Positive feedback. Oh yeah...

N

nb

Gjest
Prinsippet for lossless komprimering av musikk er essensielt (om jeg har skjønt det riktig)

- høyre og venstre kanal inneholder egentlig ganske lik informasjon
- sample s er som regel veldig likt sample s+1

K

knutinh

Gjest
nb skrev:
Prinsippet for lossless komprimering av musikk er essensielt (om jeg har skjønt det riktig)

- høyre og venstre kanal inneholder egentlig ganske lik informasjon
- sample s er som regel veldig likt sample s+1
En veldig presis forenklet oppsummering.

En mer kompleks måte å uttrykke mye av det samme på:
1. Korrelasjon mellom høyre og venstre kanal gjør det ineffektivt å kode dem separat. Ved å heller kode Sum (mono) og differanse ("stereo") så kan man utnytte denne avhengigheten.

2. Korrelasjon mellom samples kommer av at alle praktiske signaler har avhengigheter. For musikk og bilder (og mye annet rart) opptrer denne avhengigheten i form av et lavpassfilter. Dette betyr at vi (i mye bedre grad enn aksjemeglere) kan spå "morgendagens kurs". Dette kan gjøres både på avsender og mottakersida gitt gamle data, og da trenger vi bare å kode "hvor stor feilen er".

Jeg har forstått det slik at gevinsten primært kommer fra koding av hver enkelt kanal, og at joint stereo normalt gir begrenset gevinst.

-k

S

Slubbert

Gjest
Espen R skrev:
Hvorfor defineres ikke da kopmrimeringssystemene bak SACD og DVD Audio som lossy når det i SACD'es tilfelle fjernes 50% av informasjonen av den opprinnelige informasjonsmengden i DSD studimasteren ?
Her vet du vitterligen ikke hva du snakker om. La oss forsøke å gjøre ting tydelig:

Lossless komprimering fjerner ikke informasjon, absolutt ingen. Dataene som går til lydkortet er nøyaktig de samme om du spiller av en FLAC-fil eller WAV-filen den er komprimert fra. Komprimeringsalgoritmene i SACD og DVDA fjerner ingen informasjon; INGEN!! De fjerner data, men det er noe helt annet. Det som fjernes er redundant data, dvs. data som ikke inneholder noen informasjon som helst.

Tydelig nok?

Begrepene lossy og lossless er helt klart knyttet opp til perseptuell lyd...
Nei det er de ikke.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.654
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
Her vet du vitterligen ikke hva du snakker om. La oss forsøke å gjøre ting tydelig:

Lossless komprimering fjerner ikke informasjon, absolutt ingen.
Som jeg skrev i en tidligere post: Lossless komprimering fjerner informasjon om "ingenting" som opptar stor båndbredde og erstatter den med ingenting, altså går båndbredden ned uten at noen ting er forsvunnet.

S

Slubbert

Gjest
erato skrev:
Som jeg skrev i en tidligere post: Lossless komprimering fjerner informasjon om "ingenting" som opptar stor båndbredde og erstatter den med ingenting, altså går båndbredden ned uten at noen ting er forsvunnet.
Intuitivt sett har det lik betydning, men akademisk sett er dette feil begrepsbruk. Informasjon om ingenting er ingenting, det fjernes mao ikke informasjon, men data som ikke inneholder noen informasjon, også kalt redundant data. Når det er lossless forblir informasjonsinnholdet eksakt det samme, men datarepresentasjonen av den aktuelle informasjonen er en annen.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.654
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
erato skrev:
Intuitivt sett har det lik betydning, men akademisk sett er dette feil begrepsbruk. Informasjon om ingenting er ingenting, det fjernes mao ikke informasjon, men data som ikke inneholder noen informasjon, også kalt redundant data. Når det er lossless forblir informasjonsinnholdet eksakt det samme, men datarepresentasjonen av den aktuelle informasjonen er en annen.
Der er jeg vel strengt tatt uenig...."0" er informasjon om ingenting, det er ikke det samme som ett nullfelt "" som ER ingenting, men meningen var ikke å lage en diskusjon om kodesemantikk men å prøve å anskueliggjøre noe som virker å være vanskelig, og begrepsbruken min var derfor ikke særlig akademisk, det er jeg klar over.......

S

Slubbert

Gjest
http://en.wikipedia.org/wiki/Information_theory#Ways_of_measuring_information

Hvis du måler entropiraten til et musikkstykke kodet i 16-bit LPCM vil den typisk være 10 bit eller deromkring. Det er et bedre mål på informasjonsinnhold enn dataraten siden sistnevnte kun avhenger av kodingen. Med LPCM vil dataraten være like høy selv om musikkstykket kun består av stillhet, men det blir søkt å påstå at det da har like mye informasjon som om det var en symfoni.

K

knutinh

Gjest
erato skrev:
Der er jeg vel strengt tatt uenig...."0" er informasjon om ingenting, det er ikke det samme som ett nullfelt "" som ER ingenting, men meningen var ikke å lage en diskusjon om kodesemantikk men å prøve å anskueliggjøre noe som virker å være vanskelig, og begrepsbruken min var derfor ikke særlig akademisk, det er jeg klar over.......
Slubbert har nok rett.

-k

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.081
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Huff, ja. Han pleier ha rett om disse tingene den liberalisten.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
nb skrev:
Var det ikke Positive Feedback som proklamerte at en bestemt serie av Playstation I hadde high-end-kvaliteter som ren CD-spiller med analog ut?
Det var vel tyske hifi nuts som sa dette lenge før tror jeg.

mvh

Topp Bunn