.

For min egen bilkjøring regner jeg med følgende cirkatall for bilkostnader:

Bensin: en drøy krone pr. km
Service: 25-30 øre pr. km
Dekk: 10-15 øre pr. km
Reparasjoner: ca. 50 øre pr. km
Generell slitasje på bilen: ca. en krone pr. km (min bil til ca. 300.000 kroner i nypris vil være fullstendig nedkjørt etter 300.000 km - sånn cirka)
D.v.s. at jeg har store problemer med å få endene til å møtes med statens satser for bilgodtgjørelse.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er ikke km godtgjørelsen sånn litt over 3 kr da? Det ser jo ut til å stemme bra med dine kostnader.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Den dekker vel såvidt de variable kostnadene, ja. Men så kommer jo forsikring, årsavgift, rentekostnader, garasje og slikt i tillegg - og da bikker det fort over i minus, selv med min ikke altfor dyre bil. Det er i hvert fall ikke mye å gå på.

Jeg er såpass gjerrig at jeg nylig valgte å få sendt en hifiboks fra Bærum hjem til meg i Oslo - betalte heller portoen enn å krysse kommunegrensen med bil - en liten tur på i alt rundt 50 km - pluss bompenger.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vel; de faste kostnadene er nå engang nettopp det, stort sett faste. Årsavgiften (eller rentekostnadene) blir verken større eller mindre av om du bestemmer deg for å ta en ekstra kjøretur, enten det er på arbeidsgivers oppdrag eller privat, når du nå først har anskaffet bilen. Snarere tvert i mot, har man først tatt på seg disse faste kostnadene, er man vel stort sett tjent med å benytte bilen mest mulig, i særdeleshet når noen andre betaler de variable, dermed får man mest mulig nytte igjen for de faste kostnadene man har tatt på seg og må betale uansett. Slik ville nå jeg sett på det. Av de kostnadene du nevner der er det vel bare forsikringen som har et visst variabelt element.Men det var ikke det tråden handlet om....beklager avsporingen.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.933
Antall liker
747
Ikke at jeg skal begynne å forsvare Posten, men jeg antar at et problem er at de må ha samme porto i hele landet, dvs. det koster det samme å sende f.eks. Tønsberg-Horten, som Tønsberg-Kirkenes! Så på korte avstander blir jo dette relativt dyrt.
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
For å si det forsiktig, jeg er ikke imponert av Posten
F.eks. 2 pakker på vei til Harstad:


Idag pr 27.02.2012 - befinner seg en eller annen plass i Postens system
Sendingen er sortert og videresendt - 24.02.2012 18:57 9016 TROMSØ
Sendingen er sortert og videresendt - 24.02.2012 09:22 9016 TROMSØ
Sendingen er sortert og videresendt - 21.02.2012 06:41 0024 OSLO
Sendingen er innlevert til terminal og videresendt - 20.02.2012 17:49 4068 STAVANGER
Sendingen er innlevert på postkontor - 20.02.2012 12:44 4091 HAFRSFJORD

------------------

Idag pr 27.02.2012 - befinner seg en eller annen plass i Postens system
Sendingen er ankommet terminal og blir videresendt - 22.02.2012 12:01 8200 FAUSKE
Sendingen er sortert og videresendt - 20.02.2012 17:27 0024 OSLO
Sendingen er innlevert til terminal og videresendt - 17.02.2012 17:43 4068 STAVANGER
Sendingen er innlevert på postkontor - 17.02.2012 11:32 4091 HAFRSFJORD
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Posten flytter ikke på pakkene når det er helg, da må de jo betale helge tilegg, det kan de jo ikke, staten skal jo ha mest mulig overskudd som hovedaksjonær... service til folket, nei takk. Snart kommer ikke posten på lørdager heller...
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Vi lever i en tid da Posten heller skal gå med overskudd, - enn med post...

Vidunderlige nye markedsorienterte verden!

:p
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Brev størrelse A3, Haugesund-Trondheim: 4 hverdager...
 
Topp Bunn