nb skrev:
Prinsippet for lossless komprimering av musikk er essensielt (om jeg har skjønt det riktig)
- høyre og venstre kanal inneholder egentlig ganske lik informasjon
- sample s er som regel veldig likt sample s+1
En veldig presis forenklet oppsummering.
En mer kompleks måte å uttrykke mye av det samme på:
1. Korrelasjon mellom høyre og venstre kanal gjør det ineffektivt å kode dem separat. Ved å heller kode Sum (mono) og differanse ("stereo") så kan man utnytte denne avhengigheten.
2. Korrelasjon mellom samples kommer av at alle praktiske signaler har avhengigheter. For musikk og bilder (og mye annet rart) opptrer denne avhengigheten i form av et lavpassfilter. Dette betyr at vi (i mye bedre grad enn aksjemeglere) kan spå "morgendagens kurs". Dette kan gjøres både på avsender og mottakersida gitt gamle data, og da trenger vi bare å kode "hvor stor feilen er".
Jeg har forstått det slik at gevinsten primært kommer fra koding av hver enkelt kanal, og at joint stereo normalt gir begrenset gevinst.
-k